EVA – elektromobil pro tropická megaměsta

Singapur je prý báječné místo pro život. Všude spousta zeleně a vůbec. Také tam vymýšlejí elektromobily! Nejnovější kousek aktuálně představili na autosalonu v Tokiu. Jmenuje se EVA a jde o unikátní elektrické auto postavené na míru tropickým metropolím.

Spolupráce německých a singapurských vývojářů, to je elektromobil EVA
foto: TUM CREATE

Elektromobil EVA vznikal dva roky v týmu 120 vědců, inženýrů a designérů z 20 zemí světa. Primárně na něm spolupracovala Mnichovská technická univerzita (TUM) se Singapurskou technickou inverzitou Nanyang za podpory Singapurské národní výzkumné nadace.

Svou premiéru si auto aktuálně odbylo na 43. autosalonu Tokio. EVA se může pochlubit hned několika výjimečnými vlastnostmi. Předně je to možnost rychlodobíjení, kdy baterie doplna nabijete během 15 minut. Jde navíc o velmi lehké auto využívající . A nakonec: pro cestující je připravena speciální klimatizace vhodná právě do tropických měst.

Není bez zajímavosti, že tým TUM CREATE, který elektromobil EVA vytvořil, staví mimo jiné na déle než desetileté přítomnosti mnichovské technické univerzity v Singapuru (pod názvem TUM Asia). V tropickém Singapuru jsou přitom před vývojáře automobilů kladeny často zcela opačné překážky než v případě Evropy.

Například Nissan Leaf, resp. jeho baterie, má s vysokými vedry v Arizoně a Texasu nemalé problémy. Nissan už proto chystá nové chemické složení své baterie, které by mělo významným poklesům dojezdu ve vysokých teplotách zabránit.

auto elektromobil EVA interiér

Také interiér elektromobilu EVA je poměrně futuristický. Vidíte nějakou podobnost s , vnitřní nebo vnější?
foto: TUM CREATE

A tak zatímco elektromobily určené pro severní polokouli řeší problém vytápění, elektromobily pro tropické metropole potřebují naopak chlazení. Klimatizace je klíčovou součástí auta, která zároveň patří hned po samotném pohonu mezi energeticky nejnáročnější.

Tým zodpovědný za elektromobil EVA se proto rozhodl jít na to od lesa. Z řady studií zjistil, že člověku poskytuje ve vedru nejvyšší komfort chlazení horní části těla. Proto klimatizaci umístil nad hlavu pasažérů. Klimatizace je přesně zacílena tak, aby nemusela ochlazovat celou kabinu, ale pouze vybraná místa, čímž se snižuje spotřeba energie. Další chlazení je zabudované dokonce i do sedaček.

EVA nabízí garantovaný dojezd až 200 km na jedno nabití a možnost plného dobití baterie během 15 minut. Jde o lehké auto postavené na komponentech z uhlíkových vláken, které ale zároveň nabízí dostatek zavazadlového prostoru i místa pro pasažéry. Primárně by totiž mělo sloužit jako vůz taxi.

Základní specifikace:

Počet dvěří: 5
Počet míst: 4
Délka: 4316 mm
Výška: 1678 mm
Šířka: 1794 mm
Rozvor: 2602 mm
Hmotnost: 1500 kg
Koefecient odporu: 0,34 Cd
Max. výkon: 60 kW
Max. rychlost: 111 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10 vteřin
Poháněná náprava: přední
Baterie: li-pol, 216 článků, 63 Ah/článek, celkem energie 50 kWh, max. voltáž 450 V, max. proud 360 A

tisková zpráva

4 Comments on “EVA – elektromobil pro tropická megaměsta”

  1. 50kWh a pritom 1500kg, to je
    50kWh a pritom 1500kg, to je slusne, z toho daji 200km spolehlive a 300km s lehkou nohou 🙂

    Jen by me zajimalo jak maji vyresene dobijeni doplna za 15 minut. To je urcite nejaky trik… Kdyby se dobijeci vykon nemusel snizovat, jednalo by se o 200kW (Tesla SuperCharger 135kW v Nemecku), a s ohledem na snizovani vykonu jak se baterka plni tak bych cekal spis 300kW 😀

Napsat komentář