Daimler investuje v USA do elektromobility $1 mld.; Elon Musk říká, že je to málo

Do zajímavé slovní přestřelky se aktuálně dostali společnost Daimler a Elon Musk. Značka Mercedes-Benz totiž oznámila, že investuje do své továrny v USA $1 mld. Musk odvětil, že je to málo.

Vedle už existující továrny Tuscaloosa v Alabamě, která právě oslavila 20 let, nově vyroste další provoz pro výrobu baterií
foto: Daimler

Továrna Daimler ve městě Tuscaloosa (Alabama) zaměstnává kolem 10 000 lidí. Vyrábějí se tam vozy třídy C, GLS a GLE a funguje už 20 let.

Nyní se ji Daimler chystá přestavět tak, aby mohla vyrábět novou generaci elektrických aut řady EQ pro severoamerický trh. Tedy elektromobily a plug-in hybridy.

Investice v hodnotě $1 mld. bude znamenat rozsáhlé úpravy, které umožní výrobu elektromobilů a navíc také rozjezd výroby baterií. V továrně Tuscaloosa se mají vyrábět zejména SUV modely řady EQ.

Stavba nového výrobního závodu by měla začít v roce 2018. Výroba elektrických aut by pak měla v renovované továrně začít koncem tohoto desetiletí.

Když se k informaci o miliardové investici Daimler připletl na Twitteru Elon Musk, neváhal a zareagoval. Napsal, že pro společnost formátu Daimleru je miliarda dolarů dost málo, a že tam chybí nula.

Správci sociálních sítí u Daimleru nezaváhali a hozenou rukavici zvedli. Muskovi odpověděli, že má naprostou pravdu, a že zmíněná miliarda je pouze částí plánované více než $10mld. investice do elektromobility.

Elon Musk byl tedy marketingem Daimleru poněkud „uzemněn“, ale ke své cti prostě jen odpověděl „Dobře“.

tisková zpráva

29 Comments on “Daimler investuje v USA do elektromobility $1 mld.; Elon Musk říká, že je to málo”

  1. Dobrý den, čtu tady Vaší diskusi a rád bych přispěl
    Dobrý den, čtu tady Vaší diskusi a rád bych přispěl mými zkušenostmi. Mám osobně LEAFA už něco přes rok, ujel jsem 30.000km a přečetl jsem o nich už opravdu velké množství článků. Ta na první pohled jednoduchá kalkulace je úplně mimo mísu, protože s autem souvisí ještě mnoho dalších nákladů. Kupříkadu já žiju v Praze, mám zdarma všechny modré zóny, narozdíl od LPG nebo CNG mohu zajet do podzemních garáží, což byl jeden z hlavních argumentů proč bych nechtel CNG nebo LPG, dále nesouhlasím s tvrzením, že za 500.000,- dostanu stejně vybavený vůz OCTAVIA jako NISSAN LEAF 30kWh TEKNA, v době kdy jsem se rozhodoval o nákupu auta, stála stejně vybavená OCTAVIA 730.000,- a LEAF mě stál 810.000,-, další podstatný rozdíl je cena servisních prohlídek, já jsem zaplatil za servisní prohlídku 849,- včetně DPH, dále mohu uvést, že pokud správně využíváte rekuperaci, tak vám vydrží brzdové obložení a kotouče až 10ti násobek, než u spalovacího auta, další důležitou věcí je, že elektroauta drží na hodně mnohem více, než spalovací při případném prodeji auta po 5ti letech a takhle bych mohl pokračovat…. Je težké přesně určit kolik člověk přesně ušetřil, protoře každé auto má své výhody a nevýhody, které se ani nedejí přesně vyčíslit, v mém případě, sem podle mých výpočtů už po prvním roce srovnal cenový rozdíl a nyní mě každý kilometr stojí neporovnatelně méně…

    1. Pěkně a rozumně napsáno. Jen jsem přesně nepochopil jak
      Pěkně a rozumně napsáno. Jen jsem přesně nepochopil jak jste dokázal za jeden rok srovnat rozdíl v ceně 80tis na nákladech.

      A ještě bych měl jednu malou připomínku. Určitě bych nesrovnával Leafa s Octavkou. Velikostně je to blíže k Fabii. Přeci jen jde o užitnou hodnotu kterou má malé auto menší.

