Diesely v Evropě rekordně propadly, nahrazují je hybridy

Prodej vozů s dieselovým motorem v Evropě poprvé za poslední tři desetiletí klesl pod 30 %. Kvůli přísnějším emisním limitům je nahrazují hybridy, elektromobily nebo jiné alternativy.

Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jedinou rostoucí kategorií.
foto: Toyota

Vozy na alternativní pohon zaznamenaly v 1. čtvrtletí podle údajů asociace evropských výrobců automobilů ACEA meziroční nárůst prodejů o 46 % na 544 000 aut, což je téměř 18 % trhu.

Nejprodávanější alternativní kategorií byly hybridy, kterých si evropští zákazníci pořídili 310 308, což představuje meziroční nárůst o 49 %, následují elektromobily se 130 297 prodanými vozy a plug-in hybridy s nárůstem dokonce o 126 procent na 97 913 prodaných vozů.

„Hybridní pohon představuje jednoznačně nejefektivnější a okamžité řešení problému se snižováním emisí bez nutnosti externího dobíjení z elektrické sítě. Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu srovnatelnou nebo nižší než diesel a zároveň jej není nutné každý den připojovat do zásuvky jako elektromobil nebo plug-in hybrid,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Značky nabízející modely s alternativním pohonem se v prvním kvartálu letošního roku dokázaly úspěšně bránit poklesu. Zatímco celý trh zaznamenal pokles o 25 %t, například Lexus vykázal růst o 1,4 %.

Prémiové značky jako Audi nebo Volvo naopak o 18 až 19 % klesaly. Z mainstreamových značek byla nejúspěšnější Toyota s poklesem pouze o 7,3 %. Její největší soupeři během prvního čtvrtletí zaznamenali dvouciferné ztráty prodejů. Volkswagen se propadl o 24 %, Renault o 31,8 % a Ford dokonce 38 %.

Podobně se vyvíjel trh i v České republice, kde se podíl dieselů v 1. pololetí snížil na necelých 29 %. Hybridy a elektromobily tvořily přes 6 % prodejů.

tisková zpráva

42 Comments on “Diesely v Evropě rekordně propadly, nahrazují je hybridy”

  1. “Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu
    “Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu srovnatelnou nebo nižší než diesel”

    Opravte me kdo mate s hybridy bohatsi zkusenosti, ale ja mam za to, ze naftove motory si vetsinou vybirali zakaznici, kteri hodne cestuji. Hodne cestovat znamena travit hodne casu na dalnici kde byl naftovy motor jsko doma. Hlavni parketou hybridniho pohonu je ovsem spise mesto. Na dalnici se zadna velka uspora paliva diky hybridni technologii nekona…

    1. Měl jsem to samé auto předfacelift jen naftu, pak jsem měl
      Měl jsem to samé auto předfacelift jen naftu, pak jsem měl to samé auto pofacelift, mělo to nějakej mild hybrid, že to nějak rekuperovalo přes alternátor. Rozdíl spotřeby při stejném autě, stejném stylu jízdy a stejném složení cest byl ca 0,5 l/100 km ve prospěch toho hybridu, takže to myslím smysl mělo (s každým jsem najezdil cca 100 000km). S priusem, se kterým mám, řekněme, povrchní zkušenosti to bylo tak, že město a mimo dálnice super, dálnice mu až tak nešly – ale dneska už by to byla stará vrána, technologie může být jinde.

      1. Ja mam Prius II. generace, na dalnice se moc nehodi. Zacne mu
        Ja mam Prius II. generace, na dalnice se moc nehodi. Zacne mu dochazet dech nekde okolo 120km/h.

        Mam ale taky Prius PHEV (IV. generace Priusu) a ten je v legalnich rychlostech na dalnici uplne v pohode.

        Meril jsem i spotrebu, pri realnych 130km/h *prumerne* rychlosti podle GPS si vezme okolo 5,7L/100km.

        1. jezdil jsem asi mesic po Praze nahradnim vozem 2014 vw golf
          jezdil jsem asi mesic po Praze nahradnim vozem 2014 vw golf bluemotion udavanou kombinovanou 3,2l/100km dlouhodobe okolo 3l/100km .. to je furt nic proti nynejsim 10kWh/100km z domaci zasuvky.. jasne, 1000km v zime bych s tim jet ale moc nechtel ;p

          1. TDI z roku 2014 se spotřebou 3l/100km ve městě? Tomu
            TDI z roku 2014 se spotřebou 3l/100km ve městě? Tomu nevěřím. Teda na palubním počítači jo, ale reálně ne. Moje stará Octavka 2001 1,9 Tdi 66Kw taky jezdila mimo město podle palubního počítače i pod 4L. Ale reálné měření ukázalo, že realita je 5l.

    2. Nová Corolla 1,8 při ustálených 130km/h po rovině bere
      Nová Corolla 1,8 při ustálených 130km/h po rovině bere 6,5 l/100km. Je to hodně nebo málo ? Na reálné dálnici máte občas nějaké omezení, občas brzdíte (rekuperujete), občas vám pomůže baterka se zrychlením, takže při dodržování limitů bude spotřeba spíše kolem 5,5 l/km. Pokud ale se budete snažit jet 150-160km/h, tak už to za 5 opravdu nepojede.

      Ono po rovině při ustálené rychlosti hybrid opravdu moc neušetří, ale skutečný provoz a trasa vypadá jinak.

      1. Koupil jsem letos 2 roky starý Auris a první jízdy byly na
        Koupil jsem letos 2 roky starý Auris a první jízdy byly na dovolenou na Slovensko. 2000 km najeto a průměrná spotřeba 5,48 l a přitom jsem to nešetřil a navíc bez zkušeností se specifickým stylem jízdy. Teď už bych to uměl i za méně.

        1. Neprehanejte to s udavanim spotreby na setiny litru. Kdyz uz
          Neprehanejte to s udavanim spotreby na setiny litru. Kdyz uz jste takovy dusledny, tak jste urcite overil i pocitadlo kilometru. Ja to delam u vsech mych aut a zatim vsechny svindluji. Neco jde na vrub ojetym pneu, nebo ruzny prumer kazde znacky pneu. Ale systematicka chyba od vyrobce je jista. Az pojedete priste po dalnici, tak zkontrolujte podle kilometrovniku a na vzdalenosti 100km uvidite kolik % to svindluje. A jeste proverte teplotu benzinu, protoze teply se roztahuje a kdyz natankujete po jizde, vejde se do teple nadrze o nejaky to litr mene. Pri 2000 km a udaji na setinu litru byste nesmel mit odchylku vetsi nez 0,1 l.

    3. Mám zkušenost s oběma pohony a mohu teda srovnat. Jezdím
      Mám zkušenost s oběma pohony a mohu teda srovnat. Jezdím cca. 30-40 tisíc ročně a většina z toho dálnice CZ-DE a zpět.

      Diesel:
      Volvo S80 aut. AWD 160 kW
      Hybrid:
      Lexus GS 450h 215 kW

      Jsou to zcela srovnatelná auta, co se týče velikosti, hmotnosti, Lexus je ale živější (cca. o 2 sekundy 0-100 a i pružné zrychlení) a samozřejmě, tišší.

      S oběma auty jsem jezdil (s Lexusem stále jezdím) stejné trasy a cca. i stejným tempem, dálnice tempomat 130. S Volvem najeto 110 tisíc, s Lexusem zatím 60 tisíc km.

      Spotřeba Volvo za celou dobu: 7,6 l/100 km
      Spotřeba Lexus zatím: 7,5 l/10 km

      S Volvem jsem se dostal min. na něco kolem 7 litrů na 100, níž už to moc nešlo. Ve městě a se studeným motorem, na krátké jízdy šla spotřeba nahoru. Naštěstí takových jízd moc nemám.

