Elon Musk: auta bez robotického řízení budou mít zápornou hodnotu

Tesla zveřejnila podrobné výsledky za 3. čtvrtletí a následně v konferenčním hovoru opět perlil. Vlastnit auto bez autonomního režimu podle něj bude jako kdybyste dnes jezdili na koni.

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors a vesmírné společnosti SpaceX
foto: Tesla Motors

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, doslova řekl, že auta bez autonomního režimu (robotického řízení) budou mít časem zápornou hodnotu. A budou ekvivalentem vlastnictví koně v době automobilů. Tedy ze „sentimentálních důvodů“.

Muskova vize plně robotických aut se nejspíš uskuteční dříve, než kdo čeká. Jeho automobilka Tesla totiž už před pár dny uvolnila pro své elektromobily Tesla Model S software Tesla Autopilot, který samostatné řízení do určité míry zvládá.

Autopilot se neustále sám zlepšuje, protože se učí díky každému ujetému kilometru každého auta ve kterém je instalovaný (dnes už přes 40 000 vozů Tesla Model S).

Musk si myslí, že v dlouhodobém výhledu budou všechna auta robotická, tedy plně autonomní. Před časem řekl, že Tesla by ráda plné autonomie dosáhla během tří let.

Na druhou stranu, současný Autopilot nejspíš brzy (nejspíš díky dalšímu updatu) získá jistá omezení. Můžou za to, nepříliš překvapivě, (nezodpovědní) řidiči. Ti jej totiž často spouští v nebezpečných úsecích, se kterými si auto nemusí vědět rady.

V konferenčním hovoru Musk zdůraznil, že prvotní data naznačují, že Autopilot již zabránil několika nehodám a, co je nejdůležitější, zatím žádnou nezpůsobil.

Tesla

46 Comments on “Elon Musk: auta bez robotického řízení budou mít zápornou hodnotu”

  1. Aj keď tohto pána
    Aj keď tohto pána obdivujem (a veľmi), v tomto s ním úplne nesúhlasím (a rovnako aj s rentabilitou projektu hyperloop). Verím, že časom sa autopilot masívne rozšíri, ale to potom nastane strašná nuda na cestách. Budete napr. sedieť v aute s autopilotom na križovatke z vedľajšej cesty na frekventovanú hlavnú a zúfalo sa budete modliť za príchod vodiča s manuálom, lebo u autopilota nejakú empatiu ťažko hľadať (pokiaľ mu ju nenaprogramujú).
    Podobne ako EV (tu musím podotknúť, že som vášnivým zástancom EV). Ani v horizonte 100 rokov sa nedá očakávať úplné nahradenie všetkých spaľovákov pohonom EE (napriek faktu že elektromotor je temer dokonalý stroj na pohon – učinnosť do 90%, ideálny priebeh krútiaceho momentu). Prečo si to myslím? Zvyšujúci sa podiel na trhu EV bude znižovať cenu ropy a aj technológie spaľovákov. Všetko je navzájom poprepájané.

    1. Až bude mít každé auto
      Až bude mít každé auto autopilota to my už tady nebudeme.

      A i kdyby taková situace nastala, není přece žádný problém autopilota vypnout a do té křižovatky se pomalu natlačit… auto s autopilotem (i nějaké řízené ručně)jedoucí po hlavní zastaví.

      1. Ten príklad bola len
        Ten príklad bola len podobne nezmyselná (až idiotská) konštrukcia o ktorej som čítal: auto s autopilotom vojde do neprehľadnej zákruty, kde je väčšia skupina ľudí. Autopilot sa bude musieť rozhodnúť, či zachráni ľudí, alebo posádku. Autopilot bude pravdepodobne v akejkoľvek situácii robiť všetko pre minimalizáciu škôd – nikdy nebude emocionálne zvažovať možné následky svojho rozhodnutia. Fakt je ten, že autopilot sa do takej situácie ani nedostane – jednoducho pred neprehľadnou zákrutou spomalí.
        S tým vypínaním autopilota to bude v budúcnosti asi problém. Súčasná Tesla to síce umožňuje, ale pripravuje sa množstvo projektov, kde posádka bude mať možnosť zadať len cieľ cesty – nebude mať žiadne prvky riadenia.

