Elon Musk: budeme potřebovat stovky giga-továren

Automobilka Tesla Motors se chystá již brzy začít stavět obří továrnu na výrobu lithium-iontových baterií. Podle Elona Muska, šéfa firmy, bude lidstvo v budoucnosti potřebovat stovky takových továren.

Výroba elektromobilů Tesla Model S v továrně ve Fremontu, Kalifornie, USA
foto: Tesla Motors

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors a vesmírné společnosti SpaceX, chce během svého života stihnout cestu na Mars. A nijak se tím netají. Snadno si tedy nejspíš dokážete udělat obrázek o tom, že tenhle člověk nemá právě malé ambice.

Nová továrna na baterie společnosti Tesla Motors, přezdívaná také „giga-factory“ neboli „giga-továrna“, má do roku 2017 vyrábět stejný objem baterií, jako se v letech 2012-2013 vyrobilo na celém světě. I díky tomu má jejich cena klesnout o 30 % a možná ještě víc.

„Myslím, že dokážeme jít dokonce na víc než 30 %,“ řekl aktuálně Musk na akci World Energy Innovation Forum, která se nedávno konala ve Fremontu (kde má Tesla Motors svou továrnu na výrobu elektromobilů).

Musk tam vystoupil a představil svůj pohled na budoucnost. Vývoj automobilového průmyslu a energetiky podle něj povede k tomu, že továren podobný „giga-továrně“ budou potřeba stovky. „Budeme potřebovat spoustu gigatováren. Jen na pokrytí požadavků automobilového průmyslu je jich třeba 200,“ dodal.

Vzhledem k tomu, že dosud nebyl ani položen základní kámen první takové továrny, je třeba taková prohlášení brát s nadhledem. Navíc, Musk zjevně mluví o horinzotu celých desetiletí a s představou, že elektromobily v automobilovém průmyslu postupně zcela nahradí fosilní paliva.

13 Comments on “Elon Musk: budeme potřebovat stovky giga-továren”

  1. Tak s tímto třeba já
    Tak s tímto třeba já nesouhlasím. Proč stavět „nové“ giga továrny, když ve světě tuna fabrik je těsně před rozpadem nebo chátrá. Jenom v Brně jsou to 3 komplexy, které zvládali výrobu traktorů, části zbrojního průmyslu a výrobu přesných odlitků. Teď se to rozpadá a na úrodné ploše se staví pseudo-haly.

    Pokud tuto gigatovárnu situuje do pouští a neúrodních míst, jsem jenom pro.

    1. Samotná budova nemá
      Samotná budova nemá žiadnu hodnotu, mnohokrát je len na obtiaž, pretože výrobné technológie sa musia prispôsobovať už existujúcej budove. Vždy je jednoduchšie naplánovať novú budovu spolu so zariadením na čistom pozemku. Moderné haly sa dokážu postaviť za pár mesiacov.

      1. S tímto nesouhlasím už
        S tímto nesouhlasím už vůbec. Jelikož jsem viděl výrobní linky na všechno pevné, co se vyrábí.
        Nebudu chodit daleko: Zbrojovka Brno vyráběla zbraně a náboje. Uvnitř jsou ve třech patrech prostory vždy na 2 linky na patro. Neříkejte mi, že když jsou udělané nájezdy do patra pro VZV a na každé lince stojí dva soustruhy vedle sebe, že vybourat plechové příčky a udělat novou omýtku je jednodušší, než stavět novou halu včetně přípojek.
        Neříkejte mi, že linka, která vyráběla traktory včetně vlakových přípojek bude dražší na uzpůsobení technologií (automobilových), než všechno zbudovat od píky.

    2. Jednoznačný souhlas .Je
      Jednoznačný souhlas .Je spousta rozlehlých chátrajících opuštěných areálů které mohou sloužit dál.
      Něco podobného panuje i u výstavby rodinných domu . Každý chce bydlet ve svém a nikdo neřeší co budeme jíst kdyby zamrzl distribuční kanál ?

      Třeba v Nošovicích (Hyundai)Vzali zemědělcům půdu na oplátku dostali náhradní půdu v jiné lokalitě ke které musí dojíždět A na této „plnohodnotné náhradě“ mají o 30% nižší výnosy .

