Do čtyř let musí staré uhelné elektrárny projít modernizací, nebo skončí

redakce - 24 Srpen 2017

Za čtyři roky od dnešního zveřejnění nových emisních stropů pro vypouštěné škodliviny, tedy nejpozději v srpnu 2021, budou muset všechny velké zdroje předepsané limity splnit. auto uhelná elektrárna komíny znečištění ovzduší

Uhelné elektrárny se spolu s dopravou velkou měrou podílí na znečištění ovzduší
foto: stevepb, licence CC0 Creative Commons

Nebo budou muset mít schválenou výjimku. Přísnější limity pro emise oxidu siřičitého, oxidů dusíku, rtuti a poletavého prachu budou platit také pro zdroje provozované českými znečišťovateli.

Nové standardy jsou stanoveny jako nejlepší dostupné technologie (BAT - Best Available Techniques) v revidovaném dokumentu LCP BREF (Large Combustion Plants Best Available Techniques Reference Document), jehož zveřejnění dnes oznámila Evropská komise.

Nová pravidla se týkají velkých spalovacích zařízení - LCP, tedy elektráren a tepláren o jmenovitém tepelném příkonu větším než 50 MW. Kromě uhelných zdrojů se nová legislativa týká také elektráren spalujících biomasu, plyn, rašelinu či ropu.

Novinka je součástí evropské legislativy, která si klade za cíl snížit dopad velkého průmyslu na životní prostředí. Stanovuje emisní limity na základě využívání nejlepších dostupných technologií, které jsou pro jednotlivé průmyslové oblasti podrobně popsány v technických dokumentech BREF (Best REFerence).

Dokumenty LCP BREF stanovují limity emisí vypouštěných do vzduchu pro oxidy dusíku (NOx), oxid siřičitý (SO2), prach a poprvé také rtuť (Hg). Limity se týkají také znečištění vody kadmiem či rtutí.

Znečištění ovzduší negativně ovlivňuje lidské zdraví v mnoha ohledech, včetně přispění k rozvoji závažných stavů, jako je chronická bronchitida, astma, srdeční onemocnění a mrtvice.

Podle Světové zdravotnické organizace je znečištění ovzduší „největším environmentálním zdravotním rizikem” a odhaduje, že je odpovědné za jedno z osmi všech úmrtí na celém světě.

Analýzy ukazuji, že uplatněních nových přísnějších limitů u uhelných elektráren by v Evropské unii mohlo ročně zabránit 20 tisícům předčasných úmrtí způsobených znečištěním ovzduší.

Pro české hnědouhelné elektrárny bude největší výzvou především snížení emisního stropu pro oxidy dusíku na maximálně 175 mg/Nm3. Ukazuje se, že ani retrofitované bloky některých českých elektráren - například v poslední době tolik diskutovaných Počerad - tuto hodnotu nesplňují.

Nyní musí Česká republika navržené limity implementovat do národního právního rámce. Firmy si ve specifických případech mohou zažádat o výjimku, ale musejí dokázat, že by náklady na nové technologie byly neúměrné přínosům pro životní prostředí.

Každá elektrárna pak musí projít komplexním povolovacím řízením, výjimky již nebude možné udělovat automaticky a plošně. Povolovacími orgány jsou v tomto případě krajské úřady.

Jiří Koželouh, programový ředitel Hnutí DUHA, řekl:

„Většina našich uhelných elektráren je zastaralá a velmi plýtvavá. Desítky miliard, které by vyžadovala jejich rekonstrukce, mohou energetické společnosti použít daleko lépe: na stavbu moderních a čistých obnovitelných zdrojů, které posílí energetickou bezpečnost. Bude tak více zakázek pro české strojírenské podniky a více pracovních míst. A budeme dýchat ještě čistší vzduch.“

Jan Rovenský, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR, řekl:

„Nové evropské limity na znečištění jsou mnohem měkčí než ty, jaké si stanovil největší znečišťovatel světa - Čína, přesto je naše uhelné elektrárny nesplňují ani náhodou. Kdo se bude snažit vyjednat si z nových pravidel výjimku, usvědčí sám sebe, že mu nejde o čistý vzduch a zdraví lidí, ale jen o vlastní profit. Ještě rozumnější možností než nákladná renovace je ovšem u mnoha zastaralých zdrojů jejich odstavení. Tak velkou flotilu uhelných elektráren, jakou máme, už dnes nepotřebujeme, a ani v budoucnu potřebovat nebudeme.“

Lukáš Hrábek, tiskový mluvčí Greenpeace ČR, řekl:

„Už dlouho nám provozovatelé uhelných elektráren lžou do očí, že spaliny z jejich komínů a chladicích věží neznečišťují ovzduší. Říkají, že dělají vše pro naše zdraví. Teď paradoxně mají šanci to dokázat.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Josef

Mě ta diskuze celkem fascinuje.

