Elektromobilní klid před bouří: dálnice zdarma a výhody v řadě měst, včetně Prahy

Podíl elektromobilů je v celkovém počtu nově registrovaných aut v Česku prozatím pouze 0,4 procenta. V Evropě je to mnohem více a je otázkou, kdy také u nás naberou prodeje těchto vozů strmou stoupající tendenci. Podíl elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě strmě stoupá. Ačkoli Česko zatím poněkud zaostává, i u nás nabírá prodej aut s elektrickým pohonem na tempu.

Podíl elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě strmě stoupá. Ačkoli Česko zatím poněkud zaostává, i u nás nabírá prodej aut s elektrickým pohonem na tempu.
foto: Kia

TISKOVÁ ZPRÁVA

Nástup nových automobilů, postupné zvyšování kapacity baterií i vývoj technologií pro rychlejší nabíjení činí z elektromobilů, případně plug-in hybridů, stále atraktivnější alternativu vozům s klasickým spalovacím motorem. Růst počtu elektromobilů se meziročně zrychlil o více než 80 procent, když do registru vozidel přibylo 702 čistých elektromobilů.

K tomu ale musíme připočítat také hybridy, těch se jen za první čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 1500, elektromobilů bylo 132. Lze tedy očekávat, že rychlý růst bude pokračovat. Klíčovým ukazatelem pro další úspěch bude budování infrastruktury. Celkově bylo v Česku k 1. lednu letošního roku registrováno 1 779 osobních elektromobilů.

Parkování i dálnice zdarma

Městské a krajské samosprávy si uvědomují, že elektromobily mohou pomoci poměrně zásadně snížit dopad na životní prostředí související s automobilovou dopravou. Řada měst již dnes využívá elektromobily pro své zaměstnance, ale elektrický pohon zkouší také v městské hromadné dopravě.

Postupně budou navíc přibývat pro majitele elektromobilů výhody, které dále sníží náklady na již tak efektivní provoz. „Jen něco přes 400 nabíječek v Česku je na první pohled dost, ale to je jen zdání. Navíc jejich rozmístění v rámci země není rovnoměrné,“ říká Jakub Dalecký, analytik obnovitelných zdrojů energie (OZE) ze společnosti Portiva a upozorňuje, že pokud dojde k očekávanému nárůstu trhu s elektromobily a hybridy, bude potřeba budování dobíjecí a další infrastruktury věnovat zásadní pozornost.

Elektromobily a hybridy s emisemi oxidu uhličitého méně než 50 gramů na kilometr mají v Česku nárok na speciální registrační značku. Majitelé aut s touto značkou pak mají možnost parkovat v rámci modrých a fialových zón po Praze zdarma.

Podobná výhoda na ně čeká například v Ostravě, kde mohou bezplatně parkovat v zónách A a R, v Karlových Varech zase ušetří poplatek za vjezd do lázeňského centra. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích navíc stanovila, že se zavedením elektronických dálničních známek od roku 2021 odpadne majitelům aut se zmíněnou registrační značkou také povinnost dálniční známku kupovat.

Vzhledem k tlaku na snižování emisí skleníkových plynů se dá očekávat, že zvýhodnění dostupná majitelům elektromobilů a aut s hybridním pohonem se budou rozšiřovat.

„I když je zatím pořizovací cena elektromobilu či hybridu vyšší než u auta s konvenčním motorem, jeho provoz je výrazně levnější. Společnost Portiva spočítala, že jedno nabíjení stojí přibližně 50 až 60 korun a průměrný elektromobil zvládne například trasu Praha – Brno zhruba na 1,5 nabití. To znamená, že cesta mezi těmito městy vyjde asi na 90 korun. Tedy výrazně levněji, než u auta se spalovacím motorem. Navíc lze ale očekávat, že v dohledné době bude muset většina větších měst, samozřejmě včetně Prahy, přistoupit k regulaci vjezdu do centra a vytvoření nízkoemisních zón, jak to vidíme v Německu, Rakousku a dalších zemích. Může tak nastat situace, kdy auta s konvenčním spalovacím motorem nebudou moci do center měst vjíždět vůbec, případně budou muset uhradit poměrně vysoký poplatek, jako je tomu v Londýně,“ upozorňuje Jakub Dalecký.

Bez elektromobilů automobilka nepřežije

Zdá se, že končí čas specializovaných elektroautomobilek, tedy továren vyrábějících výhradně elektromobily. Tato auta totiž přestávají být lahůdkou pro ekologické aktivisty nebo fanoušky technologických inovací a budou stále atraktivnější alternativou pro běžného řidiče.

Stávají se standardní součástí nabídky klasických automobilek, jejichž modely se dlouhodobě drží na nejvyšších pozicích v žebříčcích prodejů. Trhu vládne Nissan, Toyota, a samozřejmě německé BMW, které zaujalo svými čistě elektrickými modely i.

Svou pozici si snaží vybudovat i Renault a další. Z pohledu českého řidiče je zásadní uvedení prvních vozů české jedničky Škoda s čistě elektrickým a hybridním pohonem. Vzhledem k pozici, kterou si značka v Česku drží, bude s vysokou mírou jistoty znamenat uvedení těchto modelů na trh velmi silný impuls pro celkový trh elektromobilů u nás.

Podle odhadů Ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku registrováno asi 17 tisíc vozidel s elektrickým či hybridním pohonem. Pokud nebude do té doby věnováno velké úsilí budování infrastruktury, začne se již tou dobou projevovat nedostatek dobíjecích stanic.

Podle analýzy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) budou už kolem roku 2025 chybět v Česku asi 3 tisíce dobíjecích stanic, v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc stanic.

„K vyrovnání tohoto deficitu bude potřeba podpořit budování domácích stanic pro rychlé nabíjení, jaké nabízí dnes například společnost ČEZ, ale také nutnost uvažovat o dalších možnostech. Jednou z nich, již osvědčenou třeba v USA, je využití otevřených parkovacích ploch a vybudování částečně krytých stání se solárními panely. Elektromobily by se tak mohly dobíjet během nakupování či v době, kdy jsou jejich majitelé v práci,“ uzavírá Jakub Dalecký.

tisková zpráva

176 Comments on “Elektromobilní klid před bouří: dálnice zdarma a výhody v řadě měst, včetně Prahy”

  1. „Zdá se, že končí čas specializovaných
    „Zdá se, že končí čas specializovaných elektroautomobilek, tedy továren vyrábějících výhradně elektromobily.“

    Co je tohle zase za kravinu??? Kolik „specializovaných elektroautomobilek“ prosímvás znáte? Já znám jen jednu a to Teslu a možná něco v Číně, ale to je lokální záležitost, ale tyto „automobilky“ sotva začínaj a to včetně Tezly, tak jak může končit jejich čas, když ještě ani nenastal? Ha ha ha. Některé ještě ani nedorazili na trh. :)))))
    To je zase pseudomoudro století. To vymyslel Prchal? 😀

  2. „Tato auta totiž přestávají být lahůdkou pro ekologické
    „Tato auta totiž přestávají být lahůdkou pro ekologické aktivisty…“

    No to je taky pravzláštní výplod. To psal zase nějakej zkuśenej píár inženýr lidských duší. :))))
    Teda dost pochybuju, že eko aktivisti jsou nějakou závratnou většinou mezi majitely elektromobilů. Zde na foru máme možná Radovana a zbytek nevím zda by se dal nacpat do podobné škatulky i když by je tam kdejakej občan rád viděl. Spíš by se asi největší procento označil za geeky, ale jejich procento bude s větší demokratizací EV rapidně klesat.

