Cyklistické estakády řeší problémy s dopravou

Jan Grohmann - 13 Srpen 2014

Kolo je efektivní a levný způsob dopravy ve městě. Jízda na kole v ulicích přecpanými auty je však někdy doslova hazardováním s vlastním zdravím. Města jako Kodaň, Melbourne nebo Londýn proto chystají stavbu cyklistických estakád umístěných několik metrů nad úrovní ulic.Cyklistický viadukt v Kodani

Cycle Snake neboli "cyklistický had" v Kodani
foto: Dissing + Weitling

Dánské hlavní město Kodaň je zřejmě nejpřátelštější město k cyklistům. Více než 50 % obyvatel Kodaně jezdí do práce na kole.

Cyklistům pohyb po městě usnadňuje více než 350 kilometrů ulic, silnic a stezek určených jen pro kola.

Ale i Kodaň se potýká s přeplněnými ulicemi a bulváry. Kudy z toho ven? „Tam nahoře je spousta místa,“ můžeme trochu upravit slavný výrok otce nanotechnologií Richarda Feynmana.

Dánské designérské studio Dissing + Weitling navrhlo 213 m dlouhou a 4 m širokou cyklistickou estakádu „Cycle Snake“ vedoucí nad rušným nábřežním nákupním centrem. Cyklisté se tak lehce vyhnou provozu na nábřeží.

Nic však není zadarmo. Výstavba cyklistické dálnice Cycle Snake přijde na 5 milionů dolarů (98,5 milionů Kč).

Projekt Veloway je již připravován od roku 2012.
video: YouTube

Koncepčně podobný je australský projekt cyklistické estakády Veloway. Jde o ambicioznější projekt 1,7 km dlouhé cyklostezky propojující důležitá centra města Melbourne.

Ostatně, problémy s dopravou jsou v 3,6 milionovém Melbourne násobně větší, než v Kodani s „pouhými“ 530 000 obyvateli.

Velvoy kopíruje dálniční estakádu vedoucí skrze Melbourne. Pro konstrukci cyklostezky jsou ve velké míře použity lehké kompozitní plasty. Cyklistům zpříjemní cestování solární lampy a větrolamy.

Melbournská cyklistická estakáda je projektem konsorcia několika architektonických a inženýrských firem. Konsorcium chce přesvědčit město, aby stavbu cyklostezky Velvoy v hodnotě 23 milionů dolarů podpořilo. Pokud půjde vše podle plánu, podobné cyklostezky se pak mohou rozšířit po celém městě.

Další podobné projekty získávají popularitu na celém světě. Před dvěma měsíci jsme informovali o záměru Londýna postavit cyklistické superdálnice spojující celé město.

Londýnské architektonické studium Foster + Partners  přišlo s nápadem vybudovat cyklistické dálnice "SkyCycle" umístěné nad kolejemi příměstské železnice. V ideálním případě vznikne 220 km tras pro cyklisty vedoucí celým Londýnem.

Gizmag
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Ta lávky na fotografii je jen pro chodce. Protože cyklista by velmi snadno přepadnul a od smrtelného úrazu by mu nepomoha ani přilba .

Nastoupí přirozený výběr: šikovný cyklista přežívá, nemehlo hyne.

Obrázek uživatele Radovan

Tož tou nás jsme skromnější. Stačilo by, aby starosta ten tankodrom, co mu říká vzletně kombinovaná cyklostezka a stezka pro chodce, opatřil novým asfaltem. Babiny už tam nemusí děcka v kočárkách houpat, stačí jen jet a děcku drkotají i ty první 2 mléčné zuby. A úplně super by bylo, oddělit chodce a cyklisty, každého na jednu stranu. Když z obou stran cesty jsou chodníky jak kráva. Bylo by to bezpečnější pro obě strany. Holt jiný kraj, jiný mrav.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?