EU má šanci stát se znovu lídrem v moderní energetice

redakce - 28 Listopad 2017

Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu dnes podpořil vyšší cíl podílu energie z obnovitelných zdrojů. Větrné, solární a další obnovitelné zdroje by podle něj měly do roku 2030 dosáhnout až 35% podílu na energetickém mixu EU.větrné elektrárny turbíny v poli

Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu v dnešním hlasování podpořil vyšší cíl pro obnovitelné zdroje a energetickou účinnost. Evropa má tak otevřené dveře pro zvýšení energetické soběstačnosti a nezávislosti na dovozu fosilních paliv.
foto: Free-Photos, licence CC0 Creative Commons

Výbor také svým hlasováním podpořil změny pravidel EU, které podpoří samovýrobu energii z obnovitelných zdrojů tak, aby nebyla spotřeba vlastní elektřiny zatížena poplatky nebo a daněmi. Negativem je, že se nepodařilo prosadit závaznost cíle na úrovni členských států.

Správním impulsem je naopak podpora vyššího cíle pro energetickou účinnost – do konce příští dekády by se měla zvýšit na 40 %. Cíl pro snižování energie má být závazný na úrovni členských států.

Výsledek hlasování Výboru musí ještě potvrdit plenární zasedání Evropského parlamentu.

„Vyšší podíl obnovitelných zdrojů pomůže Evropě i Česku zvýšit nezávislost na fosilních palivech i posílit energetickou bezpečnost. Sebevědomá energetická politika pomůže Evropě vrátit se na přední místo v prosazování moderních řešení, které budou těžit ze stále levnějších a dostupnějších technologií větrných a solárních elektráren nebo baterií pro akumulaci energie,“ říká k evropské energetické politice Martin Sedlák z Aliance pro energetickou soběstačnost.

„Symbolem příštího desetiletí pak bude především řešení energetické soběstačnosti a podpora vlastní výroby elektřiny pomocí obnovitelných zdrojů přímo u jejích spotřebitelů. Ti ji pak budou moci vyrábět, skladovat, spotřebovávat a prodávat bez zbytečných překážek.“

Cíl pro postupné zvýšení podílu obnovitelných zdrojů je součástí souboru opatření, který má zajistit odpovědnou klimatickou politiku ve státech EU. Evropa v současné době připravuje navazující plán pro příští desetiletí.

Ambicí původního návrhu Evropské komise je snížit emise skleníkových plynů alespoň o 40 % (oproti roku 1990), k témž̌ roku dosáhnout nárůstu alespoň 27% podílu obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě energie a zvýšit energetickou účinnost na 30 % již na konci příští dekády.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

ERU uz zase pripravuje novy tarifni model ve kterem chce snahu o samozasobovani elektrinou zhatit. Opet se chysta zvyseni pevnych plateb nezavislych na spotrebe. Vysledna platba za elektrinu bude malo zavisla na skutecne spotrebe. Cena za spotrebovanou kWh se tim snizi natolik, ze se samovyroba asi uz nevyplati. Cesky bordelstat sleduje tvrde zajmy energeticke mafie a obcan je az na poslednim miste.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Právě kvůli budoucím velkým změnám v energetice se musejí ceny co nejvíce zreálnit (i když minulý návrh byl extrémně skokovou změnou, která se musí rozmělnit na minimálně 2-3 kroky během deseti let), a platba za kWh by skutečně měla být nižší a maximálně se vztahovat k velkoobchodní ceně elektřiny, a ostatní věci se platit z parametrů vašeho přípojného místa.

Pro dost lidí to sice bude docela těžké, ale alespoň se masa lidí probudí a bude požadovat i zreálnění platů, které jsou u nás nejnižší vůči národnímu HDP na světě.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mne je lepší pokud se více distribuční poplatky hodí na jističe, tedy přesněji na přípojky, než na elektřinu. To není o boji proti FVE, ale o krocích proti rezervování zbytečně vysokého výkonu, je jedno jestli je to kvůli FVE, nebo je to chata používaná jeden týden v roce, ale s hodně velkým jističem. Oboje vyžaduje na to dimenzovanou síť a to není zrovna levné.

vy si myslíte, že SKUTOČNE tú rezervovanú kapacitu vyrobia a dodajú 24/7/52?
myslíte si, že ak kazdý doma začne používať príkon o stupeň nižší ako má istič, sieť nespadne? stačí ak jedna ulica na dedine začne píliť drevo v jednu hodinu.
a distribučka si potom, ako požiadate o pripojenie ZAPÝTA za každý ampér tej rezervácie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne, nicméně je pole mne lepší vztáhnout poplatky za distribuci k tomu jak velký příkon si člověk rezervuje, než k tomu kolik propálí proudu. Dráty a trafa nezmizí a neobjeví se jen tak, jsou tu pořád jestli jimi proud teče, nebo ne.