    1. Aktivista dokáže akorát hlasitě hulákat, ale nic
      Aktivista dokáže akorát hlasitě hulákat, ale nic reálného nedělá.
      Radovat mi příde že nehuláká, ale něco dělá. Má e-auto, solár, nějakou zahrádku.

      Většina aktivistů podle mě žije v paneláku a zadek si vozí ve staré oktávce TDI.

  3. Pokud přejdou auta z ropy na elektřinu, jistě nevystačí
    Pokud přejdou auta z ropy na elektřinu, jistě nevystačí současná kapacita elektráren ani rozvodných soustav. Spočítal někdo někdy, kolik nových elektráren, rozvoden, trafostanic, elektrických vedení, úložišť elektřiny atd. budeme muset postavit nebo zrekonstruovat, aby se ta auta dala pohodlně nabíjet?

    A nebylo by lepší mít doma / v práci / na benzínce vlastní malou elektrárnu na plyn nebo vodík, která tu elektřinu vyrobí na místě?

    1. Technicky by to problém nebyl, domácí plynový agregát má
      Technicky by to problém nebyl, domácí plynový agregát má stejnou účinnost, jako elektrárna. Problém je, že samotná konverze fosilní palivo -> elektřina -> chemie v baterii -> elektřina -> pohyb je neuvěřitelně neefektivní pitomost.

      1. Odkud pochází informace, že v Karlových Varech ušetří
        Odkud pochází informace, že v Karlových Varech ušetří poplatek za vjezd do lázeňského centra? V Karlových Varech hodíte na MP do automatu minci, vypadne Vám lístek, na který napíšete RZ vozu a jedete do lazeňské zóny. Jezdím do té zóny výjimečně, ale tuhle informaci slyším poprvé.

    2. My nebudeme muset stavět nic, postaví je elektrárenské
      My nebudeme muset stavět nic, postaví je elektrárenské společnosti. Dostávají za to totiž peníze – za elektřinu, přenosovou soustavu i OZE apod. a přechod na elektomobilitu jsou pro ně desítky miliard obratu a miliardy zisku navíc.
      To ovšem neplatí pro ten vodík, tam by bylo potřeba 3,5x více elektřiny + mraky dalších problémů.

  4. „v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc
    „v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc stanic.“
    Jelikož jedna rychlonabíječka stačí pro 100 elektromobilů, jedna stanice se 4 nabíječkami pro 400 elektromobilů, tak tím chtějí říct, že bude za 10 let v ČR přes 8 milionů BEV? 😀

      1. Zřejmě Vás to mile překvapí, ale budu s Vámi souhlasit.
        Zřejmě Vás to mile překvapí, ale budu s Vámi souhlasit. Bohužel, už i elektromobilita je na úrovni státu v rukou šíbrů a vidí v ní nový zdroj odklánění peněz. Takže se budou snažit.
        Úspěšně už to dělají ve jménu nedecentralizace výroby elektřiny a výstavby nových atomek a následně vedení a infrastruktury v případě výroby elektřiny.
        Nyní bijí na poplach kvůli elektromobilům a nabíječkám, v nichž vidí možnost hojně dotované věci a přicházejí s katastrofickými scénáři. Jen aby na to vláda přihrála penízky.

        1. Ostatně, to jsme viděli před pár lety u fotovoltaiky. Z
          Ostatně, to jsme viděli před pár lety u fotovoltaiky. Z původní dobré myšlenky se stal obrovský tunel pro provozovatele velkých FVE parků. A my jako spotřebitelé už jsme jim z našich kapes zaplatili několik stovek miliard a ještě zaplatíme… bohužel 🙁

      1. Pro 30 km denně (asi o 50 % vyšší než průměrný nájezd
        Pro 30 km denně (asi o 50 % vyšší než průměrný nájezd v ČR) je třeba 5 kWh, pro 100 aut tedy 500 kWh denně, neboli vytížení jedné 50kW nabíječky 10 hodin denně. A to ani nepočítám, že minimálně 50 % nabíjení bude mimo veřejné nabíjecí stanice.
        V roce 2030 bude v ČR přinejlepším 200 tisíc BEV (i když takto vysokému číslu ani sám nevěřím). Na to opravdu není potřeba 25+ tisíc nabíječek.

            1. No vidíte a o pár komentářů víše píšete „Na to
              No vidíte a o pár komentářů víše píšete „Na to opravdu není potřeba 25+ tisíc nabíječek.“ takže ano jsou potřeba.

              V současné době je 1700 el. aut z toho jich jistě třetina nemá ani rychlodobíjení a třetina jezdí kolem komína?

              Jen čez má 100 rychlodobíjecích stojanů tj. 10 aut na jeden stojan a občas musíte čekat, nevím jaké máte auto a jestli jezdíte pravidelně na veřejný stojan nabíjet, ale co zde čtu občas je to řežba.

              Být Váš poměr 100 vozů na jeden stojan, tak tu máme v patek po práci fakt kolony u nabíječek.

              život není jen o statistice a tabulkách

              1. Už to tu psal Marek_ průměr u stojanů Čezu je 22 kWh/den,
                Už to tu psal Marek_ průměr u stojanů Čezu je 22 kWh/den, nejvytíženější u nás v Karlíně 173 kWh/den, takže medián bude někde okolo 15 kWh/den a hromada z nich pod 10. Denně chodím minimálně 2x okolo karlínské nabíjecí stanice a ani tam není žádná řežba, vlastně jsem tam frontu neviděl nikdy. A myslíte si, že až pominou dotace, že tu bude někdo provozovat několik tisíc nabíjecích stanic generující obrat (ne zisk) 100 korun denně?
                „Na to opravdu není potřeba 25+ tisíc nabíječek“ bylo myšleno hlavně na ten článek a zmíněný rok 2030. I kdybychom se nějakým zázrakem dostali s prodeji ze současných 0,25 % na průměrných 10 % ročně v následujících 10 letech, tak jsme na 250 tisících BEV a na to opravdu není potřeba 25 tisíc nabíječek, natož nabíjecích stanic. V tu dobu už bude také naprostým standardem i u nejlevnějších aut to co je teď top, tedy dojezd 600 km a nabíjení 250 kW, tedy běžně jen čtvrthodinové zastávky na nabíjení.
                „Být Váš poměr 100 vozů na jeden stojan, tak tu máme v patek po práci fakt kolony u nabíječek.“ – Ano, to je klidně možné, přesto tento výkyv ve využitelnosti nepřesvědčí žádného provozovatele, aby svůj systém nabíjecích stanic 10x naddimenzoval na úkor zisku. Čísla jsou neúprosná, jak jsem již psal 1 stojan na 10 aut s průměrným denním nájezdem 60 km (10 kWh) a nabíjením v průměru z 50 % mimo veřejné nabíjecí stanice znamená průměrnou denní vytíženost 50 kWh na stanici, což nestačí možná ani zaplacení samotného stojanu bez všech věcí okolo.

          1. Pokud bereme, že polovina nabíjení bude na veřejných
            Pokud bereme, že polovina nabíjení bude na veřejných nabíječkách, pak ten váš předpoklad je cca 50 kWh denně na jednu nabíječku a to je průměr, tedy většina bude ještě méně vytížená a to vám garantuji, že nikdo nebude provozovat ani když by náklady na pořízení byly celé dotované s výjimkou speciálních případů generovaní zisku jinde (tedy nabíječky u restaurací, obchodních center, nabíjení v rámci placeného parkování apod.), zbylé nabíječky, které musí vydělat na sebe + zisk budou potřebovat alespoň 10x tolik.

