CUPRA začíná s přípravou na off-roadové závody Extreme E

Tým ABT CUPRA XE se připravuje na seriál terénních závodů Extreme E pro elektromobily v pěti lokalitách na čtyřech kontinentech.

Hlavní výzvou pro jezdce a inženýry je nalézt u vozu e-CUPRA ABT XE1 harmonii mezi sportovními výkony a hospodárností
foto: CUPRA

Devět mezinárodních týmů bude v seriálu závodů Extreme E vzájemně poměřovat své síly se 100% elektricky poháněnými vozy v arktických podmínkách, na poušti, v deštném pralese, na ledovci i v přímořských oblastech celého světa. Tým ABT CUPRA XE budou reprezentovat jezdci Mattias Ekström a Claudia Hürtgenová, kteří před prvním ostrým startem absolvovali poslední testy.

Terénní „bestie“. Takto označuje jezdec týmu Mattias Ekström závodní vůz e-CUPRA ABT XE1: „V terénním nastavení bude mít výkon 400 kW a řekl bych, že je hrozně rychlý. Když tedy uvážíme všechny prvky včetně pneumatik pro povrchy s nízkou adhezí, vysokou hmotnost vozu a pořádnou dávku výkonu, tak nám vychází, že výsledkem této kombinace bude bestie, kterou bude těžké krotit,“ říká.

„Podle mého názoru jsou rozhodující rozměry vozu. Díky své výšce a šířce je mnohem obratnější. Myslím si, že nejnáročnější bude řízení tohoto vozu v tak odlišných terénech, protože pokaždé bude reagovat jinak,“ dodává.

Adaptace na nejnáročnější terény

Jak vysvětlil vedoucí technického vývoje oddělení CUPRA Racing Xavi Serra, elektricky poháněný závodní vůz je vybaven sadou akumulátorů o kapacitě 53 kWh, která je uložena za prostorem pro posádku. Tím bylo dosaženo rozložení hmotnosti ve prospěch zadní nápravy. V závislosti na různých terénech se bude podle Serry lišit i dojezd na jedno nabití akumulátorů.

„Na okruhu jsou velmi konzistentní podmínky, ale v tak rozmanitých terénech se bude hodně věcí měnit podle toho, jestli pojedete na pevném podkladu nebo šotolině… svou roli bude hrát také venkovní teplota,“ říká Serra.

Data a zkušenosti ze seriálu Extreme E budou využívány v budoucích projektech elektrifikace modelů CUPRA

Data a zkušenosti ze seriálu Extreme E budou využívány v budoucích projektech elektrifikace modelů CUPRA
foto: CUPRA

„Na rozdíl od závodního vozu e-Racer se tentokrát zaměřujeme více na výkonové charakteristiky než na řízení spotřeby energie,“ dodává Serra. Samotné vozidlo, Odyssey 21, budou mít všechny týmy stejné, a to včetně pneumatik Continental s vnějším průměrem 940 mm. Vozidlo má šířku 2,3 metru a výšku více než 1,8 metru. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za cca 4 sekundy.

Ve dvou se to lépe táhne

Všechny týmy, zapsané na startovní listinu závodního seriálu Extreme E, musejí mít jednoho jezdce a jednu jezdkyni. Ekström bude mít za týmovou partnerku německou jezdkyni Claudii Hürtgenovou. „Největší výzvou pro mě bude, abychom tvořili dobrý tým,“ poznamenala Claudia.

Týmovou partnerkou jezdce značky CUPRA Mattiase Ekströma bude německá jezdkyně Claudia Hürtgenová, která bude rovněž usedat za volant elektromobilu e-CUPRA ABT XE1

Týmovou partnerkou jezdce značky CUPRA Mattiase Ekströma bude německá jezdkyně Claudia Hürtgenová, která bude rovněž usedat za volant elektromobilu e-CUPRA ABT XE1
foto: CUPRA

„Všechno závisí na kompromisech. Věci, které vyhovují jednomu jezdci, nemusejí být vůbec po chuti tomu druhému. Takže musíme dosáhnout nejlepšího kompromisu, abychom byli co nejrychlejší,“ říká Serra.

