Elektrický Fiat 500e - známe podrobnosti

Jan Horčík - 28 Listopad 2012

Autosalon Los Angeles 2012 je za dveřmi. General Motors představili elektromobil Chevrolet Spark EV, BMW zase i3 Coupé Concept. Do třetice všeho dobrého - přímo konkurovat jim bude italský švihák v podobě . Máme podrobnosti i galerii parádních fotek.Fiat 500e

Elektromobil Fiat 500e je dalším přírustkem do rostoucí nabídky malých "nákupních" elektromobilů do města
foto: Fiat

Fiat je v tiskové zprávě skoro stejně výmluvný jako BMW. Vezmeme to proto raději ve zkratce: retro-futuristický design budující na víc než 55 let staré historii 500ky. V aerodynamickém tunelu strávilo elektrické auto přes 140 hodin.

Výsledkem je koeficient aerodynamického odporu 0,311 (pro srovnání: Fiat 500 Lounge 2013 má 0,359 a tady se každá setina počítá). Elektromobil Fiat 500e bude k dispozici ve třech verzích vzhledu, včetně “vysokonapěťového” balíčku e-Sport Package. Další dvě možnosti jsou Nero a Bianco Perla.

Za volantem Fiatu 500e čeká na řidiče 7″ TFT LCD displej, na středovém panelu pak čeká 4,3″ LCD displej s TomTom navigací. Kabina je prý překvapivě prostorná a nabízí spoustu odkládacích míst.

Fiat 500e

Vnitřnosti elektromobilu Fiat 500e
foto: Fiat

Fiat slibuje “více než” 130 km dojezd, ve městě pak více než 160 km. Výkon elektromotoru je 111 koní, na 240V zásuvce se elektromobil bude dobíjet 4 hodiny. Vybaven je 24kWh kapalinou chlazenou Li-ion baterií skládající se z 97 článků.

Samozřejmostí je regenerace energie pri brzdění, dále je auto vybaveno 15″ pneumatikami Firestone Firehawk GT s nízkým valivým odporem a indikátorem dobíjení. Nechybí mobilní aplikace pro váš smartphone, ať už je to Android nebo iPhone.

Fiat nešetří na bezpečnostních opatřeních: 7 airbagů, kolenní airbag, bi-halogenové světlomety, DRL, parkovací asistent ParkSense, ESC.

Elektromobil Fiat 500e se má pochlubit vynikajícími jízdními vlastnostmi, zejména co se týká zatáčení a brzdění. Napomoci tomu mají mimo jiné i nové systémy EBD, ERM a HSA, plus brzdový asistent.

galerie: Fiat 500e
Fiat 500e Fiat 500e Fiat 500e

Fiat 500e nabídne podle tiskové zprávy spotřebu 116 MPGe ve městě nebo 100 MPGe na dálnici. Točivý moment je max. 200 Nm. Skrze 120V zásuvku se auto nabije za 24 hodin.

MPGe je jednotka udávající ekvivalent k ujetým mílím na galon paliva s tím, že je určeno, že 1 galon benzínu = 33,7 kWh.

Autosalon v Los Angeles vypadá letos na pořádně elektrizující zábavu! Těšíme se co dalšího přinesou následující dny a odhalení.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak v tomto Fiatku jsem si ted 3 tydny vozil svůj zadek a to auto zkratka miluju. Je pravda ze na cestu z Bakersfieldu do LA to diky dojezdu neni, nicmene na ježdění po městě to bohate stačilo. I přesto ze mam 193 cm tak se mi v něm pohodlně sedelo - mista jsem mel opravdu dostatek. Mimochodem to zrychlení me zkratka bavi:))

Obrázek uživatele honza.t

To nabití 120v za 24hod to je trochu mimo ? Fiat už nějaké elektro nabízel ale nějak to vždy potichu zmizelo pro nezájem s trhu . No uvidíme tentokrát jestli konečně prorazí a udělá díru do světa.

Poprosil bych autora článků, aby pro příště používal ve světě(a dokonce i u nás) uznávaný technický úzus psaní zkratek chemických prvků. Konkrétně názvy chemických principů akumulátorů na bázi lihtia se píší:

Li-ion
Li-pol
Li-air
Li-Ti
Li-S
LiFePO4

(variace Li-Ion, LiIon, LiAir nevadí, neboť se u druhého výrazu nejedná o chemický prvek)

děkuji.

To v tom, ale uděláte ještě větší chaos než v tom je. Obzvlášť když je to napsané takto pod sebou už to vůbec nedává smysl.

Li-ion je každá baterie, co používá lithiové ionty jako nosič náboje.

Li-pol je typ Li-ion baterie, kde je elektrolyt vázán v polymeru, což umožňuje mimo jiné dělat články placaté. Nic to neříká o tom, jaké materiály jsou použité na anodě a katodě.

