E-Scooter - elektroskútr od BMWVIDEO
E-Scooter - elektroskútr od BMW
Jízdní kolo ovládáte silou myšlenekVĚDA
Jízdní kolo ovládáte silou myšlenek
Elektrická Fabia: už za 550 000 KčAUTO
Elektrická Fabia: už za 550 000 Kč
První Karmu dostane DiCaprioCELEBRITY
První Karmu dostane DiCaprio

Elektrický trajekt KF Hisarø ukazuje budoucnost námořní dopravy

Jan Grohmann - 14 Leden 2015

Od záři předminulého roku mezi norskými městečky Mjånes a Hisarøy vyráží několikrát denně unikátní trajekt s elektrickým pohonem KF Hisarø. Trajekt za téměř rok a půl vykonal více než 4000 plaveb a potvrdil vyspělost elektrického pohonu pro větší říční a námořní lodě.Elektrický trajket Norsko

Norský elektrický trajekt KF Hisarø.
foto: Gulen Skyssbåtservice

KF Hisarø je prvním elektrickým trajektem v Norsku. Energii pro elektrické motory pohánějící lodní šrouby dodává lithium-ionotvá baterie s kapacitou 100 kWh od kanadské firmy Electrovaya. Baterie se dobíjejí v přestávkách mezi každou plavbou a také v noci.

Electrovaya použila při konstrukci lodní baterie vlastní patentovanou technologii SuperPolymer®2.0. Baterie využívající technologii SuperPolymer®2.0 jsou, jak se dočteme v propagačních materiálech, odolné proti ohni i vzplanutí (důležité pro udělení bezpečnostních certifikátů), mají vynikající rozsah pracovních teplot nebo efektivní systém chlazení.

„Použitý systém baterie je důležitým krokem vpřed pro globální námořní průmysl a významný krok směrem k nahrazení dieselových generátorů zelenější, netoxickou formou energie. Majitelem plavidla je firma Wergeland AS a provozovatelem trajektu Gulen Skyssbåtservice,“ dočteme se v tiskovém prohlášení firmy Electrovaya.

Trajekt KF Hisarø vykoná každý den deset plaveb o délce 1,6 km. Během plavby KF Hisarø přepraví až 46 pasažérů a šest aut. Během celého svého životní cyklu ušetří KF Hisarø 180 750 litrů paliva, jehož spálení by do vzduchu uvolnilo 480 tun CO2.

KF Hisarø
foto: YouTube

Podle tiskové zprávy firmy Electrovaya zájem o elektrické námořní dopravní systémy, hladinové i podvodní, poroste. Nynější roční trh s elektrickými plavidly dosahuje výše 2,6 miliardy dolarů, do roku 2023 vzroste na 6,3 miliardy dolarů a dále poroste.

Elektrická plavidla poskytují řadu nesporných výhod. Elektrolodě jsou jednoduší na údržbu, jsou velmi tiché a minimálně znečišťují vodu a vzduch.

"Wergeland AS je velmi spokojená s trajektem a se systém baterií od spolupracujících partnerů. Vzhledem k tomu, že roste trh a poptávka po technologiích šetrných k životnímu prostředí a po energetických řešeních s nulovými otisky emisí uhlíků, je systém vhodný k dalším námořním aplikacím,“ stojí v prohlášení firmy Wergeland AS.

V Norsku se ale současně chystá ambicioznější projekt trajektové elektrické dopravy. Trajekt ZeroCat 120 bude sloužit na 5,7 km dlouhém úseku mezi vesnicemi Lavik a Oppendal. Denně uskuteční 32 přejezdů, každá jízda bude trvat asi 20 minut.

Elektrický trajekt ZeroCat 120 je 80 metrů dlouhý a 21 metrů široký. Pohání jej dva elektromotory Siemens o výkonu 450 kW. Energii získávají z obří 1000kWh li-ion baterie o hmotnosti deset tun.

 
Obrázek uživatele tvkuba

A v dnešním Právu byla taky zajímavá informace, že firma Inekon Group dodá do USA, přesněji do Seattlu, elektrické tramvaje s bateriovým pohonem. Stálo by zato zjistit o tom něco víc a možná napasat i článek. Baterii vyrobila fa Saft a první zkoušky proběhly v Ostravě.

---

TvKuba alias elektroblázen z vlastní vůle...:-)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články