ČR nemá zrovna dobré podmínky pro OZE, na fotovoltaiku s bateriovými úložišti zatím ještě nemáme, respektive cena elektřiny by šla do absurdních výšin, což není zrovna žádoucí, pokud chceme odstraňovat největší znečištění na venkově a menších městech, což jsou lokální topeniště na tuhá paliva. Vítr se sem nehodí už skoro vůbec, těch vhodných míst je pár a obvykle už jsou zabraná nebo jsou v místech národních parků, kde by byla jejich stavba svatokrádeží a vraždou ptáků.

ČR má dobré podmínky pro jádro. Stabilní podloží, skoro žádná zemětřesení, nulové riziko tsunami, poměrně vzdělanou obsluhu (malé riziko Černobylu), dostupné toky s dostatkem vody pro chlazení reaktorů.

ČR měla dobré podmínky pro uhelné elektrárny, ty ovšem pomalu končí a navíc se ukazuje, že je to prasárna to provozovat.

ČR nemá moc dobré podmínky pro plynovky, tam je velký problém se závislostí odběru paliva na Rusku, což by asi ani tak hrozně nevadilo, ale plyn podle mě nemá moc perspektivu, maximálně jako vyrovnávací elektrárny.

Další významně velké zdroje v podstatě neexistují. Proto mi přijde, že diskuze o tom, jak všichni přejdeme na OZE, je absurdní. Ano, ať se OZE staví a maximálně využívá. Ale naše síť není a ještě dlouho nebude stavěná na decentralizované zásobování a inteligentní přepínání. Je třeba počítat s tím, že k nějakému přizpůsobení dojde tak do 50 LET! Do té doby budeme potřebovat minimálně náhradu za Dukovany. Ono by vůbec bylo nejlepší postavit u Dukovat další nové 2 bloky po 1000 MW a to samé u Temelína.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zase Josef perlí :-)) větrné elektrárny a vraždy ptáků, najdi si kolik ptáků zamordují ročně kočky, těch pár ptáků zabitých větrníky je v porovnání s kočkami absolutní minimum
Asi nejkomplexnější zpráva pak byla publikována v roce 2013 v Avian Conservation and Ecology a to odborníky z Environment Canada (Wildlife Research Division). Ti se zabývali příčinami úmrtí ptáků souvisejícími s lidskou činností a pracovali s daty z mnoha různých zdrojů.

Z celkového počtu 186 429 553 mrtvých ptáků měly větrné elektrárny na svědomí pouhých 13 060, což je ve výsledném žebříčku zařadilo na předposlední místo za položku „All other“. Není bez zajímavosti, že jednoznačně nejvíc ptáků doplatilo na naší zálibu v chovu koček

Pokud jde o "vraždy ptáků", tak bych okamžitě zakázal kočky domácí, protože ty povražděj asi tak miliardkrát víc ptáků než větrníky :-)))

Jinak ta dementní rétorika o tom, že OZE má prej totálně nahradit ostatní zdroje energii mě už fakt unavuje. To ví už každý malý polointeligentní dítě, že slunce a vítr nejedou pořád a že je energetiku potřeba řešit komplexně :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kočku můžete nechat odstřelit, jsou na to nějaké paragrafy. Na rozdíl od psů jsou pod jinými paragrafy. Možná se pletu ale když sem se na to díval tak zatímco psa můžete mít bez problému na dvoře, kočku můžete mít jenom v uzavřeném prostoru a je to bráno jako zájmový chov, pokud je volně venku tak buď máte průšvih a spadá to pod regulaci škodné, a ještě tam z toho plynula nějaké povinnost pro veřejnost, nejenom pro myslivce.

Musel bych se na to podívat a najít to. Takže to berte zatím spíše jako JPP, ale něco tam na ně je.

