Elektrická Mazda 2 s rotačním motorem

Rotační motor se v automobilovém světě příliš neujal. V současné době ho ve větších sériích nabízí pouze japonská Mazda. Nové uplatnění však může najít v elektrických autech (resp. sériových hybridech) jako prodlužovač dojezdu neboli range extender.

Elektrickou Mazdu 2 si můžete pořídit s range extenderem v podobě rotačního motoru
foto: Mazda

Mazda v současné době nabízí rotační motory pro sportovní vozy modelové řady RX. Výroba rotačních motorů pro omezenou sérií sportovních automobilů se však přestává finančně vyplácet. Další generace sportovních vozů RX tak s největší pravděpodobností dorazí s klasickým spalovacím motorem.

Japonská automobilka však nemíní jen tak zahodit desítky let zkušeností a vývoje rotačních motorů. Velkou šanci nabízejí elektrické vozy s range extenderem, které hledají kompaktní a tichou spalovací jednotku.

První vlaštovkou se stane elektrická Mazda 2 s elektromotorem o výkonu 75 kW. V případě zájmu si může zákazník do vozidla pořídit range extender v podobě rotačního motoru a generátoru. Spalovací motor (320 ccm, 22kW) dokáže při stálých otáčkách 4500 ot/min dodávat výkon 20 kW elektrické energie.

Podle Mazdy právě stále otáčky odbourávájí nevýhody rotačních motorů – vysoká spotřeba benzínu a oleje. Naopak se plně projevují výhody, jako jsou malé rozměry a tichý, konstantní chod bez vibrací.

Rotační motor tak zachovává vlastnosti elektromobilů, pro které si je zákazníci kupují – ticho a nulové vibrace. Podle prvních testovacích jízd je motor opravdu neslyšitelný, pouze na zadních sedadlech zjistíte, že někde pod vámi pracuje spalovací motor.

V čistě elektrické verzi s 20kWh li-ion bateriemi má Mazda2 dojezd až 200 km. U verze s rotačním motorem a 9l nádrží pak ujedete údajně bez problému 460 kilometrů. To je zhruba o 100 km víc, než kolik nabízí konkurenční BMW i3 s range-extenderem, kterému chce být nová elektrická Mazda2 konkurencí.

Celý rotační motor s generátorem elektrické energie i s nádrží má hmotnost pouze 100 kg. Díky své kompaktnosti lze systém velmi jednoduše umístit do spodní části jakéhokoliv vozu. Automobil tak netratí nic z prostoru posádky nebo zavazadlového prostoru.

Pokud vezme průměrné ceny benzínu (35 Kč/l) a cenu kWh elektrické energie (4 Kč/ kWh) můžeme si odvodit také náklady na jeden kilometr jízdy. Pokud technické údaje nelžou, elektrická Mazda 2 s range extenderem dokáže jezdit v Česku už přibližně za 0,85 Kč/km.

Mazda

28 Comments on “Elektrická Mazda 2 s rotačním motorem”

  1. Technice parametry uplne
    Technice parametry uplne mimo realitu, 22 kW benzinak vyroby 20kW elekriny? Ucinnnost 90% ? V motor generatore? Humor? A dalsie straty v menici na nabijacie napetie baterii 🙂 Dojazd 200km na 20kWh bateriu? 100km/10 kWh? 🙂 realita tak 15kwh na 100km v lete..s klimou 18kWh..v zime 25kWh. Dojazd leto 120km,zima 70-80 🙂
    Mozem vediet preco aj leaff alebo ta mazda2 nepouziju baterie 18650 od Panasonicu ako Tesla? Stacilo by do podvozku zlozit 40-45kWh bateriu aby to bolo pouzitelne. Nechajte to na Teslu, ak postavi model M ako slubuje v roku 2015 do 30000 usd maju vyhrate. Keby Tesla otvori fabriku v EU aby tie auta nemusila vozit z USA tak za cenu 22-24000 eur TESLA M –45kWh bateria dojazd leto 300km..a to uz sa da 🙂

    1. …že aký expert 😀 Mazda
      …že aký expert 😀 Mazda a Nissan sú dve absolútne technicky neporovnateľné automobilky…ako poznám Mazdu, tak bude to auto rozhodne výrazne ľahšie než Leaf a i motor a ostatná technika bude v tom aute technologicky na úplnej inej úrovni, čo vo výsledku znamená ďaleko nižšiu spotrebu a tých 200km rovnako reálnych ako tých 199 u Leafu (ak nie aj reálnejších) 😉

      1. Tady nejde o to jestli je
        Tady nejde o to jestli je Mazda technologicky vespelejsi nebo ne, ale o to ze to ma prilis malou kapacitu baterie. To by muselo mit polovicni spotrebu nez veskera konkurence na trhu.

        Netvrdte mi ze Mazda ma ve svych benzinovych autech polovicni spotrebu nez veskera konkurence 😀

        Ok, mozna to da 135km (EPA) jako Nissan Leaf, ale vic z toho proste za normalnich okolnosti nedostanete. Na tech 200km by jste musel jet tak 40-50km/h. Nissan Leaf ma taky 200km dojezd podle NEDC normy, ale to neni dojezd v realnych podminkach 🙂

        Dokonce i BMW i3 ma dojezd hluboko pod 200km, napr v teto recenzi ujeli 104km predtim nez se zapnul Range extender, nevim pri kolika procentech se zapina, odhadem nekde kolem 10-20% takze celkovy dojezd na elektrinu bude mozna 130km. Ta Mazda ma skoro stejne velkou baterii, ale neverim ze bude o 50% lehci nez BMW i3. Nemluve o tom, ze mensi vaha sice snizi valivy odpor a energii nutnou na jizdu do kopce, ale odpor vzduchu porad zustava 😀

        PS: s jakym elektromobilem jezdite?

        1. „Polovičnú spotrebu“?? 😀
          „Polovičnú spotrebu“?? 😀 Som myslel, že Leaf má batérie o kapacite 24KWh a nie 40KWh :O …ono chelo by si to zopakovať matematiku a prídete nato, že tá spotreba stačí keď bude nižšia o jednu šestinu (20KWh/24KWh).

          Ja som jasne napísal (citujem): „…tých 200km je rovnako reálnych ako tých 199 u Leafu (ak nie aj reálnejších)“
          …niekedy mám pocit akoby niektorý ľudia žili vo vlastnom svete, keď si takto začnú mlieť o niečom čo úplne uniká z kontextu. Pri takomto pohľade je psychológia naozaj zaujímavý odbor 🙂 By ma zaujímalo prečo si niekto vytvorí v hlave vlastný problém a potom ho začne takto rozoberať…možno som trafil nejaké citlivé miesto, keďže vtedy sa stáva, že ľudia prestanú rozmýšľať a konajú veľmi zaujímavo tak povediac „v afekte“. Typujem, že problém je v tom, že máte Nissan a ste doňho zbláznený, a ja som sa vás svojím komentárom dotkol, keď som ho označil ako horšiu automobilku, než je taká Mazda. Myslím, že ani nepotrebujem odpoveď, som si priam istý, že som trafil do čierneho 🙂

          1. Tak ted asi konam v
            Tak ted asi konam v afekte… vy mi tvrdite, ze ja neumim cist a pritom jste asi necetl co jsem psal hned na zacatku, takze to zopakuju jeste jednou:

            „Dyt novy Leaf ma 135km (EPA) dojezd z 24kWh. Ta Mazda bude rada kdyz udela 120km :-)“

            A porad na tom trvam. Ja mluvim o realnem dojezdu, vy o imaginarnim (ok, neni imaginarni, je jen v realnych podminkach nedosazitelny).

