Emise nákladní dopravy v ČR se mohou snížit až o 16 % díky CNG

Nákladní vozidla na CNG produkují až o 16 % méně CO2 než běžné dieslové vozy. Jde o závěr mezinárodní studie pro Natural & Bio Gas Vehicle Association (NGVA) Europe.

Iveco Stralis je těžký nákladní automobil, který od roku 2002 vyrábí italská automobilka Iveco.
foto: Iveco

Nová studie ukázala na skutečnou úroveň znečištění ovzduší jednotlivými palivy využívanými v dopravě. Nízké emise škodlivých látek při využití stlačeného zemního plynu potvrzují i samotní výrobci nákladních aut.

„S využitím moderních technologií šetrnost motorů na CNG dále poroste. V roce 2030 odborníci očekávají, zejména v případě využití biomethanu, dokonce více než 30% snížení emisí CO2 oproti naftovým modelům,“ řekl Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu, a dodal:

„Analýza nákladních vozů Iveco rovněž prokázala až 97% snížení emisí pevných částic. I v nákladní dopravě se tak u CNG potvrdily nízké hodnoty emisí u parametrů, které nejvíce ovlivňují životní prostředí a lidské zdraví.“

Nákladních vozů je v ČR přibližně desetkrát méně než osobních aut. Přesto se na celkových emisích CO2 z dopravy podílejí téměř z jedné třetiny. Oxid uhličitý má přitom jako nejrozšířenější skleníkový plyn hlavní podíl na globální změně podnebí.

Pevné částice mají zase negativní vliv na dýchací cesty, podporují vznik astmatu, dráždí sliznice, zvyšují rizika infekcí a kardiovaskulárních onemocnění. „Kromě pozitivního vlivu na životní prostředí a lidské zdraví je dalším argumentem pro firmy zhruba 50% úspora nákladů na pohonné hmoty,“ dodal J. Ruml

Aktuálně se v ČR nachází 160 CNG plnicích stanic. Jejich největší koncentrace je při velkých městech. „Stlačený zemní plyn je proto dnes nejčastější volbou při inovacích vozových parků zejména u městských podniků. Například autobusů na CNG jezdí v současné době v ČR více než tisíc a za poslední dva roky se jejich počet zdvojnásobil,“ upozornil J. Ruml. Přidanou hodnotou CNG motorů zejména pro obyvatele měst je také snížení hlukové zátěže až o 5 dB.

NAP Čistá mobilita počítá v ČR do tří let s vybudováním sítě zhruba 200 plnicích stanic. „Taková penetrace bude zcela dostatečná i pro potřeby přepravců s celorepublikovou či nadnárodní působností, i když, zejména pro kamionovou dopravu, se bude rozvíjet také síť stanic s LNG. Dalším důvodem pro přechod na CNG je také zvýhodněná sazba spotřební daně, s jejímž zachováním počítá NAP ČM i po roce 2020,“ doplnil J. Ruml

Mezinárodní měření se uskutečnilo tzv. Well-to-Wheel (WtW) metodou, jež sčítá standardní emise vozů s emisemi vyprodukovanými při těžbě či výrobě a přepravě samotného paliva k zákazníkovi.

V současnosti jde o nejpřesnější způsob výpočtu vlivu dopravy na kvalitu ovzduší. Odbornou studii vytvořila mezinárodní poradenská společnosti thinkstep (www.thinkstep.com) pro Natural & Bio Gas Vehicle Association (NGVA) Europe.