Obrázek uživatele Josef

No, já nemluvil o kompletním nahrazení. Utopií pro ČR je už cokoliv přes 30 %.

A s těmi vraždami ptáků jsem mluvil o národních parcích, kde se najde občas i něco trochu vzácnějšího než kos nebo vrabec.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To se trochu pletete že jen v NP, u nás máme běžně asi 3 druhy volavek, černé, bílé čápy... a to nějaké NPčo nemáme.

Větší problém z tohoto pohledu pro velké ptáky představují tané zásoby karbofuranu, který je zakázaný, ale stále se používají staré zásoby (loni zase kdosi u Znojma přiotrávil orla), eventuálně stará vedení 22kV kde se dravec usadí na vodiče a pokud je křídly zkratuje tak je v podstatě po něm a ještě způsobí požár.

Pro velký dravý ptáky jsou nebezpeční taky myslivnci, kteří je s oblibou střílej.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Pro Petra:
A Ten bezproblémový chod JE jasně dokazuje Černobyl a Fukušima, ta japonská až do havárie nejbezpečnější na světě... Děkuji, NECHCI. Taky mrkněte, co bude s cenou el. energie po výstavbě dalších jaderných bloků =tunelu na státní rozpočet. Jsem ochoten tolerovat další provoz stávajících jaderných bloků za podmínky omamžitého zákazu masivního exportu el.energie =odstavení odpovídajícího výkonu uhelných a investování předpokládaných miliard na jaderky do OZE. Myslím, že v tomhle má ČR velmi dobré podmínky pro přechod na vyšší podíl čisté energie. Jenom CHTÍT.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hele odborníku, až ty sám ukážeš, že jsi schopen mít elektřinu 2-3hodiny denně a zbytek žít bez ní pop dobu jednoho roku, pak žvásty o JE uznám od tebe jako skutečné, zatím jsou to pouze žvásty zelenýho fanatika, co sám žije způsobem který popírá to co vnucuje otravně jiným...

Zatím, jsi pouze zelený žvanil, je to super na IDnesu, ale zde si za trapáka. Prostě dokud nebude možnost slušně a levně ukládat elektřinu, tak pouze meleš hovadiny, soustruh appod. s FVE v ČR nemáš jak rozjet... A to německo a spol, nemít možnost odběru z JE , tak je v prdeli taky, tedy v té kam nás lidi jako ty cpout...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Důkazem nechť je část faktury ČEZu:
forum.mypower.cz/download/file.php?id=7729&mode=view
veškerý odběr je v NT u tarifu D25d

pro porovnání s původním odběrem
forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=3&t=2397&hilit=dreambox#p41616

stačí to? Ty akumulátory se za 3 hodiny v pohodě nabijí na 100%
chceš odkaz na výrobce akumulátorů?

Kdyby radši nevyváželi 1/3 naší elektrický energie každej rok za pakatel. Spálíme na to tady a teď poslední zbytky vlastního uhlí, který se bude hodit budoucím generacím až bude jó ouvej a ještě tu žerem ty exhalace z toho zatímco naši elektriku si užívá někdo v zahraničí daleko od našich komínů. >:-(((

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

off

Ve Švedsku už "odsazili" další 2 velký trajekty a ABB z nich vyškublo naftový rakovinomety je předělalo je na baterky.
https://electrek.co/2017/08/24/all-electric-ferries-abb/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Tak a ještě zakázat obrovské tankery, které vypouští nehorázné věci.
Další v pořadí by mohly být obrovské dieselové stroje.
A v neposlední řadě by mohly zakázat i nákladní auta, pracovní stroje atd. které nejedou na CNG, nebo elektro, vodík apod.
Všichni víme, jak smrdí nastartovaný náklaďák pod okny :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A máte nějakou použitelnou alternativu? Baterie sežerou příliš mnoho kapacity, reaktory tam nikdo nechce a Transsib nám jaksi klekne jestli na něj pošlete všechen náklad Číny, a jestli ne Transsib, tak Česká Třebová, nebo Maloměřice, to je jedno, prostě to železnice ustát nemusí. I kdyby ano, tak zatížíte vedlejší tratě které nejsou pod dráty a s flotilou lokomotiv to prostě zase bude o naftě.