Laboratoř pro budoucnost

Veškeré know-how, získané z těchto extrémních závodů, nalezne uplatnění ve všech modelech CUPRA. „Jsme pevně přesvědčeni o tom, že elektrifikace je naprosto slučitelná s vysokými výkony. CUPRA jednoznačně kráčí cestou elektrifikace, takže všechno, co s touto technologií nějak souvisí, především se jedná o testování ve velmi nepříznivých podmínkách, nám může poskytovat velmi cenná data,“ říká nakonec Serra.

Extreme E, to jsou extrémní off-roadové závody v elektromobilech

Extreme E, to jsou extrémní off-roadové závody v elektromobilech
foto: CUPRA
tisková zpráva

33 Comments on “CUPRA začíná s přípravou na off-roadové závody Extreme E”

      1. Celý článek pojednává o otěru z brzd, který je u BEV
        Celý článek pojednává o otěru z brzd, který je u BEV celkem bezpředmětný, s ohledem na jejich minimální opotřebení a dlouhou životnost u tohoto druhu aut. Také je zajímavé, že jsem neslyšel, že by nějaký výrobce ICE montoval na svá auta zmíněné lapače otěru. Je vidět, jak moc leží výrobcům na srdci zdraví zákazníků, když je to tak velký problém. Nevěřím, že by o tom koncerny neměly tušení. Asi čekají, až jim to EU nařídí a nepohnou prstem, dokud nedostanou dotace. Jo, kartelová dohoda s podvodným SW, to jim jde, ale dohodnout něco pozitivního, to ne.

        1. A kde berete jistotu, že to koncerny neřeší? Že se
          A kde berete jistotu, že to koncerny neřeší? Že se nemění složení brzdových destiček atd? Vzhledem k tomu, že při výrobě auta se řeší každý eurocent, tak je jasné, že takové zařízení bude namontováno ve chvíli, kdy nebude zbytí a nebude jiné levnější řešení, jedno jestli na ICE nebo BEV.

  1. Už zase žvásty typu „co emise z výfuku, to není nic proti
    Už zase žvásty typu „co emise z výfuku, to není nic proti čmoudu z tankerů, zplodin z letadel…!“ Otěr z brzd u BEV byl uznán zanedbatelným proti ICE, ale pro jistotu to připomeneme, že. A ehle, nově tu máme strašný otěr z pneu. Co je proti něnu smrad z výfuku. A co když přede mnou na semaforu uzavírky stojí dobrák s vylágrovanou ochcáfkou, co dýmí při každém přidání plynu, a 15 minut musím dýchat jeho sračky. Tyhle jsou taky zanedbatelné proti otěru z pneu stojícího auta?!!! Dejte mi už pokoj s takovými fantasmagoriemi. A kdyže runnere tvrdili „zelení“, že „prdy jsou voňavé“ nebo prosazovali maloobjemové diesely? Možná v určité době, kdy kdy to o svých nejnovějších autech tvrdili jejich výrobci a zdálo se to jediné dostupné řešení? Pošlete konkrétní odkazy. Děkuji.

    1. Jak typické. Ekosvině nemají asolutně žádnou
      Jak typické. Ekosvině nemají asolutně žádnou sebereflexi. Nejdříve devastují životní prostředí naprosto perverzní podporou nevhodného způsobu užití dieslové technologie (šrotovné pro malé nafťáky) aby v zápětí převlékli kabát a přišli s perverzí novou, tentokrát elektrickou. Opět samozřejmě za cizí prachy, jinak to ultralevičáci neumí.

      https://link.springer.com/article/10.1186/2190-4715-25-15

      A k tomu ti samí němečtí nacisté učí Slovany a Maďary, jak dělat demokracii 😀

      To je tedy drzost.

                1. Opakovaně tě fanatiku upozorňuji, že nejsem z Ruska,
                  Opakovaně tě fanatiku upozorňuji, že nejsem z Ruska, nejsem jeho fanda ano ho nijak zvlášť nesleduji.

