Elektrokola prospívají zdraví podle nových vědeckých studií téměř stejně jako klasická

redakce - 06 Listopad 2018

Vědci z univerzity v Basileji zveřejnili výsledky květnového výzkumu, který porovnával vliv jízdy na kole a elektrokole na kardiovaskulární systém. Studie se zúčastnilo třicet dva netrénovaných mužů středního věku, kteří se potýkali s problémy s nadváhou. elektrokola Apache

Za posledních pět let se prodeje elektrokol v Evropě raketově zvedly. Jen za rok 2017 se zvýšil prodej v Německu o 19 %, v Nizozemí o 9 % a ve Francii dokonce o úctyhodných 30 %. Zhruba o 30% vzrostla výroba elektrokol v meziročním srovnání v první polovině 2018 také v Apache Bicycles.
foto: Apache Bicycles.

Zhruba polovina z nich užívala po dobu čtyř týdnů alespoň třikrát týdně elektrokolo, druhá půlka pak po stejně dlouhou dobu užívala klasické kolo. Rychlost jízdy si mohli určovat sami dobrovolníci. Naměřené hodnoty ukázaly, že obě pozorované skupiny dosahovaly nečekaně podobných výsledků.

Závěry tak potvrdily norskou studii z loňského roku: fyzická aktivita je proti klidovému stavu při jízdě na elektrokole 8,5krát vyšší a při jízdě na běžném kole 10,9krát vyšší. Podle vědců je tento rozdíl mnohem menší, než předpokládali.

Podobné výsledky hlásí také za zámoří vědci z coloradské univerzity. Účastníci jejich studie jezdili po dobu jednoho měsíce do práce na elektrokole. Aerobní kapacita se těmto cyklistům zvýšila a ustálila se i hladina cukru v krvi. „Elektrokolo je efektivní forma aktivní dopravy, která snižuje riziko některých kardio-metabolických faktorů,“ říká autor studie James Peterman.

Mezi klasickými cyklisty i laickou veřejností často převládá názor, že jízda na elektrokole představuje kvůli přídavnému motoru aktivitu, která nemá na energetický výdej vliv. Drtivá většina elektrokol má ale pohon pouze jako podpůrný prostředek, takže jezdec musí stále šlapat a vyvíjet tak poměrně velkou fyzickou aktivitu.

„Jízda na elektrokole je zdraví velmi prospěšná. Pomáhá lidem s nadváhou, starším lidem či lidem s hendikepem začít opět s pravidelným pohybem, který je pro zdraví ten nejdůležitější. Mimo studií to potvrzují například i špičkový sportovci, kteří na elektrokolech i trénují,“ vysvětluje Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

S postojem, že elektrokolo není sport, se často setkává i trojnásobný mistr světa v Bike Trialu Petr Kraus, který k překvapení mnoha začal nedávno jezdit také na elektrokole. „V podstatě pořád se mě lidé ptají, proč jezdím na elektrokole, když nemám žádné zdravotní omezení a můžu jezdit na kole klasickém. Kamarádi si občas utahují, že už jsem zpohodlněl, ale opak je pravdou. Na svém e-biku od Apache si v lese zajezdím daleko víc, takže si dám i víc do těla,“ říká profesionální biker Petr Kraus s tím, že díky elektromotoru stihne vyjet a sjet kopec vícekrát než na kole bez pohonu.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Byl bych pro to, aby se těmto kolům říkalo hybridní kolo. Bez šlapání nejede jinak by to byl elektrický skůtr.

Obrázek uživatele ozana

Hybridní kolo je kolo s přídavným spalovacím motorem. Pravidelně potkávám na cestách nejméně 2 takové experty, kteří si v 21. století pořídili tento nesmysl.

---

Jezdím na proud, najeto 80 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 83 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ozana:
Nikoliv.
Pokud je na jízdním kole spalovací motor, jedná se o kolo s pomocným motorem.
"Hybridní kolo" je nesmyslný pojem.

Jedině že by šlo o kolo s hybridním pohonem, pak by ale muselo mít dva různé pohony (kromě své původní funkcionality) ;-)

edit: teď jsem našel pojem "hybridní kolo" - jde o disky spojující přednosti litých a ocelových předchůdců

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; najeto: cca 4k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

MiŠ:
Na jízdní kolo cpát elektromotor a ještě spalovací motor = velká hmotnost a prakticky již nemožnost jej použít jako jízdní kolo.
---
Ten pojem, cos našel, je typický novinářský slint.
Jde o plechový ráfek, který na pohled připomíná tvarem paprsků lité ráfky z duralu.
Žádné přednosti nespojuje, to jsou reklamní kydy.