To byste musel svěřit nějakým moderním reinkarnacím plachetnic a to znamená zase kompletně přeměnit trasování a plánování plaveb, nebo byste musel začít zase provozovat dopravu v pobřežních vodách, nebo častěji zajíždět do přístavu a nabíjet.

Technicky realizovatelné, ale bylo by myslím vhodné začínat právě od náklaďáků tam kde to pohodlně nahradíte vlakem nebo říční lodí. Což je u nás problém, vzhledem ke stavu Labe a neexistenci ani pitomého bagru a prohrabávání, je pro nás důležité právě pozemní spojení, ať už do Bratislavy či Vídně, nebo poté do Hamburku, které je ale dnes přetížené a VRT tunel také nemusí dopadnout.

Určitě je nějaká alternativa
Stačí se podívat na wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Lodn%C3%AD_palivo
Motory jsou podle ní připraveny na téměř jakékoliv palivo, včetně CNG.
"Některé zdroje uvádějí, že pouhých 16 největších lodí na světě může vyprodukovat stejné množství oxidů síry jako všechna auta na světě."
Proto má smysl s tím něco dělat.
Může to být kombinace více zdrojů.
Může mít motory na LNG třeba, k tomu (protože mají poměrně velkou plochu) naskládat nad palubu solární panely a když je možnost, tak jet na elektřinu, nebo si s ní pomáhat a snižovat tak spotřebu palivat.
Možností určitě bude víc.
Vymýšlení ale není na nás.
Obecně jsou lidé vynalézaví a zvlášť v tom, jak něco dělat co nejlevněji a kdyby se jen zakázala od nějakého roku přeprava při spalování takových paliv, nebo možná by se zavedly emisní limity na lodní přepravu, tak by bylo jistě spoustu chytrých hlaviček, které by něco vymysleli.

Nadějí může být taky vodík a palivové články, ale nemyslím teď natankovat někde vodík, ale získávat ho z vody při plavbě a třeba i za pomoci solárních panelů.
Nedávno vyšel někde článek, jak vědci při práci pro US Army náhodou objevili nějakou slitinu/sloučeninu či co to bylo na bázi hliníku, která při ponoření do vody uvolňovala vodík s téměř 100% účinností.
Třeba po dalším prozkoumání zjistí, že to nejde použít, ale taky můžou zjistit, že je to ok, nedegraduje to apod. a pak by měly všechny lodě v podstatě "neomezený" zdroj paliva v podobě vody, na které plují.

Hlavní je ale fakt, že kdo nechce hledá důvody a kdo chce hledá způsoby.
Přepravní společnosti nechcou, protože náklady a budou se bránit, že jo.

Ad. vlakové spojení, transsib apod. (příp. hyperloop :)).
Kdyby se ukázalo, že lodní přeprava nebude fungovat, zruší se, tak by se jistě ostatní cesty přizpůsobily, ne hned, ale časem ano.

Neříkám zakázat, ale omezovat, regulovat, snižovat emise..
A ne hned, ale v nějakém rozumném časovém horizontu s transparentní komunikací.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak jsou na tom motory velkých lodí nevím, jestli opravdu zvládnou cokoliv, tak by to problém tedy být nemusel.

Problém toho vodíkotvorného prášku je příliš vysoká spotřeba energie při jeho výrobě, což moc na 10% účinnost nevypadá. Takže bohužel to není katalyzátor který by se nějak nabudil okolním teplem a pak uvolňoval vodík z vody, taková látka by byla svatým grálem energetiky. A taky ďábelskou zbraní. Problém bude v tom že teploty kolem 300K bývají nízké pro potřebné reakce. Už se podařilo získat pro lasery materiál který se nabíjí dvěma fotony o nižší energii než foton laseru, ale myslím že tak hluboko v tepelném spektru ještě nejsme.

Problém toho přizpůsobení je že dneska by to vzalo hrozně dlouho, pochybuji že by bylo možné dneska nahnat na stavbu tolik techniky a lidí aby se 250km položilo za rok. Stavba VRT je myslím rozplánovaná na 10 let.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Určitě je, ano vrátit s k životu předků do 19 století, ale to neuneses, chodit na pole orat, krmit krávy atd. a být na statku uvázanej 24 hodin denně 365 dnů v roce, nebo vlastně ty máš představu, že to budou dělat lidi na vesnici a ty budeš žít krásnej život kavárenského povaleče :D

P.S. A ten tvůj hyper, není postavenej, a nemá nosnost... To je jenom ukázka toho, že máš o tom představu asi v reálu toho co tě naučili "sluníčka" na střední, ale nikdo ti neřekl, že ty sluníčka o elektrice, dopravě ví pouze to,že to viděli když šli po ulici, ale jinak o tom ví houbelec...

