Electromobile City Scooter: pohodlí na třech kolech

Elektrické skútry jsou elegantním a ekologickým dopravním prostředkem, vhodným pro každodenní používání. Někoho však odradí nízká stabilita a nízký jízdní komfort jednostopého dopravního prostředku. Pokud se chcete těšit z výhod elektroskútru a máte rádi pohodlí, možná vás zaujme nový trojkolový elektrický skútr Electromobile City Scooter (ECS) od německého Fraunhoferova institutu a firmy GreenIng.

Electromobile City Scooter
foto: Fraunhofer Institute

elektroskútr na třech kolech nemusí na první pohled vypadat jako poslední výkřik techniky, inženýři se museli vypořádat s jedním zapeklitým problémem. Na skútru nebo motorce pří jízdě do zatáček nakláníte stroj dovnitř zatáčky a působíte tak proti odstředivé síle. Pokud se nenakloníte, odstředivá síla vás vymrští ven ze zatáčky.

U trojkolek, resp. u trojkolek, jejichž zadní kola jsou blízko sebe, to tak jednoduché není. Nelze jen tak zafixovat na zadní nápravu dvě kola, protože při jízdě v zatáčce nebude možné s podobným strojem provádět náklony. Výsledkem bude paradoxně horší stabilita, než má klasické jednostopé vozidlo.

Electromobile City Scooter

Schéma zadní nápravy skútru Electromobile City Scooter
foto: Fraunhofer Institute

Electromobile City Scooter, neboli Elektrické městský skútr, má však zadní nápravu řešenou rafinovaně. Každé ze zadních kol je umístěno na výkyvném rameni, které je odpruženo vzduchovou vidlicí. Jelikož se zadní kola pohybují nezávisle na sobě (vzájemně se neovlivňují), chová se trojkolka v zatáčkách de facto jako jednostopé vozidlo.

Electromobile City Scooter v akci. Všimněte si naklánění zadních kol.
video: YouTube

Inženýři trojkolku Electromobile City Scooter nevyvíjeli od počátku. Jako základ použili elektrický skútr E-max 110S. Vše zůstalo při starém, jen zadní kolo nahradila zmíněná výkyvná náprava.

Původní jednostopý skútr E-max 110S využívá elektromotor o výkonu 4 kW umístěný v zadním kole. E-max 110S není žádný drobek – hmotnost stroje je 195 kg, z toho 100 kg připadá na 2,88 kW baterii. Dojezd se pohybuje kolem 90 kilometrů.

„Dokázali jsme, že naši myšlenku můžeme aplikovat do reálného skútru,“ říká vedoucí projektu Daniel Borrmann. „V dalším kroku chceme dále vylepšit jízdní komfort. Můžeme zmínit například prosklený kokpit pro ochranu jezdce před nepříznivým počasím nebo kufr pro zavadala. Další možností je integrace chytrých telefonů do systému elektroskútru, head-up displej, indukční nabíjení a systém ochrany proti krádeži.“

7 Comments on “Electromobile City Scooter: pohodlí na třech kolech”

  1. Když tříkolku, tak se
    Když tříkolku, tak se dvěma koly vepředu jako to má Piaggio mp3 nebo nový Vectrix VX3, abychom zůstali u elektriky. To zachovává všechny výhody skútru včetně malé šířky a přidává lepší stabilitu a samostatné stání bez stojánku. S tímto bych musel pořád myslet na to, že jsem vzadu širší a žádnou skulinou mezi auty s tím neprokličkuji. Nevidím tam žádnou výhodu.

Napsat komentář