Dosáhl počet osobních aut svého vrcholu?

Jan Horčík - 30 Leden 2013

Prodej nových aut v Evropě už několik let vytrvale klesá. V USA sice prodeje nejdou špatně, ale klesá zájem o využití aut a naopak roste veřejná doprava. Někteří analytici proto míní, že automobilismus ve “vyspělém” západním světě dosáhl svého vrcholu. Automobilky se teď musí změnit.auto zácpa dálnice aut město mrakodrapy

Typický obrázek z mnoha světových metropolí
foto: drouu, sxc.hu

Automobilky se musejí změnit v “poskytovatele mobility”. Tak zní zajímavá myšlenka Tima Fernholze z magazínu QUARTZ. Dokládá ji na několika příkladech.

Předně, navzdory tomu, že americký trh s novými auty roste a stejně tak roste i populace, počet ujetých mil od roku 2008 vytrvale klesá. Namísto toho v USA pomalu, ale jistě stoupá zájem o veřejnou dopravu.

Dusící se metropole

O tom, že nekonečný růst počtu automobilů není to pravé ořechové ale vědí svoje především v Pekingu. Nesmírně rychle se rozvíjející čínská metropole trpí už několik let mnohonásobně (20x-40x) vyšším znečištěním pevnými částicemi, než povolují normy.

Aktuálně se pekingská radnice rozhodla tento problém, na který upozorňují jak samotní obyvatelé, tak i zahraniční experti (např. ambasáda Spojených států má vlastní měření znečištění ovzduší v Pekingu a tato data volně publikuje na web), řešit.

Podobně jako Hong-Kong, i Peking se chystá dostat ze silnic 180 000 nejstarších typů aut, která způsobují největší znečištění. Zároveň pomůže nahradit 44 000 domácnostem modernějším typem . K tomu uzavře 450 továren, které nejvíce znečišťují ovzduší.

Poučte se z našich chyb

Jenže bude to stačit? Indie, Čína, Brazílie, ale i další rychle se rozvíjející ekonomiky poměrně brzy zjistily, že ani nekonečné dálnice, ani rostoucí počet aut v soukromých rukou nejsou cestou k vysněnému bezstarostnému blahobytu. Ba naopak. Dopravní zácpa dlouhá přes 100 km trvající dvanáct dnů je toho důkazem.

Ačkoliv prodej nových aut v zemích jako je Čína a Indie roste o desítky procent, nemusí tomu tak být navždy. Na západě už se chování spotřebitelů výrazně mění: se méně a méně stává symbolem statusu (s čestnou výjimkou ČR a dalších východoevropsko-balkánských pastátů).

Ceny pohonných hmot navíc spíše rostou, stejně jako náklady na provoz osobního automobilu jako takové (pojištění, údržba, parkování atd.). Revoluce v oblasti elektronických komunikací činí z cestování často zbytečnou věc.

Automobilky se musí přizpůsobit

Vědci z Austrálie dokonce tvrdí, že “vrchol automobilismu naznačuje, že jsme svědky konce budování měst kolem aut – minimálně ve vyspělém světě”.

Někteří výrobci automobilů už se novému trendu přizpůsobují. Nejdále je v tomto ohledu bezesporu Daimler, který po celém světě provozuje svou půjčovnu automobilů car2go, která se možná chystá i do ČR.

Podobným způsobem kráčí např. i Ford, který spolupracuje s půjčovnou ZipCar. Právě Ford si vytyčil cíl stát se “poskytovatelem mobility”. Jde o paralelu k zajímavému postřehu marketingového odborníka Theodora Levitta, který vypozoroval, že “zákazníci, kteří s kupují vrtáky ve skutečnosti netouží po tom vlastnit 5cm vrták; chtějí udělat 5cm díru”.

Nechci auto, chci dopravu

Podobně je tomu i v oblasti osobní dopravy: potřebujeme opravdu vlastnit, když ve skutečnosti se prostě chceme jen někam dopravit? Ford v tomto ohledu hodně sází na nové komunikační technologie – smartphony, silniční infrastrukturu, která je schopná komunikovat s auty a auta, která se domluví navzájem.

Google, Volkswagen i další jdou ještě dál a pracují na robotických autech, která dokážou řídit úplně sama. O tom, že nejde o jen tak nějaké futuristické vize svědčí i fakt, že o problému velmi komplexně přemýšlejí už i zkušení podnikatelé. Dokonce z České republiky, který by se díky tomu mohla znovu stát hospodářskou velmocí.

