Do dvou let až 20 milionů CNG vozidel na světě

Podle zprávy TechNavio o průzkumu trhu s vozidly na stlačený zemní plyn (CNG) by se do roku 2015 mohl počet těchto vozidel celosvětově navýšit až na 19,8 milionů. V zemích EU je dnes necelý milion CNG vozidel, což je 0,5 procenta z celkového počtu vozidel v provozu.

Vozidel na CNG bude jezdit na celém světě čím dál tím víc. Spolu s tím bude přibývat také plnících stanic.
foto: Mercedes-Benz/Daimler

Do roku 2020 by to ale měl být desetinásobek. Počty CNG vozidel se budou prudce navyšovat i díky samotným výrobcům vozidel. V poslední době bylo totiž představeno více než 8 nových typů CNG aut.

Podle českého Ministerstva životního prostředí klesly emise skleníkových plynů v ČR od roku 1990 téměř o třetinu. Kde však emise narostly, a to dvojnásobně, je doprava, především osobní a nákladní automobilová dopravy.

Jednou z možností, jak emise z dopravy snižovat, je využívání vozidel na zemní plyn. Počet těchto vozidel a tedy i prodej CNG u nás narůstá každým rokem. „V loňském roce se navýšil prodej CNG v ČR o 26 % a letos očekáváme ještě vyšší číslo,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.

Současných 5 500 CNG vozidel ale zatím není ani 1 % všech vozidel v ČR. Podle vyjádření Benziny by v roce 2020 měl celkový podíl plynných paliv v dopravě v ČR tvořit již 7 procent a v roce 2030 již 13 procent.

Za prvních 5 měsíců tohoto roku se prodalo 143 nových vozidel na CNG, z toho 101 bylo značky Volkswagen. Roste ale i počet dovezených ojetých vozidel s CNG pohonem. V oblasti přestaveb přibylo například 150 přestavěných Fabia Combi na CNG pro Státní úřad inspekce práce.

Tak jak bude přibývat CNG vozidel, přibudou i CNG plnicí stanice. Např. Benzina plánuje strategicky rozšířit své stanice o CNG. Dnes můžete natankovat CNG na stanicích Benziny v Brně a v Humpolci.

Do 2 až 3 let by mělo přibýt dalších 20 lokalit, především na frekventovaných silničních tazích ale i ve velkých městech. V budoucnu by Benzina ráda navýšila počet CNG stanic na svých čerpacích stanicích až na 40.

V poslední době bylo představeno více než 8 nových typů CNG vozidel. Na indický trh byl uveden mini CNG vůz Tata Nano, který je k dostání již za cca 51 000 Kč. Má sice výkon jen 38 koní a dosahuje rychlosti pouze 88,5 km/h, do města je ale ideální.

Na švédském trhu bude v říjnu v prodeji Volvo na CNG – V60 Bi-Fuel, s výkonem 213 koní a celkovým dojezdem 1 120 km. Bylo představeno jako velká novinka v polovině června na mezinárodní výstavě NGV 2013 v Gothenburgu.

Další novinkou je nový Mercedes Benz třídy B, který splňuje již dnes normu EURO 6, má spotřebu 4,4 kg CNG/100 km a celkový dojezd 660 km. V příštím roce bude v prodeji Audi A3 Sportback g-tron se 4válcovým motorem o objemu 1,4 a výkonu 110 koní, kombinovanou spotřebou 3,6 kg/100 km a celkovým dojezdem 780 km.

Koupit bude možné také Volkswagen Golf VII na CNG, který má kombinovanou spotřebu 3,6 kg/100 km a ujede až 1 300 km. Na českém trhu se nově objevil Seat s modelovou řadou Mii na CNG, kdy Mii Ecofuel má spotřebu 2,9 kg CNG/100 km, dojezd 600 km a s cenou 257 900 Kč se řadí mezi levnější CNG vozidla.

Dalším levnějším CNG vozidlem je Volkswagen Eco-up! CNG, který koupíte již za 270 tisíc, má spotřebu jen 2,9 kg/100 km a ujede 550 km.

Na jaře příští rok by měla Škoda Auto představit dlouho očekávanou Octavii na CNG, která bude mít celkový dojezd 1 300 km a spotřebu pouze 3,6 kg/100 km,“ říká Zdeněk Prokopec, z Asociace NGV.