      1. Vše má své pro i proti.
        Vše má své pro i proti. Je pravda, že využití stávajících objektů je lepší než stavět nové na zelené louce. Ale postavte to někde poblíž nájezdu na dálnici a bude to lákavá vyhlídka než mít továrnu uprostřed nebo na okraji města. No a s tím souvisí ucpané cesty a veliké množství kamionu v centru. Já v jednom takovém městě žiju a nemůžeme se dočkat až se konečné dostaví objezd a my se tak zbavíme nákladních aut.
        ………………………………………………….
        Chápu že nemůžeme plýtvat půdou jen tak pro nic a za nic. Podívám-li se na to z hlediska majitele, raději postavím novou halu ( i na té zelené louce), než investovat do několik desítek let staré budovy. A co když se moje firma bude rozrůstat? Budu hledat nový objekt někde mimo město? Ne, chci ho co nejblíže moji továrny a dálnice.

        1. Ty továrny uprostřed měst
          Ty továrny uprostřed měst jsou mnohdy napojeny na železniční sít . V ČR se už delší dobu rozbíhá projekt kontejnerových překladišt který by mohl mnoho problémů s dopravou nákladů zlepšit.
          Jenže dnes jsme si zvykli že se skoro vše nakládá na kamiony . Když jsou tyto továrny uprostřed měst tak lidé zase nemusejí dojíždět za prací mimo město stačí MHD a cesty nejsou ucpány osobními automobily Tím se Také sníží znečištění.

          S rozrůstáním výroby to může být i tak že Nová technologie vyžaduje méně místa zmenší se sklady a přitom se zvýší výroba.
          Třeba Automobilka Hyundai také požadovala ve smlouvě prodloužení železniční vlečky pro přepravu komponent mezi FM -Žilinou . Také mají své vlakové soupravy pro přepravu hotových automobilů.
          Je to o tom že se musí nastavit pravidla tak aby byly preferovány méně škodlivé způsoby dopravy .
          https://www.youtube.com/watch?v=tcjKSgXMeOs
          https://www.youtube.com/watch?v=lym0tepd7io

          1. Myslím si, že železnice
            Myslím si, že železnice by měla hrát důležitou roli ne jenom při dopravě osob,ale i materiálu. Bohužel po železnici se vozí suroviny tipu uhlí dřevo apod. Někde jsem četl, že nejlépe na to vyzráli v Austrálii, tam totiž museli dopravu železniční i silniční skloubit dohromady, tedy vznikly tam velké sklady napojene na silnice, železnice a přístavy. To vše daleko od města. No a malé vozy to jen rozvezou po okolí. Mezi městy to rozvezou právě vlaky, lodě a silniční vlaky (road train). U nás to není možné, hodně budov by se muselo zbourat a hlavně hodně investovat.

            1. Dobrý příklad je také
              Dobrý příklad je také Švýcarsko kde jsou železnice velmi využívány .
              ČESKÁ REPUBLIKA má jednu s nejhustších železničních síti na světě a její kapacita není zdaleka využita . Souhlasím že změna přístupu a adaptace orientace na nové požadavky nákladní dopravy by vyžadovala obrovské investice ale v dlouhodobé horizontu by to byl jednoznačný přínos.

              1. Souhlasím. Z dlouhodobého
                Souhlasím. Z dlouhodobého hlediska by to bylo plus. A to ani nemluvím, kolik práce je s tím spojeno. Zvláště v dnešní době by se to hodilo. Pozvedlo by to i současnou ekonomiku.
                ————————————————————
                Pokud se nepletu, tak té hustoty železniční sitě si je dobře vědomo čd cargo. Někde jsem četl, že toho chtějí využít a motivovat i firmy ze zahraničí aby raději používali vlaky čd cargo než kamiony. Ale mohou to být jen takové řeči.

                1. Nejlepší kdyby vzniklo
                  Nejlepší kdyby vzniklo něco na způsob Euro cargo které by využívalo železnice po celé Evrope .Určitě by se zvýšil zájem o tuto formu přepravy . Dnes je při využívaní železniční přepravy potřeba vyřizovat spousta dokladů.

                2. Železniční přeprava je
                  Železniční přeprava je dobrá na větší vzdálenosti a do velkých měst. Protože ta představa, že by se vyplatila do malých obcí a vesnic tipu Horní Dolní je nerealistická a drahá a taky tam svou roli hraje čas. Takže rychlost, vysoká mobilita a úspora času zatím náhrává silniční dopravě. A taky v poslední době také alternativní paliva mohou cenu služeb po silnici zlevnit.

Napsat komentář