Elektromobil podle Renaultu: baterie v pronájmu

Renault Fluence ZE je další důkaz, že elektromobil nemusí být jen malé vozítko do města. Nenápadný sedan přichází se zásadní změnou: kupující si totiž pořídí jen vůz, baterie si bude pronajímat. Díky tomu významně klesá pořizovací cena.

Ve vybraných zemích je možné Renault Fluence ZE objednat už dnes.
foto: Renault

Elektromobil Renault Fluence ZE půjde do prodeje sice až v polovině roku 2012, již dnes se ale ví, že přinese významnou změnu oproti dnes prodávaným elektromobilům. Renault se totiž pokusil najít trochu jiné řešení v oblasti životnosti baterie.

Řidič, který si zakoupí jakýkoliv elektromobil této značky, např. i Twizy ZE, vlastní sice samotný vůz, ale baterie má pouze pronajaté. Tím na sebe Renault přebírá všechny problémy, které mohou s baterií nastat.

Baterie elektromobilů jsou v dnešní době kritickou součástkou, která žene cenu celého vozidla nahoru. Bez nich tedy budou elektromobily dostupnější. Po pětitisícové dotaci na plug-in vozidla od vlády klesne cena Renaultu Fluence ZE v Anglii na už velmi dobrých 17 850 liber (549 700 Kč).

Renault samozřejmě doporučuje investovat ještě dalších 799 liber (24 000 Kč) do instalace domácí nabíjecí jednotky Wall-Box společnosti . Je ale možné nabíjet přes běžnou 220V domácí zásuvku, což je o něco pomalejší (10 hodin oproti 6 až 8 hodinám s Wall-Boxem).

Navíc je ale nutné připočítat také měsíční poplatek za pronájem baterie. Tříletý kontrakt vyjde na 81 liber (2 500 Kč) za měsíc při 9 000 mil (14 484 km) ujetých za rok. Oproti vozu na benzín nebo na naftu je to ale pořád výhodnější.

Například ve Francii bude cena po odečtení pětitisícového příspěvku 20 900 Euro (535 700 Kč), a to je cena srovnatelná s dieselovou verzí modelu Fluence. Měsíční pronájem baterií začíná od 82 Euro za měsíc (včetně podpory) na pokrytí opotřebení baterie, které odpovídá 10 000 kilometrů za rok po dobu 36 měsíců.

bude cena 27 496 euro včetně DPH a měsíčního poplatku za pronájem baterie. Nabíjecí stanice Wall-Box zde vyjde na 1 341 Euro. Pokud řidič najezdí více než 40 000 km za rok, zaplatí za baterii 399 Euro měsíčně.

, kde zoufale potřebují snížit závislost na ropě od nepřátelských států, se bude vůz prodávat za 24 580 eur a za baterii se bude platit 218 euro měsíčně (až 20 000 km ročně) nebo 320 euro (do 30 000 km). Pronájem na tři roky s neomezeným počtem kilometrů řidiče vyjde na 31 775 euro.

První vůz v Better Place

Renault navíc koncipoval baterie svých elektromobilů tak, aby se daly relativně snadno vyjmout. Díky tomu vyšla dohoda se společností  a v Izraeli, Dánsku a Austrálii je díky QuickDrop výměnnému systému možné získat nově nabitou baterii za méně než 5 minut.

Fluence je vůbec první moderní elektromobil vybavený systémem rychlé výměny baterií. Jinak trvá rychlé nabíjení na veřejných místech 30 minut a zrychlené asi jednu hodinu.

Zásadní otázkou elektromobilů dnes je, kolik vůz ujede na jedno nabití. Renault uvádí, že Fluence ZE ujede v kombinovaném provozu až 185 km. Funguje rekuperace, při zpomalování se tedy motor nabíjí. Pokud ale řidič jezdí agresivně a plýtvá energií, může to být i polovina.

Maximální rychlost je 135 kilometrů za hodinu, ale díky elektromotoru, který dosáhne maximálního točivého momentu velmi brzy, řidič lépe vnímá zrychlení. Hlavními rozdíly při jízdě oproti konvenčním palivům jsou absence hluku a plynulé zrychlení, které nepřerušuje „skákání“ při řazení.

Kvůli bateriím je jen méně místa v zadní části vozu, který je o 13 cm delší než jeho konvenční sourozenec. Druhým vodítkem, jak poznat elektromobil, je indikátor stavu baterie a dojezdu místo otáčkoměru.

Pro srovnání, Světové auto roku 2011 a Evropský automobil roku 2011 – elektromobil Nissan Leaf, stál letos v USA 32 870 dolarů, v Anglii tento stojí 30 990 liber, ve 35 990 Euro. Nejlevnější je v , kde stojí 200 000 juanů, což je ekvivalent 31 279 USD (614 400 Kč).

Chevrolet Volt, plug-in hybrid (tedy nikoliv čistý elektromobil) je ještě dražší, letos se prodává v USA za 40 280 dolarů (791 300 Kč). Obdoba Chevroletu Volt, , přijde na trh také v příštím roce a cena pro eurozónu bude 42 900 Euro (1 099 500 Kč), cena Vauxhallu Ampera s pravostranným řízením (tedy v ) bude 28 995 liber (892 840 Kč) po odečtení dotace pro plug-in vozy.

tisková zpráva

6 Comments on “Elektromobil podle Renaultu: baterie v pronájmu”

  1. To jsou účetní kejkle,
    To jsou účetní kejkle, mající za úkol zastřít skutečnou cenu nabídky. Je zcela absurdní, aby vůz bez baterií stál stejně jako vůz s dýzlovým motorem. Elektromobil bez baterií je značně technologicky jednodušši než vůz se spalovacím motorem. Samotný elektromotor je oproti spalovacímu motoru s chladícím, mazacím, palivovým a vstřikovacím systémem o dost levnější. Chybí spojka, převodovka, startér s baterií, alternátor a spousta dalších drobností. Silová elektronika řídící baterie, která je v elektromobilu navíc, nemůže být dražší než toto vše dohromady. Shrnuto – zakamuflovaná předražená cena – tedy ideální nabídka pro státní organizace v EU.

  2. Mě akorát příjde pořád
    Mě akorát příjde pořád to auto dost drahé na to, že je bez baterií. Nicméně tenhle způsob je určitě ekonomicky výhodnější kvůli rozložení nákladů, které navíc vycházejí o kousek lépe, než při provozu na fosilní paliva. Dobrý krok pro ty, kdo chtějí snížit závislost na ropě, a vyčistit velkoměsta od smogu.

  3. Pronájem baterií je jen
    Pronájem baterií je jen metoda jak na elektromobilech vydělat ještě víc. Ve skutečnosti Vám prodají pouze auto, ikdyž v ceně včetně baterií. Tím, že budou baterie „pronajímat“ nejenom vydělají, ale mají vás v hrsti stejně jako Vás mají teď v hrsti naftařské společnosti.

Napsat komentář