Hybridní tank pro americkou armádu – první obrázky

Zbrojařská společnost BAE Systems poprvé prezentovala hybridní tank pro americkou armádu už v roce 2007. Nyní jsou k dispozici první obrázky hybridního tanku, který má spotřebovat až o 20 % méně paliva než toto bojové vozidlo v klasickém provedení.

Hybridní tank BAE Systems by se mohl dostat do výzbroje americké armády možná už v této dekádě
foto: BAE Systems

Pro zajímavost, tank M1 Abrams ujede na 1 galon paliva (3,79 l) pouze 0,6 míle, tedy 0.96 km. Zhruba to tedy znamená spotřebu 379 l/100 km. Americká armáda už dnes platí obrovské sumy za dopravu jednoho galonu paliva na bojiště – v řádu stovek dolarů.

Není proto divu, že snížení spotřeby paliva i o zdánlivě mírných 20 % zní slibně. Hybridní tank od BAE (ve spolupráci s Northrop Grumman) využívá dva výkonné dieselové motory jako generátory elektřiny pro dva elektromotory (700 koní každý), které teprve pohánějí pásy. Z tanku se tedy stává o výkonu 1400 koní. Navíc je součástí systému také li-ion baterie.

Výhodou je jak snížení spotřeby, tak především instantní točivý moment. Zmenšení vznětových motorů a malé rozměry elektrických motorů navíc znamenají více prostoru pro posádku tanku. Výhodou je i možnost využití tanku jakožto mobilní elektrárny.

Specifikace nového hybridního tanku BAE jsou: délka 884 cm, hmotnost 63,5 tuny, místo pro 12 vojáků, 25 mm kanón, dojezd 297,6 km na jednu nádrž. BAE tvrdí, že takový tank může zůstat ve výzbroji 30 až 40 let. Odhadovaná cena za jeden stroj je $11-17 mil.

13 Comments on “Hybridní tank pro americkou armádu – první obrázky”

  1. Zbytečné řešení
    Zbytečné řešení detailů, jako rozdíl mezi transportérem a tankem…Myslím, že tento a spřátelené portály jsou z velké části o získání nezávislosti a zpříjemnění světa. Mě udivuje spíše šílená spotřeba a vůbec finanční investice do strojů určených k zabíjení ne-přátel. Vás by zaujal hybrid/elektromobil.. se spotřebou 7600/km??

  2. Článek je ale opravdu
    Článek je ale opravdu slepenec. Nejde o tank, ale BVP, jak tu už psali. Srovnávat to s Abramsem je úplný nesmysl. Spotřeba Abramse je taková, jaká je, protože jsou (některé verze) vybavené turbínou místo běžného spalovacího motoru, takže žerou několikanásobek i proti jiným tankům (což tohle není). Rovněž cena tanků Abrams je o řád jinde než to, co uvádíte na konci článku. Že by to vážilo 60 tun se mi nezdá, ale je to (narozdíl od toho, že je to tank) i ve zdroji, takže za to aspoň nemůžete vy. Pokud by tohle mělo mít o 20% menší spotřebu než Abrams, tak to asi do výroby nepustí.

  3. Kontrolní otázka:
    Kontrolní otázka: jestlipak víte, soudruzi, kolik vojáků se vejde do západoněmeckého obrněného transportéru? … Co? Neví? Ani svazáci, Jasánek? … Šternberk? … Já vám to řeknu přesně. Do západoněmeckého obrněného transportéru se vejde dvacet až pětadvacet západoněmeckých soudruhů, vy tupci!
    A kolikpak amerických soudruhů se vejde do amerického tanku? Nikdo neví? Tak to vám řeknu taky přesně. Do amerického tanku se vejde deset až dvanáct amerických soudruhů, vy tupci!

  4. No jo…. dnešní mládež
    No jo…. dnešní mládež zproštěná armádní služby už neví jak vypadá tank. Tedy: Nevím přesně co vyvíjí BAe, ale vím určitě, že vozidlo na obrázku není tank. Jedná se o Bojové vozidlo pěchoty – proto těch 12 vojáků (v naší armádě zvaných bigoši). V tanku sedí obvykle jen 3. Ale hlavní rozdíl je v hlavni (pěkná slovní hříčka :-)). Totiž tank, ať už jezdí na cokoliv, musí mít především pořádný kanón a ne tohle flusátko!

    1. Na jednu stranu dnešní
      Na jednu stranu dnešní mládež je zproštěna armádní služby, na druhé celé dny tráví u PC armádními hrami :D. Stará generace může být jedině ráda, protože povinná vojenská služba byla v komunismu jen o lenošení a o tom, jak se naučit rozkrádat erár.

Napsat komentář