P.S. Co se stalo, že zde vždy psali lidi co měli alespoň malou představu jaké má různá technika omezení a najednou je to zde samej co četl o hyperlůůpu co od 1.1.2018 určitě nahradí dopravu zboží do číny nebo určitě zítra odstavíme jaderné elektrárny a veškerej průmysl pojede na FVE či vítr :D, bože jestli toto co zde píše je mládí co nás má nahradit, tak si asi na důchod kupuju svíčky a petrolej a na topení začnu dělat zásoby dřeva a zbraní, aby ta mládež co bude mrznout mi to dřevo náhodou něchtěla ukrást :D

Ale prdlajs :-)
Pole, statky apod. ať dělají ti, co je to baví, nebo to z jakýchkoliv jiných důvodů chcou dělat. Já to nechci dělat, tak jsem programátor.
Postupně to možná převezmou více a více automatizované stroje.

Hyperloop není postavený, jasně, možná ani nikdy nebude, ale o to právě jde.
Kdyby se zjistilo, že je z dlouhodobějšího hlediska levnější a ekologičtější udělat hyperloop, tak se může počítat i s tou nosností.
To, že aktuální návrhy nemají nosnost a jsou vymyšlené v podsatě jen pro přepravu pár osob neznamená, že tu nemůže být i "HyperloopCargo", který bude od základu dělaný na vysokou nosnost.
Sluníčkama nevím, co myslíš, jestli učitele a profesory, co nás učily elektrotechniku, že jim z elektriky svítí hlava? :D

Je jasné, že doprava jako taková není triviální záležitost, ale když budou všichni lidi jako ty jen vymýšlet, proč to nejde a že o tom ostatní ví prd, tak se to nikdy nikam nepohne a teplota bude vesele dál stoupat a zdroje budou zmenšovat.
Neříkám, že je teď vše vymyšlené a dokonalé, ale už se alespoň něco začíná dít.
O počítačích při jejich zrodu taky říkali, že se neuchytí nikde jinde, kromě akademické sféry a speciálních úloh a dnes si bez nich život nedokážeme představit.
Jak byly výkonné a kolik spotřebovaly energie na ten výkon v začátcích?
To je to samé, co třeba elektro pohon.
Máme problém s kapacitou baterií, ale kdo ví, třeba baterie vůbec nebudou, nebo to bude kombinace něčeho.
Třeba nakonec udělají malý bezpečný a nezneužitelný reaktor, nebo solární panely budou mít účinnost třeba 90% (a než začneš, že to tom zase nic nevím, tak vím, jaké jsou teoretické maxima současné technologie - 34%, ale jde o to, že neznáme budoucí technologii a tak nevíme, co bude možné)
A třeba nebudeme řešit ani ty soláry, až se povede fůze za studena, můžou na něco přijít za 5 let, 20 let, nebo 1000 let, to nikdo neví .
Jde ale o to začít dělat něco už teď.
Stačí se podívat jen na ČR
Teploty se pořád zvyšují, když jsem byl malý, nebyly teploty v létě 36, nebo 38 stupňů, teď už se z toho stává skoro standard.
Jižní Morava se pomalu začíná měnit v poušť.
Jednak kvůli teplotám a jednak kvůli nešetrnému zemědělství.

Množství CO2 v atmosféře stoupá, stejně jako globální průměrná teplota.
To jsou fakta.
Musíme s tím něco dělat.
Říkat, že je to složité a že to nejde, je to drahé apod. je k ničemu.

Jak by se člověk sám o sobě choval, kdybych mu za každých spotřebovaných třeba 10kW zvýšil teplotu doma o 1°C a ubral na tlaku vody?
Určitě by se snažil šetřit, kupoval LEDky, úspornější spotřebiče a snažil se využívat energii co nejefektivněji.
Proč to nefunguje v globálním měřítku?
Když si každý řekne, že on nemusí, když jiní taky nic nedělají, nebo že to jiným dá výhodu atd atd... tak se nikam nedostaneme.
Resp. dostaneme, uděláme si ze země neobyvatelné peklo, nebo spíše ne my, ale naše děti, děti dětí atd. budou trpět za naše rozhodnutí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mám za to že Anonym chce jenom prudit. To je obecný problém že lidé umí věci porovnávat jen dle minulosti a myslí si že když máme omezit spotřebu energie, automaticky to znamená přestěhovat se do předminulého století, přestože tam může spíše vést snaha nic neměnit.

Ono když nic moc neuděláme, tak se nám zhroutí někde poměrně obydlená země, to může spustit celou migrační vlnu. Už se to několikrát v minulosti stalo, to co zažíváme nyní je sranda proti tomu. No a ta pak povede k válkám a jak víme Inter arma silent musae, tedy by bylo dost pravděpodobné že bychom při dlouhém konfliktu přišli o schopnosti vyrábět moderní techniku. A na takový konflikt, který bude jiný než naše války v minulosti, vážně nemám náladu, bylo by to špinavé všichni proti všem. Dřív než by se vzpamatovala naše salónní armáda tak... škoda mluvit.

Nemyslím že je řešením nákladní dopravy bude nákladní hyperloop, spíš bych se díval po nasazení lehčích materiálů u ostatních ekologických způsobů dopravy, tím bychom získaly ještě větší užitečnou hmotnost.

Myslím že sluníčky nazývá tzv. vítače, sluníčkáře, havloidy atd., tedy lidi humanitně vzdělané a žijící z odkazu jednoho dramatika. To zároveň něco vykazuje i o něm samotném.

Na malý bezpečný reaktor bych nesázel, to by musel být jedině fúzí řízený na rychlé neutrony a navržen tak že bez konstantního neutronového toku není sto pracovat. To ale nenavrhne asi nikdo. Jednak nezájem a jednak problémy, neefektivity Farnsworthova fúzoru. Navíc to vychází z triod a tyratronů, což sice dělat ještě umíme, ale vývoj je asi mizivý. pan Farnsworth totiž pracoval ve společnosti na elektronky. Se zředěným vzduchem je to ale cool dekorace, jen potřebujete asi 500-5000V @ 0,00xA.

To spíš budou pokračovat panely, běžně mají dnes 18-22 % účinnosti, drahé pak někde kolem těch 35 % a nejlepší jdou přes 45%, ale ty budou na trhu tak za 10-5 let.

Fúze nemusí být ani studená, britský startup prohlašuje že do roku 2025 bude mít fúzní reaktor s dobrým přebytkem výkonu a do 2030 by mohli mít asi 50MWe bloky.
(např.)
world-nuclear-news.org/NN-Tokamak-Energy-turns-on-ST40-fusion-reactor-28041701.html
(ale i jinde)

S teplotami a proměnou jižní Moravy na písek bychom měli něco dělat, paradoxně se tu zase v zimě asi bude ochlazovat, ztrácíme tu vodu a pokud jí bude málo v prostředí pak se nám zvětší teplotní extrémy. Není problém v tom že by se oteplovalo ale v tom že to krajina nedává a zvětšuje tepelné extrémy Mít tu relativně normálně rozmístěné lesy tak to nebude takový problém jako když jsou tu všude jen pole. S letošním počasím začínám mít obavu že na podzim dojdou první prachovo-písečné bouře.

Mám jisté podezření že zdaleka nezažíváme plnou sílu toho co způsobujeme, jednak nám asi před 7 lety naskočila negativní zpětná vazba na rostlinách, díky vyšší koncentraci CO2 lépe hospodaří s vodou a rychleji rostou, ale hlavně nám odtávání ledovců odebírá přebytečné teplo. Každé kilo ledu spotřebuje asi 334kJ. Až to zmizí, oteplování zrychlí. Pokud chceme začít něco s CO2 dělat, pak nejrychlejší bude ve velkém začít zalesňovat, Pákistán a Indie na tom již pomalu pracují, ale potřebujeme toho mnohem více.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Veľké tankery na LNG, kamiónovú dopravu na CNG. Spaľovanie nafty úplne zakázať.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

přesně tak. Navíc to bude chtít vybudovat napříč republikou síť potrubní pošty takzvaného Hyperflusu, aby se konečně dalo parádně cestovat jak zboží tak lidem. Je potřeba pokročit od Vančurovic fetu naftových žlutých úchylností minulýho století konečně vstříc budoucnosti ;)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ty to nechápeš, ten loop bude stát celej v celé ČR do roku 2025, takže jaderný a tepelný můžeme v klidu fakt odstavit, a pokud se to o měsíc dva spozdí, to na těch svíčkách vydržíme :D

Svíčky nebrat jsou horší než rakovinomety!

