ČEZ otevřel v Hradci Králové rychlodobíjecí stanici pro elektromobily

Skupina ČEZ dnes zprovoznila novou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily v Hradci Králové na Riegrově náměstí. Řidiči elektromobilů si tak mohou i v Hradci Králové dobít svůj vůz za méně než 30 minut.

Elektromobil BMW i3 u nové rychlodobíjecí stanice ČEZ v Hradci Králové
foto: ČEZ

Hlavním přínosem nové stanice je, že pro rychlé stejnosměrné dobíjení jsou k dispozici oba standardy konektorů CHAdeMO i Combo 2. Navíc je stanice doplněna o zásuvku na rychlé dobíjení střídavým proudem Mennekes.

Díky trojkombinaci dobíjecích standardů je zaručena univerzálnost jejího využití. Jde o hlavní rozdíl oproti dobíjecím stanicím podobného typu instalovaným v České republice a v zahraničí.

„V rozvoji projektu Elektromobilita ČEZ jsme učinili další významný krok. V Hradci Králové jsme u budovy ČEZ nahradili dosavadní stanici pro běžné dobíjení novou rychlodobíjecí stanicí. Původní stanici využijeme v jiné lokalitě. Vycházeli jsme především ze zkušeností našich zákazníků a provozovatelů a výrobců vozů s elektrickým pohonem. Jejich potřebám se snažíme vyjít maximálně vstříc. Proto je stanice vybavena dobíjecími standardy, které uspokojí požadavky všech zákazníků. Jednoduše řečeno, rychle se u nás dobije každý v současnosti na evropském trhu prodávaný elektromobil,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Kromě Hradce Králové instaluje Skupina ČEZ rychlodobíjecí stanice i v dalších městech a výhledově také na hlavních dálničních tazích po ČR. Všechny jsou vybaveny standardy stejnosměrného dobíjení CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW.

Zároveň stanice disponují i konektorem pro dobíjení střídavým proudem pomocí dnes už téměř klasické zásuvky typu Mennekes, která umožňuje výkon dobíjení až 22 kW. Pomocí tohoto standardu dobíjení baterie načerpá energii od 1 do 3 hodin. Ovšem právě standardy o výkonu 50 kW jsou podstatně rychlejší a umožňují elektromobilu s kapacitou baterie 24 kWh, dobití na 80 % do 30 minut.

„Díky kombinaci obou těchto rychlodobíjecích standardů jsou naše stanice připravené k univerzálnímu využití,“ vysvětluje Tomáš Chmelík. Zároveň poukazuje na fakt, že nové rychlodobíjecí stanice Skupiny ČEZ naplňují požadavky vyplývající z nové legislativy, která upravuje oblast infrastruktury pro alternativní paliva.

Elektromobilita ČEZ připravuje komplexní řešení služeb pro uživatele elektromobilů – od domácností po firmy. Jedním z nejvýznamnějších prvků tohoto řešení je v současnosti realizovaný rozvoj veřejné dobíjecí sítě.

„Tyto dobíjecí stanice podstatně zlepší komfort užívání elektromobilů, jejichž nabídka se na našem trhu v posledních letech výrazně rozšířila a poptávka po nich roste. Z toho důvodu se nyní intenzivně věnujeme právě rozvoji sítě rychlodobíjecích stanic,“ dodává Chmelík.

Spolu s instalací těchto stanic nabízí Skupina ČEZ i možnost stát se zákazníkem služby Elektromobilita ČEZ a mít tak možnost dobíjet u stanic ČEZ po celé České republice. Pro roky 2014 a 2015 je dobíjení elektromobilů u stanic Skupiny ČEZ zpoplatněno částkou 150 korun bez DPH měsíčně pro každého, kdo má uzavřenou platnou zákaznickou smlouvu.

Po zaplacení částky může zákazník dobíjet neomezeně. Pro majitele elektromobilu BMW i3 je v nabídce také služba ChargeNow, kdy mohou majitelé tohoto vozu dobíjet u řady veřejných dobíjecích stanic, z nichž Skupina ČEZ provozuje většinu.

Parametry rychlodobíjecí stanice:
Standard/Výkon/Doba dobíjení

CHAdeMO – až 50 kW – cca 30 min
Combo – až 50 kW – cca 30 min
Zásuvka Mennekes (AC) – až 22 kW – 1 až 3 hodiny

Aktuálně by měla být podle informací magazínu Hybrid.cz stejná stanice otevřena také ve Vrchlabí.

tisková zpráva

39 Comments on “ČEZ otevřel v Hradci Králové rychlodobíjecí stanici pro elektromobily”

  1. Tak jen s tím
    Tak jen s tím dojezdem…někde se tu spekuluje nad tím,že ty naše stanice sou daleko,to ale není problém pro elektromobil.Škoda,ze většina diskutujicích nemá páru,co dnes ty e-auta ujedou.Tak jen BMW ma pres 200 km, tak je to v klidu.To mne netrápí.Problém je jen v těch dobíjecích stanicích PRE and CEZ s tou konektivitou: mám kabel a ejhle…jinázásuvka 🙂

  2. Na jednu stranu je to dobrá
    Na jednu stranu je to dobrá zpráva, na druhou stranu to tu už měli být minimálně před rokem! A po celé republice rozmístěný jak píše Radovan. Ne to co tu ČEZ stále předvádí.

    Navíc 150,- za měsíc je dobrý tak akorát pro firmy pro normálního člověka je to spiš k pláči.

    Proč se neplatí pouze za odebraný proud? I třeba jen jako normální tarif cca 5,- Kč za kwh. I to by bylo lepší než nějaký pitomý paušál, kterým se akorát dotuje obyčejná zásuvka (myšleno ty jejich dobíječky) ČEZu.

    Nebo to neudělají nějakým podobným způsobem zdarma jako GreenWay.

    Což samozřejmě není úplně ideální, ale podle mě by to mohli dávat zdarma alespoň svým zákazníkům, kteří od nich odebírají proud pro svůj dům zdarma. Myslím, že potom by se jim klienti hrnuli víc.

    Teda alespoň těch 50 lidí co tu v ČR má elektromobil 🙂

      1. Samozřejmě. Tím jsem
        Samozřejmě. Tím jsem chtěl naznačit, že je u nás elektromobilů vyloženě dost málo na to aby to ČEZ zruinovalo i kdyby to dal všem zdarma. A že jě nějaké jednotky zákazníků nevytrhnou. Proto se taky asi ČEZ nepřetrhne aby stavěl nějaké nabíječky.

        Ale jsme u toho, co má být dřív – vejce nebo slepice? Elektromobil, nebo nabíječky? Mělo by to být oboje najednou. Jeden bez druhého v současnosti nejde.

        A protože je elektromobilů tak málo to jen dokazuje že ČEZ má jen plnou hubu keců, hemzů a marketingových a PR žvástů o podpoře elektromobility v ČR, ale skutek utek.

          1. To je určitě dobrá
            To je určitě dobrá zpráva. Jestli to dodrží. Ale neví někdo, nesliboval toto ČEZ už na minulý rok?

            A ještě lepší zpráva by byla, kdyby zákazníci nemuseli platit pušál, ale pouze přesně za odebranou elektřinu. Mám totiž tak nějak averzy k jakýmkoli paušálům a poplatkům. A tohle je přesně jeden z těch poplatků které přímo výsostně nenávidím.
            Nechápu proč by se nemohlo z účtu ztrhávat pouze peníze za odebranou elektřinu? Stejným systémem jako u spotřeby domácnosti, kde se platí zálohy a pak se to na konci vyúčtuje a buď je přeplatek, nebo nedoplatek. Stejný systém, pro ČEZ žádné náklady navíc.

            1. jj, to by bylo idealni… a
              jj, to by bylo idealni… a jeste by se to dalo vylepsit tim, ze by se neplatily pravidelne zalohy ale jen by se dobijel kredit, kdyz by bylo treba. Anebo by chodily mesicni faktury jak to dela treba PRE.

              Mimochodem PRE ma vyborny tarif, obzvlaste pro Tesly :O
              30h/minutu = 18Kc/hodinu. Za tu dobu si vezmou ~22kWh => 81h/kWh 😉

              1. No tak tomu se říká
                No tak tomu se říká podpora. Tak by to mělo být. To co předvádí ČEZ je fraška.

                Možná je to tím, že znám lidi, co se snaží v PRE koupit Teslu jako firemní předváděcí vozidlo. Ale nevím nevím asi jim to nechce schválit vedení.

