Evropa 2016: prodáno 221 000 aut do zásuvky, meziroční růst je 10 %

V roce 2016 se Čína stala největším trhem s auty do zásuvky. Evropa je druhá, ale daří se jí také – trh rostl o 10 % na celkově 221 000 prodaných aut.

Francouzský elektromobil Renault Zoe se s těsným náskokem stal neprodávanějším autem do zásuvky v Evropě za rok 2016
foto: Renault

Nejprodávanějším autem do zásuvky v Evropě za rok 2016 se opět stal Renault Zoe (nově k dispozici s 41kWh baterií a dojezdem kolem 300 km). Připsal si 21 735 prodaných kusů.

Hned v závěsu je ale aktuálně faceliftovaný a celosvětově překvapivě úspěšný plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV. Ten má „skóre“ 21 318 kusů.

Třetí místo patří stálici Nissan Leaf (18 827), čtvrté BMW i3 (15 060), páté Volkswagen Passat GTE (13 110). Více viz. tabulka na konci článku.

Největším evropským trhem jednoznačně zůstává Norsko s asi 45 000 prodanými aut do zásuvky. Dobře se ale elektroauta prodávají také ve Francii, za rok 2016 to bylo 34 000 vozů, a v Británii (35 400 nebo podle některých zdrojů 39 300, nejprodávanější je tam Outlander PHEV).

Nejvyšší podíl na prodejích aut do zásuvky v Evropě mělo za minulý rok BMW se 17 %, druhý byl Volkswagen s 15 % a třetí Renault s 13 %. Nissan a Mitsubishi si připsali po 10 %.

# Model Prosinec 2016 2016
1. Renault Zoe 2867 21 735
2. Mitsubishi Outlander PHEV 2393 21 318
3. Nissan Leaf 1595 18 827
4. BMW i3 1819 15 060
5. Volkswagen Passat GTE 3310 13 110
6. Tesla Model S 1408 12 549
7. Volkswagen Golf GTE 1260 11 329
8. Mercedes-Benz C350e 1622 10 125
9. Volvo XC90 T8 1298 9469
10. BMW 330e 1464 8691

45 Comments on “Evropa 2016: prodáno 221 000 aut do zásuvky, meziroční růst je 10 %”

  1. Dobrý den všem,sdělil by mi prosím někdo názor, zda se
    Dobrý den všem,sdělil by mi prosím někdo názor, zda se zkracuje životnost hybridního plug akumulátoru, např. stání 4 měsíce v zimě bez provozu a nabití akumulátoru?
    Ford C-Max II.Energi 2.0i, hybrid-in- plug (roč.2015)
    Uvítám i odpověď v jaké částce by se případně pohyboval nový akumulátor, bohužel není t.č u nás na trhu.
    Jaká je předpokládaná životnost a jiné.
    Děkuji všem za názory a odpovědi, hezký den přeje Šárka

      1. No ale ve skutečnosti si to všechno platíme…,vobtáhnou
        No ale ve skutečnosti si to všechno platíme…,vobtáhnou nás o veškerej krejcar
        viz: nissany v německu jezdí zdarma, u nás se hezky zpoplatnily jejich nabíječky
        to že se kwh prodává za 7-10kč nebudu už vůbec komentovat
        to že elektrárna by nám na dům nabídla tarif pro elektromobil se sazbou horší než na ohřev vody myslím taky není vhodný komentáře
        že bychom mohli třeba zdarma na dálnici či do městských zon taky nula( vyjma snad nějakých drobností)
        příp. dotace pro fyzickou osobu kdoví vůbec – ale nechť, nebudu se hádat se spoustou odpůrců proč bych měl mít zvýhodnění…
        trh je u nás stále nefukční a cenu nikdo netlačí dolů, nepochopím co je kupř. archaickým leafovi tak drahý….