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No jasně ze zahraničí a pak nuceně i naším státem placení nátlakoví aktivisté z "neziskovky" Geenpiss, a jen padne návrh na nové bloky Temelína, které by ekonomicky nahradili naše hnědouhelné elektrárny, jak jim za 10 a pak 20 let přirozeně skokem po dotěžení dojde výhodné tuzemnské uhlí, tak obrátí většinu své pozornosti zase k blokacím a nepokojům i proti čistému jádru, co tu bezproblémově už fuguje historicky 40 let, i přez ty jejich neustálé žvásty a lživé tiskové zprávy.

Přitom levná elektřina je nejtůležitější věcí pro budoucí nejklíčovější rozvoj jak robotických továren tak i elektrodopravy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslíte si že nové bloky budou nějaká výhra? Spíš dopadnou jednou ze tří neslavných možností:
1) stavba se jen výrazně prodraží, průtah bude zanedbatelný, 1-2 roky.
2) stavba se výrazně prodraží, průtahy budou také velmi dlouhé.
3) stavbu se podaří sice dokončit přibližně na čas i v nákladech, ale bude poruchová. Bez problémů není v posledních letech v Evropě snad ani jedna elektrárna.

Mají bohužel pravdu s tím co se tu provozuje a jak se k elektrárnám přistupuje. Tváříme se tu jak během 10-20 let končí hnědouhelné elektrárny a pod., jenže už se tak nějak ignoruje že se prodávají a ty soukromé rozhodně nejsou vázány na zdroje uhlí u nás, ale dost často na to kde si majitel pořídil velkolom či důl. Takže se do některých vozí uhlí z Polska nebo Německa. A dokud ta elektrárna bude ekonomicky výhodná, tak jsou schopní vozit si uhlí třeba z Tramtárie. Naši podnikatelé jsou přístupem tak o 1-2 generace pozadu.

Zatímco ve světě je trend dosahovat co nejlepší účinnosti, emisních parametrů a pod., u nás je asi tak jedna uhelná elektrárny která má účinnost >40 %. To že jim je všechno ostatní jedno je vidět i na tom že emisní limity plnily až k roku kdy měla končit výjimka, ne k toku kdy měly tyto limity platit pro celou EU.

Neexistuje důvod proč dotovat stavu nových bloků JE v situaci kdy se staré elektrárny místo uzavření prodávají a uhlí se do nich vozí z ciziny.

Mám jisté pochybnosti že robotická linka bude nákladnější než nerobotická zaměstnávající lidskou sílu. To byste jednoho zaměstnance musel nahradit něčím o stejné výkonnosti a příkonu asi 10kW, abyste se dostal na hrubou mzdu jednoho zaměstnance, k tomu si vezměte že ušetříte na odvodech. Pro dopravu máte takovou zlomovou cenu někde kolem 10Kč/kWh. Cena elektřiny při nasazení JE se do tohoto limitů může, ale také nemusí vlézt.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kromě výčtu toho jak se to rokrade, jako cokoliv včetbně silnic a jaksi nepíšeš o tom, že je zbytečnéí stavět další... chyba nebo jenom silnice ti vadí protože to pocítíš hned? By jsi měl říci čím to chceš nahradit?
Uhlí fakticky dochází, nemámeho, z ruska neberem i když tam je protože je tam putin, z uklrajiny nemůžem, protože tam je taky putin v oblasti dolu. Z USA muzem, ale za draho, a jeste bychom museli prestavet elektrany na druh uhli co maji oni, potazmo jizni afrika...
FVE je taky naprd, protože zde prostě v zimě nesvítí i kdyby zelení 100x chtěli opak.
Pak můžeme spalovat kukuřicu, ale to ničí pole a nebudeme mit co žrát.
Uran máme, ale během stavby se pry krade, tak je zbytecne to stavet a potom, preci to nahradi FVE...