        1. Ver mi, ze v kritickej
          Ver mi, ze v kritickej situacii nebudes emocionalne zazovat ani ty. Tam uz jednas len pudovo. Automaticky. Reflexne. A po nehode si ani nepamatas, co sa stalo. S automatom, sa to da aspon predprogramovat a nasledne predvidat ako v rovnakej situacii zareaguje autopilot toho kamionu oproti.

    1. Ještě pikantnější na
      Ještě pikantnější na tom je, že to prodávají jako normální auto a pak z toho udělají autonomní jenom nahráním firmware. Tzn. všechen ten hw a výpočetní výkon tam musí od začátku být. Neskutečné.

      Loni jsem viděl dokument o robotickém autě tuším od Mercedesu a potřeboval k tomu bednu v kufru, co vypadala jako malý mainframe.

      1. to je mozna diky tomu ze se
        to je mozna diky tomu ze se zde zamenuji plne autopilotni auta ktera dokazou jiz dnes jezdit bez ridice a to temer vsude v provozu a pak „autopilot“ od Tesly ktery je ale autopilotem velice omezene, kdyby mela Tesla zvladat totez co ty plne autonomni auta, tak ma v kuftu podobnou krabici s HW, kde mimo jine ten HW slouzi i jako zaznamove zarizeni pro nasledne vyhodnocovani

        ano Tesla je super, a je super ze to protlacila takto, ale autopilot to neni a i Musk to sam rika, plne autopilotni auta budou za 3-4 roky, to co je dnes v tesle jsou jen asistenty spojene tak aby dokazali auto ridit treba na dalnici, ale z mista na misto bez zasahu ridice vas proste neodvezou protoze proste neznaji ani silnicni predpisy, ani neumej resit vsechny situace a krizovky v provozu

        1. Uvidíme. Já jsem to
          Uvidíme. Já jsem to pochopil tak, že postupným zdokonalováním software by se měli dobabrat až k víceméně plné autonomii při stávajícím HW. Každopádně já obdivuji, že někdo dokáže jít takhle s kůží na trh. Obzvlášť v USA, kde stačí jedna sporná nehoda, dobrý právník a celou firmu to může položit.

          1. nemyslim si ze se soucasnym
            nemyslim si ze se soucasnym HW zvladnou plne autonomni auto, senzory tam treba maj, ale aby to zvladlo zpracovavat veskere predpisy a dojelo to bezpilotne z A do B, tak na to nemaj dostatecnej vykon toho HW co to ridi, ostatne nesnizuje se nahodou pri pouziti soucasneho „autopilota“ v Tesle i grafika na displaych?

            stejne tak v USA urcite neplati ze jedna sporna nehoda a dobrej pravnik polozi automobilku, automobilek co maji stovky spornych nehod je v USA dost a ani jednu to nepolozilo pokud byla tak daleko jako Tesla

              1. nehod a problemu vseobecne,
                nehod a problemu vseobecne, staci sledovat kauzy automobilek a jake maji v US problemy s tema kauzama

                docela verim ze u Tesly by se ti chupy jezili, dohledal jsem jen HW ridici jednotky baterii a ridici jednotky systemu k ovladni auta, prvni nijak slozity HW nema a druhe obstarava Tesgra 3, i samotna Nvidie svuj modul pro autonomni „autopilot“ osadila 2 kusy Tegry X1 a silne pochybuju ze nekde v tesle S a asi i X je HW schopny plne provozovat autopilotni funkci ktera i bez cloudu zvladne silnicni predpisy a dokazalo by tak s TeslouS naproto bez zasahu ridice odjet i bezne ne nijak slozite trasy, to co soucasny autopilot Tesly S zvlada jsou dost banalni funkce ktere jsou jen superove prezentovane

