Elektromobilisté mají v Evropě čím dál tím jednodušší život. Ulehčuje jim ho i více než 3000 rychlonabíjech stanic CHAdeMO. Ještě před 6 měsíci jich bylo „jen“ 2364.
foto: CHAdeMO Association
Oficiální stránka Asociace CHAdeMO s aktuální mapou indikující stav k březnu 2016 říká, že po celém světě je už 10 708 rychlonabíječek zvládajících tento standard.
Z toho 5960 jich připadá na Japonsko. Proto má taký nový plug-in hybrid Toyota Prius Prime k dispozici příplatkové rychlonabíjení jen doma v Japonsku.
Evropa je druhá s 3028 stanicemi a třetí jsou USA s pouhými 1612 rychlonabíječkami. Na zbytek světa připadá 108 stanic.
V České republice ukazuje mapa asociace celkem 24 nabíjecích stanic pro elektromobily, které zvládnou CHAdeMO. Už v létě nicméně na dálnici D1 u Humpolce/Vystrkova vznikne velká nabíjecí stanice Tesla Supercharger, která nabídne i šest dalších stojanů CHAdeMO/Combo/Mennekes.
Mobilní 10kW CHADeMO
Mobilní 10kW CHADeMO nabíječka
No otazka jeste jak rychle
No otazka jeste jak rychle jsou ty rychlonabijecky. Kdyz si vemu, ze aby se dalo komfortne cestovat EV na vetsi dalku (tzn dalnicni skoky aspon po 300km), tak je potreba auta tak se 100kWh baterkou, aby se ta dobila na 80% za pul hodky (clovek si skoci na zachod, na kafe apod) tak je potreba proud cca 160kW, pricemz dneska maji rychlonabijecky mimo teslu s bidou tretinu….
Spousta lidí jezdí jenom
Spousta lidí jezdí jenom po městě s občasnými výlety mimo. 300 km skoky jsou pro skokany, ale já to třeba nepotřebuju. Mě by bohatě stačilo 200 km na ty 2-3 výlety z Brna do Prahy za rok.
Na tu jednu cestu do Chorvatska ročně si klidně půjčím spalovák od dědy / souseda nebo elektroauto co dá 400-500 km, bude-li jej někdo v brzké době mít. 🙂
Můžu se zeptat, jak často
Můžu se zeptat, jak často jezdíte 600 a více kilometrů v kuse?
No tak to prubezne dobiti
No tak to prubezne dobiti potrebujete na trasy na 300km, ne 600. Trasy nad 600 km delam tak 4x do roka, nad 300 i vice (ova-pha).
Male dojizdecky samo zaberou mnohem vice, ale na ty nepotrbeuju rychlonabijecku, na to staci zasuvka v garazi…
No vidíte, pokud máte
No vidíte, pokud máte zásuvku v garáži, nepotřebujete na 300 km trasu jedinou zastávku a 4x do roka byste určitě zvládl i delší než půlhodinovou pauzu (lze využít např. čtením a psaním do diskuze na Hybrid.cz :-D).
Takze treba trasu 1200 km
Takze treba trasu 1200 km coz je spalovakem nejakych 12 hodin, bych jel misto toho 18 hodin? protoze si budu muset dava dvouhodinove pauzy na dobiti?
Na dlouhe trasy to jeste u nas proste docela dlouho nebude…. na denni dojizdeckys „tankovanim doma“ si naopak myslim ze je EV super, jen potrebujou jeste kus snizit cenu…
Počítám, že vyjedete s
Počítám, že vyjedete s plně nabitým EV, takže při spotřebě 20 kWh/100 km a potřebě dobít na dalších 900 km to vychází na 180 kWh, tedy 4 hodiny při výkonu dobíjecí stanice 45 kW. Ano, opravdu si myslím, že byste si měl na 1200 km dlouhé trati dát celkem 4 hoďky pauzu pro bezpečí Vaše i ostatních účastníků provozu.
No podle dostupnych
No podle dostupnych informaci – pri dalnicni rychlosti ujede na 85kwh baterku pri rovnomerne rychlosti cca 320 KM tzn spotreba s privrenym okem 25kWh u auta s extremne nizkym odporem vzduchu (vetsina aut bude mit vyssi) a bez klimatizace pripadne cehokoli dalsiho, takze jsme uz minimalne na 5 hodinach. Mimochodem rozhodne neni bezpecnejsi si protahnou dlouhymi pauzami cestu z 12 hodin na 16 (pocitam prodlouzeni jen o 4, nejakou tu hodky clovek stravi pauzami i se spalovakem) – uz jsem si to jednou zkusil a vysledek by takovy ze ke konci jsem vyrazne vice unaveny, nez pri klasicek ceste s kratkymi pauzami.
Pominme ted to, ze zatim se takhle ani jet neda (stanice nejsou), a az budou, tak to i tak muze byt problem (na dost evropkych tazich jsou odpocivadla v dovolenkove sezone precpana tak, ze nekdy tam clovek ani nemuze zastavit a musi jet na dalsi (jak to bude vypadat kdyz tam jeste budem dobijet ….)
