Elon Musk chce vyřešit dopravní zácpy ve městech

Elon Musk, šéf Tesla, aktuálně vystoupil na dopravní konferenci v . Řekl tam, že „dopravní zácpy ničí duši“ a klíčem ke zlepšení dopravy ve městech jsou podle něj autonomní vozidla.

Elon Musk by rád vyřešil problém zablokované dopravy v centrech velkých měst – s pomocí robotických aut
foto: BGR

„Máme nápad na něco, co není úplně autobus, ale vyřešilo by to problém hustoty dopravy v centrech měst,“ řekl Musk. „Nechci o tom moc mluvit. Musím si dávat pozor co říkám,“ zdráhal se Elon Musk rozvinout svůj nápad na náhradu městké hromadné dopravy. „Klíčem jsou autonomní vozidla,“ dodal jen.

Podle Muska existuje nový typ vozidla, které by bylo skvělé pro řešení výše zmíněného problému a které by dokonce dovezlo lidi až do jejich domu, ne jen na zastávku.

Není těžké se dovtípit, že Elon Musk mluví o flotile robotických vozů taxi, resp. car-sharingu neboli službě sdílení aut. O tom, že Tesla rozjede vlastní systém sdílení aut a bude tak konkurovat Uberu se už ostatně nějakou dobu spekuluje.

Nový systém sdílení robotických vozidel, která budou využívat vylepšenou technologii Tesla Autopilot (tu dnes Tesla „trénuje“ na vozech Tesla Model S, Tesla Model X a brzy i Tesla Model 3), by měl být skvělým doplněním pro plánovaný meziměstský dopravní systém Hyperloop.

12 Comments on “Elon Musk chce vyřešit dopravní zácpy ve městech”

  1. No jo, PRT – Personal Rapid
    No jo, PRT – Personal Rapid Transport. Tohle je stará myšlenka, jen na ní do dnešních dní chyběl výkonný HW (SW už pár desítek let je, alespoň teoreticky. Prakticky se na tom maká asi 20 let) a pak neomezená šeková knížka.

    Pokud by e k tomu přidali autonomní taxíky, co umějí zajet kamkoliv, kam vede silnice, je to jasný adept na PRT do měst a dopravní podniky mohou začít rušit tramvaje a autobusy. Jediné, co má šanci přežít je velkokapacitní železnice.

  2. To není těžké si něco
    To není těžké si něco takového představit.
    Takových koncepcí je hned několik.
    Vtip je v tom, že když se do toho pusti člověk jako je Musk tak to taky dotáhne do finále a nespokojí se s kompromisy ale myslí do budoucna tak aby i za několik desítek let to bylo stále užitečné. A ne aby to bylo už v době stavby bylo starý 50 let.

    Nevyhoda současného MHD je hlavně v tom, že lidi musí chodit na zastávky a čekat tam. Další nevyhoda je provoz nákladu, který v MHD je hodně blbej.

    Tohle všechno by řešilo autonomní řízené vozidlo, které by přijelo před dům tam počkalo na nástup osoby a dovezlo by ji na místo určení to vše zcela jednoduše s co nejmenším zásahem do řízení a zcela autonomně.
    Po trase by mohl nabrat další cestující když by v jeli stejným směrem.

  3. No tak autonomni rizeni u
    No tak autonomni rizeni u vsech auto by byl celkem slusne lek na dopravni zacpy (kapacita cest by s takovym inteligentnim rizenim byla nekolikanasobna…).
    Ale jsem zvedav co vymysli – snad to nebudou jen „autonomni taxiky“ ktere v zasade nic moc neresi (mimo parkovaci mista), spise naopak.

  4. EV taxi bus, ale ne bezna
    EV taxi bus, ale ne bezna koncepce dodavek, spise opravdu tvar mensiho busu kde lide sedi jen po stranach a ve prostred klasicke stani, tedy na celkem malem prostoru plochy bezne dodavky preprava treba 20 lidi, klicova je halvne celkova destinace na planovane trase, tedy okolni destinace rekneme do 1-2km, tak ze vozidlo naplanuje trasu danyma destinacema tak aby stavelo primo u domu danych cestujicich a presto jelo +- svoji beznou trasu

    jinak podobny system dopravy funguje treba v Tahjsku, kde ridici dodavek maji urcitou trasu napsanou na boku auta a vyrazej na startu ze stanovicte vzdy kdys se naplni auto, pak jedou skrze dana mesta na trase a rozvezou lidi i na mista v tom meste kam si reknou + se zastavej na stanovisti kde muzou pristoupit dalsi lidi, a pokracuji dal po trase a tak porad dokolecka