                jak jsem psal, jizda v pruhu, funkce adaptimniho tempomatu a zmena smeru jizdy mezi pruhy neni zas tak slozite a mel by to zvladat kdejaky HW v telefonu, ale aby zaroven zpracpovaval veskere znaceni a to i spatne znaceni + legislativu dane lokality, a odjet tak autonomne nejakou trasu sam, tak to us bude chtit krapet lepsi HW

                ono se staci podivat na to jake problemy autopilot v Tesle S ma kdys se dojede nekam kde treba nejsou vodici cary pruhu, myslim ze na prostich par let maj v Tesle hodne prace na tom aby ayto naucili jezdit samostatne a to vsude

                1. Tak jistě, zatím je to
                  Tak jistě, zatím je to takový lepší tempomat se sledováním pruhů, ale i tak je to enormně výpočetně náročné. A co teprve až tam bude slíbené rozpoznávání značek a semaforů. Na to prostě musí mít dedikované procesory nebo DSP nebo možná i nějaký malý výpočetní cluster. Jsem fakt hrozně zvědavý, kam až to dotáhnou.

                  Co se týče nehod a problémů, je přece něco úplně jiného když zaviní nehodu živý řidič a ten se to pak snaží hodit na konstrukční závadu vozidla než situace, kdy nabourá autopilot a rozmázne se to stylem: „autopilot mi zabil rodinu“.

                2. Toyota mela kuprkladu
                  Toyota mela kuprkladu problem ze auto zacalo ject samo, respektive dal se plnej „plyn“ , v ridici tam chyba nebyla

                3. Jistě, ale to je pořád
                  Jistě, ale to je pořád menší závada než selhání brzd nebo myslím i samovolné vystřelení airbagu, ale je to něco diametrálně odlišného proti tomu, když vám to zmatený autopilot najednou pošle do protisměru pod kamion.

                4. mam dojem ze nektere
                  mam dojem ze nektere automobilky meli v USA i nehody kde byli mrtvi a to v poctech stovek kusu, i proto se Tesla chrani tim ze ma ridic povinnost mit ruce na volantu

                5. cipi MobilEye budou v
                  cipi MobilEye budou v Teslach az od roku 2016, ostatne tohle datum uvadi sama Tesla

                6. a abysme uvedli ty cipy na
                  a abysme uvedli ty cipy na pravou miru, nemaj bejt pro centralni rizeni, ale jsou to cipy k ruznym systemum ktere autu mpomahaji „videt“(ostatne to vypliva i z jejich jmena spolecnosti)

                7. Máte určitě na mysli
                  Máte určitě na mysli čipy, že? To jen pro nas z Ostravy, aby zme se zorientovali. Bo v ostravštině je velmi časta debata, zda některa slova psat s tvrdym „y“ nebo měkym „i“. Sama ostravština, podobně jako život a robota obyvatel, kteři ji mluvi, je tvrda. Nazornym přikladem sporu je svar o podobu slova „cycek“. Nebo „cicek“? Po vyčerpavajici debatě autoři kursu ostravštiny došli k zavěru, že rozhodujici je velikost. Menši, do velikosti č. 3, jsou tvrdši, a tedy „y“. Velke – čisla 4 až 10 – jsou přirozeně měkči a tedy pišeme i vyslovujeme „i“. U slova „cyp – cip“ je to přesně naopak, hranici je velikost 12 centimetrů. (z knihy Ostravština pro pokročile, autor Dalibor Zaruba)

                8. nikoli…
                  cipY MobilEye jsou

                  nikoli…
                  cipY MobilEye jsou v Teslach od konce roku 2014, viz video. Konkretne se jedna o EyeQ3 cip.

                  Aktualne pracuji na cipu EyeQ4 a zpracovani obrazu z osmi kamer po obvodu auta jako je znazorneno zde.

                  Samozrejme vyhodnoceni a rizeni tyto cipy nezabezpecuji, to si dela Tesla in-house.