        1. Myslím, že trochu přeháníte, diplomaticky řečeno.
          1)

          Myslím, že trochu přeháníte, diplomaticky řečeno.
          1) Dealeři Nissanu nedostali na výstavbu svých nabíječek ani korunu, na provoz taktéž. Proč by to tedy měli dotovat? Ale třeba tady v Plzni je u Nissana nabíječka stále zdarma (pro majitele Nissanů), nevím jak jinde…
          2) Asi neumíte vypovědět a uzavřít smlouvu s lepším dodavatelem elektřiny. Já mám např. od ČEZu 1 MWh za 906,- Kč s DPH (pouze silová část) a i s vysokými paušály, které mám (mám tarif pro TČ), tak mě celkem 1 kW, včetně všeho okolo, vyjde na 2,30 Kč. Jinak třeba u ČEZu standardní tarif pro elektromobily má úplně stejnou sazbu jako přímotop na 8h.
          3) Pokud máte elektromobil, můžete zdarma parkovat v modrých zónách v Praze (a to i jako mimopražský)
          4) S dotacemi máte pravdu, oproti Západu to je tady jedna velká karikatura. Jestli jsou dotace špatné či nikoliv, to neřeším. Jen to srovnávám oproti jinde.
          5) Proč se ceny netlačí dolů, to netuším, ale za to nemůže stát. Musíte se ptát automobilky. Ceny jsou tu stejné jako jinde.

          Příště místo bědování si zkuste něco o tom nejdříve zjistit.

          1. no moh bych diplomaticky říct , že jste moc
            no moh bych diplomaticky říct , že jste moc chytrej..
            Bohužel jen neověřeně jsem slyšel , že nějaké dotace autosalony dostaly, ale třeba to pravda není. Nicméně v Brně u BS auto se platí (mám po cestě a ani to , že jsme tam koupili jiné auto mě nezvýhodnilo), u JPN cars do konce roku bylo zdarma, ted aktuálně nevím a ač to tam bylo zdarma nenabíjel jsem tam ani jednou, protože abych plánoval, že tam dojedu a málo nabitou baterií, ztratím další hodinu cestou, tak si radší zaplatím těch 50Kč doma.
            tarif elektromobility je k ničemu, protože potřebuji dobít i v jiné době(a na tom 10A kabelu co dává jen 9A bych se moh tak akorát při čekání oběsit). Samozřejmě , že mám elektřinu ošetřenou a abych mohl jet na 25A kdykoliv.
            V brně parkování nula.
            takže neběduju, mě ona 24Kw verse dostačuje a přes částečná negativa (tristní dojezd ted v zimě) nemůžu říct , že bych byl nespokojen a i když se mi přes značně sníženou kupní cenu nikdy nevyplatí, spíše mě to vadí obecně jak jsem psal( ano taxikář si 10kč za KW či ČEZ paušál v klidu cvakne, já jim to prostě nedám)A leaf prostě za celou dobu nijak zásadně nevylepšili a když se nepočítaji prcci typu Ion tak je bohužel dnes nejhorší…

            1. Dobře, když si tedy myslíte, že jsem „chytrej“, tak mi
              Dobře, když si tedy myslíte, že jsem „chytrej“, tak mi moje argumenty vyvraťte.
              Vím, že dealeři Nissanu si postavili nabíječky ze svýho a provoz také platí ze svýho. To je fakt, žádný drb. Vy argumentujete pouze tím, co jste „neověřeně slyšel“. Jelikož neexistuje nic jako oběd zadarmo, tak jim nemám za zlé, že je chtějí zpoplatnit. Nevím, proč by EV mělo existovat na úkor někoho.

              Tarif D27d umožňuje 8 hodin nabíjet v NT, což pro každodenní nabití stačí. Pokud chcete nabíjet i jindy, tak holt nabijete o něco dráž, ale rozhodně ne za 7-10 Kč/kW, jak jste uváděl. To je nesmysl. Ukažte mi tarif D27d u kteréhokoliv dodavatele, kde 1 kW stojí Vámi uváděnou částku.

              Co se týče parkování v Brně, to nevím. Nicméně Brno není pupek světa. To si myslí pouze Brňáci… 🙂

              Jinak v Brně máte i rychlonabíječky ČEZu, můžete nabíjet i tam. Ano, stojí to sice 550,- Kč měsíčně, ale pokud máte vyšší nájezdy (když si doma nevystačíte s 8h NT), tak se to stále vyplatí. Já před EV jsem platil měsíčně na naftě 12-15 tisíc měsíčně.