                  Snažím se ale udržet si objektivitu.

                  Co se týká Sputniku, jediné co jsem zachytil, že se evropská AstraZeneca lísá k Rusku v naději vylepšit špatnou účinnost vlastní adenovirové vakcíny. Víc z poslední doby nevím.

                2. Objektivita ma v rusku nejaky jiny vyznam. Vy predvadite
                  Objektivita ma v rusku nejaky jiny vyznam. Vy predvadite presny opak toho, cemu se v Evrope rika objektivita..

                3. Tak dejte vědět, až se ta Evropa objektivně shodne na
                  Tak dejte vědět, až se ta Evropa objektivně shodne na pojmu vláda práva 😀

                4. Ted. Drive jsem to nestihnul.
                  Ted. Drive jsem to nestihnul.

    1. Automobilky uz si nemuzou dovolit lhat, ze bez dieselaut se
      Automobilky uz si nemuzou dovolit lhat, ze bez dieselaut se neobejdeme a musi se pustit do vyvoje a vyroby EV. Tak ted jsou narade ruzne organizace, ktere vedou posledni boj pred totalni kapitulaci spalovaku. Ty tvrzeni budou cim dal zoufalejsi. Spalovak vyhral, ale vytezstvi nam ukradly EV z Antify.

      1. Kdyby se udělal experiment, oplotilo se někde 200 x 200 km a
        Kdyby se udělal experiment, oplotilo se někde 200 x 200 km a byla možnost se tam přihlásit s tím, že vše tam bude bez závislosti na ropě a jejím spalování-TZN nebylo by tam nic na výrobě čehož se spálil byť třeba miligram ropy. Šel by jste tam do toho projektu přesvědčit všechny nevěřící, že to jde?

          1. Vidíte jak jste mimo – většina věcí denní potřeby má
            Vidíte jak jste mimo – většina věcí denní potřeby má alternativu bez ropy…byla totiž k dispozici dávno před tím, než jsme se na ropě závislí jako lidstvo stali. Tak dobrou chuť vody z petky a mikroplasty v elektromobilu. Jednoduše chcete měnit to, co vám vyhovuje změnit…ale jakmile by se to dotklo vašeho komfortu bude problém..

    2. V tej „určite pravdivej“ štúdii ma zaujalo
      V tej „určite pravdivej“ štúdii ma zaujalo toto:
      „Elektromobily přitom i vůči nevýfukovým částicím nasazují silnou zbraň, díky rekuperativnímu brzdění by se v jejich případě měl výrazně omezit otěr brzd. Problémem je však jejich hmotnost, která má podle studie výrazně zvednout opotřebení pneumatik, z nichž se následně uvolňují jemné částice. Jejich množství může být v porovnání s lehčím srovnatelně velkým spalovacím vozem klidně o polovinu větší.“

      No a keďže sa tam operuje iba s percentami (a krásne sa ohýbajú kam treba) a chýbajú tam absolútne čísla, tak som sa pohral s percentami aj ja a vyšlo mi toto:

      Spalovací golf 1.5 TSI EVO BM s hmotnosťou 1300kg vyprodukuje 100% nevýfukových prachových častíc, nevieme koľko je z toho častíc pochádzajúcich z bŕzd a koľko z pneumatík.

      Naproti tomu úplne rovnako veľký e-golf s hmotnosťou 1615kg s regeneratívnym brzdením, ktoré 90% kinetickej energie premení na nabíjanie batérie, logicky produkuje iba 10 až 15% brzdového prachu oproti spalovacej verzii. Kvôli zvýšenej hmotnosti vyprodukuje o 25% viac prachových častíc z pneumatík. Aj keď to nemusí byť pravda pretože používa pneumatiky s nízkym valivým odporom, ktoré sa logicky menej opotrebúvajú.
      Vyšlo mi, že o 25% ťažší e-golf vyprodukuje o minimálne 60% menej prachových častíc ako rovnako veľký spalovací náprotivok.
      🙂

Napsat komentář