Ale pak by se mohlo označovat jako "šlapací kolo s hybridním pohonem". Kdyby to bylo původně odrážedlo, pak by namontováním šlapacího ústrojí a elektromotoru opravdu vznikl dopravní prostředek s hybridním pohonem.

Jde o mentální cvičení, vůbec nejde o obhajobu existence takové příšery (i když by se určitě něco takového našlo).

Ad ráfek - podle mě něco spojuje, alu líbivost a plechovost... což se podle určitého úhlu dá považovat za přednosti (i když bychom mohli zvolit termín vlastnost, v porovnání s tím druhým typem to přednost je)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; najeto: cca 4k km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

MiŠ:
Ano, pak by to byl pomocný hybridní pohon.
A ten ráfek je obyčejný disk - podobně jako je třeba duralový ráfek. Zavádět na to pojem jako "hybridní ráfek" je blbost.
Ale tohle vytváří primitivní lidé, jako jsou různí novináři, politici, zmrdnikatelští psychopati, PR a marketingová pakáž, slizcí právníci, kšeftaři, podvodníci apod.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

8 let jsem jezdil do práce na kole skoro 40km každý den od března do prosince. Dělal jsem lehkou kancelářskou práci. Změnil jsem zaměstnání a nové je velmi fyzicky náročné a na normálním kole bych to to už nedal. Elektrokolo je pro mě nyní jasná volba a těším se, až ho v nové sezóně pořídím a do práce budu zase jezdit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrá reklama na ne-kola. Nejen Jizerky se jen hemží e-kolama a e-koloběžkama, která sedlají lenochodi, kteří se se 130 kg vymlouvají, že na klasickém kole jezdit nemůžou, protože mají špatná kolena, kyčle atd.

Marku - a jezdil jste někdy na elektrokole? Nebo jste ultrasportovec ze zásady opovrhující tímto dopravním/sportovním prostředkem?
To není vždy o tom, že je někdo líný na bicyklu "šlapat za své". Pokusím se to vysvětlit - když ne Vám - tak třeba jiným zdejším čtenářům. Na ergometru ("stacionární kolo" v lékařské ordinaci) se dává standartní zátěž pro nesportovce 60/120/180 Wattů. 60 W ušlapu naprosto pohodově a bez zadýchání, 120 W je už trochu sport, 180 W je docela dost dřina, 200 W vydržím jen pár minut - tuto zátěž bych přirovnal k jízdě cca 23-25 km/h po rovině "na horákovi" na silnici. A to každý "neušlape" (třeba já ne). Takže když jedu na běžném bicyklu se svými trénovanými kamarády na výlet, v těchto rychlostech jim nestačím. Na elektrokole si šlapu těch svých cca 120 Wattů a chybějících cca 80 W "vezmu z baterky". A je to hezký výlet, netrhám partu a nezdržuji, a sport to je taky, bez mého zadýchání to nejde. Samozřejmě, že bych mohl vzít celých těch 200 W z baterie, ale to by už opravdu byla moje lenost - a navíc bych baterii docela dost rychle "vysál" - a byli bychom všichni v "háji".
Elektrokolo je výborná věc - jen by potřebovala větší a lepší reklamu - aby v tom každý neviděl jen opovrženíhodné "nekolo".

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Při takové váze to nejspíš ani výmluvy nebudou

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

v ČEZký díře kde jezdí 60% dízlpopelnice z kterých 40% nemá filtr DPF je ZDRAVÍ ŠKODLIVE jezdit na elektrokole, echt na václaváku když se díluje :)))

seznamzpravy.cz/clanek/co-udelaji-policiste-na-vaclavaku-kdyz-jim-nahlasite-drogove-dealery-tohle-59612

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vybudování cyklo stezek považuji za naprostou prioritu, ať se propojí vesnice, města a hlavně ve městech oddělit jednostopé od aut. Pokud by na stezku mohli i elektro motorky a elektro skútry tím lépe. Bohužel zatím jsou kola hlavně na našich úzkých a rozbitých cestách rizikem pro všechny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel u nás cyklostezka znamená kus hnusnýho asfaltu.