      1. Byl tu i jeden uživatel ze Slovenska, který najel za 2 roky
        Byl tu i jeden uživatel ze Slovenska, který najel za 2 roky a 2 měsíce 100 tis. km s Nissan Leaf. Za to období utratil cca 900 EUR za veškerou údržbu, zimní pneu a elektřinu. Rád bych viděl, podobnou kalkulaci na spalovák s výkonem 120k a k.m. 280Nm.

          1. Já bych i věřil. 2x výměna oleje a filtrů ročně
            Já bych i věřil. 2x výměna oleje a filtrů ročně včetně servisních prohlídek v autorizáku, to je minimálně 10 litrů ušetřených. Za palivo na 30 tisících ušetříte taky hodně. Za parkování auta ušetříte 10 litrů, ono to skáče.

                1. Firma jen na jednom autě ušetří cca 40 tis. v Praze,
                  Firma jen na jednom autě ušetří cca 40 tis. v Praze, protože nepotřebuje placené stání na ulici.

        1. To som boil ja. Prikladám kalkuláciu.
          2roky,1 mesiac,3 dni a

          To som boil ja. Prikladám kalkuláciu.

          2roky,1 mesiac,3 dni a 100.000km s Nissanom Leaf 24 kWh za 900 EUR.

          Cena auta Nissan Leaf 24 bateria…… 21.000 € bez DPH.
          Najazdené:……………………… 100.000 km

          Náklady na palivo:
          Nabíjanie doma: 1.640 kWh x 0,15 €/kWh
          (výpis z faktúry v garáži)…………..= 246 € s DPH
          Nabíjanie na verejných nabíjačkách:
          ? kWh bezplatné …………………..= 0 €

          Náklady na servis a opravy:
          Servis: 2 x 99 + 1 x 109 ………………………………..= 306 € bez DPH
          Závady: pri 98.000 km výmena
          ložiska ľavého predného kolesa……..= 0 € (v záruke)
          99.000 km výmena žiarovky
          ľavého svetlometu ……………….= 18 € bez DPH
          Pneumatiky: dokúpená zimná sada Matador…………………………= 180 € bez DPH
          kúpená letná sada Matador ………..= 150 € bez DPH
          Brzdy: mechanik ich odhadol na
          70% nových bŕzd………………….= 0 €

          Celkové náklady po 100.000 km …….= 900 € bez DPH

      1. Posta svarila par trubek s kusem plechu, a dala do toho malou
        Posta svarila par trubek s kusem plechu, a dala do toho malou baterku, prodejni cena s dph atakuje milion….
        Masoveny vyrabeny osobak stoji obri ranec penez na vyvoji i kdyz jde jen blby facelift, kdez to od nuly novy model, s odlisnou vyrobni linkou a jinym typem pohonu…

        1. No pár trubek to není, seděl jsem v tom, ale je to
          No pár trubek to není, seděl jsem v tom, ale je to užitkový auto na míru pro pošťáka, takže není potřeba nějaký luxus. VW za vývoj chtěla cca miliardu EUR a vypadalo by to možná trochu líp, to je tak všechno. Za ty peníze se dá postavit celý město, za čtvrtinu téhle částky postavil Mercedes celou fabriku v Rusku na výrobu aut.

  2. každopádně je to málo 😉 Mercedes-Benz má totiž mindrák
    každopádně je to málo 😉 Mercedes-Benz má totiž mindrák z dob kooperace s Teslou a místo toho aby poctivě makal na elektromobilech doma v evropský germánii tak jde rači brát Tesle kšefty a vysávat ameriku a to se Dodíkoj nebude vůbec líbit :))) háre háre kraksna 😀

    youtube.com/watch?v=0it7w7ah55k

    1. Není to sedmdesátinásobný, ale jen sedminásobný rozdíl.
      Není to sedmdesátinásobný, ale jen sedminásobný rozdíl. Mercedes hodlá celkově investovat 10 miliard, ona 1 miliarda je pouze u té jedné továrny v USA. VW různě propaguje, že do snad 2025 bude třetina jím produkovaných aut elektrifikovaná, má tedy znatelně širší plány na elektro mobilitu než Mercedes.

      1. Nevěřte tomu, produkce samozřejmě poroste jenže 1/3 za 8
        Nevěřte tomu, produkce samozřejmě poroste jenže 1/3 za 8 let je prostě příliš mnoho. První pořádná auta s dojezdem 600km – reálně 450km budou okolo roku 2020 cena asi milion korun. Proti tomu budou stát benzíny s reálnou spotřebou pod 5l/100km ty EV budou nenávratné. Podívejte se na LPG nebo CNG obě tyto technologie jsou reálně návratné a jejich podíl na celkovém počtu aut je do 5% a z toho většina LPG. Nemyslím si, že reálně nenávratné EV s omezeným dojezdem mohou mít 1/3 podíly na prodejích. EV prosadí teprve tehdy až bude investice do nich zajímavá a to do roku 25 není reálné.
        Příklad dnešní situace. Vybavený leaf stojí 750 000 korun. Škoda Octávia 500 000 leaf ujede 200 km a baterie vydrží 1000 cyklů. Pokud cena Octavie za 1 ujetý km je cca 1,4kč a leafu 0,3 kč pak po 200 tis máme úsporu 220 000. Naše Octávka je v polovině životnosti a leaf je auto se zničenou baterkou čeká ho velmi drahá výměna celé baterie. To auto se ani nevrátilo natož aby měl majitel nějaký zisk. Navíc majitel leafu celou dobu jezdil s omezením dojezdu na 200km – a pro nic !
        Tuto jednoduchou úvahu si udělá každý kdo chce vydat řádově stovky tis korun za auto. Bez nějakých daňových či jiných úlev je celá el. mobilita zatím z ekonomického hlediska o ničem. Ty křivky výhodnosti se podle mě protnou právě někdy okolo roku 2025 teprve až EV bude stát to samé co diesel pak půjdou prodeje strmě nahoru a stát nebude EV prosazovat , ale zdaní je, protože přijde o spotřební daň z nafty a benzínu.

        1. To je hodně jednoduchá kalkulace, kde se nepočítají
          To je hodně jednoduchá kalkulace, kde se nepočítají servisní náklady, to že baterie v Leaf vydrží 2000 cyklů (záruka na baterie je tak 1000 cyklů) a předpoklad, že Octávia vydrží 400 tis. km, je hodně nerealistický (to bývávalo), dnes mají motory po 200 tis. už dost. To počítání bude zase jiné u Octávie CNG, prostě je to o tom, co vlastně člověk chce. Jsou tady lidi co jezdili v Octávce, dnes jezdi v Tesle a jsou spokojeni, asi jim to vychází.

            1. Ono opravit se dá všechno, nakonec i vyměnit motor, ale za
              Ono opravit se dá všechno, nakonec i vyměnit motor, ale za jakou cenu? Dnešní motory jsou koncipované na životnost 100-200 tis. km,např. Smart – Range Rover. Např. kamarád dával na protiúčet Range Rover (kupoval nový model) a když se podivoval nad malou výkupní cenou, tak prodejce mu řekl, že nájezd 160 tis. km je v podstatě odepsaný motor. Range ho vyšel za 4 roky na 2,5 mil., když se spočítala údržba a odečetla výkupní cena. Nepočítám palivo se spotřebou 14l/100km za cca 700 tis.. On sám by ty peníze nedal, ale firma to cáluje, takže OK.

        2. Prestal sem cist u te vyhozene baterky po 200k kilometrech.
          Prestal sem cist u te vyhozene baterky po 200k kilometrech. Vis co umozni autonomni carsharing flotilu aut ktere budou jezdi 90% casu a ne 2% casu jak to maji auta dnes? No prave EV ktee nemaji problem s najezdem v radech milionu kilometru. Tak to mas v hlavince trosku popletene, je to prave naopak jak pies. Oktavka ti po 250k km klekne ztimco poradne EV se u 1M km teprve zahriva.

        3. Takto jednoduchou uvahu si udela clovek, ktery o ev absolutne
          Takto jednoduchou uvahu si udela clovek, ktery o ev absolutne nic nevi, jezdi s deset let starym spalovakem a naivne si mysli, ze i mladsi spalovaky vydrzi to co ty predkrizove, na kterych se jeste tolik nesetrilo, a ktere nebyli sesnerovany emisnimimnormami, takze opravdu zvladali jezdit i za 5l/100km s relativne velkou zivotnosti.
          Az vas nejaky mladsi spalovak vyskoli tak se zacnete o ev zajimat vazneji, a po nastudovani jak to doopravdy funguje vas privitame v klubu. 🙂

Napsat komentář