LiFePO4 je chemický vzorec materiálu katody používané v některých Li-ion bateriích. Tyto baterie mohou být (a nejčastěji i jsou) v placatém provedení, takže li-pol. Další používané materiály katody jsou LiCoO2 (nejpoužívanější, notebooky, mobily, RC modely), LiMn2O4 (bezpečnější, nářadí, elektorkola apod) a LiNiMnCoO2 neboli NMC (nejbezpečnější, současně nejpoužívanější v EV).

Li-Ti zase pro změnu označuje li-ion baterii s Li4Ti5O12 anodou (!), přičemž ale katoda může být různá.

Do budoucna se dá čekat ještě větší chaos, protože materiály katod a anod se mezi sebou budou podle potřeby a použití kombinovat. Opravdu máte stále pocit, že je lepší používat pro označení baterií chemické vzorce nebo raději zůstat u názvosloví, které je sice taky nepřesné a občas zavádějící, ale už je natolik zažité, že víceméně každý ví, o čem je řeč?

My si asi nerozumíme...

já jsem žehral na to, že když se použivá zkratka technologie, ve které se vyskytuje oficiální zkratka chem. prvku, tak ta zkratka prvku by měla být psána dle konvence s velkým prvním písmenem(pokud má dvoupísmenné označení), pokud se název prvku rozepíše slovně, pak je správně malé písmeno.

čili: Li-ion nebo lithium-ion je správně. li-ion NE.

psaní dotatkového označení je volné, protože neznačí chem. prvky takže možno: -Pol,-Ion tak i -pol,-ion (pomlčka být ostatně také nemusí)

ale naproti tomu: Li-S, Li-Ti jsou opět prvky, takže s velkým písmenem.

Zrovna tak to může být zkratka lithium iont (battery), kde žádné velké písmeno není. Vy víte z čeho to vlastně vzniklo?
Něco jiného je třeba LiFePO4, protože jde o chemický vzorec. Tam by bylo vhodné to psát jak se má včetně indexů, ale zase něco jiného je, jestli to člověk píše do diplomky nebo na nějaké diskusní fórum, kde se nedají pořádně vložit ani ty indexy.

A ty Li-S nebo Li-Ti, ostatně i třeba Li-Fe nebo Li-Co, ale zase nepasují ani do jediného výše uvedeného schématu. To první "Li" značí, že jde o lithium iontovou baterii (a tedy může být klidně malé písmeno) a to druhé je materiál některé z elektrod. Ale zase, pokud by to druhé mělo být prvek, tak to zase nedává moc smysl z pohledu chemického zápisu, protože ten prvek tam není zdaleka sám a navíc je tam ještě ve formě nějakého oxidu (teď mě chemici nekamenujte). Takže bych se zase přiklonil spíš k tomu, že to druhé je taky jenom zkratka názvů jako "titan", "sulphur", "cobalt" a ne přímo chemický prvek, takže opět může být malé písmeno.

Vůbec ty posledně jmenované názvy pramení spíše ze zoufalství výrobců a psavců nějak napasovat nová složení katod a anod na původní terminologii a přitom se vyhnout psaní chemických vzorců. Nakonec se stejně budou používat komerční názvy jednotlivých výrobců, maximálně tak zkratky jako NMC a LTO, přičemž kdo bude mít zájem si najde podrobnosti v datasheetu.

Vaši argumentaci akceptuji a popravdě přiznávám, že nejsem schopen doložit normu upravující tuto problematiku (neříkám, že neexistuje, pouze se mi ji nechce hledat).

Pokud bych bral jako bernou minci používat terminologii názvů převzatou od konkrétního výrobce "ten by to měl vědět nejlépe", pak velcí výrobci jako SAFT, Panasonic, A123 a KOKAM pokud zkratku použijí (většinou se snaží rozepisovat celým názvem lithium-ion) pak všichni svorně ve svých materiálech píší velké písmeno, tedy Li-ion.

V každém případě uznávám, že jsem udělal chybu v tomto případě argumentovat, bez předložení ověřených referencí. A děkuji za věcnou diskuzi na dané téma.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Autor děkuje za upozornění a bude se do budoucna snažit této konvence držet.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Autor článku bude zřejmě jedním z přehršle dnešních mladých yuppies, kteří studují samé veledůležité humantní obory jako sociologie, žurnalistika apod., prostě "jakoukoliv vejšku, hlavně když tam není matika, fyzika a chemie...".

Dosti ironie, zdejší články čtu denně a dobrovolně, a právě proto mě docela mrzí, že u odborného technického serveru neznají autoři učivo 5. třídy základní školy. Co přijde příště, bude si vytvářet vlastní značky chemických prvků, případně vlastní jednotky SI???

Hlavně nechci rozviřovat flame podobného typu, jako když někdo v diskuzích píše tristní (ne)češtinou plnou hrubek a jiných gramatických chyb, a ten, který na to upozorní je pranýřován stylem: "nezáleží na formě, ale to, co chtěl autor říci...". Tak takhle tedy ne, soudruzi, takhle opravdu ne... ;o)


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon