Elektromobil VW Golf Blue-e-motionVOLKSWAGEN
Elektromobil VW Golf Blue-e-motion
Syntetický benzín za 8 Kč/l, bez emisíVĚDA
Syntetický benzín za 8 Kč/l, bez emisí
Rumunsko dotuje elektromobilySVĚT
Rumunsko dotuje elektromobily
Konečně dobíječka na D1!ČESKO
Konečně dobíječka na D1!

Elektrická dodávka Nissan e-NV200: podrobnosti

redakce - 26 Červen 2014

Ačkoliv staví na důležitých prvcích dvou oceňovaných vozů - elektrickém hnacím ústrojí vozu Nissan Leaf a konstrukční koncepci vozu Nissan NV200 - je elektrododávka e-NV200 samostatným modelem s jedinečnými komponenty, které tvoří přes 30 % vozu.auto elektrická dodávka elektrododávka nákladní elektromobil Nissan e-NV200

Nákladní elektromobil Nissan e-NV200
foto: Nissan

Před svým uvedením na trh prošel vůz e-NV200 rozsáhlým programem testování v běžném provozu v Japonsku a Evropě. Renomovaným mezinárodním společnostem, například firmám FedEx, Coca Cola, DHL, British Gas či japonské poštovní službě byly poskytnuty předprodukční vozy, které se staly součástí jejich vozových parků.

S pomocí nezávislé zpětné vazby z tohoto testování mohli technici společnosti Nissan pečlivě doladit výrobní verzi, aby zajistili co nejlepší splnění požadavků zákazníků.

Nissan e-NV200 je dostupný buď jako lehká užitková dodávka nebo jako pětimístný osobní automobil ve verzi Combi či v luxusnějším provedení Evalia.

Exteriér

Nejnápadnějších změn doznala přední část, kde vůz e-NV200 dostal „elektrický výraz". Ten společnost Nissan poprvé uplatnila u modelu LEAF, přičemž tato změna prodlužuje celkovou délku vozu o 160 mm. Aerodynamiku vozu e-NV200 zlepšuje plochý spodek vozu.

Uprostřed přídě dodávky se pod známým emblémem Nissan nachází krytka dobíjecí zásuvky. Ta při nabíjení automaticky uzamkne napájecí kabel na místě, aby nedošlo k neoprávněnému zásahu.

Charakteristická šípovitá světla pro denní svícení a ukazatele směru s modrým tónováním najdeme v zeštíhlených světlometech, které se rovněž vyznačují ledově modrou barvou. Okamžitě tím dávají najevo sounáležitost s programem elektromobilů Nissan.

Toto téma se opakuje i na emblémech a na nápisu „Zero Emission" programu Nissan na boku vozu. Osobní verze vozu e-NV200 je vpředu vybavena světly s nízkou spotřebou energie. Všechny modely využívají diody LED v čirých čočkách zadních světel pro odlišení nového elektrického modelu od vozu NV200 se spalovacím motorem.

Vůz e-NV200 má výraznější podběhy kol a rozšířené prahy, aby pojal o 40 mm širší přední rozchod kol vyžadovaný sestavou elektrického hnacího ústrojí a podvozkem z modelu LEAF. Celková šířka se zvětšila o 60 mm na 1755 mm, ale ve všech ostatních ohledech je karosérie stejná jako u vozu NV200.

To znamená i přítomnost dvojice posuvných bočních dveří a dvoukřídlých zadních dveří pro co nejsnadnější nakládku a vykládku. Dostupné jsou také zadní jednokřídlé výklopné dveře.

K dalším vnějším rozdílům mezi verzemi s elektrickým a spalovacím pohonem patří přechod ze 14palcových na 15palcová kola z nové slitiny s novým provedením krytů kol. Nabízena je také nová paleta barev - dostupných je osm odstínů pro osobní verzi a šest pro dodávku. Zahrnují výraznou novou barvu s označením Splash Blue, aktualizovanou verzi nyní již kultovní modré barvy poprvé představené na modelu Nissan LEAF.

Interiér

Podobně jako u exteriéru, přináší také interiér e-NV200 prvky, které odráží vedoucí postavení Nissanu v segmentu elektromobilů, do praktického prostředí lehkého užitkového vozu.

Nejnápadnějším rozdílem je přepracovaná přístrojová deska využívající LED displej pro poskytování důležitých informací řidiči. Přístroji dominuje digitální tachometr se třemi pro elektromobil důležitými displeji ve spodní části: ukazatel výkonu zobrazující odběr energie a míru regenerace energie, ukazatel vybití baterie a ukazatel stavu nabití, který uvádí dostupný dojezd.

Rolující multifunkční displej navíc poskytuje informace o hospodárnosti jízdy společně s informací o stavu nabití baterie, celkovém a denním počtu ujetých kilometrů a tlaku v pneumatikách. Zobrazuje i datum, čas a venkovní teplotu. Obsahuje také ukazatel dlouhodobé kapacity baterie.

K výstražným kontrolkám patří ukazatel teploty baterie, který oranžovou barvou upozorňuje na vysokou teplotu a při nízké teplotě svítí modře.

Výbavou se e-NV200 podobá osobnímu automobilu, takže nabízí prvky, jako jsou automatické světlomety a stěrače, možnost připojení zařízení přes rozhraní Bluetooth a USB, přístup pomocí inteligentního klíče, zadní kamera a systém CarWings. Nový klíč dokonce umožňuje zapnout systém klimatizace pro ochlazení nebo vytopení kabiny na dálku, ještě před zahájením cesty.

Nový elektrický systém klimatizace byl optimalizován pro užitkový vůz, který při svém pracovním cyklu často zastavuje a startuje. Systém zahrnuje ovládání předehřívání, které lze dálkově ovládat pomocí chytrého telefonu. Součástí výbavy je také vyhřívání sedadel a volantu.

Osobní modely jsou vybaveny zadními výdechy vytápění. Verze dodávky bez pevné přepážky mezi kabinou a nákladovým prostorem jsou vybaveny flexibilní zástěnou přes celou šířku, která brání tepelným ztrátám a udržuje teplo v prostoru kabiny.

V teplejším počasí nový režim větrání vypíná systém klimatizace i vytápění a zajišťuje přirozené větrání a odmlžování oken bez odběru elektrické energie, což se příznivě projeví na dojezdu.

Systém CarWings kromě načasování zapnutí nebo dálkového spuštění systému ventilace umožňuje řidiči nebo dispečerovi vozového parku na dálku monitorovat aktuální stav nabití nebo čas do dokončení nabíjení.

U verzí vybavených systémem CarWings je vůz vybaven mobilním vysílačem dat, který umožňuje ovládat nabíjení a větrání a jejich prohlížení v aplikaci chytrého telefonu nebo v počítači. Toto vzdálené monitorování stavu nabití baterie dovoluje dispečerům vozových parků přiřazovat zakázky vozům s dostatečným dojezdem bez nutnosti dotazovat se každého řidiče zvlášť.

Vysoko posazená sedadla dávají řidiči lepší přehled, což společně s přirozenou svižností a kompaktními rozměry e-NV200 činí jízdu přeplněnými městskými ulicemi bezproblémovou.

Prostor pro ramena je v kabině navzdory užší karosérii srovnatelný s konkurenčními vozy. Ke zvýšení prostornosti kabiny navíc přispívá umístění řadicí páky na přístrojové desce namísto mezi předními sedadly.

K praktickým prvkům patří i nové držáky nápojů schopné pojmout plastovou láhev o objemu 500 ml a dostatek úložných prostor pro drobné předměty.

Díky přepracované sestavě baterie umístěné pod podlahou vozu uprostřed rozvoru o délce 2725 mm si e-NV200 zachovává největší objem nákladového prostoru ve své třídě, kterým se vyznačuje dodávka NV200. Navzdory svým celkovým rozměrům nabízí e-NV200 nákladový prostor, který byste čekali od mnohem větší dodávky.

Nákladový prostor má úctyhodnou délku 2,04 m, kterou lze po odstranění pevné přepážky a sklopení sedadla spolujezdce prodloužit až na 2,8 m. Dokonce i v nejužším místě, mezi podběhy kol, má podlaha šířku 1,22 m.

Má nejnižší ložnou výšku ve své třídě, jen 524 mm od země, užitečné zatížení 770 kg a uveze dvě standardní europalety.

Motor a baterie

Nissan e-NV200 je poháněn oceňovaným střídavým synchronním elektromotorem s rychlou odezvou vyvinutým společností Nissan a převzatým z modelu Nissan LEAF. Disponuje výkonem 80 kW a točivým momentem 254 Nm a je napájen 48modulovou kompaktní sestavou lithium-iontové baterie.

Články baterie vyrábí Nissan ve Velké Británii a expeduje je do Španělska, kde jsou montovány do speciálně vyrobené sestavy baterie určené k instalaci pod podlahu vozu, aby se nijak neomezoval objem nákladového prostoru.

Srdcem e-NV200 je střídavý synchronní 80kW elektromotor a vyspělá lithium-iontová baterie - vysoce oceňované hnací ústrojí, které bylo původně vyvinuto pro Nissan LEAF.

Ten bezesporu prokázal svou hodnotu, pokud jde o úsporný provoz, spolehlivost a bezpečnost, když se s více než 115 000 prodanými vozy po celém světě stal nejprodávanějším elektromobilem v globálním měřítku.

Vůz e-NV200 následuje druhou generaci vozu LEAF představenou v roce 2013 a využívá nejnovější verzi elektromotoru, která spojuje nabíječku akumulátorů a měnič proudu se samotným motorem a vytváří tak jeden blok.

Ten je namontován v motorovém prostoru, takže nijak neubírá cenné místo v nákladovém prostoru e-NV200. Právě to je místo, kde nová dodávka těžila z vývoje provedeného na novém Nissanu LEAF. V původním voze LEAF se nabíječka a měnič proudu nacházely v zavazadlovém prostoru mimo motor, avšak u vozu vyráběného v Evropě od roku 2013 již byly sloučeny do jedné jednotky.

Tento jednolitý blok motoru, měniče proudu a nabíječky je rozměry podobný motorovému bloku, což usnadňuje a urychluje montáž v továrně vyrábějící jak spalovací motory, tak vozy s elektrickým pohonem.

Motor Nissanu e-NV200 je napájen 48modulovou kompaktní lithium-iontovou baterií vyvinutou společností Nissan, stejně jako u vozu LEAF, avšak mezi těmito dvěma sestavami jsou významné rozdíly.

Stejně jako u vozu LEAF jsou články vyrobeny v nové továrně Nissanu na výrobu baterií v Sunderlandu poblíž závodu NMUK. Tyto články však jsou expedovány do Barcelony, kde se montují do sestavy uzpůsobené speciálně pro e-NV200 tak, aby se neomezovala velikost nákladového prostoru.

Sestavy baterií jsou vyráběny ve sterilním prostředí, kde pracovníci nosí oděvy ze speciální tkaniny a antistatickou obuv a před manipulací s články procházejí vzduchovou sprchou. Každou sestavu baterie tvoří 48 modulů a každý modul sestává ze čtyř článků.

Sestava baterie je kratší a užší než ve voze LEAF, ale většinou je hlubší. S hmotností 267,5 kg je také o 7,5 kg lehčí. Nachází se pod podlahou vozu uprostřed rozvoru, aby se těžiště udrželo co nejníže, a uložena je v odolné kovové skříni poskytující zvýšenou ochranu v případě bočního nárazu.

Stejně jako ve voze LEAF je sestava baterie tvořena 48 moduly s nominální kapacitou 24 kWh, avšak zahrnuje speciální chladicí blok fungující automaticky během rychlého nabíjení.

Díky kompaktnějšímu provedení a protože cyklus využití e-NV200 bude nejspíš odlišný oproti modelu LEAF - předpokládá se, že se bude s vozem jezdit intenzivně během pracovního dne a více se budou využívat rychlodobíjecí stanice pro minimalizaci prostojů - je ochlazený vzduch ze systému topení a větrání veden přes bateriové články, aby se zajistily optimální nabíjecí podmínky v každém okamžiku.

V chladném počasí systém topení a větrání naopak fouká teplý vzduch na baterii, aby opět zajistil co nejrychlejší dosažení její optimální provozní teploty.

Baterii lze nabíjet třemi různými způsoby. K nabíjení baterie přes noc lze použít standardní domácí 10ampérový přívod napájení. Vůz je rovněž kompatibilní s tradičními 16ampérovými nabíječkami, které zajistí plné nabití za 8 hodin.

Na většině trhů umožňuje volitelná palubní nabíječka o výkonu 6,6 kW použít 32ampérový zdroj napájení, což zkracuje dobu nabíjení o polovinu, na čtyři hodiny. I za kratší dobu dokáže 32ampérový zdroj výrazně zotavit částečně vybitou baterii a za pouhou hodinu je možno zvýšit nabití o 25 %.

Rychlodobíjecí stanice dokáže nabít baterii na zhruba 80 procent kapacity za méně než 30 minut. Po celé Evropě je nainstalováno přes 1100 dobíjecích stanic kompatibilních se systémem CHAdeMO. Některé soukromé firmy jimi vybavily svá depa nebo ústředí.

Stejně jako u vozu LEAF je nabíjecí zásuvka e-NV200 umístěna v přední části vozu a je vidět ze sedadla řidiče. Kryt nabíjecího konektoru lze otevřít pomocí dálkového ovládání integrovaného v klíči nebo pomocí elektrického spínače umístěného v kabině. Pod krytem je navíc malé LED světlo, díky němuž řidič snáze najde potřebnou zásuvku, když chce baterii dobít v noci nebo na podzemním parkovišti.

Dalším bezpečnostním prvkem je elektromechanický zámek, který v průběhu nabíjení baterie zajišťuje kabel v zásuvce, aby s ním nemohl manipulovat nikdo nepovolaný.

Ačkoliv výkon elektrického hnacího ústrojí zůstává stejný jako u vozu LEAF - maximální výkon činí 80 kW a špičkový točivý moment 254 Nm - existují mezi nimi rozdíly odrážející odlišný způsob používání vozu LEAF a nového užitkového vozu Nissan.

Protože e-NV200 nejspíš stráví velkou část své provozní životnosti ve městě a v zastavěných oblastech, byl redukční poměr změněn, aby poskytoval lepší akceleraci - e-NV200 ve skutečnosti akceleruje rychleji než vznětovým motorem poháněná dodávka NV200 - a změny softwaru systému Energy Saving Control (ESC) přispěly ke zvýšení potenciálního dojezdu na nabití baterie.

Omezením maximální rychlosti na 100 km/h, když je baterie málo nabitá, dokáže systém ESC efektivně zvýšit dojezd na dálnici o 4 km. Systém se aktivuje automaticky, když se rozsvítí výstražná kontrolka „nízké hladiny paliva".

Čtyřrežimová automatická převodovka s jedním rychlostním stupněm poskytuje více příležitostí k úsporné jízdě. Protože je pravděpodobné, že e-NV200 budou během směny řídit různí řidiči, a někteří z nich mohou během dne jezdit také s tradičními vozy, byla pro vyšší praktičnost použita standardní řadicí páka obvyklá u automatických převodovek, namísto ovladače typu „počítačové myši", který najdete ve voze LEAF. Ovladač elektronického řazení má jistý chod s krátkými drahami.

Ve skutečnosti však převodovka funguje naprosto stejně jako u vozu LEAF. V režimu D vyvolá sešlápnutí pedálu okamžitou odezvu v podobě prudké akcelerace, zatímco v režimu ECO je křivka pedálu upravena pro plynulejší, lineárnější akceleraci. Režimy D i ECO mají nastavení B zajišťující agresivnější regenerativní brzdění při jízdě vlastní setrvačností.

Výsledkem změn redukčního poměru je maximální rychlost 120 km/h (vůz LEAF: 145 km/h), ale zrychlení 0-100 km/h trvá jen 14 sekund oproti 14,5 sekundám u vozu NV200 s motorem 1.5 dCi. Ukazatelem, který lépe vypovídá o výkonu vozu, je vysoká hodnota točivého momentu hnacího ústrojí, díky níž může e-NV200 zvládat stoupání 30 procent i při plném naložení.

Maximální užitečné zatížení je 770 kg a v režimu NEDC činí dojezd 170 km. To je výsledkem hmotnosti a tvaru vozu e-NV200 spojujícího praktičnost s aerodynamickou účinností.

Předpokládá se, že tento dojezd bude pro cílové zákazníky více než dostatečný, jelikož 35 % firemních dodávek nikdy nenajede za jeden den více než 120 km.

Jen v Evropě má tento trh objem 200 000 nových dodávek za rok a ze všech těchto dodávek se mohou ze dne na den stát elektromobily. Tento trh ke své existenci ani nevyžaduje veřejnou dobíjecí síť, protože jízdní potřeby vozu lze pokrýt jediným nabitím přes noc.

Podvozek

K elektrickému hnacímu ústrojí Nissanu LEAF s pohonem předních kol patří sestava předního pomocného rámu obsahující nezávislé odpružení se vzpěrami MacPherson. Rozchod předních kol činí 1530 mm, což je o 40 mm více než u vozu NV200. Průměr otáčení je 11,3 m, což je jen o 10 mm více než u vozu NV200, navzdory širšímu rozchodu.

Vzadu využívá e-NV200 kompaktní systém odpružení jednolistovou pružinou převzatý z modelu NV200. Tím je zajištěna pevnost potřebná pro užitkový vůz, avšak nikoli na úkor jízdního komfortu. Toto řešení navíc umožňuje vytvořit ničím nenarušený, široký nákladový prostor.

Díky nízko položenému těžišti, k čemuž výrazně přispívá hmotnost a umístění sestavy baterie pod podlahou vozu, nabízí e-NV200 úroveň jízdních vlastností, kterou u užitkového vozu nečekáte.

Vyznačuje se nízkým bočním náklonem v zatáčkách a nabízí větší tuhost karosérie, což je vedlejším přínosem integrované skříně baterie. Výsledkem je vysoká úroveň jízdního komfortu a kultivovanost jízdního projevu. Ve spojení s téměř neslyšným a nevibrujícím elektromotorem připomíná jízda e-NV200 spíše luxusní limuzínu než praktický pracovní vůz.

Vylepšení kooperativního systému regenerativního brzdění (CRBS) přinesla jeho progresivnější využívání. Doplněním softwaru Pedal Feel Simulator (PFS) je zachován stejný pocit z ovládání pedálu jako u tradičních brzd, dokonce i když je aktivní regenerativní brzdění.

Systém CRBS získává zpět maximum energie rekuperací točivého momentu při regenerativním brzdění (elektrická energie) a točivého momentu při třecím brzdění (tepelná energie), což přináší 14procentní nárůst regenerativní schopnosti brzdové soustavy.

Bezpečnost

Nissan e-NV200 má stejně vysoké úrovně bezpečnosti cestujících jako NV200. Díky přídi prodloužené o 160 mm navíc zlepšuje ochranou chodců. Bezpečnostní pásy jsou vybaveny předpínači a vůz je vpředu osazen kompletním systémem airbagů SRS. Konstrukce boku karosérie byla zesílena pro optimální rozptyl energie nárazu.

Kromě uzavření v odolné kovové skříni mají baterie a elektrické systémy vozu vypínací čidla spouštěná automaticky v případě nárazu. Díky plné integraci baterie do podlahy má e-NV200 nízko položené těžiště, což přispívá k vynikajícím jízdním vlastnostem. Standardně je dodáván systém stabilizace podvozku ESP a kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

Jeden z aspektů aktivní bezpečnosti řeší instalace asistenta rozjezdu do kopce. Protože jednorychlostní převodovka znamená přítomnost jen dvou pedálů, mohl by těžce naložený vůz na prudkém svahu během zlomku sekundy, kdy řidič přesouvá nohu z brzdy na plynový pedál, sjet dozadu.

Aby k tomu nedošlo, asistent rozjezdu do kopce automaticky drží brzdy sešlápnuté tři sekundy po uvolnění brzdového pedálu a tím zajišťuje, že vůz nedopatřením nesjede dozadu.

tisková zpráva
 
Obrázek uživatele Jolinar

e-NV200 jsem uz mel moznost (velice kratce) vyzkouset a jedine co bych tomu vytkl byla slaba rekuperace (ikdyz u Leafa neni o moc lepsi) i v rezimu "B". Preci jen je to tezsi nez Leaf a bude jeste vice v nalozenem stavu se dvemi europaletami.
Nejlepsi rekuperaci co jsem zatim zkusil mel Model S a BMW i3, ovsem ty maji k dodavce daleko...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články