      1. Ach jo, pro Carlose je potřeba 1 nabíječka na 10 EV, pro
        Ach jo, pro Carlose je potřeba 1 nabíječka na 10 EV, pro vás 1 nabíječka na 1000 EV. Ty vole dohodněte se už, nebo se smiřte s mým odhadem uprostřed 😀
        Podstatné je, že v roce 2030 tu budeme rádi za 100 tisíc EV, pro které s největší pravděpodobností bude dostatečná nabíjecí infrastruktura, takže těch 20 tisíc chybějících stanic je nesmysl. Vlastně není důvod, aby jich bylo potřeba víc než je teď čerpacích stanic, kde je hustota zcela dostačující, jen budou mít víc nabíjecích stojanů.

        1. Co bych se měl dohodnout. Pokud hážete nějakými čísly,
          Co bych se měl dohodnout. Pokud hážete nějakými čísly, tak byste si měl být schopen je obhájit. Souhlasím ale s Vámi, že počet nabíjecích míst (ne nabíječek) bude pravděpodobně stačit jako je dnešní počet pump. Výhodou elektroauta je právě to, že infrastrukturu nabíjecích stanic využíváte méně než klasických pump, protože tam musíte vždycky.

          1. To byla sranda :). Přijde mi vtipný, že mám obhajovat
            To byla sranda :). Přijde mi vtipný, že mám obhajovat svůj odhad 1 nabíječky pro 100 EV před jedním člověkem, co mě chce přesvědčit že je potřeba 1:10 a hned vzápětí přijdete vy z opačného konce s argumentem 1:1000 🙂

  5. OFF TOPIC
    Omlouvám se, bude to znít jako reklama, ale jsem z

    OFF TOPIC
    Omlouvám se, bude to znít jako reklama, ale jsem z toho auta tak nadšený, že se s tím musím pochlubit.
    Od pondělí se v ČR (konkrétně v Praze) dá koupit toto.

    https://autoroad.cz/novinky/91092-cinsky-elektromobil-opet-ohromil-jac-iev-slibuje-dojezd-500-km-a-interier-tesly-krizene-s-bmw

    Tedy k okamžitému odběru jsou na skladě jen verze se 47kWh baterií. V případě zájmu o verzi s větší baterií je možné si ji objednat.

    Jo málem bych zapomněl – cena je 799 000,- Kč včetně DPH.

            1. No vida, tak to přišlo dříve než jsem čekal.
              A teď

              No vida, tak to přišlo dříve než jsem čekal.
              A teď teprve začnou evropské automobilky platit za svou zabedněnost a zkostnatělost.
              Vážně nevím jestli mám jásat nebo plakat.

              Škoda, že to nemá páté dveře pro lepší přístup do kufru.
              Hned bych pro jeden kousek zajel.

              1. Ja teda nevim, rozmery v podstate jako Leaf (nebo ostatne novy
                Ja teda nevim, rozmery v podstate jako Leaf (nebo ostatne novy Ioniq), cena taky a rychlonabijeni 80% za 1 hodinu u 40kWh, resp 1.5 u 60kWh (cili 32kW) taky nebude o tolik lepsi nez „leafgate“ nebo jak se tomu rika.

                Samozrejme, ze dobre, ze je dalsi alternativa na trhu, ale ze bych mel pocit, ze mit Leafa, tak je cas okamzite bezet vymenit… 😉

                1. S tou větší baterkou by to mělo asi o dost větší dojezd
                  S tou větší baterkou by to mělo asi o dost větší dojezd než Leaf i Ioniq, možná o něco i s tou menší.
                  Kupoval bych to do práce kde by to na den v pohodě stačilo a nabíjelo by se jen přes noc.

                2. Mít teď rozpočet 800 tisíc na elektromobil, tak než jít
                  Mít teď rozpočet 800 tisíc na elektromobil, tak než jít do nějakého čínského experimentu bez zázemí a servisu, tak bych bral za stejnou cenu Ioniq, viděl jsem teď nějaký za 799 ve verzi Ultimate. I když menší dojezd… nebo bych pak počkal na ten nový.

                3. Mě by zrovna ten Čínskej experiment zajímal. Už proto,
                  Mě by zrovna ten Čínskej experiment zajímal. Už proto, že jak to tak zatím vypadá, tak to bude budoucnost i Evropského motorismu.

                4. Takže už to začalo. Japonská elektronika, japonská auta.
                  Takže už to začalo. Japonská elektronika, japonská auta. Pak korejská elektronika, pak čínská elektronika. Korejské mobily, pak čínské mobily. Elektrokola prakticky vše Čína a Japonsko, které to vyrábí taky v Číně. Skútry to samé. Po japonských autech přišla korejská, už tu mají i fabriky. Nyní přicházejí auta čínská. Fabriku zatím nemají, ale staví fabriku na čínské elektrobusy v Maďarsku. Je to sice BYD, ale za jak dlouho se dohodne s JAC a přistavějí jednu halu, nejprve jen na montáž osobáků z dovezených dílů? Třeba ten jejich IEV7S je pěkná kára.

                5. Bohužel už to tak začíná vypadat, že evropské
                  Bohužel už to tak začíná vypadat, že evropské automobilky se propowerpointujou až do stavu, kdy už ty jejich malůvky nebudou nikoho zajímat.

                  Já osobně nemám problém jezdit i v Čínským autě. Soudě dle toho co píšou Tesla hejteři si stejně nemůžu pohoršit ne?
                  🙂

                1. Všichni tu řeší hlavně cenu ev, která je údajně
                  Všichni tu řeší hlavně cenu ev, která je údajně největší překážkou. Pokud už teď dokážou dovézt auto s větší baterkou levněji než to co se tu prodává, tak co teprve až nějakou kompletárnou ošulí clo.

                  Úplně stejně se kdysi mluvilo o Korejských autech, jakej je to šrot, a že to nikdo kupovat nebude a hle, kolik nám jich tu jezdí.

                2. Ale mrkněte co ta Korea tady vybudovala za obrovské zázemí
                  Ale mrkněte co ta Korea tady vybudovala za obrovské zázemí a první auta sem začala vozit mám pocit v roce 1986. JAC má poměrně slušné jméno a řadu let dostává v NCAP 5 hvězd, takže experimentování se meze nekladou a navíc vás to baví experimentovat a jezdit do servisu a řešit závady 🙂

                3. Jen co budou mít auto s pořádným kufrem. 🙂
                  Jen co budou mít auto s pořádným kufrem. 🙂

                4. Myslíte jako NIO S8 v provedení 5 sedaček? Úmyslně píšu
                  Myslíte jako NIO S8 v provedení 5 sedaček? Úmyslně píšu pětisedačkové, protože základní verze je 7 sedaček, ale nabízí i úpravu, že přidají prostřední sedalo do druhé řady, a pak si asi dovedete představit jaký vznikne kufr.

              2. Ale ono to má páté dveře do kufru 🙂
                PS: k tomu pláči

                Ale ono to má páté dveře do kufru 🙂

                PS: k tomu pláči vs. smíchu – vzhledem k tomu, že jak jsem se dočetl je fabrika JAC vlastně v koncernu čínského VW. Takže k pláči je hlavně to, že se nás tu evropský VW snaží vošulit, a stále nám chtějí cpát předělané spalováky E-UP, E-Golf za větší peníze.
                Někde jsem to tu už psal – Seat si letos v březnu dovezl z Číny 4000 totožných aut, jen nejsou olejblovaný JAC.
                Je to pouze moje spekulace, ale myslím, že na to nalepí znak Seatu, a budou tvrdit, že je vyrobili aby kompenzovali buď jen svoje, nebo koncernové emise.

                1. JAC IEV 40 má páté dveře, JAC IEV A50 je nemá.
                  JAC IEV 40 má páté dveře, JAC IEV A50 je nemá.

                2. Aha, tak se omlouvám, že jsem nedával pozor na kontext.
                  Aha, tak se omlouvám, že jsem nedával pozor na kontext. Mluvil jsem o tom, který jsem si zkusil já.

                3. No abych řekl pravdu, mám dva názory:
                  1) Subjektivní. Můj

                  No abych řekl pravdu, mám dva názory:

                  1) Subjektivní. Můj (naší rodiny) životní styl je nastaven tak, že klasické auto moc nepotřebujeme. Bydlíme v tvz. satelitu Prahy. Já osobně jezdím do práce na elektrokole v kombinaci s vlakem a MHD – a upřímně představa, že bych jel do práce do Prahy autem je při nejmenším nepříjemná (spíš až odpudivá). Vždy z vlaku sleduji ty kolony na okresce podél trati, a pak když si ještě představím hledání parkovacího místa v centru… NE děkuji nechci. Manželka má práci v místě, a děti školu a školku taky. Takže máme jedno sdílené auto se sousedem (to pro případě výletu) a loni jsem neodolal a koupil jsem jen pro nás dvoumístné Zhi-Do D2S beta – kdyby někdo někam nutně musel rychle jet. Takže auto tipu JAC mi přijde zbytečně veliké, a nemám pro něj uplatnění. Na dovolené létáme (občas jedeme vlakem), spotřební zboží koupené přes internet má dovážku, stejně tak hobby domy, prodejny nábytku atd… k čemu dnes auto?
                  Tedy názor č. 1 – zbytečné veliké, není potřeba.

                  2) Objektivní. Problematice EV se věnuji několik let. JAC je naprosto ekvivalentní auto běžně dostupným sedanům. Téměř ve všech parametrech se jim vyrovná, a v některých je mírně převyšuje. Krom jediného – a to je cena. Z aktuální nabídky na trhu je podle mne jednou z nejlepších kombinací cena / výkon.
                  Měl-li bych jej přirovnat k některému ze všeobecně známých EV, je nejpodobnější Nissanu Leaf II. Leaf má lepší nastavení rekuperace, a propracovanější e-pedal. JAC má menší spotřebu na sto km, takže při stejné baterii (tj. 47 kwH) delší dojezd.

                4. Děkuji za info, obdivuji, že se JAC dostává na lepší
                  Děkuji za info, obdivuji, že se JAC dostává na lepší spotřebu, než Leaf, asi už tu technologii zvládli podstatně lépe než např. BYD.

                5. Také jsem se divil, ale s celou rodinou jsme při rychlosti
                  Také jsem se divil, ale s celou rodinou jsme při rychlosti 90 km/h (okreska) byly (dle informace na infopanelu) na spotřebě 11 kw/100.
                  Sám (bez užitečného zatížení) jsem se dostal na 9 kw/100
                  Ve městě s rekuperací to průměrně ukazovalo dokonce 6 kw/100 km, ale to je teoretický údaj.
                  Dálnici jsem si bohužel nezkusil, auto ještě nemělo ani RZ (bylo na převozkách), a tudíž nemělo dálniční známku.

                  A nebude to tím, že se BYD zaměřuje hlavně na vozy nad 3,5t, kde se na nějakou tu kilowatu navíc nebude tak hledět?

                6. Tak to je excelentní spotřeba !! Měl jsem na mysli osobní
                  Tak to je excelentní spotřeba !! Měl jsem na mysli osobní BYD e6, který měl o cca 50% vyšší spotřebu, než podobné EV od Kia, Nissan apod.

            1. Proč ty tajnosti? Dealer nemá web, kde by se dalo kouknout
              Proč ty tajnosti? Dealer nemá web, kde by se dalo kouknout na nabídku modelů, konfigurace, ceny, příp. dohledat info o dodací lhůtě?

              Jinak za 800 tisíc je ta verze 47 kWh? Pokud ano, tak to je zhruba očekávaná cena těch novinek s 50 kWh baterií jako je Peugeou 208e, Corsa, VW ID.3 (tam bude asi 44 kWh). Ano, jsou to menší auta, ale asi bych je upřednostnil, nevím jestli bych měl odvahu jít do toho číňana bez pořádného zázemé, servisu a podpory. Ale alternativa to je…

              1. Web určitě mají, jen já si teď nemůžu vzpomenout.
                Web určitě mají, jen já si teď nemůžu vzpomenout. Číslo jsem našel v historii hovorů v mobilu. A ještě můžu sloužit dodací lhůtou. Auta tam stojí, tedy auto s RZ si můžete odvézt a ta bez RZ (bez TP) následující pracovní den. Verze asi nejsou. Všechno je to jednotná výbava – maximální co model nabízí. Myslím, že se v žádných variantách ani nevyrábí. Jedinou variabilitou je barva karoserie a velikost baterie. A ANO, všechno skladem jsou jen 47kWh – tu s větší baterií si u nich můžete objednat, ale tam ty dodací lhůty nevím.

                Druhý odstavec chápu, ale jak jsem psal. Oni normálně auta prodávají a servisují. Pravda je, že nemají pobočky po republice. Dostupnost servisu a garanček je pohodlná jen pro Prahu a Středočeský kraj.
                A samozřejmě servisní síti VW nebo Opel se to nejen nedá ani srovnávat, to je prostě neporovnatelné – to uznávám. To je větší rozdíl než Lide.cz vs Facebook. 🙂

    1. Hmm, 799.000 Kč včetně DPH, to znamená že:
      DPH činí 138

      Hmm, 799.000 Kč včetně DPH, to znamená že:
      DPH činí 138 tisíc Kč
      Clo činí 86 tisíc Kč
      Doprava, homologace, zisk cca 100 tisíc Kč
      Baterka 300 tisíc Kč

      Zůstává 174 tisíc na samotné auto. To bude nádherné zpracování a spolehlivost sama. Servis určitě nebude potřeba 😀

  6. 1) Elektromobilní propaganda by se měla distribuovat s
    1) Elektromobilní propaganda by se měla distribuovat s mírou a rozhodně ne okatě ;))
    2) Hele Bureš je oficijálně nepřítel elektromobility a od toho se to odvíjí
    3) takže jediný kde elektromobily budou žít jsou městský díry jako je třeba smradlavý prágl, brno a podobná betonáž kde jim došlo že jinak opravdu chcípnou ;)))))
    4) Dálnice a známky se elektromobilů krom TESLY netýkají a týkat nebudou 😉
    5) a Šádemobil je scifi „budoucnosti“ jestli vůbec nějaká bude :))))

    1. To by byl super nápad!! Stejně si budou muset lidi postupně
      To by byl super nápad!! Stejně si budou muset lidi postupně kupovat elektromobily (i ty za pár let) a tím pádem by bylo jen na české republice, jaká energie se tady bude vyrábět a spousta lidí pak bude tlačit na stát, aby začal být eko. 😉

      1. Struktura energetiky je dána na několik desetiletí, pokud
        Struktura energetiky je dána na několik desetiletí, pokud se před časem + dnes stát pro nějakou strukturu rozhodl, tak případný budoucí tlak občanů pod tíhou sebedestruktivnějších poplatků reflektujících primární zdroj elektrické energie na tom nic nezmění. Ten tlak na stát v oblasti energetiky měl přijít již dávno a úplně jinak a z úplně jiných důvodů než jsou emise CO2…

        A jen tak mimochodem, pro posouzení, jestli je daný stát eko z hlediska pokrytí energetických potřeb bychom měli vzít v úvahu minimálně dvě čísla (a ty ještě relativizovat vztáhnutím na počet obyvatel):
        1) původ energie „potřebné“ pro pokrytí spotřeby, tj. energii „zabudovanou“ ve všech výrobcích a službách spotřebovaných na daném území
        2) původ energii zabudované ve výrobcích a službách nabídnutých ke spotřebě někomu jinému (exportované)
        Při takovém uvážení se např. z za příklad dávaného Norska stává jedna z nejméně „zelených“ zemí světa – třetinu exportu a čtvrtinu HDP země tvoří vývoz fosilních paliv a bude hůř…

        1. Pane Tygliku, s tou těžbou ropy v Norsku je to asi jak
          Pane Tygliku, s tou těžbou ropy v Norsku je to asi jak říkáte, ovšem na rozdíl od nás, si na vládní úrovni odsouhlasili, že další velké zásoby nechají pod zemí. U nás nejsme schopni ani odstavit zastaralou uhelku Počerady. ČEZ ji raději prodá uhlobaronu Tykačovi, aby mohl elektřinu exportovat, zisk vyvést bůhví kam a nám tu nechat smrad plus zdevastovanou krajinu. Možná byste se měl více zajímat o to, jak nakládá s životním prostředím vláda v zemi kde žijete. Myslím, že norská vláda v téhle oblasti dělá pro své občany maximum.