Navíc to s rozvojem techniky povede k tomu že se více lidí pustí do kombinace FVE a baterií, které mohou sloužit jako booster, to zase povede k odstranění špiček a sedel odběru... Když si to vezmete, tak jističem 1x25A denně protáhnete až 138kWh, jističem 1x10A protáhnete 55.2kWh, to je i v tomto případě stále dost pro běžnou domácnost, dokonce i pro domácnost neběžnou.

tak.
uvažoval som, že jedna muskova batéria by mi stačila v kombinácii s malým ističom.
batériu budú dodávať až keď ma to nebude zaujímať, šou okolo ističových poplatkov utíchla, ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vážení,
Malé jističe budou mít za následek (jako v cizině)nutnost na jakoukoliv činnost pouštět agregáty, nejlépe naftové....Jak jsem viděl třeba v Tichomoří...Takže raději nechat velké jističe, nevím důvod, proč musí být celková (od trafa) počítána jakoby všichni jeli ve stejný okamžik naplno. To mi připadá jenom jako "výmluva"...je to jenom můj názor.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím že používání dieselagregátu souvisí spíš s mentálním nastavením lidí a tím jak přemýšlí. Podobné úchylárny je vidět občas i u nás. Kolikrát se používá elektrické nářadí poháněné z DA když to vůbec není třeba a stejnou službu by vykonalo nářadí benzínové. Dokonce i s nižší spotřebou paliva. Motorovou pilu si nastartujete jen když potřebujete, s elektrickou ten diesel jede furt i když nic neděláte. Taky si kolikrát firmy dovezou doprostřed města DA přestože se můžou připojit kdekoliv, teoreticky.

Proč? Protože je to násobně jednodušší než si vyřizovat všemožná povolení pro dočasné připojení a pod. Navíc, nevím na kolik to odporuje normám, neřeší nějaké zemnění a s tím potřebné odpory, nespíš ani revize, tedy krom revizí DA a nářadí, což by asi u připojení na DS musely.

Hádám (a doufám) že jak se bude snižovat cena baterií, tak se brzy objeví různé pick-up trucky s velkou baterií a měniči v prostoru korby. Ale to by si museli spočítat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vážení, děkuji za Váš názor a určitě s Vámi Souhlasím.
Ale ten nápad s pojízdným zdrojem mám už asi tři roky. Tedy provozuji elektromobil Peugeot 106 s Litiem 24 KWh.
Ale mám výsledné napětí cca 120V DC a na to nemůžu nikde sehnat komerčně vyráběný střídač sinusový tak 3 až 5 kW.
V Číně ho sice občas na jejich stránkách nabízejí, ale když jim napíšu, že bych potřeboval jeden kus, tak už neodepíší.....
Jsem Vám vděčný za jakýkoliv odkaz.
Děkuji, Petr

Obrázek uživatele ozana

Napiš jim, že jich chceš objednat 5000ks, ale nejdříve ať pošlou vzorek zdarma. :)

---

Jezdím na proud, najeto 65 tisíc km. G-E STROMOS 7 let a 70 tisíc km.

Obrázek uživatele Radovan

Kdepak. Povzbudí investice do domácích úložišť.
V Tichomoří perverznost naftového agregátu obzvláště vynikne. Agregát se musí vyrobit a dovézt a palivo do něj vyrábět a dovážet neustále. Jinak je k ničemu. To vše v místech s trvalým větrem, přílivem a odlivem a sluncem 365 dní v roce.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 56 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 18 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Podle mne je to blbost ale na vytáhnutí dalších peněz z lidí, když jsem (ČEZ a ČEPS) dosud nic se sítí neudělal, dobrý.
Už teď není úplně jasné za kolik tu elektřinu vlastně máte, když je to rozdělené do 5-7 položek, tak přibude další.

Vy si vážně myslíte, že kdyby všichni co mají zaplacený rezervovaný výkon ho najednou společně využily, tak ta síť to vydrží?

Obrázek uživatele Josef

To nedává smysl. Pokud chtějí vrátit do hry platbu za jistič, tak v případě fotovoltaiky s 25 kWh baterií vám bude stačit na provoz domácnosti v pohodě hlavní jistič 1x6A. A za ten vám toho moc nenaúčtují...