tisková zpráva

47 Comments on “Emise nákladní dopravy v ČR se mohou snížit až o 16 % díky CNG”

  1. jednoho krasneho dne budeme vyrabet elektrinu z nejake atomove
    jednoho krasneho dne budeme vyrabet elektrinu z nejake atomove bezpecne reakce, nebo jeste lepe jaderne fuze. eketriny bude tolik, ze bude pro kazdeho zdarma, a v ustave bude odber elektriny pro osobni spotrebu zakotven jako zakladni lidske pravo. lide prestanou hladovet a byt nemocni. budoucnost je krasna. na druhe strane si myslim, ze cela elektrifikace je pri soucasnych technologiich vic snem, nez realnou alternativou. v nakladni doprave to plati dvojnasobne. vodik je snad jeste vetsi sen nez ta elektromobilita. a co tam mame dal? pri tom vsem to CNG vychazi jako realna ekologicka alternativa dneska. v nazvu clanku zapomeli dodat 16 co2. tech ostatnich emisi je tam jeste daleko mene. co se tyka elektrifikace v zvlast v nakladni doprave mozna tak ty troleje co staveji nemci jsou jeste realne. to je technologie, ktera je proslapana. a umime ji, kdyz chceme. ale vlacit tuny baterek soucasne generace s parametrama, po soucasnych silnicich je sen z rise sci-fi.

    1. Netuším jak se to projeví globálně ale i ta téměř
      Netuším jak se to projeví globálně ale i ta téměř neomezená výroba elektřiny z jádra, tedy v podstatě z ničeho, pokud povede k plýtvání může časem ohřívat zeměkouli podobně jako dnešní skleník. Netroufám si odhadnout vliv, bude určitě menší než CO2 ale bude

    2. Je fajn, že jeden dobře použitelný fúzní reaktor už
      Je fajn, že jeden dobře použitelný fúzní reaktor už máme. Je dostatečně výkonný na pohon celé Zeměkoule a spolehlivě funguje už nějaké 4.5 miliardy let, některá náboženství jej uctívají jako boha. Jen to chce dále pracovat na zařízeních přeměňujících tu fúzní energii (záření) na něco užitečného.
      https://www.youtube.com/watch?v=NBEwep32Oew
      🙂

    1. pokud budeš nadále spalovat uhlí a ropu a zemní plyn CNG z
      pokud budeš nadále spalovat uhlí a ropu a zemní plyn CNG z ruska ve 100 let starým fosílním křápu jménem spalovací motor s účinností jen 30%, bude se klima planety nadále ohřívat, tím víc bude tát ruský permafrost na sibiři a tím víc z něj bude chcát zemní plyn CNG = začarovaná spirála do pekla 🙂 páč pak se klima změní a v čechách ti nejenže nevyroste kukuřice ani pšenice na chleba, ale nebudeš mít ani co pít 😉
      takže musíme přestat spalovat a fofrem začít jezdit na atom vítr a solar 😉

      stream.cz/adost/10019123-otravena-voda-alarmujici-vysledky-testu-vody-v-cesku

      1. 100 let starý fosilní ohřívadlo planety = spalovací
        100 let starý fosilní ohřívadlo planety = spalovací motor

        30% využití energie na kola
        30% energetické ztráty v teple chladiče
        30% energetické ztráty v zplodinách výfukových plynů
        10% ztráty

        Více zde: kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

      2. Ten atom na tom je podobně, přeměna páry na elektřinu je
        Ten atom na tom je podobně, přeměna páry na elektřinu je také energeticky na té třetině.
        FVE naopak odebírá energii z dopadajícího slunečního záření a přesměrovává ji do spotřeby, kde se sice taky vyzáří, ale pořád jsme max. na 100% energie ze slunce proměněné v teplo. Kdežto pokud dopadající energii ze slunce bez použití FVE necháme ze 100% vytvořit teplo a ještě k tomu budeme spalovat či urychlovat rozpad jádra, pak se budeme na zemi ohřívat.

        1. Tady někdo nějak zapomíná, že v Česku je téměř
          Tady někdo nějak zapomíná, že v Česku je téměř polovinu každého roku pro lidi zima, a ohřívat je u nás potřeba v každém případě.

          Jestli něco, tak spíš zakázat přežraným Zápaďákům elektricky náročné klimatizace.