  5. Ted je otázkou kdo tu
    Ted je otázkou kdo tu městkou zácpu vlastně tvoří. Je to MHD nebo individuální doprava. Pokud se nahradí vozidlo jež pojme padesát cestujících vozidlem jež pojme dvacet, zamezí se ucpaným ulicím. Možná ve vyspělé Evropě ale nikoli v ČR ani SR. Když si prohlédnete obsazení vozidel na městských ulicích, tak jediné efektivní jsou tramvaje a busy, nikoli dodávky, mikrobusy a osobní vozy s jednou osobou uvnitř.

    1. Spíš myslím půjde o to
      Spíš myslím půjde o to že, pokud to bude bus na zavolání, že by mohl nahradit individuální dopravu, ale je otázka, jestli tomu tak bude. Problém ale je jestli většinu dopravy ve městě má původ uvnitř, nebo mimo.

      Samozřejmě asi tramvaje jakožto potenciálně nejrychlejší MHD ve většině měst, si svoji pozici zachovají. Spíš si umím představit že proti tomu budou brzy protestovat nejmenované organizace a pokusí se případný nástup tohoto prostředku zastavit. Nehledě na to že takto bude možné se zbavit systémů IDS.

      Ale na druhou stranu by takto mohl vzniknout zajímavý doplněk vlakové dopravy a vyřešit u nás poměrně častý problém polohy nádraží dále od města nebo poněkud bokem, vazby a jejich rozpojení s autobusy atd. Minimálně vazba na vnitrostátní a mezinárodní rychlíky by byla výhodná.

      1. podle statistik je tramvaj
        podle statistik je tramvaj naopak nejpomaljesi vozidlo s nejmensi hustotou prepravy lidi (udaje dpp), je to proste kolejove vozidlo a ma veskere nevyhody z koleji plynouci

        jako nejefektivnejsi je doprava bez prime konfrontace s jinym provozem, tedy metro ci nadzemka, a nasledne za nima je autobusova doprava, tedy doprava kdy neni problem resit snadno objizdne trasy, proto se take mimo jine v Asijskych vekomestech tak prosazuji elektrobusy, jsou stejne ekologicke jako tramvaj ci trolejbus, ale nepotrebuji urcity druh inftastruktury ktery je omezuje primo v provozu

        tramvaj je efektivni hlavne v primestske doprave, tedy na mistech kde jsou dlouhe prime useky a minimalni konfrontace s ostatnim druhen dopravy, vpodstate takovej primestskej vlak

        1. Ano záleží na návrhu
          Ano záleží na návrhu sítě, co se týče Brna, tam pokud nedojde k problému tak jedničkou na hlavní nádraží to trvá zhruba stejně jako vlakem kolem půlky Brna, nehledě na to že když se vymotáte za Hrnčířskou, Mendlovo náměstí, Konečného Náměstí a Židovský hřbitov, tak máte již v podstatě ničím nerušenou trať. Ale samozřejmě je to o parametrech celé sítě.

          1. Nejefektivnější je
            Nejefektivnější je přímá doprava z bodu A do bodu B. Cokoliv, co se někde zastavuje, jede oklikou nebo vyžaduje přestup, je zpomalením (v rámci městské aglomerace). Z tohoto lze vzít jako vyjímku pouze příměstské vlaky a těžké metro sovětského typu (pařížské lehké metro je taková zakopaná tramvaj).

            Autonomní taxík pro 4-6 osob je nejoptimálnější dopravní prostředek pro města. To prokázalo již mnoho výzkumů z této oblasti.

            1. Jenže tady se zdá že by
              Jenže tady se zdá že by to mohlo být něco většího, minibus, nebo něco takového, pak se zase projeví problém s tím že vozidlo bude zajíždět i mimo a může to být ještě horší, jelikož cesta by se mohla měnit adaptivně.

              Celkem by mne zajímalo v čem by měl být tak zásadní rozdíl mezi lehkým a těžkým metrem co se týče rychlosti. Ostatně v čem by měly být o tolik pomalejší i nadzemní trasy kolejových vozidel, které vedou mimo silniční komunikace.

              Nějaký odkaz na ty výzkumy by náhodou nebyl?

Napsat komentář