Počátkem března, ještě než o sobě dalo vědět jaro, jsme využili příležitosti otestovat nejnovější elektrický přírůstek na českém trhu. Je jím elektrická dodávka Ford Transit Connect Electric, která to s námi neměla vůbec lehké. Test se musel vměstnat do pěti pracovních dní, tudíž jsme jezdili ve dne v noci na teploty nedbaje. Jak se užitkový elektromobil v mrazivém testu osvědčil?
foto: Hybrid.cz
Jak jsme na Hybridu již uvedli po krátké testovací jízdě – Ford Transit Connect Electric je výsledkem spolupráce automobilky Ford a britské společnosti Azure Dynamics. Ford dodává téměř kompletní vůz bez motoru, převodovky a dalších několika součástí. V Británii poté dochází k „elektrifikaci“ dodávky, jejímž oficiálním výrobcem tak není americká korporace, nýbrž právě firma Azure Dynamics. Ale konec omáčky, kterou lze ostatně najít ve starším článku. Test byl zaměřen zejména na praktické zkušenosti z provozu, které nás opravdu mile překvapily.
Etapa první
Plně nabité auto jsme přebrali v autosalonu Ford Charouz a mohli vyrazit na první testovací etapu městem. Ačkoli výrobce uvádí dojezdovou vzdálenost až 130 km, predikce dojezdu na to jde od lesa a vždy ukazuje spíše tu horší variantu. Plná 28kWh li-ion baterie tak v našem případě znamená 90 km.
foto: Ford Charouz
Poměrně razantní jízdou jsme se vymotali z provozem zatížené Prahy a záhy mohli zkusit maximální rychlost, kterou diktuje elektronický omezovač. Ručička rychloměru by se podle výrobce měla zastavit na hodnotě 120 km/h. Ve skutečnosti byla odečtena rychlost o 12 km/h nižší, která přesně odpovídala údaji z GPS navigace. Nezáleží přitom, zda jede vůz do kopce nebo z kopce, elektronika je nekompromisní.
Řídit tuto elektrickou dodávku ve městě je extrémně pohodlné, skoro by se chtělo napsat návykové. Pohon postavený na 105kW elektromotoru s maximálním točivým momentem 292 Nm je dokonale odladěný a chová se naprosto předvídatelně. Jízdní dynamika je v segmentu malých dodávek bezkonkurenční.
Dojezd i zbývající energie ubývaly podle předpokladu. Po ujetí 80 km přišlo očekávané zvukové upozornění, že by bylo dobré vyhledat zásuvku, což si vyžádalo dalších 6 km. První etapa tedy měřila 86 km s tím, že při nabíjení byla ještě 5km rezerva.
Interiér
Zpracování interiéru je výborné a bez výhrad. Palubní deska se na první pohled neliší od konvenčních verzí. Na místě ručičkového palivoměru se objevil symbol baterie, změnily se také některé kontrolky. Přibyla „zásuvka“ indikující nutnost nabíjení a „želvička“, která upozorňuje na režim sníženého výkonu pro poslední rezervní kilometry.
Pracoviště řidiče není pouze příjemné, ale hlavně skutečně funkční. Při teplotách kolem nuly jsme samozřejmě potřebovali nejen odmrazit přední okno, které je vyhřívané, ale také do interiéru pustit něco teplého vzduchu. Elektrické topení sice po čase zafungovalo, ale tak nějak bez rezervy. Asi proto je v seznamu příplatkové výbavy nezávislé topení na naftu.
Do nákladového prostoru o objemu 3,7 m3 lze přistoupit díky dvojici posuvných dveří z obou boků. Zadní dveře jsou klasicky dvoukřídlé. Elektrická přestavba žádným způsobem neovlivnila vnitřní prostor, zvýšila však pohotovostní hmotnost o téměř 400 kg. Pro užitečné zatížení zbylo 575 kg.
