Ve veletržní hale v Kielcích panovala výborná atmosféra, kterou doplňovaly úsměvy téměř na každém kroku. Úsměvem nás vítali i u stánku polského výrobce AMZ Kutno. Jeho doslova „vysmáté“ elektrické autobusy zaujaly na první pohled.
foto: Martin Plačko
Jednalo se konkrétně o desetimetrový elektrobus CS10E se zajímavě designovanou přední maskou. Toto vozidlo postavené na základech minibusu C10LF si odbylo svou premiéru letos v září na německém veletrhu IAA v Hannoveru.
TransExpo: MAN a Irisbus Iveco prezentovali prověřené hybridní modely
Veletrh TransExpo v polských Kielcích: premiéry ekologických autobusů
TransExpo: Solbus upoutal konferencí o budoucnosti zemního plynu
Elektrobus CS10E pohání asynchronní elektromotor TMA o výkonu 160 kW, jemuž dodává energii šest lithium-iontových baterií o kapacitě 230 kWh. Ty umožňují dojezd 240 km, což je třeba oproti českému elektrobusu SOR až o 80 až 120 km více!
Baterie se v režimu rychlonabíjení dobíjejí 1 hodinu při 250 A, v normálním pomalém režimu pak 8 hodin. Nouzové nabíjení zcela vybité baterie trvá 10 hodin.
Zcela bezemisní elektrobus CS10E není, poněvadž stejně jako např. český elektrobus SOR využívá pro vytápění vozu spalovací vznětový motor. Pro ten ale lze použít jako pohonnou hmotu i biopaliva. Jako nevýhoda také může působit, že prezentovaný prototyp je bez klimatizace, což by však do budoucna mělo být napraveno.
AMZ na svém elektrobusu demonstrovalo i několik dalších inovativních designových vylepšení oproti svým předchozím modelům. CS10E disponuje novým stropem, vylepšenými madly a držadly i úspornějším prostorem pro motor, díky čemuž má interiér vyšší kapacitu – 83 cestujících, z toho 24 sedících.
Stejně jako polský Solaris, i společnost AMZ pojí významné vazby na Českou republiku. Na jaře tohoto roku vyvinul polský výrobce trolejbus, který byl v červnu převezen do Ostravy, kde je ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje Cegelec dokončován.
V současné době už je trolejbus CS12LF způsobilý k testování v provozu a čeká na schválení. Do budoucna by se měl objevit především v pobaltských zemích, protože firma AMZ je primárně zaměřena právě na obchodování s Lotyšskem, Estonskem a Litvou.
autobus s dojezdem 240km, to
autobus s dojezdem 240km, to uz je dost dobre 😀
ale tu cenu radeji nechci ani videt…