Automobilka Tesla Motors přestala svůj sportovní elektromobil Tesla Roadster vyrábět už před lety. Kde ona skončila, navazují další. Znovuzrozená legendární značka Detroit Electric představila své elektrické auto, které se Roadsteru nápadně podobá. Nese ale označení SP:01.
foto: Detroit Electric
SP:01 společnosti Detroit Electric je dvoumístné sportovní elektrické auto s max. rychlostí 250 km/h (Tesla Roadster: 201 km/h) a zrychlením z 0 na 100 km/h během 3,7 vteřiny (Tesla Roadster: 3,9 vteřiny).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tesla prodává ojeté Roadstery online
Karoserie vozu je velmi lehká, vyrobená z uhlíkových vláken. Výkon elektromotoru je 201 koní (150 kW, pro srovnání Tesla Roadster: 248 koní/185 kW). Dojezd na jedno nabití 37kWh baterie se má pohybovat přes 288 km (dle NEDC). Pro srovnání, Tesla Roadster ujel na jedno nabití 365 km kombinovaných.
Výroba auta bude omezená, vyrobí se pouze 999 kusů, a to přímo v Michiganu, v továrně společnosti Detroit Electric ve Wayne County. Celková hmotnost vozu činí 1067 kg (Tesla Roadster: 1235 kg). Elektromobil SP:01 je postaven na hliníkovém podvozku.
Auto je vybaveno manuální převodovkou o čtyřech stupních, pátý stupeň lze aktivovat za příplatek (!). Stejně tak lze za příplatek dostat automatickou převodovkou, karbonový kryt kabiny nebo jinou barvu kůže v interiéru.
“Elektromobil SP:01 bude exkluzivní, luxusní a technologicky pokročilý,” komentuje v tiskové zprávě novinku Albert Lam, šéf Detroit Electric. Hlavním designérem vozu je Jerry Chung. Auto může zároveň fungovat jako záložní zdroj energie. Z 240V/32A zásuvky se dobije za 4,3 hodiny.
SP:01 je první auto od roku 1939, které se bude prodávat pod značkou Detroit Electric. Cena začíná na $135 000 bez jakýchkoliv příplatkových prvků. Záruka je tři roky a 30 000 mil. Výroba začne v srpnu 2013.
Pokud vám SP:01 nápadně připomíná Tesla Roadster, případně Lotus Elise, pak vězte, že oba elektromobily z modelu Elise vycházejí. Na konci roku 2014 chce Detroit Electric vyrábět dokonce celou řadu elektromobilů.
Proč tam asi ti
Proč tam asi ti “amatéři“ dali tu převodovku?
– Nerozumí tomu?
– Nějaká jim zbyla ze spalovače a jen k tomu přibastlili elektromotor?
– Pro radost staromilců, kteří rádi řadí?
– Pro snížení spolehlivosti aby bylo co opravovat?
No nejspíš sice použili nějakou ověřenou převodovku, čímž si ušetřili vývoj redukčního převodu s diferenciálem… Získali tím ale zásadní výhody:
– Lepší dynamika
– Vyšší účinnost pohonu
– Vyšší maximální rychlost
Elektromotor je pořád jen reálný neideální stroj… a není mu jedno, jestli přes něj teče 100 či 200A.
Má-li motor jmenovitý proud 100A, moment 100Nm, při převodu 2 je na kolech 200Nm. Pokut potřebuju na kolech 400Nm, tak musím zvýšit proud na přibližně 200A. To ale znamená:
– Musím na to mít dimenzovaný měnič
– Veškeré ztráty pohonu se zvýší více než dvojnásobně, motor to dlouho nevydrží a měnič taky ne, pokud nemá bohatě předimenzované chlazení
Pokud ale změním převod na 4, tak na kolech mám zase 400Nm, motorem, měničem teče 100A, a při takovém proudu můžu jet třeba do vybití akumulátoru.
Na druhou stranu 4 (5) převodů je pro tak výkonný motor zase trochu moc, ideální by byly 3:
http://www.hybrid.cz/prevodovka-prodlouzi-dojezd-elektromobilu
Ořezaný Roadster. Jó,
Ořezaný Roadster. Jó, někdo by se rád přiživil na úspěchu Tesly. OK, proč ne, ale tomuto projektu chybí nápad, na který by utáhl zákazníka. Navíc oproti Roadsteru tomu chybí 2 metráky lithia a 100km dojezdu, což je o 7 let později a při zhruba stejné ceně….. no řekněme, takový ten Cimrmanovský „úkrok stranou“ :-). Takže potenciální zájemce o tento typ auta dost možná raději sáhne po ojeté Tesle.
Mě přijde fascinující,
Mě přijde fascinující, jak je hliníkové šasi Lotusu nadčasové (projekt před rokem 1994) a kolik projektů na jeho základě vzniklo (Lotus Elise, Lotus Exige, 2Eleven, Tesla Roadster, Rinspeed SQuba, Detroit Electric, Henessey Venom GT, …..).
Drobnými úpravami z něj vzniklo několik dalších vozů, které vypadají pořád skvěle. Detroit Electric tímto roadsterem posbírá jen zbytky zákazníků, které zaujala Tesla Rooadster, která již není k mání. Nějaký boom z toho nebude. Každopádně jim držím palce, ať vyvíjejí a produkují zajímavé vozy. Konkurence na poli elektromobilů by byla zdravá, jen by urychlila vývoj a pomohla snižovat cenu. Tím by se produkční elektromobily opět o kousek přiblížily běžným zákazníkům. Napadá mě, jaká je škoda projektu Fisker Atlantic. Designově velmi povedené auto. Kdyby jej Detroit Electric odkoupili, přepracovali (designové úpravy, vyjmuli z něj spalovací motor/extender – velké snížení váhy, možnost použití větších akumulátorů,…..), dostanou z něj za menší náklady, hotové, pohledné a funkční vozidlo… No uvidíme…
Mě na tomto voze přijde
Mě na tomto voze přijde zajímavé zejména zvolené řešení s vícerychlostní převodovkou (ať už řazenou ručně nebo automaticky) ostatní parametry nejsou špatné, ale po nástupu společnosti TESLA nijak neohromují.
Podle mě tady bude hodně
Podle mě tady bude hodně společných rysů s Teslou. DE začne se sporťákem jako Tesla, chtějí vyrábět pestrou škálu modelů jako Tesla a určitě se chtějí uvést stejně jako Tesla. Otázkou je, budou stejně úspěšní jako Tesla? Stačí se podívat na Fisker. Ten je podle mě už v posledním tažení a odchodem Henrika se nic nezmění. Ale nechám se rád překvapit.
Mají 7 let zpoždění.
Mají 7 let zpoždění.
No nevím, záruka na
No nevím, záruka na 50000km je docela málo. Navíc při té ceně.
Puvodni Roadster mel taky
Puvodni Roadster mel taky jen 36k mil (58.000km). Ale na certifikovane ojete Roadstery v Americe dava Tesla lepsi-nez-novou zaruku 37.000 mil 🙂
Pěkný auto, myšlenka
Pěkný auto, myšlenka taky, jen ta cena…