Jde ve všech případech o
Jde ve všech případech o CHAdeMO s výkonem od 20 kW do 40 kW.
OK tak osminu az ctvrtinu –
OK tak osminu az ctvrtinu – tedy neco co je pouzitelne treba na dotankovani v supermarketu, ne pro dalkove jizdy (tomu se z dalky zatim blizi jen tesla)
Ono je třeba si uvědomit,
Ono je třeba si uvědomit, že Tesla Supercharger nenabíjí Tesla baterie v režimu CC/CV, ale využívá režim, který sama Tesla pojmenovala jako AVC (adjustable voltage control). Abych šel rovnou věci, tak střední hodnota nabíjecího výkonu v režimu AVC pro 85kWh baterii je někde mezi 60-80kW podle aktuálního stavu baterie. Tudíž v reálu není zas o tolik rychlejší než dnes běžných 40kW v CC režimu na Chademu/CCS.
Když střední hodnota u
Když střední hodnota u SC, tak i u chademo. U chadema bude rovněž střední hodnota nižší, tipuju 25-30kW. Záleží jak se ta střední hodnota počítá a jestli se do ní zahrnuje i nabíjení nad 80proc kapacity aku.
ten střední výkon je
ten střední výkon je počítán jen pro CC fázi, tedy od „0-80%“ (u Tesly posuvník 90%). Jinak těch 40kW odpovídá střední hodnotě na 125A Chademu/CCS. Na běžnějším 105A by to bylo >35kW při ideálním stavu baterie.
v cesku jich neni 24 😀 je
v cesku jich neni 24 😀 je jich sotva polovina
podle mapy ale jo je jich 24
podle mapy ale jo je jich 24 😉
chademo.com/wp/eumap/
no, je jich 24. Bohužel z
no, je jich 24. Bohužel z toho 10 jich je v Praze a v Brně a některé fungují jen symbolicky. Možná by nebyla špatná mapa nespolehlivých rychlonabíječek. Myslím, že CZ by se umístilo při % vyjádření, na předním místě.
Mám takový dojem, že
Mám takový dojem, že CHAdeMO bere už zakoupené stojany, ne instalované. Protože ČEZ jich má v ČR 10, Inchanet 1, Rami café 1, NetDataComm 2. Takže 10 někde lítá. Je tu ještě pár neveřejných nebo s omezením přístupu, o nichž vím, jako:
ABB Praha
PRE Praha Černý Most
Nissan Autobond Praha
Nissan Auto Inn Pardubice
Spilberg Office Brno
Nissan Brno.
Nefunguje už déle RWE Praha. Emuj.cz Brno ji má nezapojenou v garáži a připravuje umístění. Nissan v Olomouci, Ostravě a Opavě čekají na montáž a mají ji taky v garáži.
Pak bychom dokonce byli přes 24, ale reálně veřejně v provozu jsou jen sítě rychlonabíječek ČEZ a Evmapa.
tenhle EMUJ je zajímavý
tenhle EMUJ je zajímavý počin,doteď jsem o něm nikde nečetl
http://www.emuj.cz
To je docela zajímavé, mě
To je docela zajímavé, mě ale odrazuje na těchto projektech vždy cena, která je dost vysoká a hlavně spoluúčast v pojištění.
Tady píšou spoluúčast minimálně 10000,- Kč a nad tuto částku je to 10%, maximálně 25000,- Kč.
to se mi ale vůbec nelíbí, když mi auto které mám pujčene například na 2 dny ukradnou, tak sory, ale zaplatit za „nic“ 25000,- je vyloženě dost.
Když už tyhle firmy nabízejí pujčování aut, tak by spoluúčst měla být nulová, nebo minimální např. 1000,- nebo maximálně 2-3 tisíce, to pro nikoho nic není. a určitě se to s pojišťovnama dá dohodnout.
Nissan Brno-Slatina(zatím
Nissan Brno-Slatina(zatím jen betonový podstavec) a asi Olomouc bude mít nabíječku čezu, kde probíhá údajně výb.řízení, takže v garáži ještě nabíječka nebude.
Prosím o GPS na tu Chademo
Prosím o GPS na tu Chademo v Praze/Černý most. Díky.
Není to ČEZ ani PRE, tož čí to je??
EV Zdar!
Mám to přímo osobně od
Mám to přímo osobně od manažera PRE z Amperu, ovšem ověřoval jsem si to na jejich mapách a nenašel. Tak buď je to novinka a není v mapě nebo mně lakoval a je teprve ve výstavbě. Na místě samém jsem nebyl, mám to z Ostravy z ruky. Ale zkuste zavolat na PRE http://www.premobilita.cz, ať Vám to řeknou přesně.
Beru si tedy za své toto
Beru si tedy za své toto prověřit a informovat.
Slíbil jsem info a je zde
Slíbil jsem info a je zde (nejdu-li po funuse):
Jedná se o PRE stojan se šademo a mennekesem (Terra 51), která dříve byla v jiném místě provozovny PRE.
Dle mne je to dobré místo zrovna na startu D11 z Prahy.
