Návštěvník Amsterdamu brzy zjistí, že jde také o hlavní město elektrických taxi. Taxi Electric, Connexxion a TCA provozují více než 170 elektromobilů Nissan Leaf a Nissan e-NV200, která si mohou pronajmout hotely, letiště, firmy a osoby s omezenou pohyblivostí.
foto: Nissan
Rostoucí trend využití elektrických vozidel jako dopravního prostředku šetří firmám peníze a pomáhá Amsterdamu i celému Nizozemí dosahovat cílů v oblasti udržitelnosti a snižování znečištění ovzduší.
Jak to tedy začalo?
„V roce 2011 jsme založili Taxi Electric, první plně elektrickou taxispolečnost v Amsterdamu,“ říká spoluzakladatel společnosti Taxi Electric Edvard Hendriksen. „Naším cílem bylo získat významný vliv na toto město.“
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nissan e-NV200: spuštění výroby elektrické dodávky se blíží
A to se také stalo. Společnost Taxi Electric začínala se třemi vozy Nissan Leaf a dnes má vozový park čítající 22 vozidel.
Hendriksen řekl, že ve srovnání se standardní taxislužbou má jejich společnost nižní náklady na kilometr, a to díky místním a národním dotacím na EV – celkem 10 000 eur na vozidlo – a nižším nákladům na údržbu a elektřinu.
„Očividně jsme měli před třemi lety dobrý nápad, protože ostatní společnosti vidí potenciál v taxislužbě s elektrickými vozidly,“ říká Hendriksen.
Společnost TCA nyní vlastní padesát vozidel e-NV200, která jsou součástí jejich vozového parku čítajícího 1 300 taxíků. Finanční ředitel Richard van der Veen říká, že program elektromobilů společnosti TCA, který nyní běží druhý měsíc, získává stále větší pozornost, což vede k většímu počtu jízd a zisku pro řidiče.
„Udržitelnost je pro společnost TCA velkým tématem a snažíme se pro naše řidiče vytvářet modely, které jsou nejen udržitelné, ale také ziskové… Poptávka po elektromobilech a vozidlech s nulovými emisemi bude narůstat. Myslíme si, že tak vypadá budoucnost,“ říká.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Amsterdam chce mít všechny autobusy na elektřinu
V Amsterdamu jezdí 51 elektromobilů BMW i3 v barvách ING
Amsterdamské letiště má 167 nových taxi: elektromobilů Tesla Model S
Atilla Selcuk, řidič ve společnosti TCA, říká, že zákazníci si všímají rozdílů. „Elektromobil má mnoho výhod. Jede plynule a neslyšíte žádný hluk, žádný zvuk. Proto ho mají zákazníci rádi. A řidiči také. Vozidlo je velmi praktické, protože pojme čtyři osoby a mnoho zavazadel… A poměrně jednoduše se nabíjí. Prostě zacvaknout a jít.“
Selcuk říká, že snadno nabije vozidlo na asi 80 % kapacity během krátkých přestávek. Nizozemí má nejvyšší hustotu nabíjecích stanic. Každý měsíc ve městě přibude 25 nových nabíjecích bodů.
A v roce 2018 by jich mělo být celkem 4 000. Město Amsterdam si totiž dalo za cíl neprodukovat v roce 2015 žádné emise. Connexxion, největší evropská společnost v oblasti veřejné dopravy, nedávno zakoupila sto elektromobilů Nissan e-NV200.
„Program udržitelnosti není jen náš. Vlády a místní komunity se zasazují o to, aby města začala využívat udržitelnější možnosti. Naším cílem je získat díky aktivnímu přístupu více kontraktů,“ říká výkonný ředitel společnosti Connexxion, Bart Schmeink.
Stejně jako u každého jiného vozidla jde o úsporu. V nadcházejícím roce společnost Connexxion ušetří 200 000 litrů nafty a sníží emise CO2 o 417 tun, což je podle něj důležitým bonusem vozového parku.
„Nissan není jen výrobce automobilů, ale také strategický partner schopný společně s námi myslet dopředu na to, jak budeme vozový park řídit jako společnost Connexxion.“
„Právě takový typ spolupráce umožní Amsterdamu a Nizozemí dosáhnout cílů v oblasti udržitelnosti a snížit míru znečištění místního ovzduší,“ říká Michiel Hartman.
Po dobu pěti let bojoval jako předseda organizace Dutch Organization for Electric Transportation (Nizozemská organizace pro elektrickou dopravu) za infrastrukturu přátelštější k elektromobilům. „Elektrická vozidla jsou nejlepším řešením místního znečištění,“ říká Hartman.
„Aby se vaše město stalo chytrým a udržitelným, je třeba mít dobrý plán… Silnou stránkou Nizozemska je, že místní vlády a centrální vláda spolupracují s průmyslem. A to je jediný způsob, jak postoupit dál v oblasti elektromobilů. Elektrická vozidla jsou pro udržitelnost nezbytná, jsou obchodní příležitostí a jsou zábavná. A to se nám líbí.“
Vážená redakce,
když už
Vážená redakce,
když už je tu článek o el. taxi v Amsterdamu, bylo by možné napsat i článeček o tomtéž v Londýně?
Jedná se o stránky
newmetrocab
, o kterých se již v jedné zdejší diskusi zmínil uživatel „miro“.
Doporučuji kliknout na:
Cabbie FAQ – taxikářské dotazy
Specifications – Technické údaje
(strejda gůgl rád přeloží)
Díky za tip!
Díky za tip!
Toto peří mi ku chlubení
Toto peří mi ku chlubení nepřísluší – první zmínku o tomto měl v diskusi „vyhrajte-elektromobil-nissan-leaf-na-tyden“ uživatel „miro (bez ověření), Pá, 2015-04-10 16:35“, jenže prošla téměř bez povšimnutí; ke škodě nás všech.
Ale i tak si budu tuto, bohužel zřídkavou, pochvalu hýčkat 🙂
Ve srovnání s Českou
Ve srovnání s Českou republikou se tohle čte jako pohádka. Opět je vidět, jak to jde, když se chce. A jak to u nás nejde, protože se stále jen hledá proč to nejde.
Přesně. Výmluvy jak to
Přesně. Výmluvy jak to nejde jsou typické pro Čechy – toho si všimli příchozí podnikající zápaďáci hned po revoluci.
Myslím, že elektrické taxiky jsou nejlepší reklamou pro elektromobily – praktické vyzkoušení pro statisíce zakazníků v náročném provozu. A ti cestující se budou ptát na životnost baterií, dojezd, spolehlivost atd. Upovídaný taxikář jim to všechno vysvětlí. Palec nahoru.