            1. Barák máme 17 let. Zprvu jsem řešil, jaká mrcha fréza
              Barák máme 17 let. Zprvu jsem řešil, jaká mrcha fréza dá zatravňovací dlaždice, aniž je se sněhem odtravní. Žádná. Tak dodnes lítám s hrablem a lopatou. Ale čím dál tím méně, některé zimy to co přes noc napadne, do odpoledne roztaje. Tak jsem ušetřil 20-40 tisíc plus každoroční údržba.
              Po pár letech jsem řešil umělé zavlažování. Tenkráte všichni, takže firmy měly vyprodáno a termíny nejdříve napřesrok. No a rok se s rokem sešel a provozovatelé koupališť hojně krachovali, jak bylo opakovaně v létě zima a deštivo. Tak jsem ušetřil 100 tisíc plus každoroční údržba.

      3. Ty nebudeš asi ani ten pověstný šílený ekolog, protože
        Ty nebudeš asi ani ten pověstný šílený ekolog, protože ti většinou aspoň tuší, že kukuřice a pšenice pocházejí z daleko teplejších oblastí než je Česko.
        A plyn se drží v zemi i v Arábii, takže ani to teoretické tání v Rusku by žádné masové výrony plynu nezpůsobilo.

        Jediné co je pravda, že je vnitřně neekonomické a odesílající prachy ven, když se kupuje zahraniční plyn, když by jsme mohli mít jadernou elektrárnu kde minimálně 70% nákladů výstavby a provozu zvládnou čistě Češi na svém území.

      1. Zacnime teraz s CO2e. Samozrejme motory na CNG produkuju aj
        Zacnime teraz s CO2e. Samozrejme motory na CNG produkuju aj menej NOx a sadzi ako diesel, ale teraz podme na toto.
        Teraz data a preedpoklady z ktorych vychadzam:
        -v CR sa aktualne (prave teraz) 60% elektriny vyraba z uhlia. Skontrolovat to mozete na electricitymap.org
        – Produkcia 1 kWh el. energie v CR vyrobi aktualne 479g CO2. Na SK je to aktualne 240 g v AT prave teraz 117 g.
        – pri vyrobe 1 kWh el. energie z uhlia sa vyprodukuje cca 1 kg CO2
        – CNG ma realne o cca 15% vyssiu energeticku hustotu ako diesel
        – budem porovnavat osobne auta, kde mame zname hodnoty. U nakladnych predpokladam rovnaky pomer akurat vacsie cisla.

        Usporne osobne auto minie na 100km cca 5,5l nafty = 150 gCO2/km = 15 kg CO2 na 100 km.
        Elektromobil minie na 100 km cca 15 kWh el. energie. Co je:
        v CR zhruba 7 kg CO2, v SK 3,6 kg CO2 a v AT 1,7 kg. Co je fajn.

        Akurat, ze ak sa vyraba elektrina z uhlia, tak je to rovnych 15kg ako pri nafte. A to nepocitam straty pri prenose a nabijani.

        A v CR je z uhlia velka cast el. energie. Uholne elektrarne sa zapajaju, ked ostatne zdroje nestacia. Cize, ked si poviem, ze idem nabit auto a vsetky OZE uz bezia naplno, tak sa ta energia do baterii vyrobi v CR (ale aj SK,DE,..) z uhlia v tepelnej elektrarni. S emisiami rovnakymi ako keby som natankoval naftu.

        Preto si myslim, ze CNG v nakladnej doprave zmysel ma a je to lepsie ako tlacit baterky do strojov, ktore potrebuju fakt vela energie. Kym nedokazeme z OZE alebo menej spinavych zdrojov mat 100% energie.

        Staci takyto vypocet ? Aby sme sa nebavili uz o starych spalovakoch ako o fosiliach. Elektromotor je lepsi, ale musime mat rozumny zdroj el. energie. Ak ho krmime elektrinou z uhlia tak sme na tom rovnako akurat sa tvarime zeleno.

        1. Možná globálně.
          V případě Česka ne, protože uhlí je

          Možná globálně.

