Elektromobily by po dálnicích mohly jezdit zdarma, navrhuje vláda

Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu ČR by měla už letos v září schválit vláda. Zahrnuje řadu opatření na podporu elektromobility.

Výroba modelu Škoda Citigo. Automobilový průmysl je nejdůležitější průmyslové odvětví v Česku. Zaměstnává přímo přes 120 000 lidí a produkuje přes 20 % objemu výroby. Konečně i česká vláda bere v potaz, že si nemůžeme dovolit zaspat.
foto: Škoda

Návrh Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu České republiky je společným dílem české vlády a zástupců českého automobilového průmyslu.

Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR a jeho akční plán se aktuálně dostaly do meziresortního připomínkového řízení. Pokud vše půjde hladce, v září by o něm mohla jednat vláda.

Přílohou návrhu memoranda je Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR, který se zabývá třemi věcnými okruhy, a to elektromobilitou, autonomními vozidly a digitalizací.

V oblasti elektromobility předpokládá vláda zavedení podpůrných opatření v letech 2019 – 2025. Ta mají motivovat „významný nárůst podílu nízko / bezemisních vozidel ve vozovém parku“.

Podle dokumentu se jako nejúčinnější jeví přímá podpora nákupu (např. odpočtem DPH). Snížit nebo odpustit DPH na elektromobily je však obtížné.

Mezi další účinná opatření patří výrazná dlouhodobá daňová úleva nebo zvýhodněný režim ve městech. ČR v současnosti umožňuje pouze nepatrné zvýhodnění pro elektromobily, ze kterých firemní vozy neplatí silniční daň. To je podle dokumentu „velmi omezený motivační faktor“.

Celkově však ČR v současnosti, na rozdíl od řady jiných evropských zemí vč. např. Bulharska, nemá plošně zavedenou silniční daň nebo registrační poplatek v dostatečné výši, tedy nástroje, kterými by se (v ČR stárnoucí) vozový park dal regulovat (a kde by elektromobil mohl být zvýhodněn). Ministerstvo dopravy v současnosti zpracovává analýzu zpoplatnění silniční dopravy.

Dalším opatřením mohou být zrychlené odpisy na elektromobily, což je nástroj určený především pro firemní zákazníky. Cílem opatření je snížit celkové náklady vlastnictví (Total Costs of Ownership, TCO) vozidla s elektrickým pohonem a zvýšit tak jejich konkurenceschopnost s vozidlem s klasickým spalovacím motorem.

Dále se uvažuje o možnosti kombinace čerpání dotace na nákup elektromobilů s využitím operativního leasingu a speciálním barevném označení registračních značek pro elektromobily.

V neposlední řadě je součástí akčního plánu také osvobození elektrického vozidla od správního poplatku za registraci a od platby dálničního poplatku.

Dokument se zmiňuje také o nutnosti roamingu/interoperability veřejné dobíjecí infrastruktury, kterou velcí hráči () již nějakou dobu slibují, ale zatím se k tomu ani trochu nemají. Návrh obsahuje také možnosti podpory rozvoje domácí dobíjecí infrastruktury.

Obsáhlý dokument je první vlaštovkou k budoucí úspěšné proměně českého automobilového průmyslu a vozového parku jako takového. Česká vláda tím, zatím alespoň slovně, vstupuje do 21. století.

vlastní

50 Comments on “Elektromobily by po dálnicích mohly jezdit zdarma, navrhuje vláda”

    1. A mě zase nebaví jezdit za starejma čudícíma TDIčkama.
      A mě zase nebaví jezdit za starejma čudícíma TDIčkama. Kéž by stát ještě výrazněji podpořil elektro auta a došlápl si na dodržování emisních limitů. Ale to by jsme nemuseli žít v kocourkově kde každej závidí každýmu. Až bych z toho bl…..