Nabíjení trvá a trvá
Výrobcem udávaná doba nabíjení 6 – 8 hod. počítá s připojením 230V/30A. Námi testovaný model je však z důvodu kompatibility s klasickými zásuvkami vybaven nabíječkou 230V/13A. Doba nabíjení se pak často protáhne i nad 10 hodin. I za nízkých teplot jsme hodnotili nabíjení jako efektivní, protože pro naplnění 28kWh baterie postačilo cca 31 kWh.
Přestože jsme s autem jezdili svižně, často používali světla, topení, stěrače i vyhřívání okna, dojezd neklesl nikdy pod 80 km. Reálně lze počítat s 90 km za každého počasí mimo naprostých extrémů. Spotřeba tedy vychází kolem 35 kWh/100 km při 150 kg zatížení.
Spotřeba se samozřejmě snižuje v nižších konstantních rychlostech nebo ve městě za promyšleného použití rekuperace, která má tři stupně intenzity a dá se volit pomocí řadicí páky. Stupeň „D“ znamená nižší rekuperaci a tudíž delší dojezd při sundání nohy z plynu. Naproti tomu stupeň „1“ se chová jako „motorová brzda“. Kompromisem mezi oběma režimy je stupeň „2“, který se pro městský provoz osvědčil nejvíce.
Spokojenost, ale ta cena?
Za těch 5 dní nám elektrický Connect přirostl k srdci. O tom, že si ho do redakce nikdy nepořídíme, však rozhodla ceníková cena. 46 744 EUR bez DPH, tedy asi 1 160 000 Kč bez daně oproti 300 tisícům, za které lze koupit základní naftovou verzi. Jsme však přesvědčení, že se jedná o „dospělý“ produkt, který si svoji specifickou klientelu nalezne. Doufejme! Někdo by totiž měl prověřit záruku 5 let/100 000 km, která je na vůz standardně poskytována a lze ji ještě o 2 roky a 50 000 km prodloužit!
Nějak jsem nepochopil větu
Nějak jsem nepochopil větu „Stupeň „D“ znamená nižší rekuperaci a tudíž delší dojezd při sundání nohy z plynu.“
Nižší rekuperaci chápu, takže auto tolik nebrzdí motorem, ale že by to mělo vliv na delší dojezd?
Ide tam skôr o to, že keď
Ide tam skôr o to, že keď uvoľníte „plynový“ pedál, tak auto nebrzdí tak razantne a preplachtí dlhšiu vzdialenosť
No to je právě to. Je
No to je právě to. Je otázka, jestli se tím zvětší dojezd. Protože zase míň rekuperuje :-).
predpokladam ze ucinnost
predpokladam ze ucinnost rekuperacie je nizsia, nez ucinnost premeny potencialnej energie na pohyb (zotrvacnost). dojazd sa zvysi hlavne aktivnym regulovanim rekuperacie vodicom.
Věta neměla poukazovat na
Věta neměla poukazovat na celkový dojezd elektromobilu, ale pouze na nižší míru zpomalování.
„Dospělý“ produkt to bude,
„Dospělý“ produkt to bude, až cena nebude „1mega“… Znovu srovnani, přestavba od české firmy vyjde i spořizenim auta „+-600k“, kdyby to delal primo vyrobce urcite by se dostal na +-450k. To by byl „dospělí produkt“.
Tato dodávka se opět řadí mezi dlouhou řadu „reklamních“ prodejů ve stylu „i my podporujeme elektromobilitu a chceme na tom rýžovat zlato“.
Kromě toho „dospělý produkt“ (který to pohřbila) je to, ale dobrá recenze.
Přívlastek se vztahoval
Přívlastek se vztahoval spíše ke zpracování a jízdním vlastnostem. Bohužel i pro elektromobily platí skutečnost, že cena je otázkou poptávky a nabídky :o)
Osobně věřím, že konkurence udělá své:
http://www.hybrid.cz/elektromobil-citroen-c-zero-zlevni-o-temer-200000-kc