              1. Dobře, vyvracet kdo u nissanu nabíječky postavil tedy
                Dobře, vyvracet kdo u nissanu nabíječky postavil tedy nemuzu. Jinak ale kdybyste četl pořádně tak jsem kritizoval cenu za Kw u nabíječek a ne u sebe doma, kterou mám asi jak vy. Kritizuji spíše rozpětí tohoto tarifu- tj. oo 18-8hod, což je blbý pro auto s malým dojezdem, které chcete dobít i jindy a je tedy fakticky pro někoho zbytečný.
                A co teda ti němci , máte to tam blíž, víte víc? Soudím,že jsou natolik dlouhodobě v přebytku a prostě na tu podporu mají, i na naši elektřinu co berou.. Ale tu siť tam přece provozuje Nissan , což se psalo zde na Hybridu.
                Já jsem prostě víc pesimista, vy optimista.

                1. A kolik byste si představoval cenu u nabíječky, aby si
                  A kolik byste si představoval cenu u nabíječky, aby si dokázala nejen na sebe vydělat, ale i vydělat majiteli? Dělal jste někdy kalkulace, kolik by měla být cena pro koncové zákazníky? Já ano (chtěl jsem u nás vybudovat veřejnou DC nabíječku, diskutoval jsem to i s ERÚ, nakonec jsem skončil jen u klasického AC Mennekesu) a aby si to na sebe vydělalo, tak pod 7,- Kč na 1 kW bych nemohl jít. Jeden stojan stojí statisíce a těch pár elektromobilistů, co by tam nabíjelo, by to nikdy nezaplatilo. Něco jiného je AC nabíječka, tu si můžete postavit za pár tisíc svépomocí a pak by cena za 1 kW byla samozřejmě výrazně nižší.

                  EV je dneska především určeno k tomu, že si nabíjíte doma za svůj tarif, jezdíte kolem komína a když vyrazíte někam dál, tak dáte za 1 kW sice více, ale dá se to zkousnout. Já když jedu z Plzně na německou Šumavu, tak nabíjím v E-Waldu za 15,- Kč za 1 kW a přesto jsem spokojen a vyplatí se mi to, než tam jet spalovákem.

                  Tarif D27d má několik oken, můžete se domluvit s distributorem, které okno NT se Vám hodí, je to jen na domluvě.

                  Bohužel nerozumím, o čem píšete. Němci možná mají přebytek elektřiny, nicméně na stojanu v Německu se platí 10-15 centů za min. na 22 kW Mennekesu. U mého auta s 11 kW nabíječkou to znamená 15-22 Kč za 1 kW. Němci mají podporu na pořízení EV, to jo.
                  Kterou síť tam provozuje Nissan, to nevím.

                2. posílám článek o nissan německo- o asi 6 stránek vzzadu
                  posílám článek o nissan německo- o asi 6 stránek vzzadu http://www.hybrid.cz/essen-metropole-poruri-nakupuje-elektromobily-nissan
                  a zjistil jsem že energie u jedné nabíječky u nás stojí 3,80, (asi bez stojanu a jeho nákladů a to je při ceně silové 0,90 prostě moc)
                  Nebo jinak- selsky řečeno, nabíječka se bude stavět někde poblíž dobrého zdroje a co – vykope se díra strčí do ní tlustej kabel a pak už bude ČEZ pěkně zdímat za rezervovaný příkon při minimálních nákladech za vybudování ve srovnání s zasítováním pole pro 15 domů, kde za ty díry a kabely zaplatí 10x víc. To je prostě taky část té žádné podpory(šefíci si tam na výročí rozdavají akcie, my zaplatíme ty jejich průsery v Albánii apod a bůhví jestli ještě úředníci nevymyslí jak nám v budoucnu tu energii pro auto na domě lépe zdanit). (podobně jak typické pro tento stát, ktery potřebuje z těch co pracují vyždímat co se dá, aby to pak rozdal těm co nikdy dělat nebudou, ale to už jsem mimo téma).
                  Taky se tu už řešilo , že paušál 550 o ČEZ odradil spoustu lidí, protože tu rychlonabíječku prostě tolikrát nepotřebují.
                  Víc tu nevyřešíme, vy jste spokojen se svým, já se svým , mě jenom vadí, že podpora ať prodejce či jiná je mizivá