            1. To, že nemáme na to, co Norsko, neznamená, že stát má
              To, že nemáme na to, co Norsko, neznamená, že stát má sabotovat jakoukoli snahu o ochranu životního prostředí a zdraví lidí, když pokrok technologií toto přímo nabízí. A všichni okolo nás masivně investují do osvěty i jejich využívání. Jen u nás, v burešově ČEZku tma. Jednou se nám to vrátí.

              1. Což máme za to, že se nemodlíme a volíme komunisty, jak
                Což máme za to, že se nemodlíme a volíme komunisty, jak říkávají babičky. A když se podíváme do parlamentu, tak myšlením bolševik je tam napříč stranami. Takže zákazy, sabotáže, korupce, zlodějny a lumpárny, na nějaké pozitivní motivování můžeme zapomenout.
                Jsou sem tam ostrůvky pozitivní deviace, jako Nová zelená úsporám, ale kdyby ji osekali na byrokracii o polovinu, nic by se nestalo. Jenže z čeho by prasata v žitě žila, že? Viz ty programy pro obce a podnikatele, kdy se vůbec nevyplatí nahradit jedno auto, ale jedině flotilu, aby se to papírování rozpočítalo a nesežralo celou dotaci. Když státy kolem dokola dávají jednoduchou podporu k nákupu elektromobilu, kterou dostanete zčásti při koupi auta a z části do dvou let, abyste jím skutečně jezdili. 🙁

      2. V ČR si lidé kupovat elektromobily nebudou. Není k tomu
        V ČR si lidé kupovat elektromobily nebudou. Není k tomu jediný racionální důvod. Naopak existuje mnoho důvodů proti – průměrný příjem domácnosti, průměrné stáří vozového parku, energetický mix, ekonomické zájmy Agrofertu…

        Prostě bez šance.

          1. Nikoliv Marťan. Jste statisticky bezvýznamná deviace.
            Nikoliv Marťan. Jste statisticky bezvýznamná deviace. Neberte to prosím osobně, vy máte elektromobil, někdo jí výkaly. Z pohledu společnosti nevýznamná anomálie, které se určitě přizpůsobovat nebudeme. Ale jestli vás to baví, liberální česká společnost (a teď myslím liberální v pravém slova smyslu, nikoliv výklad levičáckých smažek) vám s radostí dopřeje užívat si to. S chutí do toho 😉

              1. Čím jsem si zcela jistý je, že elektromobilisté a
                Čím jsem si zcela jistý je, že elektromobilisté a koprofágové tvoří bezvýznamné promile populace.
                Může to být módní, může být mnoho nasledovníků, přesto jsem přesvědčen, že starý dobrý steak tak nějak v meníčku zůstane.

                1. já myslím že je to drogová stimulace populace ropákem
                  já myslím že je to drogová stimulace populace ropákem minulýho století a brzo to davy přejde jen co čuchnou k lepšímu, k elektromobilu ;))

                2. Mě to spíš přijde jako – dejte si výkal, sice smrdí a je
                  Mě to spíš přijde jako – dejte si výkal, sice smrdí a je to hnus, ale má to budoucnost a je to hodně trendy. A jestli se nepodřídíte dobrovolně, zdražíme vám chleba tak, že ještě budete rádi za ho***.

                  Vlastně když nad tím tak přemýšlím, zaměnit slovo elektromobil a výkal dává smysl, je to všechno najednou takové veselejší a pochopitelnější.
                  I to že ten Mišelinův je v akceleraci v přímce fakt rychlej 😀

                3. To jsme se zase dostali trochu jinam, než bylo třeba. Viděl
                  To jsme se zase dostali trochu jinam, než bylo třeba. Viděl bych to tak, že elektromobil funguje tak, že dokud ho nikdo nevlastní, je vcelku neškodný. Pak ale nastane situace, kdy si s ním někdo sjede a je uchvácen tak, že si ho koupí. Tedy nevím jak ostatní, ale já jsem to měl tak, že jsem po týdnu fungování s elektromobilem neustále přemýšlel nad otázkou, proč tímhle sakryš nejezdí celej svět. Aut jsem vystřídal opravdu hodně, mezi nimi i velké skvosty, ale elektromobil je pořád zajímavější.

                4. Jo jo, neprinutim se vlezt do spalovaku. To těch
                  Jo jo, neprinutim se vlezt do spalovaku. To těch ušetřených 20t měsíčně na palivu radši prozeru a dam do něčeho smysluplného než to lejt do nádrže.

                5. By me zajimalo, jestli a do kdy runner vymeni vsechny sve
                  By me zajimalo, jestli a do kdy runner vymeni vsechny sve elektrospotrebice ve svem okoli za poradne vykonne a nabusene spalovaky.. 🙂 Preci nebude brat nakou hnusnou elektrinu aby zachranil tuto zemi pro sve deti…

                  Pracka, susicka, mycka nadobi, kuchynsky robot, lednicka, sekacka na travu, holici strojek, zubni kartacek, pocitac, notebook, tablet, mobil…

                  https://youtu.be/vog7yDmcDNQ

                6. Minimálně aby si udržel svou image tak by si měl všechno
                  Minimálně aby si udržel svou image tak by si měl všechno odstřihnout od elektřiny a koupit si 100kw agregát, to by si pak posmak když by si pustil televizi a za barákem by se mu nahodil agregát. Jo to holt od něj jenom poza nic víc.

                7. Mam 3kW diesel agregát a zásobu nafty na 10 dní. Navrhněte
                  Mam 3kW diesel agregát a zásobu nafty na 10 dní. Navrhněte pane vtipálku čistě elektrické řešení výpadku proudu na chalupě.
                  A ano, pohání to nejen světla, ale i lednici a pračku.

                8. A proč hned vtipalku?
                  Proč bych vám měl navrhovat

                  A proč hned vtipalku?
                  Proč bych vám měl navrhovat řešení? Na chatě mám elektřinu a pokud vypadne tak si vyndame svíčky a užíváme si. Mám tam 800w agregát a zatím jsem ho nepotřeboval. Zásoby nekvalitní nafty si nedělám, stárne hrozně rychle. Pokud by byl výpadek třeba na týden tak pojedu jinam.

                9. Proc z dieselu vyrabet elektrinu, na co? 🙂
                  Proc z dieselu vyrabet elektrinu, na co? 🙂

                10. Tak pokud máte chatu s přívodem elektřiny a zabezpecujete
                  Tak pokud máte chatu s přívodem elektřiny a zabezpecujete si výpadek tak je agregát nejlevnější řešení. Ve finále vám běží stejně jenom pár hodin ročně.

                  Pokud máte chatu bez možnosti přívodu elektřiny a travite tam dost času tak už je třeba lepší přemýšlet o jiném způsobu vytltlroby elektriny

                11. A jako finanančně přijatelnou variantu pro takovou chalupu
                  A jako finanančně přijatelnou variantu pro takovou chalupu bez elektřiny navrhujete jakou, když by tam byli jako my, tedy měsíc v zimě a dva v létě?

                  Ten agregát nám jel i týden. Ono opravit při kalamitě na horách vedení holt trochu trvá.

                12. Bez elektřiny holt ostrovní systém. Pokud tam není potok s
                  Bez elektřiny holt ostrovní systém. Pokud tam není potok s trochou spadu tak asi jediné fotovoltaika. Uřezat spotřeby a trochu se přizpůsobit.

                13. A na měsíc v zimě nakoupit dost svíček, ne ? Nebo
                  A na měsíc v zimě nakoupit dost svíček, ne ? Nebo akumulovat elektřinu už od podzimu ?
                  Čistě fotovoltaika v ostrovním režimu v zimě bude asi pouze pro velké dobrodruhy.

                14. Záleží jaké máte nároky a jaké tepelné ztráty
                  Záleží jaké máte nároky a jaké tepelné ztráty objektu. Hodně zevseobecnujete a vše hazite do jednoho pytle. Jsou v tom velké rozdíly, Vás bych sacoval ještě na + 20metraku uhlí, vy nebudete typ co by vyšel se svíčkami nebo pár poleny drivi

                15. Topíme dřívím, ale i tak je elektrika v zimě pro 12 lidí
                  Topíme dřívím, ale i tak je elektrika v zimě pro 12 lidí tak 300-350 kWh za těch deset dní. Takže za měsíc cca 1MWh.

                  Takže jestli počítám správně, potřeboval bych úložiště asi tak za 10 milionů + slušně velkou FVE bůh ví za kolik. 😀

                  Zlatá nafta.

                16. Nekrmte trola. Jeho to aj tak nezaujíma.
                  Nekrmte trola. Jeho to aj tak nezaujíma.

                17. Jaký uhlí? Já fandou energie z uhlí rozhodně nejsem.
                  Jaký uhlí? Já fandou energie z uhlí rozhodně nejsem.

                18. Tak uhlí patří do chemického průmyslu a ne do kotle
                  Tak uhlí patří do chemického průmyslu a ne do kotle

                19. Na vytápění nepotřebujete bateriové úložiště za
                  Na vytápění nepotřebujete bateriové úložiště za 10mil. Máte to nějaké pomatené. Topite do zásobníku vody a akumulujete, počkat to ještě sprahnete s rekuperací, popř tepelným čerpadlem tak jste i na dobrý návratnosti. Ale pokud máte do baráku i přívod elektřiny a třeba dobrý tarif tak máte vyhráno.
                  A těch 10mil – mám na statku fotovoltaiku 2x 30kw staly cca 2,5mil, ročně elektřiny ze ji ani nespotřebují a ještě dostanu ročně zaplaceno za ní cca 450t, dobíjení auta a návratnost investice cca necelých 5let, a ještě 15me čeká, holt místo nakupování flotily fosilu stačí myslet jinak. A dá se.

                20. Tak píšu snad jasně, že topím dřevem.
                  Problém je

                  Tak píšu snad jasně, že topím dřevem.
                  Problém je elektrika na ten zbytek. FVE v zimě na horách je totálně k ničemu, to bych to 10x denně ometal, abych získal pod mrakem nula nula nic.

                21. Proč? Když je dobrý sklon a směr tak to i v zimě dělá
                  Proč? Když je dobrý sklon a směr tak to i v zimě dělá zajímavý výkony když jsou panely studený, chce si to holt spočítat kolik ty elektriky člověk potřebuje a trochu si stáhnout spotřebu, světla led, úsporný spotřebiče a holt prát když je elektriky dost.

                22. Pán toho spoustu nezná a neví, bere jen věci ze zaprděné
                  Pán toho spoustu nezná a neví, bere jen věci ze zaprděné české díry plné spáleného jedu. Divil by se kolmým FVE na bocích hotelů a lanovek alpských středisek, divil by se nízkoenergetickým řešením osvětlení a spotřebičů, divil by se akumulačním systémům, prostě divil by se všemu. On má světla, telku, kávovar a lednici vše na 230V a ještě má tu chatu jen na 3 měsíce v roce, což samo o sobě je projev čistého mrhání. A najednou se mu chce šetřit na provozu….. Toho pána nemá cenu řešit.

                23. Je zajímavý jak někdo kdo si může dovolit nějakou
                  Je zajímavý jak někdo kdo si může dovolit nějakou smyslnou investici, zamrzne ve vývoji. Že si třeba do začátku nekoupi elektro nákupní tašku na jezdeni po městě, nebo elektro crosku na blbnutí kolem chalupy a že si na chalupu nekoupi na zkoušku pár panelu s malým bateriovým úložištěm. Ani nic zkrátka neskusi. Já jsem se k tomu také dobral nějak postupně, nejsem žádný přehnaný zelený fanatik a nikoho kdo nechce tak nepřesvědčují. Naopak, dělám si z toho srandu že čím méně nás bude tím déle si budeme užívat tuhle nirvánu. Minulý měsíc 6600km za 450kc a bez jakékoliv údržby elektroauta, dřív mě tyhle najete kilometry staly skoro 20tisic + údržba.

                24. Když někdo dělá nějakou investici, tak si nejprove
                  Když někdo dělá nějakou investici, tak si nejprove spočítá zda se mu ta investice vrátí. A pokud to nevychází ekonomicky, tak to není investice, ale spotřeba a to už je o osobních prioritách.

                  Mimochodem jaká údržba se musí dělat u spalovacího auta po 6600 km ?

                25. Nerozumim,
                  6600km byl nájezd za poslední měsíc, celkem

                  Nerozumim,
                  6600km byl nájezd za poslední měsíc, celkem najeto za rok 92000km,

                  Doteď údržba 0, ani pneumatiky jsem ještě nekupoval, ano pravda několikrát jsem dolíl vodu do ostřikovače.

                  Brzdové destičky skoro netknuté,
                  Náklady na PHM – teda sorry elektřinu 5400kc

                  Oproti spalovaku který jsem provozoval před tím úspora cca 270t na PHM a cca dalších 30t v údržbě, výměna olejů 6x, brzdové desticky 2x, uklepanyho upadlyho něco

                26. Vy jste Dejve asi dost kolenovrt co? Všechno
                  Vy jste Dejve asi dost kolenovrt co? Všechno přepočítáváte na peníze. Kdysi jsem jezdil 70tis ročně a dnes už bych to znovu nechtěl. 92tis? To v tom autě i spíte? Všechna čest.

                  Najet s jednou sadou pneumatik 92 tis, to klobouk dolu. Mohl byste být mistrem světa v pozvolném rozjezdu.

                  My už jsme se spolu bavili ne? Nejste ten co chce projet elektro autem odlehlá místa Afriky společně se svojí rodinou?

                27. Stravim v něm stejné nebo i méně času než normální
                  Stravim v něm stejné nebo i méně času než normální smrtelník, když všichni jedou v zácpě jedním směrem tak já jedu opačným kde je volno. Když dobijim tak se najím nebo natáhnu. A ano s dětma jezdíme i tam kam bychom asi normálně nejezdili.
                  A co mám dělat když ty mrchy gumy porad drží?
                  Zkrátka si užíváme.