Tim Fernholz z magazínu QUARTZ své zamyšlení zakončuje ultimativní výzvou: pokud chtějí automobilky přežít dalších 50 nebo dokonce 100 let, budou muset začít přemýšlet mimo vyhrazené škatulky, kde se dosud pohybovaly.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vidim to takto, firma alebo stat ktory poskytuje male nizkoletiace krabice pre dvoch. Telefonom poslem rychlo signal, znesie sa na zem do 2-5 minut krabica a otvori sa, nastupim, poviem kam chcem ist, krabica sa zavrie, vznesie a nizko nad terenom ma prenesie rychlo na miesto, tam najde volny plac, znesie sa, ja vystupim a krabica odleti prec.
Bude uplne ticha, vyvazena lahkym plynom ako protizavazie, pohon necham na vynalezcov niecoho skutocne inovativneho.
Moze to lietat skutocne kamkolvek do lesa, povedzme do vzdialenosti 50 az 100 km potom si treba presadnut do nabitej krabice /privolat druhu/ alebo vlaku. Pre naklad, ako klavir prileti nakladny model krabice.
Podla mna, omnoho lepsie ako automobilizmus. Pas a podobne prehliadky za hranice, ktore sa absolvuju pred vzstupom do lietadla i v ramci EU, uplne vymiznu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co to máš za matroš? Dal bych si taky vzorek. ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

na pravo ako su posledne komentare som videl kusok textu, co to mas za matros, hned som vedel ze je to reakcia na mna :)
je to celkom nebezpecna latka, jej oficialny nazov je "panicky strach zo straty zamestnania" :)

Závěry, ke kterým dochází pan Hausenblas jsou "když nahradíme řidiče, auto se rázem zmenší o polovinu a bude dost místa doplnit pokrytí mobility". Od počátku 20. století se rozměr aut prostě NEMĚNIL a ani spotřeba se ohromně nezmenšila (škoda popular měla 7litrů/100 km).
Je-li průměrné stáří aut 13 let, pak se dá jen inovovat stávající park. Nic víc, nic miň.
Nevím, proč se kopeme, když si vlastně nemáme nač stěžovat (Čapkovské "hezké" problémy řešíme nahlížením přes hranice, kde dělají stejné, nebo podobné chyby).
Co se týče Číny, nebo Indie tam bude automobil sloužit pro meziměstskou dopravu a jen tam, kde nebude alternativa rychlovlaků. :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdybych potřeboval jednu díru, nechám si ji vyvrtat, nebo si půjčím vrták (a vrtačku). Pokud ale budu potřebovat vyvrtat několik děr denně, 350 dní v roce, tak si vybavení koupím. Většina lidí potřebuje auto často, proto je výhodnější jej vlastnit, nežli pronajímat. Na tom nic nezmění ani samořiditelná auta. Jejich výhoda bude hlavně v autonomii. Budete ho moct poslat samotné do skladu e-shopu pro objednané zboží, samo vyzvedne děti ze školy atd.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak nevim,ale ja i vetsina lidi ktere znam a maji radi auta,tak je touzime mit,vlastnit a ne si pujcovat.Osobne se tesim na svuj prvni elektromobil a chtel bych byt v mem okoli prvni kdo ho bude mit..ale pujcovat si?Lidi kteri auta nemaji radi vetsinou taky zadne nevlastni a pohybuji se verejnou dopravou,ktera u nas je na slusne urovni...Neverim ve sdileni...verim spis v male osobni vozitka typu Twizy do mesta,Tesla Model S pro ty co bydli za mestem.

Obrázek uživatele Roman

Na západě už se chování spotřebitelů výrazně mění: auto se méně a méně stává symbolem statusu (s čestnou výjimkou ČR a dalších východoevropsko-balkánských pastátů).
--------------------------------------------------

Na jedné straně chápu, že aut je mnoho, ale dokážete si představit, že se svého miláčka zbavíte? Já tedy ne. Jsem sice pro řešení této otázky. Ale představa, že jsem bez auta...
Souhlasím s tím, že pro mnoho Čechů je auto symbol postavení, ale jak to vyřešit? Dokážeme se vzdát svého vozu nebo si žádné nekoupíme i když na to máme? Chce to čas abychom trochu povyrostly.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Osobně si ale nemyslim,že je to byt bez auta,nebo se nechat vozit robotem.Požitek z vlastni nadvlady nad strojem zde bude asi vždy.Ale na druhou stranu je zde otazkou kdy je mobilita na obtiž a kdy uskutečnit obměnu a jakym zpusobem.Spekulanti nabizeji auta v bazarech již od dvou let staři.O vozidla z devadesatych a osmdesatych let v těchto zařizenich zajem neni.Majitele těchto vozidel se těžko smiřuji,že by sve milačky jež jim svoje služby odvaděli denně svěřili vrakovištim,a raději investuji nemale častky aby vozidla prochazela STK,aspon jako vozidla do zaměstnani.Na jedne straně se občan muže kochat novinkami na druhe straně musi i řešit finančně materialni otazku,co je prioritou zda chleba nebo auto.Nejde ani tolik o cenu,ta je podobna.Pokud se zvedne plat zvednou se i ceny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nechci "vyrust" ,miluju rizeni auta,miluju jizdu na motorce,nechci si pujcovat,odmitam aby za me ridili automaty...A myslim ze takto to ma vetsina lidi co vlastni nejake auto.Cesta vede podle me v rozsireni elektropohonu at uz motoru bude energii zatim dodavat baterie,nebo casem ji budeme primo vyrabet v aute ale lidstvo se osobni dopravy nevzda.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlas, asi se to bude menit az dalsimi generacemi lidi. Rad ridim, rad ridim to, na co jsem zvykly a co se staram. Lidi jsou totiz stale tak trochu prasata a co neni jejich, toho si nevazi - ponicene vybaveni prostredku MHD je toho prikladem. Takze proc ne, zkousejte nove pristupy, ale ja doziju s tim svym :o)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineBUS2BUSKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil