Elon Musk chce elektrická nadzvuková letadla a pátou dimenzi dopravy - Hypersmyčku

Jan Horčík - 30 Červenec 2012

Elon Musk, šéf společností Tesla Motors, SpaceX a SolarCity, se aktuálně zpovídal Sarah Lacy z magazínu PandoMonthly. Hodinový plný zajímavých postřehů a informací přinesl i odhalení nového tajemného projektu Hyperloop neboli Hypersmyčka. Elon Musk tak nazval pátou dimenzi dopravy po , , lodích a .Elon Musk Hyperloop Aeromovel

Náčrt systému Aeromovel, který už dnes v Indonésii a Brazílii prakticky funguje. Hyperloop nebyli Hypersmyčka by mohla vypadat nějak podobně.
foto: Aeromovel

Elon Musk nezastavitelně míří k podobné slávě jakou se dnes pyšní např. Richard Branson, a další jim podobní. Střílí do vesmíru rakety, vyrábí elektromobily po tisících (brzy desetitisících) a buduje nejen pro americkou armádu. Filmový Tony Stark alias Ironman si nemohl zvolit lepší předlohu.

V aktuální rozhovoru pro magazín PandoMonthly se Elon Musk kromě svého podnikání rozpovídal i o dalších nápadech. Kromě jiného zmínil i pátou dimenzi dopravy – Hypersmyčku (Hyperloop).

“Jak by se vám líbilo něco, co nemůže havarovat, je imunní vůči počasí, je 3x až 4x rychlejší než rychlovlak… a průměrně dvakrát rychlejší než letadlo?” Pohotová moderátorka Lacey si okamžitě vybavila skleněné tunely ze seriálu Jetsons. Něco podobného se objevilo i v seriálu Futurama. Na to Musk odpověděl “Ano, něco takového mám na mysli. Jste blízko.”

“Co by mohlo opravdu zlepšit dopravu by byly prefabrikované obdoby double-deckerů… nebo vlastně, co by opravdu dávalo smysl, by byl ocelový nosník se středovým děličem a pruhem nahoře a dole. To by bylo vyrobené z prefabrikovaných částí a doprava by mohla proudit oběma směry.” popsal Musk trochu nejasně a koktavě, jak už jsme si u něj zvykli, konkrétnější obrysy svého nápadu.

Muskova Hypersmyčka by dokázala člověka přepravit z centra Los Angeles do centra (610 km) během 30 minut. Lístek by podle něj stál “mnohem méně” než letenka nebo jakýkoliv jiný způsob dopravy. “Myslím, že by to mohlo být energeticky soběstačné díky solárním panelům,” dodal Musk. Hypersmyčka by podle něj dokonce mohla vyrábět víc energie než by spotřebovala.

Jak přesně by Hypersmyčka vypadala v praxi je samozřejmě ve hvězdách. Mezi podobné koncepty Musk podle magazínu Dvice.com cituje např. brazilský Aeromovel, který už v pilotním projektu funguje ve městě Porto Alegre a v praxi funguje Jakartě v Indonésii. Během devíti let přepravil už přes 3 miliony pasažérů.

Název Aeromovel vychází ze slov “aerodynamický”, “movement” – pohyb a “elevated”, tedy “vyvýšený”. Unikátní je na této mezinárodně patentované technologii zejména pneumatický způsob pohonu. Díky tomu jsou zařízení plně automatizovaná a zcela tichá. Ale o tom třeba někdy podrobněji v samostatném článku.

Musk se v rozhovoru také nezapomněl opřít do své konkurence podobě Fisker Automotive: “Tesla je opravdu jiná společnost než Fisker. My jsme hardcore technologická firma. Děláme skutečně seiózní vývojářskou práci. Myslím, že jediná skutečná hodnota společností je tvrdá práce při řešení obtížných problemů. Proto mají firmy svou hodnotu. … Fisker vede Henrik Fisker, to je designér, a všechno je to o designu a stylu. … Důvod proč dnes po světě nejezdí elektromobily ale není v tom, že by neměly dost stylu.” (načež se z publika ozývá hlasitý smích)

Když pak mluvil podrobněji o své společnosti Tesla Motors, ještě si přisadil: “Myslím, že v delším časovém měřítku hodnota Tesla Motors extrémně naroste.” Zajímavá je také informace související se společností SolarCity. “Vyrobit dnes je asi stejně obtížné, jako vyrobil sádrokarton.” SolarCity podle Muska dělá všechno ostatní spojené se , vyjma samotné výroby .

