Ostrava testuje elektrobus na trolejbusové lince

Ostravský dopravní podnik začal počátkem března využívat jeden ze svých čtyř elektrobusů SOR EBN 10,5 už i na trase, kterou jinak standardně obsluhují trolejbusy. Jedná se o linku číslo 106, kde se elektrobusem společnosti SOR Libchavy budou moci cestující vozit minimálně do konce tohoto měsíce.

Elektrobus SOR EBN 10,5 v Ostravě
foto: Daniel Kunz

Vůz evidenčního čísla 5002 byl přidělen na trhaný kurz, kde v součtu ranní a odpolední směny najede za den přes 127 kilometrů. Standardně je zde nabíjen jak po ranní části (proudem 100 A), tak po odpolední (proudem 32 A) ve vozovně trolejbusů.

Trasa této linky prochází různými typy terénu zahrnující dlouhé rovinky, ale i prudká stoupání a ostré zatáčky, takže dopravní podnik zde testuje elektrobus a jeho jízdní vlastnosti v členitém terénu poprvé v provozu s cestujícími na jiné než autobusové lince. Elektrobus SOR EBN 10,5 byl využíván místo trolejbusu už třeba i v Brně, kam byl zapůjčen v rámci zkušebních jízd na konci června roku 2011.

Zapeklitá otázka pro mnohé dopravce, zda upřednostnit ve svém provozu (plynové) autobusy, trolejbusy či elektrobusy, je velmi diskutovaným tématem posledních let. Jeden ze signálů o možné náhradě tradičních trolejbusů elektrobusem přišel loni na podzim i z Mariánských Lázní, kde SOR EBN 10,5 mohli již také otestovat.

Západočeské město bude muset brzy investovat do obnovy trolejového vedení desítky milionů korun. Avšak dle vyjádření zástupců tamního dopravce je ještě předčasné mluvit o možném termínu nákupu elektrobusů. V současné době mnoho dopravců otálí s nákupem elektrobusů hlavně z důvodu vysoké pořizovací ceny, která je však téměř shodná s pořizovacími náklady na trolejbus.

Nevýhodou jsou také těžké akumulátory vážící 1700 kg a malá dojezdová vzdálenost na jedno nabití baterií, jejichž životnost čítá cca 400 tis. ujetých km. Zcela nulové nemusí být ani produkované emise, neboť elektrobus je vybaven topením na plyn či naftu.

Vraťme se ale zpět do Ostravy. Ve zdejším dopravním podniku jsou vlastní náklady na vozokilometr u elektrobusu 31,86 Kč/km, u autobusu 28,80 Kč/km a u trolejbusu 41, 50 Kč/km, takže elektrobus se může brzy stát ekonomicky optimální investicí do ekologické MHD.

auto elektrobus SOR EBN 105 Ostrava

V roce 2010 vypracoval Odbor ochrany životního prostředí Magistrátu města Ostravy materiál, z něhož vyplývá, že elektrobusy by měly nahrazovat hlavně starší autobusy. V současné době dopravní podnik vlastní čtyři vozy SOR EBN 10,5 a do roku 2015 jich plánuje mít 15.

Město také dlouhodobě uvažuje o výstavbě dvou trolejbusových tratí v celkové délce cca 6,1 km, což by si vyžádalo nákup 11 nových trolejbusů. Zatím však žádná rozhodnutí nepadla, takže z vývoje aktuálních události lze usoudit, že ostravský DP možná zvažuje nahradit elektrobusem některé trolejbusy.

Zvláště se nabízí oblast Slezské Ostravy, kde se dnes vozy z Libchav vyskytují nejčastěji a která je svým napojením na síť MHD vhodná i pro provoz hybridních trolejbusů (tzv. duobusů). I když některé trolejbusy Solaris Trollino vyráběné v Ostravě jsou rovněž na přání vybavovány dieselagregátem, zatím v moravskoslezské metropoli žádná duobusová linka neexistuje.