  2. Kdo četl recenzi na
    Kdo četl recenzi na bazarové RX7 ve Světě motorů, ten si toto vozidlo asi už nikdy nekoupí. Jestli se jim zde nějaké ty neduhy povedlo doladit, prosím. Ale jezdím denně okolo jednoho autobazaru, kde RX7 stojí a myslím, že jim tam ještě dlouho stát bude…

    Anonym: tato cena je velmi očekávatelná, ale nikoliv přemrštěná. E-pohon dnes dává přímý ekonomický smysl jen ve třídě super aut, jako je třeba T-Model S, kde i její konkurenti stojí už v úvodu podobné peníze. U menších aut si holt na ceny Dacií budete muset ještě chvíli počkat, anebo koupit už nyní a jezdit jezdit jezdit, pak se to rychle vrátí u každé kategorie.

    1. Fakt, že BMW dokáže za 9
      Fakt, že BMW dokáže za 9 litrov spraviť iba o 100km viac a Mazda to za rovnakých 9 dokáže o 260, hovorí myslím samo za seba (pokiaľ sú tie čísla reálne porovnateľné…to sa uvidí až v praxi). A Mazda RX-7 je auto z roku 1978 a je to auto určené pre fajnšmekrov a nie pre bežného čecha, ktorý je typicky zbláznený do „bezkonkurenčnej“ Škodovky.

      A čo sa týka tej Tesly S, tak to je poriadny dríst, keďže Tesla nemá žiadnu priamo konkurenciu, rovnako ako iné elektromobily. Tesla s jej modelom S sa snaží tváriť ako konkurencia pre BMW, Lexus, Mercedes a Audi…ale ako vážne??? Tesla sa môže svojím „luxusom“ a „kvalitou“ prirovnávať tak jedine k jej americkým príbuzným. A porovnateľný americký benzínový sedan stojí polovicu a aj to sa obávam, že ponúkne vyššiu kvalitu (konkrétne som porovnával Cadillacom).

      1. To by me vazne zajimalo,
        To by me vazne zajimalo, ktery sedan vam nabidne parametry jako Model S za polovicni cenu 🙂
        -tichy a levny provoz
        -zavazadlovy prostor 895 l anebo 3. rada sedacek pro deti
        -prosklenou oteviratelnou strechu
        -kroutici moment od nuly a zrychleni z 0-100km/h za 4.4s
        -vyborny informacni system s hlasovym ovladanim a navigaci – kdo nezazil navigaci na 17″ displayi nepochopi o cem mluvim 🙂
        -na silnicich je za rok a pul vyroby okolo 25.000 kusu (viz 25000-ty kus zde) a zatim zadne vazne zraneni – ti co se stretli s Modelem S bohuzel nemeli tolik stesti.

        Sedel jsem ve trech Modelech S, prvni dva byly predvadeci kusy, mely svoje mouchy, ale ty byly v produkcni evropske verzi (3. kus ve kterem jsem sedel) jiz doladene.

        1. Hovoril som o luxuse/kvalite
          Hovoril som o luxuse/kvalite interiéru a stačí si pozrieť ponuku napr. Cadillacu.
          A ten 17″ tablet namiesto namiesto palubovky je tak jedine pre „srandu“, preto by som ho radšej nespomínal. Dotykový ovládanie nie je nikde praktickejšie než klasické mechanické. Lenže je oveľa jednoduchšie si nechať napr. u Samsungu vyrobiť nejaký monitor a ten pribiť na stredovú konzolu, než vyrobiť kvalitný stredový panel.

          Za tým, že Tesla nemá priamu konkurenciu si stojím, tak isto ako za tým, že keby Tesla vyrobila rovnaký Model S, ale s benzínovým motorom a nádržou, tak by bol minimálne o tretinu až polovicu lacnejší (a to je cenovo nekonkurencieschopné).

          1. levnejsi? ano (urcite ne o
            levnejsi? ano (urcite ne o polovicu ci tretinu, ale ano, levnejsi o kousek)…
            lepsi? ne (ani nahodou)…

            EDIT: co se tyce te srandy ohledne 17″ displeje, by me zajimalo kolik novych funkci pribylo v nekterem Cadillacu s kvalitnim stredovym panelem za posledni rok a pul, pripadne kolik z nich vam umozni brouzdat po webu kdyz stojite v kolone 🙂

            EDIT2: podle me nejvetsim luxusem je bezpecne auto a to urcite Model S je.

        2. Určitě je to nádherné
          Určitě je to nádherné auto a v oblasti elektromobilů určitě průlomové.Mít na něj tak do něj jdu.Jen bohužel musím dodat,že celkem rádo hoří.Stačí poškodit spodek auta kde jsou umístěný baterie.Vzhledem k počtu prodaných kusů už několik stejných případu požárů kvůli poškozené baterii…Je to fakt škoda,že se to děje…

          1. ano, bylo jiz ve trech
            ano, bylo jiz ve trech kolizich, ktere mely za nasledek znacne poskozeni baterie.
            Zapomel jste ale dodat, ze v zadne nehode Modelu S nebyla posadka vazne ranena (dokonce ani v pripadech kdy v protijedoucim voze umirali lide) a ani pri techto trech incidentech se nic nestalo posadce ani jednoho vozidla, auta byly nadale riditelne (pochopitelne krome toho v Mexiku, ktere prislo o kola pri nehode), varovalo ridice ze ma zastavit a trvalo nekolik minut nez se objevil dym a nasledne plameny.

            Taky by bylo vhodne dodat ze Tesla rozsirila zaruku na auta poskozena ohnem a nemecka vladni organizace Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) nenasla zadne pochybeni na strane automobilky. Na vysledek americke NHTSA si jeste musime pockat.

            Je skoda ze auta obcas hori, ale jsem rad ze je Tesla bezpecna.

                1. Ten příspěvek je
                  Ten příspěvek je zarovnán pod Anonymem, tudíž dobře. 🙂
                  Jinak díky za perfektní příspěvky v diskuzích. 😉

            1. ano,jedná se o velice
              ano,jedná se o velice bezpečné auto.Někde jsem snad i četl,že nejbezpečnější na světě(soudě podle nárazových testech).Je až neuvěřitelné co automobilka dokázala hned u druhého modelu,který vyrábí.O te rozšířené záruce při poškození ohněm slyším prvně až ted od Vás-o tom jsem vůbec nikde nečetl,ale jsem za to rád.Každopádně je to velké plus pro potencionální zákazníky.Spíš jsem chtěl předešlým příspěvkem ukázat na určitou,,Achillovou patu,,u tohoto automobilu,kterému jinak velice fandím…

              V nějakém článku jsem četl,že řidič pouze najel na nějaký kovový předmět co ležel na vozovce a došlo k poškození baterie a následnému požáru…

              Tím chci jenom poukázat,že i při relativně malém poškození muže následným požárem dojít k totálnímu zničení vozidla.

              Jinak mít ty peníze,tak sfleku do něj jdu.V současnosti jezdím s MAZDOU 3.Na TESLU S nemám,ale třeba si počkám na TESLU E -ta by měla být již relativně zaplatitelná….

              1. ohledne rozsirene zaruky
                ohledne rozsirene zaruky tweety od Muska zde a zde.
                ohledne te nemecke organizace zde.

                ano, v prvnim incidentu najel na zakriveny blize nespecifikovany kovovy predmet. Jak neco takoveho muze vypadat se muzete podivat treba zde. V druhem pripade se jednalo o „rusty three-pronged trailer hitch“, jak neco takoveho vypada se muzete podivat kolem 4. minuty zde nebo novejsi verze zde.

                1. Dobrý den.Přesvědčil
                  Dobrý den.Přesvědčil jste mě,že každé auto při trošce smůly jde přejetím cizích předmětu na silnici celkem slušně poškodit.To je prostě smůla.Asi ty baterie na dně podlahy můžou celkem slušně sloužit jako želvě ochranný krunýř…

                  Můžu se poptat.Jste majitelem toho vozu???

                  Asi je to ještě brzy se ptát,ale mohl by jste se podělit o zkušenosti při provozu v zimních měsících???Zajímalo by mě a asi i ostatní čtenáře jak se chovají baterie pokut auto stoji například několik dní v silném mrazu-jak známo baterie zrovna mráz nemají moc rády.Dochází k samovolnému vybíjení?Jak se projeví vzdálenost dojezdu při zapnutí topení-to je taky energeticky značně náročné.Kolik kilometru máte přes zimu reálný dojezd při zapnutém vytápění?To jsou většinou informace,které je těžko se někde dočíst.Automobilka si zřejmě hodně věří,protože Norsko není zrovna země kde převládají letní teploty a přitom tam mají značný prodejní úspěch asi i díky podpoře od státu kde se TESLA stala nejprodávanějším autem za měsíc Září…

                  Děkuji za info.
                  S pozdravem Mirek.

                2. Zdravim, nejsem sice
                  Zdravim, nejsem sice majitelem Modelu S, ale duverne znam nekoho kdo je. Navic se zajimam o vsechny elektromobily, nejen o Teslu, takze mam (myslim) celkem prehled.

                  Jinak na prakticke zkusenosti se zimou je jeste trochu brzo. Ikdyz trochu nasnezilo, tak to zase roztalo. Realny dojezd v teplotach kolem nuly se zapnutym topenim a rychlostma kolem 100km/h (mozna i vic) je porad urcite pres 300km. Ale taky dost zalezi na pocatecni a konecne nadmorske vysce, teplote v kabine a protivetru. Ale taky clovek to obvykle nechce zdimat do uplne prazdna… co kdyby na konci byla nejaka objizdka nebo stoupani do prudkeho kopce ze? 🙂

                  Treba tady na tomto videu (od 8:00) typek v Norsku ujel 375km na jedno nabiti pri teplotach od 0°C do -6°C a jeste porad mu zustalo pres 40km (plus nejaka rezerva pod nulou). Ale nutno uznat ze jel pomalu (~70-80km/h) a hlavne zacinal ve vyssni nadmorske vysce nez koncil.

                  Co se tyce te rezervy pod nulou… na forech lidi dokonce tvrdili, ze v extremnich pripadech ujeli jeste 25km pote co dosli s baterkou na nulu – nevim nakolik se tomu da verit.

                  Obecne plati, ze kdyz chce clovek prodlouzit dojezd, tak je nejefetivnejsi snizit rychlost a ubrat na topeni 🙂

                  Jak se chovaji baterie v mrazu, kdyz auto jen tak stoji treba i nekolik dni, tak to bohuzel nevim, ale pokud zacinate cestu se studenym autem a studenou baterii, je omezeny regen a i dojezd je o neco nizsi.

    2. U te návratnosti pak
      U te návratnosti pak ještě záleží na životnosti akumulátorů,protože nevěřím,že se vyrovná životností auta a cena akumulátorů je značná část pořizovací ceny samotného auta.Pak bude třeba do provozních nákladů započítat i je a může se stát,že provoz auta vyjde dráž než by jste jezdil na benzín nebo naftu.Jinak elektromobilům fandím a pokut se podaří vyvinout baterie s vyšší kapacitou při stejné hmotnosti a vyšší životností tak mají vyhráno.Pokusím se uvést příklad.Cena akumulátorů u TESLY S je něco přes 9000 euro a záruka jen 8 let.Pokut najezdíte ročně 20.000km tak do ukončení záruky to bude 160.000km.Pokut by jste musel měnit akumulátor po ujetí těchto kilometrů a při ceně za euro 28kč vyjde Vás nová baterie kolem 250.000kč!!!Pak cenu baterie vydělíme počtem najetých KM a zjistíme jak se nám naviší provozní náklady na kilometr…V našem případě to bude kolem 1,56 kč/km+elektřina a máme cenu na ujetí 1km…

    1. no vzhľadom nato, že
      no vzhľadom nato, že Nissan toľko stojí, tak by kľudne mohla aj táto Mazda, ale očakávam cenu minimálne o stovku ČK nižšiu alebo aj ešte nižšiu. Čo je dobre, lebo Nissan bude musieť ísť tiež s cenou dole, inak by musel rovno zatvoriť krám, takže konkurencia môže pekne fungovať 😉

Napsat komentář