V 2015/11 ji instalovali do garáží ikea na černém mostě (oddíl D) asi 30m vlevo od vchodu do centra. 2 místa pro BEV. Nutná jejich karta. Je předprogramován čas asi 35 min.
Zažil jsem tam dlouhou čekačku; přede mnou nabíjející BEV dokončil, ale majitel nikde ani po hodině. Šademo zůstane v EV uzamčeno stojanem, dokud majitel karty s ní neodemkne. Takže přijet, dát nabíjet, projít obchod(y), napapat se a za 3..4 hod se vrátit a vyslechnout rozhořčené řidiče anebo se za půl hod vrátit k autu….
Již jsem na toto téma s nimi mluvil a uvidíme, co zmohou.
Díky, možná ji dnes
Díky, možná ji dnes využijeme hned 3.
Na nespoľahlivé nabíjacie
Na nespoľahlivé nabíjacie stanice netreba vyrábať novú mapu. Stačilo by používať funkcionalitu OpenChargeMap a vyplňovať spätnú väzbu o úspešnom/neúspešnom nabití.
Príklad: Záložka Komentáre a hodnotenia tejto stanice v Brne.
ok, ale to byla jen
ok, ale to byla jen nadsázka…. 🙂
Stojím nohama na zemi, nic by to neřešilo.
Co si třeba postavit
Co si třeba postavit vlastní nabíjecí stanici?? Nebylo by to řešení, jak vyřadit ty nespolehlivé??
Před rokem 1989 spousta čerpacích stanic fungovala jen symbolicky s otevírací dobou do 20hod? Například počátkem osmdesátých let jste na celé dálnici D1 našli jen dvě čerpací stanice, dnes je ani nestačíte spočítat. Na stará odpočívadla s parkovištěm a otřesnými veřejnými toaletami dnes díkybohu narazíte už jen výjimečně. 🙂
Chce to jen čas.
určitě je to to taky
určitě je to to taky řešení a nemám s tím problém. U nás doma taky, kdo přijede tak zdarma nabije 3-20kW. Mě prostě jen vadí, když se čez tváří, jako že se této oblasti chce věnovat a přitom evidentně nedělá nic. Popř. tímto postojem celý rozvoj brzdí, protože samozřejmě nikdo další nechce čezu konkurovat a zbytečně utrácet své peníze, když tu za chvíli má být celá síť. Kdyby rovnou řekli „kašlem na to a poradte si jak umíte“, tak už by tu síť určitě byla…
ČEZ je socialistický
ČEZ je socialistický kostlivec ve skříni našich politiků. Nelze očekávat, že se nějak rozhýbou teď, nebo za pět let. Je to podobné jako prodejny Jednota. Kde jim je dnes konec?
Kdyby tam seděl schopný manažer, tak už dávno postavil nabíjecí stanice po hlavních tazích, tak aby konkurence neměla šanci a platby za elektřinu by prováděla přes platební karty, tak aby každý cizinec i místní neměl problém s dobijenim. Realita??
Dobijeci stanice nejsou a D1 je toho v dnes jasným příkladem. Karlovarský kraj je bez jakékoliv nabíjecí stanice. A zbytek ČR? V Plzni je jen jedna nabíjecí stanice která nabízí rychlé nabíjení. U Temelína není vůbec nic a přitom zdroj elektřiny je na každé vesnici u každé trafostanice. Pokud to někdo z ČEZu čte, tak se podívejte jak dopadlo spotřební družstvo Jednota. Převálcuje Vás zahraniční konkurence. Možná to bude Tesla, možná někdo jiný.
CHAdeMO je jediná obrana
CHAdeMO je jediná obrana €jrososialistů před TESLOU 😉
supercharge.info
Chademo je japonsky
Chademo je japonsky standard. Evropa uprednostnuje CCS a evropske automobilky chteji japonske vytlacit tim, ze se budou instalovat nabijecky CCS. A asijske automobilky nespi a zacnou instalovat (pro Evropu) nabijeni CCS. Viz novy Ioniq. Vypada to na chaos nabijecich standardu jako u vseho noveho. Az po 10 ti letech se vykrystalizuje nejaky spolecny standard.
Ne vzdy vyhraje ta nejlepsi varianta, viz VHS/Video2000.
€jropské automobilky s
€jropské automobilky s elektromobily ještě ani nezačali pominuli že ani začít nechtějí a už chtějí vytlačovat japonský standart?? :))))))) At se dou bodnout :DDDD
Nakonec se ale od Chademo
Nakonec se ale od Chademo upusti. Novy standard bude CCS. Uz i novy Ioniq nebude mit Chademo ale CCS. V DE byl CCS prohlasen za standard a vsechny nove verejne nabijecky musi nabidnout CCS. Kvuli pripominkam uzivatelu Leafu se to mozna jeste prepracuje, ale vypada to, ze Chademo nema (v Evrope) budoucnost.
Na to mám jiný
Na to mám jiný názor,
podle mně se budou nově instalovat stojany CCS+Chademo. Přece jenom se prodalo hodně aut s Chademo a rozumný provozovatel nabíjecí sítě nebude těmto potenciálním zákazníkům znemožňovat nabíjení.