      S Lexusem se dostanu teď v létě i pod 7, rekored na jednu nádrž mám 6,6 na 100 a to je právě dálnice CZ-DE a zpět klidným tempem kolem 130 tempomat. Lexus je úspornějšá na krátké trasy a po městě a okolí, ale hlavně v létě, kdy se rychleji zapojí elektromotor. V zimě je spotřeba vyšší, déle trvá než se motor zahřeje a může se vypínat. Rozdíl zima vs. léto je u Lexusu vyšší než byl u Volva.

      Takže ano, hybrid dokáže jezdit úsporně na úrovni dieselu ve stejné velikosti a kategorii auta a to i v případě, že převládají dálniční jízdy. Samozřejmě, u městského auta by ten rozdíl byl znatelnější. Ale zase, kdo by si pořizoval jako městské auto diesel, že?

      Všechny uváděné spotřeby jsou naměřené dle dotankování, žádné odečítání z palubního počítače, ty oba trochu kecají 🙂

              1. Ale tak to prostě je, nic s tím nenadelate 🙂 Uživatele
                Ale tak to prostě je, nic s tím nenadelate 🙂 Uživatele čehokoliv zajímá komfort užívání, prospěch a pak cena, co to stojí. Já za to nemůžu, že mi EV nenabídne to, co požaduji a jak tak koukám na provoz kolem sebe, je nás zatím drtivá většina.

                Tak si užívejte vaší elektrickou americkou káru ke spokojenosti, mě ke stejné spokojenosti slouží moje auto.

                1. Nevim zda to jste prave vy, ale u nas v obci nejaky zmetek
                  Nevim zda to jste prave vy, ale u nas v obci nejaky zmetek topi v zime po pulnoci jakymsi odpadem. Asi smes pneumatik, vyjeteho oleje a plastu. Tahne se to pres celou obec/mesto a nelze zjistit od kud to prichazi. Asi se ten zmetek take odvolava na prospech, komfort a cenu. Doufam ze mu nekdy vleze ten sajrajt do obyvaku a uz z nej sam nevyleze a vynesou ho nohama vpred.

                2. Vendulko, Tys dostal v blázinci za vzorné chování
                  Vendulko, Tys dostal v blázinci za vzorné chování dvoudenní přístup na Net?

                3. Proč na slušný příspěvek reagujete tak agresivně, jste
                  Proč na slušný příspěvek reagujete tak agresivně, jste normální?

                4. Kazdej mame slaby chvilky, navic se uz omluvil, a za to
                  Kazdej mame slaby chvilky, navic se uz omluvil, a za to klobouk dolu. To se tu moc nenosi. Ja ted kdyz neco napisu tak to po sobe prectu. A staci minutovej odstup a pulku toho zase smazu protoze to je nekdy utocny. Cloveku to v prvni chvili ani neprijde.

                5. Topim plynem, takže ne, nejsem to já. Moje auto splňuje
                  Topim plynem, takže ne, nejsem to já. Moje auto splňuje podmínky provozu, tak nevím proč tady placate nesmysly o vynášení nohama napřed.

                  Az bude EV pro mě vhodný, koupím si jej klidně a rád. Zatím není, jezdím v tom, co mi vyhovuje.

                6. Nohama dopredu je zacileno na toho zmetka co vsechny travi
                  Nohama dopredu je zacileno na toho zmetka co vsechny travi jedovatym kourem. Nebylo to urcene na vas, i kdyz ten uvod byl trochu tendencni. Priznavam a sorry.

                7. Jo takovi sousedi jsou fakt „vyhra“ v loterii. Dneska by ste
                  Jo takovi sousedi jsou fakt „vyhra“ v loterii. Dneska by ste mu uz mohl „zatopit“ ne? Myslim poslat na nej kontrolu. Neni to zadny „bonzovani“ jak se bohuzel v Cesku porad mysli, ten clovek prece travi vsechny okolo. I kdyz chapu ze pokud by vedel kdo kontrolu poslal, taky nic moc. Vztahy se pak jeste zhorsi.

                8. Díky za to. V dnešní ČR je i hybrid zatím pořád rarita.
                  Díky za to. V dnešní ČR je i hybrid zatím pořád rarita.

          1. Tak až bude stát Ev jako spalovak a nebude mi omezovat při
            Tak až bude stát Ev jako spalovak a nebude mi omezovat při mých cestách, tak ho koupím. Přemýšlel jsem o tom hodně ale při spoustě obyčejných cest tady v Japonsku by to byl opruz. A nejen pro mě ale pro všechny kteří jsou na jízdě nějak zainteresovaní. V Japonsku je běžně jen 100V tak ani za celou noc moc nedobijete. Třeba u kamaráda. Zatím se mi za Ev který by mi zkomplikovalo jezdeni nechce dát tolik.
            Navíc celkovou dlouhodobou spotřebu benzinu mam 1,9 l/100. To je pořád špatně?

            1. Aha, takze Toyota nedela EV kvuli japonske siti 100V. To dava
              Aha, takze Toyota nedela EV kvuli japonske siti 100V. To dava trochu smysl. Ale oni hodne exportuji a meli by to zrevidovat. V USA je take jen 110V, ale tam jezdi vic EV. Zlata Evropa s 3f siti. I kdyz v Recku, Italii a jinde na jihu 3f moc nemaji.
              Ocenuji vasi vstricnost k EV. Spousta lidi tvrdi, ze EV nikdy nekoupi. Hodne se mili a budou jeste koukat jak zmeni nazor.

              1. Teď nevím odkud kam je to myšleno jako ironie. Nebo není?
                Teď nevím odkud kam je to myšleno jako ironie. Nebo není? Omlouvám se.
                Síť s tím asi nemá co dělat. Navíc v Číně už snad Ev prodává a brzy začne prodávat Ev Lexus. I když to bude asi compliance car. Ale že by neměli technologií tím to asi nebude.

                1. Šinkansen vlevo, Tokaido line – hlavní trať než postavili
                  Šinkansen vlevo, Tokaido line – hlavní trať než postavili Šinkansen – taky vlevo. Ale asi máte pravdu, někde jsem viděl taky myslím vpravo ale jestli tak to je spíš výjimka.

    4. Tak nikdy se nejede vyhradne po dalnici, napriklad Praha – Pec
      Tak nikdy se nejede vyhradne po dalnici, napriklad Praha – Pec pod Snezkou a Praha pres Hradec je 5.1L /100km kombinovane s Toyotou Corolla 2019 1.8 hybrid s pneu 18″, dalnice 140km/hod, cele na adaptivni tempomat pouze po vetsinu cesty. Jinak bezne 3.9L po Praze a okoli. Vse leto, zima je trochu horsi, cca 10%.

      1. Prius 3. gen. a ty cisla co uvadite budou podobny. Me to jen
        Prius 3. gen. a ty cisla co uvadite budou podobny. Me to jen vylepsuje vetsi baterie (PHV), takze treba v dlouhych kopcich docela rekuperuju. Ted jsem jel na horach okruh asi 150km, nabijel jsem v kempu a pak po ceste zadarmo pred obchodakem. Celkova spotreba byla 2,3 na 100. Uz se tady opakuji a omlouvam se tomu kdo to cetl, ale i ta minibaterka co tam mam dela s tou spotrebou zazraky. Pokud se casto nabiji, samozrejme :-).

    5. Finta je v tom (jak uz psali jini), ze auto nejede jen po te
      Finta je v tom (jak uz psali jini), ze auto nejede jen po te dalnici (a i po ni nejede vzdy „dalnicni“ rychlosti).

      Ja muzu uvest za sebe cestu do Chorvatska (cca 2400km) – loni celkova spotreba 4,2, letos 4,0. Tempomat nastaven na 135km/h (cca 127 GPS) tam kde to bylo mozne a legalni.

      1. To je pekne. Na takovou spotrebu se dnesni naftove motory
        To je pekne. Na takovou spotrebu se dnesni naftove motory nedostanou.
        Takze je to jako s bevkem. Nelze odecist spotrebu ciste na dalnici a rict “to ma maly dojezd”, protoze na kratke trase vas dojezd netrapi a na dlouhe nikdy takovy prumer nevyjde, i kdyz ty dalnice prevazuji.

Napsat komentář