          V případě Česka ne, protože uhlí je u nás 100% domácí kdežto ropa a plyn jsou 98% zahraniční.
          Nemluvě o tom, že ty uhelné elektrárny nejsou v centrech měst jako ta v EU posledních 10 let totálně lživě konstruovaná znečišťující fosilní auta.

          1. Tak, z politickeho pohladu som sa na to nepozrel. Ten som
            Tak, z politickeho pohladu som sa na to nepozrel. Ten som skutocne neriesil. V tom pripade by som sa ale pozrel aj odkial sa dovaza jadrove palivo…

            A co ma s emisiami CO2 to, ci vzniknu v meste alebo v elektrarni v republike neviem. Nakladna doprava o ktorej sa tu pise aj tak velke mnozstvo casu stravi na cestach medzi mestami a nie v nich.

            Okrem toho: Audi vyraba CNG (technicky je to metan, este sa musi stlacit) z prebytkov veternych fariem v case, ked je cena minimalna.
            Takze CNG sa moze robit aj doma.

            1. Zapomněli jste pánové na jednu velkou maličkost, ostatně
              Zapomněli jste pánové na jednu velkou maličkost, ostatně jako většina populace. Zatímco na vyrobenou elektřinu už elektromobil rovnou jede, ať je vyrobena z čehokoliv, nafta i benzín se nejprve musí vyrobit. A jen rafinace ropy (a kde je těžba, doprava a skladování) vychází 1,3 kWh elektřiny na výrobu 1 L paliva. Tak si to můžete celé přepočítat znovu.

              1. A co se na CNG proboha rafinuje? Měl jsem za to,že zemní
                A co se na CNG proboha rafinuje? Měl jsem za to,že zemní plyn pochází ze země?!
                PS: Uhlí do elektrárny se také neobjeví pod tím kotlem samo. Rypadlo KU 300.15 spotřeba 2500kW/hod. provozu a vyrube 3500m3/hod. +doprava lodí, nebo po železnici na naftu 🙁

                1. Na CNG se sice nic nerafinuje, ale aby CNG auto jelo, tak
                  Na CNG se sice nic nerafinuje, ale aby CNG auto jelo, tak benzín mít musí. Navíc na těžbu CNG se opět používá elektřina, takže to rypadlo opět bude makat jak pro elektromobil, tak pro CNG mobil. A pro něj vícekrát.

                2. Ano, ale asi na těžbu,dopravu a stlačení CNG,nepadne těch
                  Ano, ale asi na těžbu,dopravu a stlačení CNG,nepadne těch 1,3kWh. Tam bude daleko menší číslo tipuju do 0,5kWh. A ten benzín ten je tam na pár minutek,než se ohřeje motor a nebo jako nouzovka na dojezd. Bylo by trochu kontraproduktivní koupit CNG a jezdit jen na benzín-zvlášt u těch nákladních vozidel. Kde by i ten bateriový provoz znamenal tahat mrtvou váhu 3-4t v bateriích. To se domnívam, že plyn je pro LKW, za dnešní technologické vyspělosti, daleko rozumnější volba.

                3. Vyslo mi 0,64 kWh na stlaceni 1kg cng
                  Vyslo mi 0,64 kWh na stlaceni 1kg cng

                4. Však píšu že jen tipuji. Dobře ať nežeru a
                  Však píšu že jen tipuji. Dobře ať nežeru a zaoukrouhlím a přidám na 0,8kWh i s tou dopravou na 1kg CNG-spoken? Jako odhad to nebyl zas tak úplně mimo. Stejně většinu trasy urazí plyn v potrubí. Ten kousek co ho veze nákladní vůz, (10 000kg??? LPG na cisternu) jaká může být spotřeba nafty 50l? Tak to už je opravdu jen zlomek. Nebo spíše ekonomický by byl provoz těchto nákladních vozidel na plyn odhadem 60kg/100km?

                5. Spotřebu při plnění zjistíme ze specifikace plničky. Ale
                  Spotřebu při plnění zjistíme ze specifikace plničky. Ale fakt už netuším, kolik je to na dopravu. Chce to ale si uvědomit, ze plyn neplyne potrubím sám a je nutné ho tlačit kompresory. Jakou mají spotřebu netuším. Někde jsem zaznamenal, že například čerpadla na ropovodu družba mají příkon 40MW. Tedy spotřebu jako dva miliony současně jedoucích tesel. Takže když vezmu oktávii CNG, tak na 100km při spotřebě 4kg CNG potřebuje jen na plnění 3,2kWh A na to elektromobil ujede 20km.

                6. Toť otázka, taky nedovedu odhadovat spotřebu čerpadel na
                  Toť otázka, taky nedovedu odhadovat spotřebu čerpadel na dopravu ropy a vůbec celý ten energetický řetez pro LPG a jeho výrobu s dopravu. Ale zase pro to CNG bych to taky neviděl nějak zle. Jen energie pro transport plynu bude o několik řádů níž, než u ropy. Plyn vs. hustá kapalina, už jen proto musí být energeticky efektivnější to CNG. Ekonomicky určitě vychází postavit CNG plničku u plynové přípojky, než jako u LPG převážet nákladním vozem. Škoda nevyužít dnešní stávající plynárenskou infrastrukturu. U těch nákladních aut a autobusů bude určitě hodně let trvat, než nastane masivní nasazení baterek-jestli vůbec? A tohle by byl krok co nepotřebuje horentní sumu finančních prostředků, kamionům zachováva použitelný dojezd, rychlost plnění nádrží a projeví se i viditelně na emisích. A při dnešní technologické vyspělosti se to dá provést masivně už teď. Také se poskytne dopravcům čas několika let na to, aby se ty čistější náklaďáky mohly taky i zaplatit. Navíc nezatíží se stávající plynárenska infrastruktura, naopak ji konečně vytíží. Prostě ekonomická i ekologická shoda. To nám v pohodě poskytne nějakých 20-30 let na nové technologie a co my víme co bude třeba za 30 let vývoje. Bioplyn, vodík?? Třeba budeme ještě rádi za potrubí v zemi. Třeba se do plynu budou uchovávat přebytky z nestabilních OZE?

                7. Transport CNG je celkem energeticky náročný kvůli
                  Transport CNG je celkem energeticky náročný kvůli stlačování.

                8. Vyšlo mi menej. Iba 0,22 kWh/1kg. Tlačené na 200 atmosfér.
                  Vyšlo mi menej. Iba 0,22 kWh/1kg. Tlačené na 200 atmosfér.

                9. Respektíve…
                  Tých 0,22 kWh je pri izotermickom stláčaní

                  Respektíve…
                  Tých 0,22 kWh je pri izotermickom stláčaní plynu, teda nekonečne pomalom. Vtedy je účinnosť stláčania 100%, v praxi to má však nevýhody, lebo nežijeme večne.
                  Druhý extrém je nekonečne rýchle stlačenie plynu (adiabaticky), vtedy sa plyn značne zahrieva a treba ho chladiť. Mne vyšla hodnota asi 0,6 kWh na stlačenie 1kg CNG najprv na tlak 1150 atmosfér a teplotu 1410 stupňov Celzia, ktoré sa následne ochladia na 20 stupňov Celzia a tlak 200 atmosfér. Vtedy je účinnosť stláčania asi 37%.
                  V praxi to bude niekde medzi.

                10. Aby moderní CNG auto jelo, nepotřebuje benzín.
                  Aby moderní CNG auto jelo, nepotřebuje benzín. Konstruktéři mohou vyrobit auto čistě na CNG, benzín dělá z auta v podstatě hybridní vůz a tomu je třeba přizpůsobit spalování. A to jen díky poptávce. Chtějí mít jistotu, že i při nemožnosti načerpat plyn auto pojede.Pokud by postavili auto čistě na plyn, mělo by vyšší výkon díky kvalitnější směsi pro hoření.
                  Ale článek je o CNG v nákladních autech. A tam to nejezdí na čistý CNG, ale jen se vstřikuje do válců i s naftou.
                  Takže CNG/benzín není to samé co CNG/nafta.
                  A samozřejmě i emise tomu odpovídají.