            1. Zřejmě ne ale tuná psali např. za rok 2015 7,5 tisíc
              Zřejmě ne ale tuná psali např. za rok 2015 7,5 tisíc mrtvých (17k nemocných) jen na nemoci dýchacích cest (27k rakovina celkem).

              To mi i tak přijde hodně když uvážíme náklady na léčení.
              „Každý rok pečují lékaři o bezmála 300 tisíc klientů VZP, kteří si před tím od nich vyslechli některou z onkologických diagnóz. Péče o tyto pacienty vyjde ročně na skoro 13 miliard korun.“

                1. Ví bůh, a neočekávám že někdy v dohledné budoucnosti
                  Ví bůh, a neočekávám že někdy v dohledné budoucnosti bude taková statistika známa.

                  Ale abych se držel tématu vlákna – co kdybychom se na to podívali z hlediska prevence. U kuřáků se peníze na prevenci údajně vyplatí (ať si o tom myslí každý své). Tak proč by se němělo začít s prevencí i u dalších zdrojů ?

                2. Určitě většina rakovin pochází z provozu aut. Je vidět,
                  Určitě většina rakovin pochází z provozu aut. Je vidět, že prodlužování věku dožití přímo souvisí se snižováním emisí aut – za posledních 20 let se průměrný věk dožití zvýšil o asi 8 let.
                  Tak až se u nás zakážou všechna auta, tak dojde ke skokovému navýšení průměrného věku dožití asi až o 30 let – na 110 let u žen a až na 100 let u mužů. Už se těším, jak se s manželkou dožijeme tak vysokého věku (a snad i většího, protože ty hodnoty věku dožití jsou průměrné, a slabší jedinci tak půjdou do země dřív).

    2. Máte pravdu, dálniční známka zdarma by žádná moc
      Máte pravdu, dálniční známka zdarma by žádná moc velká podpora nebyla. Kdo nemá 1500Kč na dálniční známku, tak pravděpodobně nemá ani na elektromobil. Navíc ne každý elektromobil jezdí po dálnici.

      Ovšem jak už jste už nepřímo naznačil, cesta pro podporu elektromobility by tu byla – zvýšení spotřební daně na klasické PHM, vybranou částku oddělit od ostatních příjmů státního rozpočtu a účelově ji směrovat na podporu elektromobility. A bylo by vymalováno. Zavést registrační poplatek, na to žádná vláda ani partaj koule nemá, tak aspoň toto. Nemuselo by to být najednou, stačilo by v několika vlnách. Ale vykládejte to politikům, když do jednoho jezdí ve spalovácích. A český politik, jedno jestli celostátní, nebo regionální, nebo komunální, pokud mu nehoří koudel u zádele, nebo z toho nemá nějaký vývar sám pro sebe, tak tou zádelí nehne, i kdyby čert na koze jezdil. Proto to u nás vypadá tak, jak to vypadá. Český tunel bez světla na konci. Stačí se podívat na nějaké záběry ze Sněmovny a teče mi voda ze zubů.

  1. Takových memorand a prohlášení už bylo hodně. Ale kde
    Takových memorand a prohlášení už bylo hodně. Ale kde nic tu nic. Nejlepší je, že se opět potvrdilo, že až Škoda(VW) bude chtít tak to teprve začne. Škoda chce začít v roce 2019 s elektromobily a ejhle vláda začne nejvíce podporovat v tom samém roce. To je ale náhoda. Nejlepší je, že až tehdy všichni objeví elektromobil a škodovka(VW) budou za objevitele a inovátory. Už jsem se setkal s názorem laika jak ta škodovka začne elektromobilní revoluci.

  2. Zaujal mě odstaveček
    „Podle dokumentu se jako

    Zaujal mě odstaveček
    „Podle dokumentu se jako nejúčinnější jeví přímá podpora nákupu (např. odpočtem DPH). Snížit nebo odpustit DPH na elektromobily je však obtížné.“
    Je v dokumentu ona „obtížnost“ nějak blíže komentována? Mohla by toto redakce zjistit?

