Elektromobily: Čínský boj za životní prostředí

Čínská vláda rozhodla ponechat dotace na nákup elektromobilů i po roce 2015. Peking chce tímto krokem bojovat s katastrofálním stavem ovzduší v čínských městech.

Automobilky už už připravují elektromobily exkluzivně pro čínský trh. Zde BMW Zinoro 1E.
foto: BMW

Největším ekologickým problémem Číny je katastrofální a zhoršující se smogová situace v čínských městech. Koncentrace polétavého prachu v polovině letošního ledna dosáhla hodnoty 671 mikrogramů na metr čtvereční.

Pro srovnání, v moravskoslezském Bohumíně, který patří k nejvíce problematickým místům u nás, v březnu 2013 naměřili „pouhých“ 344 mikrogramů na metr čtvereční.

Smogová situace je natolik vážná, že podle komentátorů ohrožuje mocenskou pozici čínských vládních představitelů. Čínské vládní špičky se obávají projevů nespokojenosti obyvatel, které mohou přerůst v nepokoje.

Smogová situace se projevují i na cestovním ruchu. Za posledních 13 měsíců se v Číně snížil počet zahraničních turistů až o 11 %. V Pekingu tomu je dokonce o 50 %. Nepomohly ani obří LCD obrazovky instalované po celém městě, které vysílají obrázky slunečné oblohy.

Rozptylovým podmínkám rozhodně napomáhají miliony aut v čínských městech. Čína je tak zemí, která velmi štědře dotuje nákup elektrických a hybridních vozů.

V současné době čínská vládní dotace dosahuje 9800 dolarů (200 000 Kč) na nákup elektrického auta. V případě nákupu plug-in hybridů je státní dotace poloviční.

Cílem Číny je dostat na své silnice do konce roku 2015 půl milionu elektrických aut a plug-in hybridů. V roce 2020 má na čínských silnicích jezdit už 5 milionů elektromobilů a plug-in hybridů.

Jde však jen o zlomek čínského automobilového trhu. Jen v roce 2013 se v Číně prodalo 20 miliónů automobilů. V druhých Spojených státech se prodalo „pouze“ 15,6 milionů vozidel.

„Riziko“ pro Čínu je ale také malé množství automobilů na počet obyvatel. V Číně jezdí 120 milionů vozidel, své auto má tak pouze 10 % Číňanů. Naproti tomu ve Spojených státech auto vlastní 80 % Američanů.

Současná podpora platí až do roku 2015. Vláda v Pekingu však slíbila poskytovat dotace na nákup elektromobilů i po roce 2015. O výši a délce dotací není ještě rozhodnuto.

6 Comments on “Elektromobily: Čínský boj za životní prostředí”

    1. V Pekingu samozřejmě
      V Pekingu samozřejmě žádné obrazovky vysílající záběry slunce nemají, jde o nepochopení jedné viralni fotky z náměstí tiananmen,kde je obří lcd obrazovka vysílající spoty čínských provincií. Bohužel čeští novináři se tohoto nesmyslu ujali a neúnavně ho šíří dále…

Napsat komentář