Obrázek uživatele Radovan

Dlouhé roky oblíbené ostravské řešení. Vybral se ze 2 chodníků po obou stranách silnice ten horší a označil NE ZNAČKOU CYKSLOSTEZKA, ale společnou pro cyklisty a kola. Takže jedete po tankodromu a vyhýbáte se dírám, vlnám, chodcům, koloběžkám, inlajnistům, dětem, matkám s kočárky, debatujícím důchodcům, pejskařům, pejskům, nataženým vodítkům a ještě kolegům cyklistům sportovního střichu, ať už na kole nebo ekole. Prostě taková systémová bramboračka..... :-(

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Z mého pohledu cyklisty jsou oddělené cyklostezky od silnic ve městě za trest, mimo město je mám rád. Když ve městě jedu po cyklostezce souběžně s hlavní silnicí, tak bych měl na každé křižovatce slézt a dát přednost autu jedoucímu za mnou, které odbočuje na vedlejší.Prostě pro rychlou cyklodopravu nepoužitelné a nebezpečné víc než na silnici.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Urcite bych vam radil zustat na te cykloztezce, pokud policajt uvidi, ze jedete po ceste pro auta na kole a vedle je paralelne cyklostezka, tak vam to nasoli, mistni agresivni ridici vas vytroubi a jeste se objevite jako exot nekde na dashcamu v YouTube.

Vliv na kardiovaskulární systém.

To je jako porovnávat běžce na oválu s běžcem na pásu - nohy se hýbou, náročnost je jiná, ale ten pohyb je důležitý. Jakýkoliv pohyb. Člověk buďto hnije doma na gauči nebo se hýbe a rozproudí si oběhový systém. Jak velký rozdíl je mezi takovou a makovou aktivitou na to "rozproudění" opravdu velký vliv nemá.

Zátěž a spalování (správně provedené) je už o něčem jiném.

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; najeto: cca 4k km

Porovnavat fyz. narocnost pohybu kolo vs. elektrokolo je trochu zavadejici, pokud nevezmeme v potaz rychlost a predevsim prevyseni. Pokud jedeme po rovine, fyzicka zatez je relativne mala, at na kole nebo elektrokole. Pokud jedeme do prikreho kopce, ten rozdil je jasne mnohem vetsi nez 10.5 vs. 8.5 (kolo vs. el. kolo).

nezapomeňte započítat držení rovnováhy, které se u e-kola neliší od klasického

Mám 2 hodiny čas,sednu na kolo a jedu. Jestli elektrické nebo ne, spálím stejné množství energie. Akorát ujedu jinou vzdálenost.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V příkrém kopci je větší dřina na elektrokole. Na něm cyklista stále jede a musí proto dřít, zatímco klasický cyklista kolo v poklidu tlačí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to neni klasicky cyklista ale chodec

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Museli bychom si ujasnit co je to příkrý kopec. Ale souhlasím, v prudkém stoupání se z většiny klasických cyklistů skutečně stávají chodci zatímco elektrocyklisti jedou dále. Aspoň podle toho co na horách běžně vidím

"s nadváhou"?
aká je nosnosť akéhokoľvek velocipédu? ešte nedávno púhopúhych 85kg. osobné prepravné prostriedky majú napísané aj 120kg.

a k výsledkom - ak "iba" hýbe nohami a nemá zaťažené kĺby, potom je to zdraviu prospešné.
neviem, kto ste pri zdravotnej (vstupnej) prehliadke absolvovali test na stacionárnom bicykli a navešali na vás snímače, viete akú záťaž dokážete zniesť (udržať tempo od začiatku do konca testu). :-)

Obrázek uživatele Radovan

Budete si muset pane kolego osvěžit znalosti o (nejen) dnešních elektrokolech. Vývoj jde dopředu. 90 kg dnes uveze i tenhle skládací diblík https://ekolo.cz/umamini. Běžná skládačka 110 kg https://ekolo.cz/agogs-lowstep (a to i moje Agogs SilverGo z roku 2012, koupeno 10/2013 jako předváděčka a veletržní bazarovka) a běžné městské ekolo 125 kg https://ekolo.cz/agogs-cityliner-easy.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlinee-SalonBUS2BUSKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil

Newsletter