                3. Jsem aktuálně 1 měsíc (leden) bez čipu ČEZ a prozatím
                  Jsem aktuálně 1 měsíc (leden) bez čipu ČEZ a prozatím bych ho využil jen jednou – ovšem stačilo se stavit do nedalekého OC Nová Karolina Ostrava a v hodinové pauze nabít 3,6 kWh zdarma. Mezitím WC, jídlo, emaily, telefonát a v pohodě jsem dojel s 2 dílky baterie z 16 do kanclu k pomalé nabíječce. Takže ve skutečnosti jsem ho nepotřeboval. Skoro 6 stovek za max. 12 kWh elektřiny je prostě úlet.
                  Tento měsíc – únor – bych možná použil čip když jsem byl na konferenci vedle rychlonabíječky, ale musel bych dojet dříve a čekat na rychlonabití CHAdeMO, abych neodbíhal z konference. Jinak bych blokoval zbytečně stojan, a to se nedělá. Nebo musel využít pomalejší Mennekes zásuvku, ale na tu nemáme kabel s koncovkou Menneks a zatím se mi vydávat 4-6 tisíc nechce. Nevyužiju ho.
                  Uvidíme jak v létě nebo na delší trasy, ale zase mám možnost si čip krátkodobě zapůjčit od kolegy.

        2. na archaickým Leafu je drahý to, že zatím není v prodeji
          na archaickým Leafu je drahý to, že zatím není v prodeji nová generace Leafa. Ta kosmetika ala 24 za 30kWh baterie s trhem zatím nic udělat nemůže. Cca 60kWh baterie v EV ceny starých EV stlačí hodně rychle dolů – podle mě rok 2018-19.
          Cena energie u nabíječky bohužel musí být min. taková jaká je, protože zatím nejezdí moc EV a v její ceně je také hodně drahá instalace i se stojanem – podotýkám, že rychlonabíjecí stanice jsou u nás soukromé (mimo několik málo od čez,pre + 1 eon). Pokud si domů pořídíte Chademo nabíjecí stojan, tak už taky nebudete nabíjet za 2kč/kWh…. 🙂
          Samozřejmě nekomentuju paušál od čezu.

          1. Uvidíme, zkusím si do garáže pořídit 45 kW nabíječku s
            Uvidíme, zkusím si do garáže pořídit 45 kW nabíječku s dotací 80 %. Sice ji nesmím ofiko nabízet ostatním, ale neofiko na to nikdo nepřijde. Zjistil jsem, že mimo špičku (nízký tarif mě vychází cena kWh asi na 1,5 Kč. Skautská energie jede…

            1. Zjišťoval jsi jak je to s platbou za jistič? Těch 45kW to
              Zjišťoval jsi jak je to s platbou za jistič? Těch 45kW to by museli natáhnout z nějakého silnějšího vedení tak z 22kV ? S 400V trojfáz se nemůžu dopočítat těch 45kW. Ale možná se pletu a víš o tom víc. Předpokládám na projekt bys měl mít napřed od distributora schválený příděl,ne?

              1. Jistič by stačil asi 3×63 A. Neměl by s tím být problém.
                Jistič by stačil asi 3×63 A. Neměl by s tím být problém. Nabíječky lze omezit. Takže maximální výkon 45 kW, jistič je 3×63 A, to je asi 3x63x230 = 43,5 kW. Jistič lze bez problémů trvale přetížit asi o 10 %, takže je tam rezerva. Osobně bych tam dal jistič jen 3×50 A, do skříně u garáže mi vedou kabely přímo z trafačky, který je daleko asi 60 metrů, je tam vedení 3×240 AYKY, tam myslím, že problém nebude 🙂

            2. Těch 1,50 Kč za 1 kW to máte včetně započítaných
              Těch 1,50 Kč za 1 kW to máte včetně započítaných paušálů? Za kolik máte čistou silovou elektřinu?
              Já mám silovou za 906,- Kč s DPH / MWh a když započítám vše okolo, včetně paušálů rozpočítaných na moji roční spotřebu, tak se dostanu na 2,30 Kč / kW.

