Konference: Co chybí elektromoblitiě? Byznys plán!

O elektromobilitě diskutovali panelisté i další účastníci na 8. českém dopravním fóru na konci dubna, které pořádal tým Top Expo CZ. Shodli se, že elektromobilita má vše, co potřebuje po technické stránce. Chybí však byznys plán a také podpora politických špiček.

8. české dopravní fórum vzalo elektromobilitu jako jedno z nosných témat
foto: Martin Singr, Hybrid.cz

Je potřeba, aby všechny zainteresované strany začaly táhnout za jeden provaz a vytvořili strategii pro elektromobilitu. Takový byl závěr celosvětového diskuzního fóra skupiny Ernst & Young, které na konci roku 2011 proběhlo v Bonnu, Pekingu a Detroitu.

“Elektromobilita se rozjela, ale překážky jsou nám známé,” řekl Jiří Dudorkin ze skupiny Ernst & Young CZ a vzápětí vyjmenoval cenu elektromobilů, cenu baterií, infrastrukturu a také nejistou podporu. Rovněž zatím není známé, jak bude v budoucnu vypadat sekundární trh s použitými bateriemi a jaká bude zůstatková hodnota elektromobilů, až se z nich baterie vyjme.

Podle fóra skupiny Ernst & Young zkrátka odvětví elektromobility potřebuje jednoduchý startér – inovace bussines modelů jsou v této chvíli důležitější než technologie. “Vše, co je potřeba k životaschopné elektromobilitě, již máme k dispozici,” řekl Dudorkin.

Bonus k nákupu elektromobilu?

Při konferenci přišlo na přetřes téma, zda by bylo správné zvýhodnit elektromobily formou finanční pobídky. Ředitel Odboru strategií a trendů na Ministerstvu průmyslu a obchodu Eduard Muřický však prohlásil, že ČR má jinou daňovou strukturu než jiné státy a proto nelze “kopírovat” zahraniční systém.

Auta na elektřinu u nás alespoň platí nulovou silniční daň. Takové zvýhodnění ale není úplně šťastné, protože jen dále snižuje provozní náklady. Podle Dudorkina necílí takové pobídky na okamžik nákupu.

S náklady 60 haléřů na kilometr je provoz elektromobilu výhodný i bez finanční pomoci státu, podpora by měla pomoci při koupi. Sečteno a podtrženo, v celkových nákladech za nákup a dobu životnosti dnes vlastnictví vychází elektromobil srovnatelně s jinými auty.

V současné době se hovoří „alespoň“ o štítkování nových automobilů. Podobně jako v případě energetické náročnosti elektrospotřebičů by mohlo písmeno z abecedy symbolizovat, jak si vůz stojí ohledně emisí CO2, řekl Muřický.

auto elektromobil Smart ED

To samo o sobě ale elektromobily do českých ulic nedostane. Dalo by se uvažovat o tom, zda neodstupňovat zdanění vozu při registraci podle emisí CO2. To by nahrálo všem majitelům ekologických vozů. Daňové příjmy států z motorových vozidel nejsou zrovna malé částky, jen v ČR se za rok 2009 jednalo o čtyři a půl miliardy. Polovina z toho byla za osobní vozy.

Inspirovat se můžeme třeba ve Francii. Zde se u každého auta se za gram CO2 platí pátým rokem 100 až 2000 Euro. Za vozy jako Ferrari nebo Hummer platí jejich majitelé 2000 Euro. Finance, které se takto vyberou, pak dostanou jako bonus řidiči vozů na alternativní pohony. Kdo si koupí bezemisní vozidlo, dostane k němu 5000 Euro.

“Nic to nestojí, jen administrativu,” říká k tomuto ekonomickému modelu šéf  .

I v ČR je ale znát pomalý posun, například MPO chystá program výměny vozů za ekologicky přátelštější vozidla. Partnery v tomto projektu by měl být a CzechInvest.

“Je to stále velmi drahé,” řekl na adresu elektromobilů account manager E-Mobility ve společnosti dodávají technologie pro energetiku  Miroslav Kuželka. Výrobci však prý očekávají, že v roce 2014 budou elektromobily stejně drahé jako konvenční vozy. Kdo navíc koupí elektromobil v roce 2014, nebude muset do roku 2019 dát ani korunu za údržbu.

Celkově však úspory, zejména co se týkají provozních nákladů, jsou výrazné. Litr Naturalu 95 bude v blízké budoucnosti stát 40 Kč, kWh elektrické energie je za pětikorunu.

Přepočteme-li to na kilometr, je to u benzinu průměrně 2,80 Kč a u elektřiny 60 haléřů. “Rozdíl je 2,20 Kč. V případě taxikáře, který ujede 100 000 km za rok, je to poměrně výrazná částka,” uvažuje Kuželka.

1500 elektromobilů v roce 2015

Co se týká počtu elektromobilů v ulicích, nikdy nebudeme bojovat s USA, kde si loni vůz na elektřinu zakoupilo 18 000 lidí, s Čínou, kde se jen za loňský rok prodalo 5 579 elektromobilů nebo s Norskem, kde to bylo 2 240.

