Elektrické koloběžky: stále populárnější dopravní prostředek do světových velkoměst

Mobilita ve městech se radikálně mění. V současnosti je 60 % všech jízd osobním automobilem kratších než 8 kilometrů a stále více lidí dává přednost kombinaci různých dopravních prostředků, včetně elektrických koloběžek a skateboardů.

Elektrické koloběžky jsou nyní často používaným dopravním prostředkem ve velkoměstech, jako je Paříž, Berlín, Barcelona nebo Madrid. Podle odhadů jich jen ve Španělsku jezdí po ulicích více než 26 000.
foto: Seat

Šéfcukrář Jairo Borox zařadil před čtyřmi měsíci do svého každodenního života elektrickou koloběžku Seat eXS KickScooter. Každý měsíc na ní ujede více než 400 kilometrů, a ušetří tak 60 eur na nákladech na dopravu. Jeho všední den s elektrickou koloběžkou vypadá následovně:

5:30 h – hodina spánku navíc: Jairo musí každý pracovní den vstávat brzy. V tuto dobu již vychází ze svého bytu ve městě L’Hospitalet de Llobregat na jihozápadě barcelonské aglomerace a na své koloběžce jede dva kilometry na nádraží, aby stihl vlak v 5:38 h do stanice Sant Boi de Llobregat (Barcelona). V tomto městě se nachází jeho pekařství. Dříve jezdíval do práce autobusem, který však odjíždí již v 5 hodin ráno. „Díky koloběžce mohu spát o hodinu déle, a to je velká výhoda, když musíte vstávat tak brzy,“ říká.

Šéfcukrář Jairo Borox

Šéfcukrář Jairo Borox
foto: Seat

6:15 h – na koloběžce do práce: Jairo překoná na své elektrické koloběžce 3 kilometry z nádraží do svého pekařství, kde se obleče do bílého kuchařského oděvu a pustí se do výroby nejrůznějších druhů čokoládových cukrovinek.

11:00 h – zpátky na koloběžku: Jairo nyní musí přepravit všechny hotové cukrářské výrobky do cukrárny v Barceloně, aby si zákazníci mohli vychutnat jeho čerstvě vyrobené lahůdky. Do cukrárny, vzdálené 17 kilometrů, jezdívá vlakem, ale na nádraží jej doveze koloběžka, protože to je nejrychlejší způsob, jak se tam dostat. „Jednou z hlavních výhod kombinace těchto dopravních prostředků je cestování bez jakýchkoli překvapení: dobu jízdy si mohu přesně spočítat,“ vysvětluje Jairo.

– 11:45 h – ideální řešení pro velkoměsta: Jairo vystupuje z vlaku na konečné stanici Francia Station. Cukrárna ve velmi moderní čtvrti Born je odsud vzdálena pouhých 400 metrů a Jairo k ní dojede na své koloběžce za pouhé dvě minuty. „Mnohá města jsou vůči koloběžkám vstřícná. Ostatní pracují na tom, aby se lidé mohli na koloběžkách dostat kamkoli – snadno a bezpečně,“ říká.

– 14:00 h – dokonalá pro krátké vzdálenosti: Jairo po práci často zůstává v Barceloně, aby poobědval s přáteli. „Líbí se mi flexibilita, kterou mi koloběžka nabízí. Jízdy na krátké vzdálenosti jsou otázkou několika minut, a pak si koloběžku sklopíte a vezmete ji s sebou, kamkoli chcete.“

– 16:00 h – zpátky doma: Jairo se po obědě vydává metrem zpátky do města L’Hospitalet de Llobregat a od metra jej čeká další jízda na koloběžce – necelý kilometr zvládne za dvě minuty.

– 20:00 h – koloběžka jezdí s Jairem i na cestách autem: V pátek večer a o víkendech se Jairo vydává se svými přáteli na večeři a za zábavou do Barcelony. Autem dojede na parkoviště P+R na hranici města a ze zavazadlového prostoru vyndá svou elektrickou koloběžku SEAT eXS KickScooter, na níž dojede na místo setkání. „Díky tomu si nemusím dělat starosti s hledáním parkovacího místa, ani s placením parkovného.“

Elektrokoloběžka Seat eXS Kickscooter

Elektrokoloběžka Seat eXS Kickscooter
foto: Seat

– 23:00 h – ani krok bez koloběžky: Po návratu domů připojí koloběžku k elektrické síti, aby ji nabil. Jairo dnes na ní ujel více než 20 kilometrů a odhaduje, že ušetřil asi dvě hodiny času. Úspory počítá také v penězích – více než 60 eur měsíčně za palivo, parkování a jízdné v prostředcích hromadné dopravy. „Když byly koloběžky poprvé představeny, nepovažoval jsem je za alternativu, ale nyní se elektrická koloběžka stala nepostradatelnou součástí mého každodenního života,“ uznává.

Otázky a odpovědi o elektrických koloběžkách

Jaký je jejich dojezd a nejvyšší rychlost? SEAT eXS KickScooter má dojezd až 25 kilometrů a akumulátory se nabijí nejpozději za tři a půl hodiny. Nejvyšší rychlost koloběžky je 25 km/h a její hmotnost je 12,5 kg. Je vybavena světlometem LED pro bezpečnou jízdu.

Elektrokoloběžka Seat eXS Kickscooter

Elektrokoloběžka Seat eXS Kickscooter
foto: Seat

Bezpečné a snadné zastavení zajišťuje elektrická a mechanická brzda. Kabely k brzdám a akumulátoru jsou uloženy ve sloupku řízení, v němž jsou lépe chráněny. Koloběžka má navíc kola s pryžovou obručí, u nichž nehrozí poškození s následnou ztrátou vzduchu.

Jak upravuje používání koloběžek legislativa? Ve Španělsku smí na elektrické koloběžce jezdit osoby od 14 let. Každé město má své vlastní vyhlášky, ale jen několik z nich má specifické právní úpravy provozu na elektrických koloběžkách. Ve Španělsku je má pouze Barcelona, Madrid a Valencia, ale španělské ministerstvo dopravy připravuje všeobecný zákon.

Na elektrických koloběžkách lze jezdit v jízdních pruzích pro cyklisty a na ulicích, přičemž nejvyšší rychlost je omezena na 30 km/h. Jízda na chodnících a silnicích je zakázána. Ochranná přilba je doporučené vybavení jezdce, povinně ji musí mít osoby mladší 15 let.

tisková zpráva

37 Comments on “Elektrické koloběžky: stále populárnější dopravní prostředek do světových velkoměst”

  1. Taky jsem chtěl elektrokoloběžku – v kombinaci s MHD je to
    Taky jsem chtěl elektrokoloběžku – v kombinaci s MHD je to nepřekonatelná kombinace osobní dopravy a to i z hlediska ceny a rychlosti přepravy. Jenže jsem narazil na (pro mně nepochopitelné) legislativní omezení, že za elektrokoloběžku či elektrokolo se považují u sériové výroby jen ty s motorem do 250W (u domácí úpravy v ČR do 1000W – ale to je v rozporu se směrnicí EU – takže jen otázka času, kdy to z našich zákonů zmizí), a vše nad výkon 250W se považuje za moped bez nutnosti registrace.
    No a moped nesmí na chodník, nesmí do pěší zóny, a pradox je (zejména u elektrokola), že nesmí na cyklostezku.
    Problém je, že výkon 250W mne uveze sotva na rovině, sebemenší dokopec a vydechne to. A to nemyslím, že bych byl nějak nadprůměrně velkej nebo těžkej – metrák má kdejakej chlap.

    PS: osobně jsem to vyřešil „domácí“ přestavbou skládacího kola na skládací elektrokolo (skládací aby splňovalo požadavky na přepravu autobusem a tramvají) s výkonem 500W (možností krátkodobého přetížení na 1000W) a doufám, že nám ta výjimka oproti směrnici EU zůstane platná co nejdéle. Tyto domácí přestavby dělá na českém trhu několik společností, a nebo to šikovný kutil zvládne sám.

    1. To nerieste. Pokial nebudete jazdit agresivne a neohladuplne,
      To nerieste. Pokial nebudete jazdit agresivne a neohladuplne, jazdite na com chcete.
      Aj pri tych elektromotoroch – udavany vykon je sice 250W ale da aj 350-400 W. Skusenost z 2 elektrobikov a jednej elektro-kolobezky.
      Ak Vam mozem poradit, pred kupou si Vase vozitko vyskusajte, ci Vam staci rychlost, zrychlenie, hmotnost a pod. Nekupujte len podla toho, ake udaje vidite v papieroch.

      1. Já jich právě vyzkoušel hned několik, a jediná co jakž
        Já jich právě vyzkoušel hned několik, a jediná co jakž takž podávala nějaký výkon (ale žádná sláva) byla City BOSS V5. Pak mají ještě jeenu výkonnější T7, ale ta nebyl k mání (respektive byla na objedenání a nesmyslně drahá).
        Proto jsem zvolil cestu domácí přestavby skládačky s přestavbovým kitem.
        Mám skládačku co smí do MHD (jako zavazadlo) a výkonem 750W bez příšlapu = naprosta spokojenost.

