Dravec pouště – elektrická bugina SRI EV1

Elektrická bugina SRI EV1, již dříve představená na stránkách Hybrid.cz, se začátkem tohoto měsíce zúčastnila drsného off-road závodu NORRA Mexican 1000 na kalifornském poloostrově. Závod s 50 letou tradicí vede 1931 kilometrů (1200 mil) nehostinnou Sonorskou pouští.

Elektrická bugina SRI EV1
foto: SRI

Jeff Smith, zakladatel neziskové organizace SRI (Strategic Recovery Institute), využil mexický závod k prezentaci své závodní elektrické buginy SRI EV1. Jde o další elektrickou závodní buginu, určenou k přímému souboji s auty se spalovacími motory.

Stroj s hmotností přes 2 tuny dokáže uhánět rychlostí až 200 km/h. O pohon se stará elektrický motor o výkonu 400 kW (535 koní) s brutálním krouticím momentem 1016 Nm. Dvě 41 kW baterie pak tomuto dravci pouště dovolí na jedno nabití (nebo do výměny baterie) ujet až 160 kilometrů.

Elektrická bugina SRI EV1

Dobíjení buginy SRI EV1 z doprovodného vozidla
foto: SRI

Zde vyplývá hlavní problém – skvělé výkony SRI EV1 jsou degradovány nízkým dojezdem. Pro skoro 2000 kilometrů dlouhý závod by musel mít tým ideálně několik baterií na výměnu. Bohužel problémem jsou peníze, protože jedna baterie stojí desítky tisíc dolarů.

Bylo to o fyzice a penězích,“ říká Smith. „Měli jsme peníze jen na nákup jednoho setu baterií – cena setu je 40 000 dolarů (780 000 Kč – pozn. reakce). Kdybychom chtěli být opravdu konkurenceschopní, potřebovali bychom další dvě vozidla se zvedáky, generátory, nabíječkami – prostě dalších 250 000 dolarů navíc“.

Letošní závod NORRA Mexican 1000. Jak dlouho bude trvat, než elektrická auta porazí ty se spalovacím motorem? Tři, pět nebo deset let?
video: YouTube

Smith byl nakonec se svým vozidlem diskvalifikován, protože soutěžil jen v 7 etapách z devíti. Přesto byl tým spokojen. Původně chtěl dokončit alespoň 6 etap. Baterie se ale nabíjela 4,5 hodiny a tato prodleva tým v některých fázích diskvalifikovala z boje o lepší pozice.

Podle týmu SRI byly náklady na 100 mil jízdy pouze 24 dolarů. Naproti tomu konkurenti se spalovacími motory měli náklady až 420 dolarů na 100 mil jízdy. Také případná kompletní výměna pokaženého motoru přijde u elektrické buginy mnohem levněji – 500 dolarů proti 10 000 dolarům u klasického závodního speciálu.

Elektrický pohon dokázal také svojí funkčnost, nenáročnost na údržbu a bezporuchovost. Smith se svým strojem závodil 12 hodin denně a 5 dní v kuse, bez jediného technického problému s elektrickým pohonem.

„Máme opravdu v plánu zúčastnit se dalších závodů,“ říká odhodlaně Smith. „Dosáhli jsme lepších výsledků, než jsme doufali. Setkali jsme se sice s mnoha odpůrci, kteří se vysmívali naši práci, ale potkali jsme také mnoho příznivců, kteří nám celou dobu fandili.“

3 Comments on “Dravec pouště – elektrická bugina SRI EV1”

  1. řekl bych že už v
    řekl bych že už v originální zprávě se vloudil šotek v ceně výměny toho motoru, 500USD by bylo opravdu za pakatel. Já myslím že se u dané částky ztratila jedna nula. Cena jednoho motoru (použity jsou prý dva) je cca 2000USD

    Mimochodem i tady se ukazuje, že i slušně udělaný kartáčový motor má stále velmi vysokou životnost i v nehostinných podmínkách, navíc mi připadá, že tyhle použité NetGain motory mají poměrně nízké krytí?

    1. o kryti se moc nestaraj, maj
      o kryti se moc nestaraj, maj to napojeny do prevodovky, takze loziska sou cisty a NetGainy maj vstup pro sání vzduchu pro kartace, proto tam sou ty sportovni filtry… kvuli pisku a bordelu… 🙂 takze staci par dolaru a trubku a filtr a velmi vykonnej seriovej motor je na svete 🙂 akorat set lozisek je drahej jak prase 🙁 asi tak 8000kč :X a vydrzi „jen“ neakych 5 000 hodin provozu. Zase maji seriove DC motory nekolikanasobnou pretizitelnost a extremni kroutici moment…

      1. Tak to potom jo, na
        Tak to potom jo, na obrázcích ten motor vypadá, že má docela dost perforovaný kryt. Jinak dobrá připomínka jsou ty ložiska. Ono se pořád diskutuje na téma drahých magnetů, ale taková ložiska do výkoného elektromotoru, aby něco vydržela stojí opravdu slušný balík.

Napsat komentář