              1. Ano, včetně paušálů. Máme to totiž nastavené na velmi
                Ano, včetně paušálů. Máme to totiž nastavené na velmi úsporný provoz a maximální vytížení. Máme silovku v NT za 817 Kč včetně DPH (Skautská energie), tarif D25d a k tomu jistič jen 1x25A, tedy skoro to nejmíň, co jde platit.

                1. No jo, ale na 1x25A těžko dáte 45 kW DC nabíječku. 🙂
                  No jo, ale na 1x25A těžko dáte 45 kW DC nabíječku. 🙂

                2. Jasně, tam by ta cena vzrostla 🙂 Ale pak už by záleželo
                  Jasně, tam by ta cena vzrostla 🙂 Ale pak už by záleželo na vytížení. Kdyby byla dotace 80 %, uvažoval bych třeba o 40 kWh LiFePo a pak by i ten jistič 1x25A stačil. A k tomu pár FVE panelů na střechu. Nicméně při podobných nákladech je cena kWh relativně zanedbatelná…

                3. No, jak Vás tak čtu, tak i s těma dotacema vás přijde
                  No, jak Vás tak čtu, tak i s těma dotacema vás přijde elektrický auto dráž než Dodge RAM s 15l spotřebou. :-)))
                  Jak jsem již psal nedávno, pokud se do něčeho takového pustíte, dokumentujte každý krok, dejte to tu jako článek a třeba to inspiruje více lidí.
                  Já když mám 1 kW za 2,30 Kč, tak sem líný něco vymýšlet, protože ta cena je už tak nízká, že se mi nic dalšího prakticky nevyplatí.

                4. Však ano 🙂 Kvůli ceně to nedělám, dělám to, protože
                  Však ano 🙂 Kvůli ceně to nedělám, dělám to, protože mě to baví…

                5. Josef není tak zoufale přízemní a nemyslí jen na svojí
                  Josef není tak zoufale přízemní a nemyslí jen na svojí korunu, ale i na čistý vzduch pro ostatní.

                  Já si taky už po léta kupuju 2x drazší eko prací prášek a eko jar protože mě štve vypouštět jedy a sračky do vody ve který se celý léto máchám.

                6. Tak to asi většina elektromobilistů nemyslí na svojí
                  Tak to asi většina elektromobilistů nemyslí na svojí korunu. Jinak by si EV při dnešních cenách, ve srovnání se spalováky, nepořídili… 🙂

    1. S dotacemi na tento účel nemám ideově problém. Problém
      S dotacemi na tento účel nemám ideově problém. Problém mám v jejich nastavení. V tomto případě totiž ty dotace výrobce elektromobilů vlastně vůbec k ničemu nezavazují. Já bych osobně uvažoval o podmínce např. min dojezd 200km WLPT + dobití toho dojezdu do 30minut. A pak i nějakou „nesmyslně“ vysokou, ale motivační dotaci na třeba 500km WLTP + 30min dobíjení.

              1. Čéče, pak se ale nauč správně formulovat otázky, učí
                Čéče, pak se ale nauč správně formulovat otázky, učí se to v hodinách českého jazyka na prvním stupni, zřejmě jsi chyběl.

                Protože z otázky „Co to je PlugSurfing?“ si málokdo vyvodí, že bys rád věděl i něco z „pod čarou“.

                A ano, nevím o nic víc než běžný uživatel této služby.

                1. Tudíž si v diskuzi naprosto zbytečný.
                  Tudíž si v diskuzi naprosto zbytečný.

                2. Tak jsem se holt přidal k tobě do klubu… 🙂 Nu, co se dá
                  Tak jsem se holt přidal k tobě do klubu… 🙂 Nu, co se dá dělat… 😉

                3. Já jsem v klubu „Co nevím to nepovim“, ale ty si v klubu
                  Já jsem v klubu „Co nevím to nepovim“, ale ty si v klubu „Vím starou belu a ještě to inzeruju“.

                4. Opravdu? Tesla 3 ještě není ani trhu, ale ty už o ní
                  Opravdu? Tesla 3 ještě není ani trhu, ale ty už o ní básníš, jako kdyby jsi ji měl už v garáži. Mě aspoň nebolí ruka od honění nad plakátem Tesly. 😉

Napsat komentář