Elektromobilita je v kurzu: Brusel se připravuje

Ve čtvrtek 26. 5. 2011 proběhla v bruselském hotelu Crown Plaza nacházejícím se nedaleko budov Evropské Komise Konference Elektromobily 2011. Stalo se tak částečně i v rámci tzv. Zeleného týdne – akce, kterou pravidelně v ročním intervalu pořádá Evropská Komise k propagování politiky udržitelného rozvoje. byla přítomna u obou těchto akcí.   
foto: Think

Úvodní slovo konference pronesl viceprezident Komise a komisař pro dopravu Siim Kallas. Zdůraznil, že veškerý dopravní sektor v EU představuje 5 % jejího HDP a zaměstnává 10 % evropské populace. Posluchačům, mezi kterými byla i četná skupina úředníků Unie a místních lobbistů, vzkázal na závěr své přednášky nutnost, „aby EU neuzavírala jednání jediné technologii, nýbrž se nadále počítalo i s dalšími variantami jako jsou vodík nebo uhlovodíková paliva.“

Následujícím řečníkem byl evropský ředitel značky , pan Akihito Tanke. Toyota podle jeho slov dělí technologie alternativních pohonů podle měřítka požadovaného dojezdu, a to do tří kategorií – pro krátké vzdálenosti tzv. čisté , pro střední dojezd tzv. elektromobily do zásuvky (PHEV) a na dlouhé přesuny typu služebních cest vozidla FCV ( s ).

Druhou zajímavou zprávou bylo představení posledních dat z právě probíhajícího testovacího provozu 600 , které rozdělila do měst po celém světě.

„Dosud nejzajímavějším poznatkem pro nás je odhalená neochota, anebo možná jen zapomnětlivost řidičů Priusy večer dobíjet. Při omezeném dojezdu na čistě elektrický pohon 20 km to má za následek vyšší celkovou spotřebu a následně i emise,“ vysvětlil Tanke.

O vývoji nové legislativy pro se podělil belgický liberální europoslanec Dirk Streckx. Vypíchl nedávno oznámený návrh Komise mít do roku 2050 zákaz vjezdu vozidel do center měst. Toto opatření je podle jeho údajů v současnosti vyčísleno na investici 3 bilionů euro.

Ze zástupců průmyslu lze zmínit přednášky , a Valea. Isabela Fernandez z GE upozornila, že zvýšené náklady elektromobilizace jsou naprosto přirozené, neboť narychlo zavádíme hi-tech první generace.

„Snížení cen vozidel přijde pouze skrze hromadnou výrobu. I z tohoto důvodu tento nadnárodní kolos hodlá do roku 2015 pořídit flotilu 25 000 elektromobilů,“ oznámila Fenrandezová.

Ředitel evropské divize , pan Harry van Dorenmalen, svou přednášku postavil na naprosto nutném vyzdvihnutí spojitosti a nutnosti souvislého rozvoje elektromobility a .

Podle Dorenmalena „elektromobilita a sítě totiž neznají státních hranic, ty je spíše omezují. Naší laboratoří pro vzájemné testování , elektromobility a je projekt Edison, který se odehrává na švédském ostrově Bronholm.“

Podle Paola Galoniho z fy Valeo hraje do karet trhů ů fakt, že design automobilů se za poslední desetiletí značně feminizoval. Nutnost úspor cestou nemaskulinních kapkovitých tvarů karoserie doplnilo Valeo zvýšením účinnosti elektrické výzbroje vozidel o celkem 40 %.

Elektromobily 2. generace, které budou do roku 2015 běžně v prodeji, tak neponesou toliko bateriové zátěže. „Cena akumulátoru pro takové vozidlo by tehdy měla navíc klesnout ze současných 13 500 na 7 750 euro,“ uzavřel Galoni.

Částečným zklamáním na závěr konference byla absence ředitele společnosti Asshaie Agasiho. Jeho zástupcem byl viceprezident společnosti, pan Joe Paluska, který musel srdnatě odolávat narážkám na opodstatnitelnost systému výměny baterií v době, kdy bude běžnou záležitostí.

Podle Palusky „si tyto technologie vůbec nekonkurují, neboť vozidlo s vyjímatelnou baterií může být stále nabíjeno i přes noc ze zásuvky v garáži. Navíc rychlonabíjení je bezpečné pouze je-li baterie vychladlá, což v BP na rozdíl od rychlodobití na dálnici můžeme zajistit,“ vyzdvihl přednosti BP Paluska.

Celkově byla návštěva konference na celounijní úrovni zajímavou zkušeností. Zejména přítomnost politických představitelů ukázala na vážnost, se kterou v Unii s elektromobilitou počítá. Na druhou stranu ani zde nebyla nouze o občas triviální přednášky, jejichž hlavním sdělením bylo to, že elektromobilita přijde a že přinese spoustu výzev. Je však dobře, že zbylá většina přednášek se zabývala tím, jak tyto problémy překonávat a čerpat z nové technologie co nejvíce výhod.

* Jan Vejbor. Autor pracuje jako projektový manažer elektromobility společnosti TILI Czech Republic. Dříve působil krátce také jako ředitel sdružení elektromobily.

** Mezinárodní společnost TILI Czech Republic, s.r.o. se zaměřuje na zlepšování života ve městech. K hlavním aktivitám TILI patří analytická, konzultační a realizační činnost pro instituce veřejné správy a soukromý sektor zaměřená především na ekologickou dopravu, efektivnější využití energetických zdrojů a formulace strategií v oblasti kvality života. TILI je partnerem hlavního města Prahy při zavádění elektromobility. Zároveň je sponzorem sekce Elektromobily magazínu Hybrid.cz.

One Comment on “Elektromobilita je v kurzu: Brusel se připravuje”

Napsat komentář