Schweeb společnosti Agroventures z Nového Zélandu má taktéž některé rysy Muskovy páté dimenze dopravy. Svého času do šlapací jednokolejky jako z Futuramy investovala i společnost Google.

V rozhovoru mimo jiné popisuje témata jako proč se pustil do podnikání v oblasti vesmírného cestování a ne např. na internetu, jaké jsou jeho vztahy s výstředním miliardářem a obchodním partnerem už od dob PayPalu Peterem Thielem, jaké obtíže zažil při získávání investorů pro své společnosti, včetně Tesla Motors, proč si musel v roce 2008 půjčovat od přátel na nájemné apod.

Další hodně zajímavé téma jsou elektrické letadla, resp. elektrické nadzvukové tryskáče. Musk se o tohle téma zjevně hodně zajímá a zjevně je mu hodně líto, že dnes není možné v běžné letecké dopravě létat nadzvukovou rychlostí.

“Elektrické letadlo nabízí čím dál tím vyšší účinnost čím výš letí, u běžného letadla je to naopak.” Ideální letová hladina pro elektrická letadla je podle něj kolem 24 km, dvakrát víc než u běžných letadel.

můžou být super-rychlá a super-úsporá,” uzavřel téma Musk. Lacy se ho samozřejmě zeptala, zda na něčem takovém pracuje. Musk odpověděl, že v dohledné době ne, ale že je možné, že se do toho někdy v budoucnu pustí. “Díky SpaceX a Tesla Motors mám všechny potřebné ingredience,” dodal k pobavení publika. “Je to lákavé,” uzavřel.

Nakonec Musk také mluvil o tom, že jeho cílem ve vesmírné dopravě je dostat člověka na Mars a založit tam kolonii. Podle něj by to bylo možné během následujících deseti až dvaceti let. V minulosti už Musk také naznačil, že by rád pořádal výlety k Marsu pro zájemce za cenu kolem půl milionu dolarů. Začínáme se těšit!

Dvice, PandoMonthly
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To musí všichni podnikatelé být novodobí Křižíci, Teslové a Muskové? Radim Jančura dělá to, co umí nejlíp. Vezme fungující řešení dopravy a snaží se ho implementovat na české podmínky.
Nevím, proč Češi umí hledat jen negativa na práci druhých. Když už ale třeba autor článku udělá chybu a je na to neutrálním způsobem upozorněn, tak mu slouží ke cti chybu uznat a opravit. :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V USA maji clanky v seriove vyrobe, ktere prevadeji plyn na vodik a ten ihned na elektrinu. Jako extender do EV auta by to hohlo byt super. Plyn se dobre skladuje a snadno se tankuje. Pak by EV auta mohla bez problemu ujet 800-1200km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Auta na vodík (s palivovými články) podle Elona Muska nemají žádnou budoucnost - z hlediska efektivity dnešní Li-ion baterie poráží i ideální (neexistující) palivový článek. Fyzika je prostě proti - je to slepá větev vývoje. Když si představím, kolik energie se tímto směrem vyplýtvalo i kolik článků se ještě na hybridu.cz napíše o autech na vodík:)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Elon Musk nezaspal a jde nezadržitelně dale a dale.Na rozdil od našich Jančuru kteři se spokojuji pouze s přejimanim již vytvořeneho EM dokazuje pokrok a nutnost lidstva utvařet.- PS na hybridu se v době prazdnin objevuji i učitele češtiny kteři diky nezaměstnanosti nemaji do čeho klofnout nebo,že by neuspěšni maturanti si hoji sva bebička nad zpackanymi maturitami.

Obrázek uživatele Jan Horčík

nevím, ale i tak jsme jim vděční :)

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Jan Horčík

Crowd-sourcing funguje, díky :)

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

“vyvíšený” a půl miliony dolarů - hezký češtin

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Soustred se na obsah bolseviku.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% online

Newsletter