    2. Pokud jsou emise srovnatelné, pak není důvod dovážet ropu
      Pokud jsou emise srovnatelné, pak není důvod dovážet ropu či CNG. Odřízne se zdroj financování jak mužikovi, který může zase spokojeně zalézt do zemljamky, tak šejkovi, kterého je zase možno posadit na hrb velbloudovi, prásknout za ním bičem tak aby pelášil z5 do pouště.

  2. víc než 16% se uspoří už jen tím, že se dá do šrotu
    víc než 16% se uspoří už jen tím, že se dá do šrotu 10% těch úplně nejstarších nákladních aut, která naše silnice ještě stále brázdí.

    Na co plyn prosím vás???? To zas je nějaká skvělá „vědecká“ dobře zaplacená studie, že?

  3. Otakar Brousek ml. vám v tom udělá jasno!
    Otakar Brousek ml. vám v tom udělá jasno! :)))))

    „Elektromobil je velmi neekologické vozidlo, používající jako palivo převážně hnědé uhlí a navíc ho využívá s velkými ztrátami, při přeměně energie. V elektrárně se mění energie chemická na tepelnou, tepelná na tlakovou, tlaková na mechanickou, mechanická na elektrickou, při každé z těch přeměn dochází k výrazným ztrátám. Pak se hodně energie ztratí při dopravě elektřiny k zákazníkovi, během níž je párkrát měněno napětí v transformátorech, což také vyvine spoustu odpadního tepla. Potom se při nabíjení vozidla mění elektrická energie opět na chemickou, ta potom za jízdy na elektrickou, ta na mechanickou a ta konečně uvádí vaše elektrovozítko do pohybu. To vše opět se ztrátami. A to pominu samotnou výrobu elektromobilu, hlavně jeho baterií, což je samo o sobě energetickou lahůdkou a nakonec, po několika letech provozu likvidace starých akumulátorů, to je taky něco pro přírodu. Rád bych tedy, pane Sykoro viděl, čím tyhle drahé hračky na baterky, které spotřebují víc energie a vyrobí víc škodlivin, než vozidla se spalovacími motory, mají chránit životní prostředí.“

    Zdroj: kniha tváří

    1. Nechce si ho Tesla klub pozvat jaku kulturní vložku na to
      Nechce si ho Tesla klub pozvat jaku kulturní vložku na to otvírání SC ve Vestci? Myslím, že lepší humoristickou vložku nenajdete. A budete to mít i s profesionálnim přednesem :)))))
      Já bych ho zvolil za veselého maskota elektromobilismu a udělil mu Řád černého mazutu :)))

      1. Spíš co zamlčel, to je často horší než vyloženě
        Spíš co zamlčel, to je často horší než vyloženě lhát. Takže:
        „Spalovací automobil je velmi neekologické vozidlo, používající jako palivo převážně hnědé uhlí a navíc ho využívá s velkými ztrátami, při přeměně energie. V elektrárně se mění energie chemická na tepelnou, tepelná na tlakovou, tlaková na mechanickou, mechanická na elektrickou, při každé z těch přeměn dochází k výrazným ztrátám. Pak se hodně energie ztratí při dopravě elektřiny k zákazníkovi, během níž je párkrát měněno napětí v transformátorech, což také vyvine spoustu odpadního tepla. Potom se při rafinaci ropy na palivo pro spalovací vozidla mění elektrická energie ………….

  4. Nějakých 16% CO2 nestojí za náročnou technologickou
    Nějakých 16% CO2 nestojí za náročnou technologickou změnu.
    Významnější to múže být u těch nanosazí, kde je aktuálně potřeba snížit jejich produkci minimálně 1000 krát až v nejhorších případech 10 000x u některých ještě loni supernejmodernějších CO2 přátelských motorů.

Napsat komentář