        1. jsou prostě svobodným národem, což my nejsme:
          „Již

          jsou prostě svobodným národem, což my nejsme:

          „Již delší dobu varujeme, že EU je ve skutečnosti především nástrojem globalistů k nastolení jejich NWO pod maskou Agendy 2030 » A ty tzv. eurodotace jsou ve skutečnosti pokusem podplatit lidičky, kteří se nezajímají o souvislosti. Podplatit k tomu aby podporovali činnost EU…“

          goo.gl/ZXYscu

      1. Tak ono i kdyby se EV přeřadily ze sazby 21% do sazby 5%,
        Tak ono i kdyby se EV přeřadily ze sazby 21% do sazby 5%, byla by to slušná podpora…
        Já bych spíš tušil, že pro podporu EV jsou ministerstva dopravy a životního prostředí, ale nikoliv financí. Tj. možno uplatnit pouze záležitosti v gesci prvních dvou jmenovaných…?

      2. Uz to tady zase zavani nejakym tazeni proti EU. Podpora
        Uz to tady zase zavani nejakym tazeni proti EU. Podpora elektromobility je v kazde zemi EU mozna. Je to videt v nekolika statech EU. Ale zrovna genialni Cesi si vzali DPH jako nastroj podpory a kdyz to nejspis normy EU nedovoli, tak je EU spatna. Proc v Cesku se musi vzdy vsechno delat jinak nez ve zbytku sveta. Tam vsechno funguje, jen tady se vse komplikuje. Nejspis se vzdy hleda nejaka cesta jak nekoho podvest a vydelat na necem balik. Viz dotace na kotle ve Stredoceskem kraji. A kdyz ten podvod vyjde na povrch, tak ne ze se podvodnici zavrou, ne, to se vyresi tim, ze se navysi dotace i pro ty, kteri prisli podvodem zkratka a tak aby se jim zavrely usta, tak se to nejak zalatuje. A podvodne ziskane dotace pro vyvolene jsou zachranene. Vivat Cesko.

    1. No, tomu jsem se taky zasmál, na idnesu. Zvlášť jak 90%
      No, tomu jsem se taky zasmál, na idnesu. Zvlášť jak 90% lidi si tam myslí, že v elektromobilech jezdí jen samí podnikatele :). Tak jo, ti si auto koupí do firmy a DPH si nechají odečíst, jako na všechno, a to je přece také podpora, ne? 🙂

            1. Dovolte mi o tom silne zapochybovat. Po pouziti jedne domacky
              Dovolte mi o tom silne zapochybovat. Po pouziti jedne domacky vyrobene CHAdeMO redukce rychlonabijecka na Cernem moste okamzite vypadla. Sam jsme byl toho svědkem, jako další cekajici v poradi pro rychlonabijeni. Volal jsem hned na PRE, spravili další den. Sam jsem uz pouzil original od Tesly asi 100x, samozrejme, ze bez problemu

        1. Jsem si jistý, že to nevymyslí nikdo, jak nabíjet ze
          Jsem si jistý, že to nevymyslí nikdo, jak nabíjet ze Superchargeru. A zadarmo už vůbec ne.
          Mimochodem originální Tesláckou standardní třífázovou dobíječkou, která je součástí každé Tesly nejde dobít žádné jiné auto, než Tesla. Má to sice konektor Mennekes 2, takže to klidně pasuje do BMW i3, ale dobíječka to pozná a ani se nezapne.

  3. Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR??
    Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR?? :)))))) řadu opatření na podporu elektromobility :)))) dobrej ftip týdle vlády, to sou keci by z toho jeden dízlblet …
    ŘEKNĚME si to narovinu soudruzi, vazal ŠÁDE je v RICIVOLE :))))))))

    ps: koukám že mr.Hořčík nám neregistrovaným vkládání zpestřil 😉

Napsat komentář