Na závěr uveďme, že město Ostrava se bude vozidlem, na jehož vývoji se podílely firmy SOR Libchavy, Cegelec a Dopravní podnik Ostrava, prezentovat i v oblasti nového nákupně zábavního centra Forum Nová Karolina. To bylo otevřeno 22. března a od tohoto data zde zajíždí i nová autobusová linka, kterou bude obsluhovat právě elektrobus.

  

8 Comments on “Ostrava testuje elektrobus na trolejbusové lince”

  1. Nevíte, proč trolejbus má
    Nevíte, proč trolejbus má suverénně nejdražší provoz, když je to vlastně elektrobus, odlehčený o váhu a cenu těch zatraceně drahých baterek? Troleje tam, jak jsem pochopil, již mají natažené dávno, tak v té infrastruktuře to nebude. Tak mi připadá, že ten trolejbus musí být pozlacený…..
    Díky za fundované odpovědi.

  2. Ak by sa podarilo zvladnut a
    Ak by sa podarilo zvladnut a zjednodusit vymenu baterii (napr. vysokozdviznym vozikom), tak by mal takyto elektrobus vyuzitie uz aj dnes. Zatial sa ale taketo testovanie da chapat len ako zbieranie skusenosti, na co sa treba pripravit, ak raz budu mat baterie dostatocnu kapacitu a nizsiu cenu.

  3. 1/náklady na pořízení
    1/náklady na pořízení vozidla
    2/náklady na správu trati v tomto případě horního vední
    3/náklady na provoz měníren
    4/náklady na údržbu vozidel
    5/náklady mzdové – tyto jsou obsaženy v předchozích bodech – píšu jen proto že je třeba si uvěomit že na elektrozařízení je třeba „držet“ odborníky s elektrovzděláním

    Ale je krásný s tím jezdit, má to v sobě kus historie…

    Jednou, až baterky vyhrajou tak mě to bude chybet.

    1. zrejme podiel rozpoctu na
      zrejme podiel rozpoctu na udrzbu vedenia na trolejbus, presahuje naklady na udrzbu vznetovych.

      vznetove motory s nadrzou su lacnejsie a efektivnejsie na dobu 10 r. ako elektropohon s bateriami.

      elektrina/vodik je iba medium, jej vyroba nie je lacnejsia ako vytazit ropu ma m3.

      elektropohon s bateriami je nahradne riesenie do buducnosti pre individualnu prepravu, ktore neobstoji bez obeti.

      lacny zivot v dobe ropy sa tak skoro nezopakuje, realnejsi je navrat ku konom a rucnemu zberu /vid. rumunsko/

      buducnost ma iba civilizacia ktora prva orejde len na priame vyuzitie energie z hviezdy a prechodne na planetarne opakujucesa spirevodne javy ako napr. pohyb atmosfery, vody, …

      vsetci tu pomrieme, pred tym sa pozabijame. sme ludia.

      1. Nesouhlasim s Vami.Pokud by
        Nesouhlasim s Vami.Pokud by se podařilo z elektrobusu udělat běžnou součast dopravni infrastruktury života občana tak by se procentualně i snižila cena na pořizeni.Vznětove motory jsou zde pouze na dobu určitou,a to v současnosti relativně kratkou,takže je dobře se na tuto dobu s předstihem připravit.V Německu Mercedes testoval v elektrobusech možnost bateriovych přivěsnych voziku,ktere se pouze na konečnych stanicich přepřahly a po dobu dalšiho jizdniho cyklu dobijely.Vaše fantastmagoricke sněni je na urovni žaka pateho ročniku pomocne šlkoly.Fotovoltaiky ještě dlouho klasicke akumulatory nenahradi.

        1. Nemusite sa báť 🙂 moje
          Nemusite sa báť 🙂 moje fantasmagorie vás ešte dlho nedobehnu. Podľa mna sa veci nebudú diať inak nez ako to ukazuje historia. Nehovoril som priamo o fotovoltaike. Veľké prepravne lode, letecká doprava, osobná preprava, podľa mna zatial uspokojivu alternatívu nemajú. Elektro bus vnímam ako pokus ktory bude len okrajovo záležitosť.

Napsat komentář