V ČR to bylo “jen” 73. Jednalo se o vozy Citroën C-Zero, Mitsubishi iMIEV, Peugeot iOn, Smart Ed, přestavěné Škodovky , , Nissan Leaf, Tesla, VUT, Tavria a tři elektrobusy SOR. K tomu u nás jezdí 90 „domácích“ elektromobilů, což jsou přestavby aut na konvenční pohon, často jde o Francouzské automobily.

Marušinec odhaduje, že v roce 2014 u nás bude 700 elektromobilů a o rok později 1500. Lví podíl na tom bude mít uvedení na trh elektromobilu od .

Unikátní SOR

Co se týká elektrobusů od SOR Libchavy, jsme tak trochu unikátem. Jsme jednou z mála zemí, která je vyrábí. A kromě SOR Libchavy prohlásila také plzeňská Škoda Electric, že dělá na vývoji vlastního dvanáctimetrového nízkopodlažního elektrobusu.

Jsme spolu s americkou Proterrou a čínským Bydem jediné země, které dokážou dodat ne minibus nebo midibus, ale plnohodnotný autobus na elektrický pohon. V Číně je však existence těchto autobusů s otazníkem. Papír snese hodně, jak praví známé pořekadlo.

Miroslav Kuželka dokonce prohlásil, že se v Hradci Králové a Českých Budějovicích uvažuje o přechodu z  na elektrobusy, které jsou ekonomicky výhodnější. Loni si v létě si nejen tato česká města elektrobusy již zkusila.

Nový Temelín pro elektromobily?

Marušinec upozornil, že mezi lidmi panuje mýtus, že milion elektromobilů by potřebovalo nový Temelín. To je prý nesmysl, milion elektromobilů bude v budoucnosti potřebovat jen 4 TWh ročně, to není ani 5 % výroby elektřiny v ČR. Jeden elektromobil, který ujede 20 000 km ročně, spotřebuje za rok 4 MWh.

“Emise elektromobilů jsou závislé na tom, z jakého zdroje je beru,” připomíná Marušinec. Vzhledem k tomu, že po celém světě bude růst podíl , budou i stále „čistší“.

V ČR je problém, že nikdo z nejvyšších politických představitelů nemá elektromobilitu jako “velké téma”, třeba Angela Merkelová ze sousedního Německa je v tomto ohledu důsledná.
Jak v diskuzi připomněl velký propagátor elektromobility a předseda Občanského sdružení Elektromobily , proti elektromobilům je i premiér Petr Nečas.

Premiér totiž srovnává výrobu elektromobilu a provoz spalovacího motoru z pohledu zátěže pro životní prostředí. To podle Vegra není možné, navíc výroba elektromobilu je nyní daleko šetrnější, než jak ji Nečas prezentuje.

Roman Portužák z Technické univerzity na toto téma jen poznamenal, že český ministr životního prostředí Tomáš Chalupa by asi neměl jezdit vozy na biopaliva, ale spíše se zaměřit na elektromobilitu.

5 Comments on “Konference: Co chybí elektromoblitiě? Byznys plán!”

  1. A všimli jste si, že jim v
    A všimli jste si, že jim v tom článku neseděj ani základní čísla?

    Píšou, že km stojí 0.6kč a o kousek dál že auto spotřebuje na 20000km 4000kWh v ceně 5kč za kWh. Takže jim náklady hned naskočí na 1kč na km.

    Že pro taxikáře se 100 000 km ročně to bude výhodné – jenže životnost baterie je při takovmto nájezdu necelé 2 roky, pak si buce kupovat novou.

    Celkově bych řekl, že jde o snůšku polopravd nesmyslně poskládaných do článku.

  2. No, ale ako to tu poznám,
    No, ale ako to tu poznám, to zvýhodňovanie elektromobilov nebude spočívať v dotáciách, ale v zavedení rôznych nezmyselných daní na konvenčné autá. Takže suma sumárum vyjde elektromobil lacnejšie, pretože auto so spaľovačom bude znevýhodnené poplatkami aj drahým palivom.

    1. Jakékoliv zvýhodňování
      Jakékoliv zvýhodňování jedné skupiny vůči druhé znamená nespravedlnost, byť to vypadá jako rozumný čin. Pokud se elektromobilita nevyvine samostatně bez pomocí státu, tak pro ni prostě ještě neuzrál čas. Jednou třeba bude více elektromobilů, než vozů se spalovacím motorem, ale nehnal bych to za každou cenu vpřed. USA a další státy zahájily těžbu břidlicových plynů, které postačí na dlouho pro klasické spalovací motory a řekl bych, že v konečném důsledku bude tento provoz zatím globálně ekologičtější.

      1. S těžbou břidlicových
        S těžbou břidlicových plynů bych tedy moc nekalkuloval. Zatím má spíš nakročeno k postupnému globálnímu zákazu než k boomu. Nedělám si tedy moc velké iluze o tom, že by současná mediální hysterie nebyla produktem dobře platících, zejména ruských, klasických plynařů, ale to, že ta technologie je pěkné svinstvo bude mít určitě racionální základ.

Napsat komentář