Mam tepelne cerpadlo 3x400V a tam je rozbehovy proud dost vysoky. Dal jsem tam softstart a tak startuje s 16A. Nevim jak vyresit 3f sit s napajenim z baterky. Uvazuji take o plynove kogeneracni jednotce jako nahradu za tepelne cerpadlo. V lete FVE+baterka a kdyz nesviti slunicko, plynova kogenerace a vytapeni z odpadniho tepla. Pak by ta 6A pripojka stacila :-)

Obrázek uživatele Josef

Tohle záleží čistě na tom, kolik jste ochoten investovat. Není problém koupit tři 6 kW Studery nebo Victrony a udělat si z jedné baterie třífázovou síť 3x32 A. Ty měniče jsou navíc krátkodobě přetížitelné.

Obrázek uživatele Radovan

Přesně. Obraťte se na pana Kolaříka ostrovni-elektrarny.cz, zapojí Vám tam vše tak, aby to běželo bez ohledu na vnější síť i 3F. Přestože zůstanete dále připojen.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 56 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 18 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

3 fázový měniče taky existujou, nebo ne?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obrázek uživatele Josef

No ano. Ale je skoro jedno, jestli koupíte tři jednofázový a pak je online synchronizujete nebo jeden třífázový. Finančně to vyjde skoro nastejno.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Taky jsem si to počítal. Průměrná česká domácnost spotřebuje okolo 3.5 MWh/rok elektřiny. To je průměrný odběr 400 Wattů, 9.6 kWh/den. S 10 kWh baterií a 3f střídačem už ten 1x6A jistič bohatě stačí.
Já tady na Hybridu kdysi snil o baterii se střídačem 10kW/10kWh za 50 tisíc. Tu bych si koupil už jen jako UPS a abych nakrknul ČEZ. Jim zbude obrovsky předimenzovaná infrastruktura.
Jsou prostě pohodlní, nechtějí se snažit. Mohli by krásně stimulovat poptávku a cpát lidem indukční sporáky, tepelná čerpadla (spotřeba x2) a výhledově i elektromobily (spotřeba x2). Využily by se přebytky české výroby, omezila by se spotřeba importního plynu a ropy a oni by měli více vytížené sítě. Jenže s tím je moc práce, musí se chodit za lidmi, přesvědčovat, vysvětlovat. Lobbovat na ERÚ, na MPO a v parlamentu je mnohem jednodušší.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A nechtějí třeba náhodou tu stálou vyšší spotřebu právě stimulovat tím zlevněním ceny za kWhodinu?

Ten minulý návrh byl dost přehnaný a skokově zlomový, ale reálně skutečně jsou u nás ceny nastavené špatně a cena za kWh by měla vycházet maximálně z velkoobchodní ceny elektřiny, a distribuce elektřiny by se měla platit za jističe a vzdálenost vašeho přípojného místa od vysokého napětí. Zelený bonus si můžou rozpočítat různě, ale hlavně by se neměl už navyšovat a za 10 let rušit.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Jenže oni už tu infrastrukturu mají dávno hotovou. Pokud lidi opravdu udělají to, že budou mít malou rovnoměrnou spotřebu, tak jim akorát zbude obludně předimenzovaná distribuční síť a budou zase v hajzlu.

Obrázek uživatele ozana

Do infrastruktury se neustále investuje, letos to ERU spočítalo na 17,5 miliardy a na příští rok odhaduje 18,8 miliardy Kč.

---

Jezdím na proud, najeto 65 tisíc km. G-E STROMOS 7 let a 70 tisíc km.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Vychází mi to na nějakých 0.2 Kč/kWh. A velký kus z toho dostanou z evropských peněz. A taky neřeším to, že je nic nějak zvláště nemotivuje investovat efektivně. Čím více investují, tím více mohou požadovat po ERÚ (+10% zisk). Tomu se tuším říká perverzní motivace.

Obrázek uživatele Josef

Já souhlasím. U mě jsem psal o té 25 kWh baterii kvůli tomu, že mám elektromobil a chci ho nabíjet rozumně rychle. Jinak je to přesně jak píšete.

Radši připlatím za větší soběstačnost, než dál cpát prachy do chřtánu těm energetickejm hydrám a jejich nenažranejm manažerům co maj mozky uškrcený v kravatě a smějou se vám do ksichtu.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolŘízení stanic pro elektromobily

Newsletter


185.66.36.26