Evropský letecký a zbrojní gigant EADS představil na letošní letecké výstavě v Paříži koncept hybridního dopravního letounu budoucnosti E-Thrust. Podle představ autorů by se nový letoun mohl vznést k obloze kolem roku 2050.
foto: EADS
Současné velké dopravní letouny pohání proudové (dvouproudové) motory. Na rozdíl od dřívějších proudových letadel, současné stroje získávají jen zlomek energie z tryskového proudění horkých plynů vzniklých spalováním paliva a vzduchu v motoru.
Většina tahu obstarává dmychadlo (chcete-li „vrtule“) v přední částí motoru, které stlačuje a urychluje proudící vzduch. O roztáčení dmychadla se stará právě energie vznikla spalováním leteckého paliva a stlačeného vzduchu. Neexistuje tak důvod, proč dmychadlo nemůže pohánět elektromotor.
foto: EADS
Letadlo E-Thrust revolučně kombinuje elektrické motory a proudový motor. Důvodem hybridního přístupu je fakt, že uvažované letecké elektrické motory potřebují obrovské množství elektrické energie.
Ani teď, ani v horizontu pár desítek let prostě nebudou k dispozici tak výkonné baterie, které dokáží po celou dobu letu (a především při startu) napájet elektrické motory.
E-Thrust pohání šestice elektrických turbovrtulových motorů umístěných po trojici u kořene. V ocase letounu je pak zabudován menší proudový motor, který funguje jako generátor elektrické energie a pomocný pohon.
Proudový motor se dostane ke slovu především při startu, kdy letadlo musí vynaložit nejvíce energie z celé fáze letu. V průběhu letu pak elektrické motory potřebují mnohem méně energie.
Při klesání, kdy letoun plachtí, se proudový motor vůbec ke slovu nedostane. E-Thrust může při klesání využít i tzv. „mlýnkování“, kdy proud vzduchu roztáčí lopatky elektrických motorů, které pak vyrábějí elektrickou energii.
foto: EADS
Na rozdíl od klasických dopravních letounů, může být letoun E-Thrust lehčí, menší a být lepé aerodynamicky tvarován. Důvodem je především použití malých a kompaktních elektrických motorů, které mohou být umístěny výhodněji (a aerodynamického hlediska) u trupu letounu.
Předností celého řešení je především úspora paliva a dramatické snížení hlučnosti. Obdobný hybridní americký projekt TeDP (TurboElectric Distributed Oropulsion) například počítá s úsporou paliva až o 70 % oproti obdobným proudovým letounům – při zachování stejných cestovních rychlostí (cca Mach 0,85).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vědci z MIT vymysleli letadla s 30% spotřebou paliva proti současným
Project Zero – elektrické letadlo, které se dokáže samo dobíjet
Elon Musk chce elektrická nadzvuková letadla a pátou dimenzi dopravy – Hypersmyčku
Takže kde je problém? Proč podobné letadla nelétají už nyní? E-Thrust potřebuje ke svému fungování dvě klíčové (zkoumané, ale neobjevené) technologie – supravodivost při pokojové teplotě a vysokovýkonné uložiště elektrické energie.
Především supravodivost, tedy stav, kdy materiál neklade měřitelný elektrický odpor, je alfou a omegou úspěchu. Supravodivost dovolí konstruovat extrémně lehké, výkonné a kompaktní motory (lze použít elektrické dráty nepatrného průměru), snižuje nároky na zdroj elektrické energie a především supravodivé vodiče se prakticky nezahřívají.