Další událostí v oblasti CNG bylo vyhlášení vítězů 7 kategorií soutěže Motor roku 2013. „V kategorii Zelený motor 2013 zvítězil Fiat 0,9 Twinair CNG, který je používán např. ve Fiat Panda,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV. „Mezi dalšími oceněnými pak byl motor Volkswagen 1,4 TSI, který spaluje i CNG a používá se např. pro Volkswagen Passat,“ dodává Prokopec.

tisková zpráva

15 Comments on “Do dvou let až 20 milionů CNG vozidel na světě”

        1. Rozumím, mne spíše
          Rozumím, mne spíše zaráží masivní rozšíření LPG stanic, když v podstatě žádný výrobce auta přímo s LPG pohonem nevyrábí a tudíž všechno jsou jen přestavby. Druhá otázka souvisí s Vaší a to proč se CNG začíná rozšiřovat až teď, když ta technologie je známá už nějaký ten pátek?

          Jinak vzhledem k tomu, že skoro každá automobilka oznámila modelovou řadu s CNG pohonem, tak o rychlé rozšíření CNG stanic v budoucnu nemám obavu.

          1. Osobní názor
            První

            Osobní názor
            První průkopníci když ještě nebyly plnící stanice LPG tak vozili v kufru propanbutanovou láhev ( dnes zakázáno ). . Jeden můj kamarád který měl přestavbu na LPG (starý systém karburátor bez ukazatele stavu paliva) mě vždy překvapoval jak přesně věděl kdy mu dojde plyn.Mohl by někdo porovnat náklady na 1km CNG/LPG a dojezd u přestavby identických automobilů ? Ceny údržby a životností systému.?
            —LPG— +vyžší počet plnících stanic
            +nižší cena instalace/přestavby než u CNG

            —CNG —nižší počet plnících stanic
            -vyžší cena instalace než u LPG
            -Vysokotlaké láhve vyžší váha systému
            + pro majitele garáže s plynovou přípojkou možnost instalace plnicí stanice. Její cena, ale spoustu zájemců odradí

        2. Není to stejné, CNG
          Není to stejné, CNG stanice může být jenom na vysokotlaku, tedy je omezení geograficky vedením vysokotlaku.

          Za další, knowhow mají RWE, EON atd. nemá to benzina atd. tedy musí „s prosíkem“ za těmito firmami.

          Takže problém není technický, ale „komu půjdou“ provize. Holt magorové si svoje korito u kterého mlaskají hlídají, nechce se jim jenom žrát…

          1. Máš pravdu, že na zemní
            Máš pravdu, že na zemní plyn má monopol RWE a EON, jen je škoda, že u nás už dříve nezainvestovali prostředky do výstavby těchto CNG stanic. Myslím, že by se jim to hezky vrátilo.

            Přesně nevím jak funguje čerpací stanice na CNG, ale přeci kde není vysokotlak tak by šly naistalovat nějaké „vyrovnávací“ nádrže. Kde by byl stlačen zemní plyn pro rychlé tankování.
            U LPG jsou taky nádrže a nevadí to.

          2. Nie je to úplne pravda,
            Nie je to úplne pravda, kompreska môže byť aj na nízkotlaku – bude mať samozrejme podstatne menšiu kapacitu (sú aj domáce plničky). Nejaké extra veľko know-how u toho nie je. Problém je ako s kotlom, ide o vyhradené technické zariadenie, takže musí byť preskúšané a certifikované. Budovanie nových kompresiek je pri súčasnom počte áut na CNG nerentabilné. Aj tak ste na tom v ČR lepšie ako u nás v SR. Pokiaľ sa nemýlim máte okolo 40 kompresiek a ďalšie sú vo výstavbe. U nás ich je 8, z toho polovica funguje len v prac. dni (nie cez víkendy). Viem o čom hovorím, vlastním vyše roka Fiat Punto CNG (cez 20 000 km), náklady 5,4€/km (presná evidencia).

            1. Viem o čom hovorím,
              Viem o čom hovorím, vlastním vyše roka Fiat Punto CNG (cez 20 000 km), náklady 5,4€/km (presná evidencia).

