Elektromobily - byznys za 250 miliard dolarů v roce 2020, odhaduje Světová banka

Jan Horčík - 09 Květen 2011

Světová banka, resp. její dopravní oddělení, připravilo na duben novou studii s názvem "Čínský program vozů na nový pohon: výzvy a příležitosti". Výstižný název třicetistránkový materiál, který optimisticky, a přesto podle nás výstižně ilustruje vývoj trhu automobilů na elektřinu.   
elektromobily hybridy byznys za 250 mld. dolarů

Automobily na elektřinu se tentokrát myslí , , a čisté . Studie představuje komplexní náhled na vývoj pro příštích 10-25 let a není divu, že jednou z hlavních zemí, která má tento vývoj hnát kupředu je .

Zástupci automobilového průmyslu ve svých křišťálových koulích vidí, že do roku budou zaujímat 2 až 25 % ročních . Konsensus se blíží 10 %. Výsledkem toho však budou obrovské změny napříč celým průmyslovým odvětvím.

Studie začíná poměrně zajímavým pohledem na uplynulých 200 let. Za ty se světové HDP výšilo 100x, populace 6x, ale osobní mobilita vzrostla dokonce 1000x na 40 km na osobu na den. Elektrifikace je podle světové banky podpořena některými "megatrendy", především rostoucí a důrazem na .

Podle výzkumu společnosti PRTM Research a OICA (Mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel) vzroste do roku podíl elektrických aut (hybridů, plug-inů a elektromobilů) rapidně až k celkovým 80 %. Naopak podíl na klasická paliva se smrskne na dnes těžko představitelných 20 %.

vývoj podílu elektrických aut 2020

Důvody jsou již zmíněné megatrendy: politika ochrany globálního klimatu, cena ropy a energetická nezávislost, stále vyšší urbanizace a ve městech a v neposlední řadě také pokroky v oblasti . Zde Světová banka předpokládá, že už v roce bude cena někde u 325 dolarů za kWh z dnešních 800 dolarů za kWh.

Tento pokles dokládají srovnáním s rapidním poklesem cen během posledních 20 let. Zajímavé je také srovnání současných snah ve světě o nasazování alternativních pohonů: zatímco v vedou hybridy a plug-in hybridy typu a (zjevně kvůli řádově větším vzdálenostem), v a se klade mnohem větší důraz na čisté .

Když se podle zprávy sečtou všechny obory související s nástupem elektrické mobility - () - myšleno samozřejmě bez celého obrovského průmyslu , , výroba baterií, a řada dalších, bude mít do roku 2020 celé průmyslové odvětví hodnotu 250 mld. dolarů.

A to i přesto, že cena hybridních, plug-in hybridních aut i elektromobilů bude klesat, a to o 15 až 20 %, zatímco klasická benzinová/ "zůstanou na svých".

"Jakmile tyto produkty začnou dávat ekonomický smysl, myslíme si, že se jich ujme mnohem větší množství lidí než jen early adopters, tedy technologičtí nadšenci - ta pouhá odhadem 2-3 %," komentuje ve zprávě její spoluautor Oliver Hazimeh. Největší potenciá vidí Hazimeh, jak už bylo řečeno v , kde pilotní programy čítají nikoliv desítky, ale tisíce elektrických automobilů.

Přitom ve svých predikcích počítá na rok 2020 s velmi realistickou cenou za kolem 120 dolarů. Přitom pokud cena dosáhne 150 až 160 dolarů (předpovídat pravděpodobnost jakéhokoliv vývoje je však v současné době prakticky nemožné), bude to pro vývoj ještě mnohem příznivější.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak se tak divam po cinskych ulicich, nerad bych bral punum kristalove koule, ale tady ropu nic ani za 10 let nenahradi :(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co přesně je "osobní mobilita", že to před 200 lety bylo 40 metrů na osobu na den? Jen cestami na záchod člověk za den ujde víc.

Obrázek uživatele Jan Horčík

To není ve studii upřesněno, nicméně lze tam najít zdroj těchto dat: Diaz-Bone 2005, after Nakicenovic, 2004. Stejný odkaz lze pak najít i v několika dalších studiích, např. First step in the intelligently networked car nebo Transport Demand Reduction (TDR). Jde o citaci německého sociologa Rainera Diaz-Bone.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů CircontrolInfotherma