                9. asi jsem se mylne domnival
                  asi jsem se mylne domnival ze se bavime o ridicich cipech systemu, jako jasne pokud odnich berou senzory, tak tam tech cipu bude nekolik desitek, kazdy senzor ma totiz i svuj cip ktery zpracuje z daneho senzoru data a nasledne je posila dal, veskutecnosti je v Tesle tisice cipu, pac i baterie maj nekolik set cipu na rizeni modulu

                  bavme se tedy o hlavnich cipech pro rizeni celeho systemu, o tech ja psal, prirovnejme je treba k CPU v pocitaci, tedy top cipu ktery ma vse nastarost

                10. souhlasim, to jste se mylne
                  souhlasim, to jste se mylne domnival co jsem mel na mysli.

                11. mimochodem doporucuji
                  mimochodem doporucuji shlednot cele video od MobilEye, udelate si tak lepsi predstavu o tom jakou casti rozhodovaciho procesu se jejich cipy podili na rizeni auta.

          1. proc do toho tahas letadla?
            proc do toho tahas letadla?

            autopilotni auta jsou a testuji se v provozu treba v USA, Tesla mezi ne nepatri protoze tesla nema autopilotovane auto, Tesla S a asi i X maji jen asistenty ktere se daji popsat jako lepsi tempomat, asistent pro jizdu v pruhu a prejizdeni mezi pruhy a brzdnej asistent, zadna Tesla sama bez ridice proste prejet treba z Prahy do Brna (ze SanFrancisca do lasVegas) nebo to alespon neprezentovali svetu 😉

    2. z toho co je videt na
      z toho co je videt na videiich, tak to same umi kuprikladu Audi A8, BMW7 nebo MB-S (a predpokladam ze vetsina aut z daneho a vyssiho segmentu), aneb adaptivni tempomat, asistent ktery drzi auto v pruhu a po zadani zmenu smeru jizdy umi prejet z pruhu do pruhu, parkovaci asistenty kde auto samo zaparkuje jsou k mani i v nizsi stredni (dokonce bych si tipl ze treba MB-S to bude mit zmaknutejsi v tom ohledu ze kdys se da pokyn k predjeti na dalnici, tak po predjeti se zpet auto zaradi samo, a mozna i proto ze Tesla je americka a v USA neni nic jako soubezna jizda v pruhu na dalnici, vpodstate si muzes jet v jakem pruhu chces a nemusis uhejbat do praveho)

      autopilota z toho delaji spise media, ale nic noveho vynalezeno nebylo, jen se to objevilo v Tesle ktera je ted pro jista media doslova zivnou pudou

      jedinou devizu kterou vidim je ze to Tesla upgraduje a vylepsuje za chodu na stavajicich modelech a neceka s tim az na nejakej novej model tak jako jine stare automobilky

        1. ja si nemusim davat nic do
          ja si nemusim davat nic do zadnyho youtubu, s Mercedesem S (221 i 222, 221 neumel predjizdet, respektive se neumel sam zpet zaradit a byl velice podobny tomu co ukazuje Tesla) jsem ujel peknych par kilometru a radarovej tempomat a asistent pro setrvani v pruhu a predjeti fungoval

          s Teslou S P85 jsem jel bohuzel pred rokem, kdy zadnou takovou funkci nemela, podle tech videi na tom youtubu ale nic vic nez co jsem popsal neumi, casem by mela umet jeste asi zastavit na stopce a prizpusobit rychlost podle zakazovich znacek, zatim to ale nema

    1. Když použiji typický
      Když použiji typický argumenty spalovačů. Tak by mě zajímalo jaký má kůň dojezd na jedno nádrž, za jak dlouho se nádrž doplní, po kolika letech musím vyměnit baterii, jak dlouho vydrží pneu, jakou má záruku, kolik je po cestě benzínových stanic. A co když v zimě zapnu topení, nebo v létě klimatizací, nezkrati se dojezd? :-)))

Napsat komentář