              Nemá tam být náhodou 5,4€/100km?

              Já chtěl taky CNG, ale nikde poblíž není čerpací stanice CNG tak jsem skončil u LPG.
              Náklady čistě na plyn jsou cca 1,3Kč/km.
              Cena LPG se vždy drží plus mínus na polovině ceny benzína.

          1. To je snad jasné, že LPG
            To je snad jasné, že LPG není totéž co CNG.
            Ukažte mi kdo tu tvrdí, že LPG je totéž co CNG.
            Jde o to, že o CNG je dost dlouho známo, že jde použít jako palivo pro automobily.
            Proč se tedy nerozšířilo jako LPG?

            CNG:
            V Česku bylo k 1.8.2012 v provozu 40 stanic.
            Zde je důvod, proč lidé tuto alternativu nevyužívají.
            Kolik myslíte, že k tomuto datu bylo stanic LPG?

            Jinak u CNG je stále třeba ten samý motor co je potřeba na benzín. Takže automobilky mají stálý odbyt motorů + převodovek. 😉

      1. No ja neviem, myslím si že
        No ja neviem, myslím si že to tak nebude. Keďže ide tiež o elektromobil, tak by sa dalo povedať že nepriateľ batérií je vodíková bomba s palivovým článkom. A tu sa to dá celkom ľahko prepočítať. Ak sa nemýlim, v súčasnosti je jazda na vodík 3-4 x drahšia ako na benzín (voči batériám to bude 5-8 x). Takže tam nevidím žiaden priestor na ekonomickú výhodnosť použitia vodíka.

        1. Právě že já vycházím
          Právě že já vycházím ze skutečnosti co už se jednou stala a vypadá to, že se možná přes kopírák chystá opakovat znovu.

          Prvně se to stalo v době GM EV1, nechci to auto nějak vyzdvihovat ono hned po uvedení mělo obrovské problémy především s baterií(olovo), ale vzhledem k tomu, že projektu bateriového elektromobilu byla věnována náležitá péče, se podařilo během několika málo let instalovat do vozu NiMH články s patenty společnosti Ovonic a tak to auto mělo dojezd i přes 200km. Mimochodem hlavní přínos těch NiMH akumulátorů nebyl ani tak v tom zvýšeném dojezdu, jako v tom že po jejich instalaci začalo vozidlo konečně celkem spolehlivě fungovat (s tím olovem byly pořád problémy) a začalo se mluvit o instalaci právě začínajících Li-ion článků…

          No a pak přišlo ono slavné zabití elektrických aut, kde jedním z vrahů byla teze: „elektrochemické články jsou špatné, áno neperspektivní a tudíž jediná cesta do budoucna je vodík…“

          Takže byl vývoj čistě bateriových EV přesunut na druhou kolej a objevilo se pár slibovaných technologických demonstrátorů FCEV, které byly ale neuvěřitelně drahé, nespolehlivé se spoustu omezení a přitom nabízeli dojezd jen kolem 300-400km a dodnes ikdyž FCEV udělal za tu dobu značný pokrok (rozuměj především spolehlivost) tak pokud vím přesto je nikdo nevyrábí.

          A dnes opět slyšíme ono: „elektrochemické články jsou špatné, áno neperspektivní a tudíž jediná cesta do budoucna je vodík…“

          1. Súhlasím, že zásadný
            Súhlasím, že zásadný problém EV sú batérie. Firma, ktorá vyvinie baterku s 5×5 voči súčasným typom:
            – 5x nižšia cena
            – 5x nižšia hmotnosť
            – 5x vyššia kapacita
            – 5x zvýšený počet nabíjacích cyklov
            – 5x ešte niečo čo ma nenapadlo 🙂
            neuveriteľne zbohatne. Z diaľky to trochu sledujem a neustále sa objavujú nové informácie o prevratných technológiách ktoré dávajú prísľub že by to možné bolo, ale zatiaľ len v labákoch. Niekedy mám z toho pocit, že sú to promo-články na financovanie startupov.
            Keby som bol paranoidný tak verím, že výrobné postupy na nejaké prevratné batérie už sú v trezoroch ropných spoločností, ale potvrdené nemám nič.

Napsat komentář