Co sem proboha začíná lést za lidi? Ví někdo vůbec jaké jsou kapacity přenosu (viz německo co je v prdeli, kdyb to neposílo pres nas a polsko) nebo jaká je denní spotřeba a to i v noci nebo když nesvítí a pochybuju že podnikatel řekjne, že bude někoho platit jenom když pojede počítač a zaměstnanec by byl v práci 18 hodina dostal by zaplaceno za 3...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Uhlí dochází akorát tak na současných dolech/lomech a při ignorování moderních technologií. Jinak jej máme asi tak na 100-200 let. Někdy si najděte soupis ložisek na stránkách ČGS, s nasazením podzemního zplyňování si poradíte i s problematickými ložisky. To že na ministerstvu sedí zabedněnci (lepší případ) nebo poskoci našich uhlobaronů (horší případ) kteří nedovolí Australanům ani pokusnou těžbu na malém ložisku u Mělníka to je vedlejší.

Celý problém těžby je v tom že v 90. letech skončila těžba černého uhlí na téměř všech dolech, nové nikdo otevírat při současných cenách nebude, jeden připravený asi také ne. Dále se postupně zrušila hlubinná těžba hnědého uhlí, což ale znamená že se odepsalo obrovské množství těžitelných zásob.

Soukromým společnostem je nějaká geopolitka celkem šumák, vzhledem k tomu že na ropu a plyn sankce nejsou, nepředpokládám že by byly na uhlí, ty si nakoupí kde chtějí a za kolik chtějí. To že nás importy stojí potenciálně majlant si jděte vyřídit s ředitelstvím vodních cest a úředníky neschopnými udělat kroky ke splavnění Labe. A ne, to není o tom že zlí ekologové nechtějí jez, jeho zdrž totiž řeší z pohledu našeho přístupu k moři pár kilometrů, tedy nic. Ty stejné organizace ale přicházejí s řešením v podobě modernizace lodí tak aby, mohly po Labi plout, respektive upozorňují na to že jsou dostupné moderní lodě, ale ani jedna společnost provozující plavbu je doposud nepořídila.

Co se týče silnic, ale i jiných dopravních systémů je můj názor takový že máme obrovské rezervy ve stávající infrastruktuře, která není efektivně využívána a často ani využitelná protože se o ni nikdo pořádně nestará, nebo se vylepšuje k horšímu.

Bez zásadních problémů by se dalo v krátkodobém horizontu jít tak na 10% z FVE, ale už se nám to začne mlátit s JE, v závislosti na tom jak se bude dařit budovat novou akumulaci se dá jít na 30% FVE, kombinace s VtE, které by ale vyžadovaly asi 5GW, se dostaneme na dalších asi 10% a už dnes máme přes 10% OZE, nebo tolik se vykazuje do EU, to máme ve střednědobém horizontu potenciál dostat se na 50 % OZE do nějakého roku, řekněme 2040-2050, když všechno půjde dobře a začne se s realizací v krátké obě. Tady je podmínka získat někde nějak akumulační kapacitu asi 60-80GWh. Ta umožní právě dosažení a potenciálně překročení 30% podílu OZE.

Dříve se počítalo že 1t uhlí = 1MWh, teď to je asi 750kg/1MWh a pomalu se blížíme ve světě na 500kg/1MWh, to je polovina a nevíme co se připravuje pod pokličkou v cizích strojírnách. Možná jsme na hranici doby dvouokruhových tepelných elektráren, možná bude třeba začít používat v kotli pomocné teplonosné médium a páru připravovat až v parogenerátorech. Tady by byl jistý průnik se solárně tepelnými elektrárnami, kovem chlazenými reaktory a případně i plynem chlazenými. ty teploty a tlaky asi nelze zvyšovat do nekonečna.

Co sem začíná lézt za lidi bych se spíš mohl ptát já, jsem tu podstatně déle než někteří ostatní uživatelé.

A jéžiš další jadernej sluníčkář.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nikoli, další zelený vylízanec.

Nálepkovači všech zemí spojte se!

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá
Leave the oil in the soil and the coal in the hole.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

kdyby raději zakázali prodej nekvalitního uhlí do domácností nebo prodej uhlí vůbec - udělali by pro životní prostředí víc!

Uhlí v RD by mělo zmizet co nejdřív nebo radši hned. Je to moc blízko našich plic. (na vsi)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online
185.66.36.26