        Ale kolobrnda by byla elegantnější a skladnější.

      1. První varianta před dvěma lety – abych se nemusel hrabat do
        První varianta před dvěma lety – abych se nemusel hrabat do přehazovačky v zadním kole a středový pohon se mi tam nevešel, tak jsem zvolil přední kolo s motorem v náboji „Magicpie“ konkrétně tohle: http://www.elektrokola-michal.cz/konverzni-kit-set-magicpie-predni-kolo-20 a k tomu jsem si samostatně koupil na E-skůtru baterii: tuhle http://eskutr.cz/cs/akumulatory/772-baterie-evbike-36v13ah-nabijecka-36v-5a-.html (podotýkám, že tehdy byla v akci s nabíječkou a lituji, že jsem si nevzal 48V variantu).
        Je to nejlevnější varianta a funguje to dobře, ale není to tak dobré jako kolo co jsem si postavil tuhle zimu.
        Už jsem si pečlivě vybral kolo, aby se tam vešel středový pohon. Dám tam sice jen 500w středový pohon, ale díky přehazovačce to má výrazně lepší jízdních charakteristiku – jen je třeba přehazovat. Tím mi zůstane původní baterie protože tomuto motoru bohatě stačí 36V k lepšímu výkonu než měl přední náhon.
        PS: mě se to sice nestalo, ale hodně lidí varuje před tím, že je třeba s náhonem předního kola dávat pozor na plyn při zatáčkách. Když přidáš moc brzo na výjezdu, podklouzne ti prý přední kolo. U středového náhonu – potažmo tedy náhonu zadního kola je riziko podklouznutí minimální.

    1. Nesouhlasím s vámi. Ano, je to i lenosti, ale
      Nesouhlasím s vámi. Ano, je to i lenosti, ale důležitější je úspora času. Pokud bych uměl chodit rychlostí 20+ km/h, tak chodím pěšky. Chůze je přirozený pohyb, spalování tuků atd. atd. Jenže chůze je 6x pomalejší, a tím pádem 6x více času. Většina lidí nechce strávit část dne nejpomalejším možným způsobem dopravy. A použití koloběžky/kola taky není univerzální řešení. Ono sednout na kolo a přijet na úřad, návštěvu, do knihovny zpocený a tím pádem čpící není také to pravé ořechové. Někteří teda umí na kole jezdit zvolna, aby se nezadýchali, mně se to nikdy nepovedlo.

      1. No mluvím se tu hlavně o elektrokoloběžce, ale leckdy
        No mluvím se tu hlavně o elektrokoloběžce, ale leckdy jedou jako prasata i jen ty odrážecí.
        Nepoužil bych slovo „likvidovat“, ale rozhodně by elektrokoloběžky měli mít stejná pravidla jako kola – ale počkat, ony vlastně mají, a ti co na nich jezdí po chodníku jsou prostě neomalení.
        PS: sériově vyráběná koloběžka či elektrokolo s motorem nad 250W je dokonce zákonem klasifikována jako moped bez nutnosti registrace. Z čehož ale vyplývá, že nejen že nesmí na chodník, ale nesmí ani do pěší zóny, či na cyklostezku a patří jenom a pouze na silnici.
        Nicméně i tak to považuji za jeden z nejlepších dopravních prostředků, které si lze do Prahy pořídit. V kombinaci s MHD je to pro osobní přepravu nepřekonatelné téměř ve všech směrech (včetně ceny dopravy a rychlosti přesunu).

          1. Nechci se hádat o lingvistiku, protože Slovensky moc
            Nechci se hádat o lingvistiku, protože Slovensky moc neumím, ale v Češtině jsem si poměrně jistý, že se kola, koloběžky a podobné do osobní přepravy počítají, není to „niečo iné“.
            A dále jen tipuji – to „niečo iné“ o čem se zmiňuje zákon a co jste asi měl na mysli je pojem „osobní přepravník s AUTOMATICKÝM GYROSKOPICKÝM vyrovnáváním“ tj. třeba Segway, Uniwheel (někdy též single wheel, či uni cycle), zegway atd…
            A s těmi je to ještě složitější než s přepravníky na kterých rovnováhu udržuje řidič.

        1. A to víte že např. v Praze s elektrokoloběžkou do metra
          A to víte že např. v Praze s elektrokoloběžkou do metra nesmíte ? U autobusu a tramvaje bych kecal kdybych řekl že jsem to viděl černé na bílém ale nedivil bych se kdyb tomu bylo taktéž.

          A nemyslí se tím jízda nebo něco, problém mají s pouhou existencí akumulátoru.

          1. A to vis, ze kecas?
            Z prepravnich podminek:
            7.2. Přeprava

            A to vis, ze kecas?
            Z prepravnich podminek:

            7.2. Přeprava jízdních kol
            1. Jízdní kolo (rozumí se též elektrické jízdní kolo, koloběžka nebo podobné vozidlo s pomocným
            elektrickým pohonem blízké konstrukcí a hmotností jízdnímu kolu), jehož rozměry přesahují
            stanovené rozměry pro přepravu zavazadel, lze přepravovat:
            a) v metru;
            b) v tramvajích (pouze ve stanovených časových obdobích a traťových úsecích);
            c) na lanové dráze;
            d) v cyklobusech a v autobusech se speciálními nosiči;
            e) na plavidlech.

            EDIT: Do autobusu a tramvaje (az na vyjimky) nesmi ani bezmotorove kolo a kolobezka. Kolobezky se tak nejak toleruji.

              1. Rekl bych, ze (podle formulace) to bylo mineno na spalovaci
                Rekl bych, ze (podle formulace) to bylo mineno na spalovaci pomocne motory.

                Kolobezka – tezko rict, s neslozenou na 16 kolech (Mibo Mastr, tyhle urcite presahuji rozmer zavazadla) me zatim nikdo z busu nevyhazoval („vytah“ zpatky domu na kopec). A videl jsem podobne vezt i dalsi lidi. Ale je fakt, ze to bylo vzdycky vecer mimo spicku. A 26/20 (vec o velikosti kola) uz by asi neprosla, ale tu nemam, tak nevyzkousim.

                1. Že neskládací se pouze tolerují nerozporuji 🙂
                  A ta

                  Že neskládací se pouze tolerují nerozporuji 🙂

                  A ta formulace z odkazu? Hádám že je to něco historického když v plném znění je to učesáno tak aby tam elektrokoloběžky být mohly. I tak (nebo právě proto) ten historický text je zakazuje.

                  Jen jsem uvedl důvod proč u skládacích těžko obhájí, respektive vymohou, zákaz.
                  U těch koloběžek co strčí zadek pod sedačku beztak není kapacita na to to vymáhat, těžko rozezná skládačku ve zpětném zrcátku a tak to skončí jako „toleruje se“.
                  Alespoň takový je můj názor.

                  Kvízová otázka… co taková koloběžka Harley v metru ?
                  A podotázka – co tatáž ale s olověnými akumulátory?

    1. ja sam jazdim na elektrickej kolobezke.
      Kedze v Bratislave – a

      ja sam jazdim na elektrickej kolobezke.
      Kedze v Bratislave – a predpokladam ze aj v inych mestach strednej a vychodnej europy nie su velmi vybudovane cyklopruhy – tak musim jazdit po chodniku. Podla mna sa to da, ked je clovek ohladuplny k chodcom.
      Ake ine riesenie pre mestsku mobilitu (bicykle, kolobezky) by ste navrhovali. Maju jazdit po ceste a blokovat auta ?

        1. Aky zivot druheho? Kolko smrtelnych nehod sa stalo na chodniku
          Aky zivot druheho? Kolko smrtelnych nehod sa stalo na chodniku typu chodec-bicyklista/kolobezkar a kolko na ceste typu bicyklista/kolobezkar-auto? Chodca max. zhodim na zem ale ohrozenie zivota je minimalne. Na ceste je to ina kava. Porovnavajte neporovnatelne. Ja ako kolobezkar mam rovnake pravo na bezpecnost ako chodec. Chodci nie su viac nez iny. Taketo vnimanie si treba odvyknut

          1. Nevím ale vyhýbat se otravným koloběžkářům, segwayům
            Nevím ale vyhýbat se otravným koloběžkářům, segwayům a agresivním cyklistům pro mě není nic příjemného. V centru Prahy každodení záležitost. Cyklisti jezdí po chodníku i tam kde jsou cyklo pruhy. Nechápu proč, já jim do pruhu taky nelezu.

            1. nesprávny postup!
              veľmi dávno som si v budapešti overil,

              nesprávny postup!
              veľmi dávno som si v budapešti overil, že vyhýbanie sa vedie k zrážke. tam mali pod križovatkami podchody, kde boli schody nielen z 2*4 ulíc, ale aj z 2*4 električkových zástavok. slušná spleť ľudí a keď som kráčal priami, nevyhýbajúc sa protiidúcum, vždy sme sa minuli.
              pre zaujímavosť keď kráčam vedľa bicykla, zaberiem oveľa viac miesta ako keď na ňom sedím.

Napsat komentář