                28. Jo a ve městě odjíždím vždy první od semaforu, nikdo
                  Jo a ve městě odjíždím vždy první od semaforu, nikdo kolem na mě nemá, i had závodím s tuninkari, samozřejmě do povolené max rychlosti – moc nechápou že jim to dodávka nandá.
                  Nemám čtyřkolku jako jiní a že by se mi vyplatily poloosy taky nehrozí, někteří kámoši u Tesly už mají druhou sadu.

                29. Tak v tom případě máte kouzelné gumy.
                  Tak v tom případě máte kouzelné gumy.

                30. Toho, sám čumím jako jelen, vpředu ubývají víc tak jsem
                  Toho, sám čumím jako jelen, vpředu ubývají víc tak jsem je přehodil, hodně je foukam, ale za chvilku konci

                31. Mám spočítáno že pokud najedu 110-110t km tak se mi
                  Mám spočítáno že pokud najedu 110-110t km tak se mi investice vrátí, první investice co se týče auta co se vrátí. Předtím se mi žádná investice udělaná do auta nikdy nevrátila. Teda pokud pominul nákup aut Porsche veteránů a jejich prodej po 10letech.

                32. Lituju jediné věci. Že v 89. komunisty jako jsi ty
                  Lituju jediné věci. Že v 89. komunisty jako jsi ty nevěšeli. Pak by o dvacet let později nikdo neměl tu drzost určovat jinému způsob užívání jeho majetku.
                  Stejné chování, stejná rétorika, jen místo rudé zelená zástava.

                33. Tak toho lituji také. Nejsem tak radikální jako vy,
                  Tak toho lituji také. Nejsem tak radikální jako vy, nevešel bych je, stačil by mi zákaz vstupu do politiky a nebo je vystěhovat do jejich země snů.

                  S tím nakládáním s vlastním majetkem. Asi byste byl první kdo začne řvát kdyby si někdo vedle vaši chalupy chtěl udělat cementárnu nebo elektrárnu kde za účelem svých zisků začal otravovat své okolí smogem a škodlivými exhalaty

                34. Tak toho lituji také. Nejsem tak radikální jako vy,
                  Tak toho lituji také. Nejsem tak radikální jako vy, nevešel bych je, stačil by mi zákaz vstupu do politiky a nebo je vystěhovat do jejich země snů.

                  S tím nakládáním s vlastním majetkem. Asi byste byl první kdo začne řvát kdyby si někdo vedle vaši chalupy chtěl udělat cementárnu nebo elektrárnu kde za účelem svých zisků začal otravovat své okolí smogem a škodlivými exhalaty

                35. Predstavte si, ze mame pozemky vedle sebe. Vy na nem mate
                  Predstavte si, ze mame pozemky vedle sebe. Vy na nem mate studnu nebo zahradu a ja Vam k plotu budu lit vyjete motorove oleje, kyseliny z baterek apod. Doufam, z ebyste se neozval, ze Vam vadi, jak uzivam svuj majetel.

                36. … a ještě má tu chatu jen na 3 měsíce v roce, což samo
                  … a ještě má tu chatu jen na 3 měsíce v roce, což samo o sobě je projev čistého mrhání …

                  Tohle uz mi prijde takovy dost americky pristup – porad se resi, jestli se vec xyz vyplati nebo alespon vrati…

                37. Nojo, americký způsob života v Česku. Pár lidí to
                  Nojo, americký způsob života v Česku. Pár lidí to provozuje všemu navzdory.
                  Navzdory tomu že skoro nemáme dálnice, navzdory tomu že litr benzinu je tu až 3x dražší než v USA, navzdory tomu že každý druhý Američan je silně obézní a do menšího auta se nedostane, navzdory tomu že průměrný Američan je kulturně a myšlenkové zanedbaný – tak hurá je to náš vzor tak je musíme napodobit a rychle v tomhle stylu života dohnat.

                38. Tak nejhorší je že mu hlava ani trošku nezabere a jede v
                  Tak nejhorší je že mu hlava ani trošku nezabere a jede v zaběhlých kolejích. Šetřit asi nechce a nepotřebuje, dobrý pocit z něčeho také nechce mít. Je to na nich, já je nepremlouvam k ničemu, jsou lidi co si do rodiny třeba i koupi malý spalovaku co žere 4litry a jezdí s ním do práce nebo po nákupech a velkou káru co žere 10nechaji doma a vytáhnou ho jen na delší cesty s rodinou. Tím šetří nejenom 6l na 100km ale i drahy opravy, tohle ale nebude případ tohodle pana když vidím jeho portfolio aut. Jede holt na velikost a na objem motoru. Je to jeho výběr, ale asi je nějak zoufalej že se tady do každého naváží. Jestli jezdi tím co jezdí třeba 70t km ročně, tak holt s elektrem já proti němu šetřím přes 300t ročně, to jsou peníze které buď nemusím vydělat a nebo si je mužu dát do třeba 4 dovolenych nebo něčeho smysluplného. Hele každý je strůjcem svého osudu, nechme ho ať si jede podle svého. Oni mu to všechno zdražují od PHM přes díly do auta přes emise a technické prohlídky,platí 4drahy pojistky. jeho volba jeho věc.

                39. Vždyť si odpovídá sám co je.
                  Rasista – no to je

                  Vždyť si odpovídá sám co je.

                  Rasista – no to je sila

                  xenofob – nojo už mu hrabě

                  heterosexuál – to třeba jo, ale asi už nešika a nebo ho má malýho když má ty velký auta

                  Trumpista – nojo co k tomu říct

                  ateista – ale bez pokory

                  vykořisťovatel – všech kolem?

                  antiEU evropan – proč neemigruje do USA za trumpem a nenakoupit si ty největší káry co tam mají a mohl by jezdit ve volném čase blokovat Tesly nabíječky

                40. Takže jestli to správně chápu, mám vykácet stromy okolo
                  Takže jestli to správně chápu, mám vykácet stromy okolo chalupy, které v létě poskytují stín, abych narval na střechu FVE za půl mega a v zimě tam denně polezu a budu odklízet sníh a led z panelů, které mi na Silvestra vyrobí za 4 hodiny světla energii na jedno kafe, když teda zrovna nebude zataženo a sněžení, kterou si ale musím předem nashromáždit v úložišti za půl milionu, protože kafe piju večer.

                  No to je báječné, moc ekologické, uživatelsky přítulné a doslova za pár korun. Moc díky! 😀

                41. Ne právě že vůbec ne, skuste jít na to jinak než v
                  Ne právě že vůbec ne, skuste jít na to jinak než v životě doteď na to jdete.
                  Skuste myslet pozitivně a racionálně.

                  Žádné stromy nekacejte.
                  Na střechu nic za půl mega nervete, to je takové množství panelu že byste elektřinu mohl prodávat.
                  Úložiště za půl mega už vůbec nekupujte je to zbytečnost.

                  Začněte si pěkně v klidu a pozvolna.

                  Najděte si flek kam to svítí nebo si udělejte pergolu nebo pídí konstrukcí a dejte si tam 4 ks panely celkem 1kw, a to víc ve sklonu abyste nikdy v životě na to nemusel ani sáhnout, sníh sklouzne sám,
                  Kupte si krabici za 5,5t což je vše v jednom, mppt převodník ze soláru na baterie a střídač na 220V, no a k tomu jednu větší baterku třeba 160Ah trakcni. A začněte, uvidíte co srandy to je. Co půjde tak si udělejte mimo rozvod 220v na 12v, světla led, nabíjení telefonu, počítač, televizi co umí 12 treba.
                  No a počítejte si tu investici co vás bude stát do 20tisic.

                  Ano bůhví jaká hitparáda to nebude, ročně to vyrobí asi 1000kw, takže při optimálním používání návratnost tak 5let, ale s výjimkou baterie máte životnost přes 20let. No a uvidíte. Třeba vás to chytne. Hlavně myslete pozitivně a nestřílejte do toho miliony. Jo a i to kafe na tom v pohodě uvarite, akorát konvici místo 2kw si kupte 800-1000W a v klidu si na chalupě počkejte dvojnásobek doby než se voda ohřeje. Relaxuje.
                  No a příště vás naučím jak v létě přepnout kompletně výrobu teplé vody na dolary a i to prani na sluníčko se dá vyřešit.

                  Až si budete jistý co to umí tak i zásoba nafty pro generátor se zmenší, ale je fajn si ho nechat jako poslední zálohu. V zimě ve vánici opravdu fotovoltaika nic nevyrobí.

                42. Pokud by jste četl i jiné moje příspěvky věděl by jste,
                  Pokud by jste četl i jiné moje příspěvky věděl by jste, že jsem příznivcem malých soukromých FVE pro osobní spotřebu. Ideální pro malý odběr nebo doplnění externích dodávek.
                  Instalovat FVE na horskou chalupu s nárazovou zimní denním spotřebou skoro 100kWh je prostě pitomost.

                43. Ale to je přece vás problém a ne můj že máte nárazovou
                  Ale to je přece vás problém a ne můj že máte nárazovou denní spotřebu 100kw denně. Takovou nemám ani doma kde žádnou fotovoltaiku nemám, a na chalupě mám tak malou spotřebu že se mi ani žádná fotovoltaika nevyplatí. Mám ji na statku kde mám spotřebu velkou, a navíc všechnu elektřinu co vyprodukují dostanu zaplacenou a ještě ji můžu spotřebovat. Někde se zkrátka instalace nevyplatí. A k té chalupě se spotřebou 100kw za den vám gratuluji zrovna tak k výběru automobilů. Užívejte si to a platte je to váš způsob života.
                  Někdo má zkrátka jinou spotřebu a chalupu na místě kde elektřina není, tak ma jinou prioritu než vy.

                44. To bude i tím že nejsem rasista a místo abych hlavu
                  To bude i tím že nejsem rasista a místo abych hlavu zaměstnával kravina jako vy tak ji používám na myšlení. Tzn jak a kam smysluplné investovat, takže generátor a flotila spalovaku není mě hoby, i když dřív jsem to měl také tak trochu extenzivní jako vy, místo tedy nissanu z350 jsem sbíral alespoň poradny Porsche. A to byla také dobrá investice, šly z baráku za větší peníze než jsem kupoval.

                45. Tak pokud máte chatu s přívodem elektřiny a zabezpecujete
                  Tak pokud máte chatu s přívodem elektřiny a zabezpecujete si výpadek tak je agregát nejlevnější řešení. Ve finále vám běží stejně jenom pár hodin ročně.

                  Pokud máte chatu bez možnosti přívodu elektřiny a travite tam dost času tak už je třeba lepší přemýšlet o jiném způsobu vytltlroby elektriny

                46. Spíš tak dost smrdí ten výčet vašich automobilů. Grand
                  Spíš tak dost smrdí ten výčet vašich automobilů. Grand Cherokee ho jsem mmel před 20lety a už tenkrát zral hodně a moc. Mustanga jsem si půjčili ve 3lidech v USA a třetí den jsme ho sli vyměnit.

                47. Je to super že jsem to promile a že si tu elektromobilitu
                  Je to super že jsem to promile a že si tu elektromobilitu mužů užívat.az to bude mít každý tak to bude opruz.

        1. Tak proc kazdym rokem prodej roste o 50% vy bez sance? Pokud
          Tak proc kazdym rokem prodej roste o 50% vy bez sance? Pokud se vam nelibi energeticky mix, nemel by jste svou kritiku zamerit na vyrobce elektriny? Preferujete vy osobne obchodniky kteri silovku nakupuji vice z obnovitelnych zdroju? Proc si tm3 kupuji lide, kteri pred tim kupovali auta za polovicni cenu a to i v zemi kde benzin stoji 16 korun?

          1. Procentuální růst vypočtený z počtu jednotek je nesmysl
            Procentuální růst vypočtený z počtu jednotek je nesmysl a neukazuje vůbec nic. Jediné co má smysl je růst podílu na trhu, a ten je komický.

            Protože jsou hloupí?

            Jinak souhlasím, že energetický mix je potřeba změnit. Zcela škrtnout tzv obnovitelné zdroje, kterými devastujeme naše prostředí a zvýšit podíl jádra, utlumit fosilní zdroje a omezit export.

              1. Jestli znáte Gaussovu křivku rozdělení inteligence v
                Jestli znáte Gaussovu křivku rozdělení inteligence v populaci, tak vám musí být jasné, že blbců prostě je a bude hodně. Proti tomu je pár klientů Tesly nic.
                Netvrdím, že každý majitel Tesly je hlupák. Ale s ohledem na výše uvedené by to tak klidně mohlo být. 😉

                1. Zajimave odkazovat se na krivku a na stejne strance napsat, ze
                  Zajimave odkazovat se na krivku a na stejne strance napsat, ze ta 0,4% lidi co si koupi ev jsou hloupi. Tady proste neco nesedi…

                2. Nic takového jsem nenapsal. Napsal jsem, že je to možné.
                  Nic takového jsem nenapsal. Napsal jsem, že je to možné.

                1. Holt ne každý je multikulturní homosexualní prounijní
                  Holt ne každý je multikulturní homosexualní prounijní komunista.

                1. S tim devastovanim zeme pro deti to fakt sedi. No co na to
                  S tim devastovanim zeme pro deti to fakt sedi. No co na to rict. Asi jako polemizovat s nekym co mi bude tvrdit ze se jezdi na cervenou a stoji na zelenou a prispiva to k bezpecnosti provozu.

        2. blboooost, šáde sype 50 vestínu a lidi maj takovejch
          blboooost, šáde sype 50 vestínu a lidi maj takovejch prachů že vidlák klidně dá 100 táců za elektroskota jen na letní víkendy. A právě nasrrr v autoservisech je důvod proč vyměnit bramboru za beúdržbový elektromobil 😉

        3. Ale budou, zatím tu jsou pionýři, kteří zakoupí každý
          Ale budou, zatím tu jsou pionýři, kteří zakoupí každý vyrobený elektromobil, taky jsem kdysi koukal „do výlohy“ na LCD za 100k, jako teď musím koukat na EV a nabíječky. Kde jsme teď? Chytrá 4K LCD s připojením na internet je dnes za 15k.
          Od příštího roku bude nový limit CO2 a automobilky začnou sypat EV, jakmile se trh nasytí EV za vysoké částky, půjdou s cenou postupně dolů, protože musí plnit kvóty.

            1. Jasně. 😀 Z jedné strany rána od EU automobilkám, pro
              Jasně. 😀 Z jedné strany rána od EU automobilkám, pro plnění limitů a z druhé strany stát, aby se EV vůbec neprodával. To zní logicky a samozřejmě nesmíme zapomenout na pobídky od státu, jako je parkování, dálnice, dotace pro firmy, trochu schíza, ne?. 😀

      3. Az se uz jen z principu zacne hromada lidi odpojovat od
        Az se uz jen z principu zacne hromada lidi odpojovat od elektricke site, nebot si elektrinu vyrobi sami a budou sobestacni zacnou vymyslet jine zpusoby zdanovani. Ja bych chtel zase nahrazovat uslou energii ze solaru vlivem inverze a jineho znecisteni, dychaci potize atd.. za to muze stat.. 🙂 Kazde rano a kazdy vecer mam provoneny cely dum vyfukovymi zplodinami z nedalekeho vlakoveho vercajku.. jake euro splnuji vlaky ?

Napsat komentář