                Mají tam například i WWeUP. Ve kterém jsem se na chvíli projel a musím říct, že to byla jízda. Fakt pěkný auto. Neuvěřitelný odpich, krásně jednoduché ovládání, rekuperace, jde jezdit i jen jakoby na volnoběh. Fak pěkný, kvalitní auto. Rozhodně lepší než iON. A chtějí za to prý „jen“ asi 450 tis. Kč?

                1. Tak mě napadá, že
                  Tak mě napadá, že cizinec, který by chtěl nabíjet na ČEZácké rychlonabíječce, má smůlu, jelikož nemá s ČEZem smlouvu…
                  Tohle taky moc elektromobilitě nepomáhá. Ideální by byla možnost zaplatit kartou za odebraný proud, klidně dopředu na předem nastavené množství.

                2. Jiste to by bylo jednim z
                  Jiste to by bylo jednim z mnoha reseni, ale proc to delat tak slozite? Proc neplatit zrovna na miste treba SMSkou nebo pres nejakou appku do smartphonu ci tabletu tak jako listky na MHD? Nebo rovnou pres webove rozhrani v aute… Moznosti jak to udelat prijemne pro zakaznika je prece nekonecne mnoho 🙂

                3. Placení SMS klidně, ale ta
                  Placení SMS klidně, ale ta apka mi přijde už jako složitost – nejdřív si ji musí člověk stáhnout, aby zaplatil. Zase se na to dívám prizmatem nějakého cizince. Představte si, kdybyste přijel třeba někam do ciziny a chtěl nabít a najednou zjistíte, že jediná možnost je přes nějakou aplikaci místního providera nabíječek, kterou si musíte stáhnout, možná ještě zaregistrovat atd. Navíc třeba ani nemáte smartphone, nebo zrovna disponujete mobilem s platformou, pro kterou daná apka neexistuje…To mi teda přijde podstatně jednodušší a univerzálnější platit kartou, kterou má skoro každý a berou ji kdekoliv v cizině.

                4. Jiste, appka by byla spise
                  Jiste, appka by byla spise pro doplneni jako dalsi moznost, ale zas na druhou stranu by to pres ni bylo levnejsi… Provozovatel SMS sluzby si strhne par procent z ceny (nevim presne kolik), ale u appky si to provozovatel dobijeci site muze udelat sam.

                  Kdyz si kupujete listek na salinu tak to mate pres appku taky levnejsi jak pres SMSku.

                  Podle me je idealni dat zakaznikovi vice moznosti placeni, at si vybere co mu vyhovuje…

  3. Jenom přemýšlím, zda
    Jenom přemýšlím, zda těch zbylých 6 rychlodobíječek (v dubnu prý došlo v krabicích do ČEZu 10, 1 je v Praze, 1 v Kladně, 1 v HK, 1 ve Vrchlabí) budou také náhrady stávajících pomalých. To bychom se mohli těšit třeba v Ostravě, třeba v Avion Shopping Parku. Jen prosím nenahrazovat tu před Krajským úřadem, tam neustále parkují ve dne v noci oba zdarma byrokratům zapůjčené elektromobily a veřejnost stanice spočívá jen v tom, že je vidět z okolo jedoucí veřejné hromadné dopravy :-(.

  4. Za tohle samozřejmě
    Za tohle samozřejmě patří ČEZu pochvala , nicméně doufám, že se postupně rozrostou i podél všech dálnic a hlavních tahů.
    Hlavně považuju za plus, že mají i Combo. Nechápu ovšem, proč Mennekes není na 63A, pak by výkon byl až 43 kW a mohl by se např. Renault Zoe nabíjet na plný výkon.

    1. Ano, přesně tak. ČEZ od
      Ano, přesně tak. ČEZ od roku 2011 o elektromobilitě jen kecá. Jinak by nestrkal rychlodobíječky nesmyslně do Kladna (když v 30 km vzdálené Praze jich je několik) či do Vrchlabí (které je od Prahy přes 120 km, tedy na hranici reálného dojezdu většiny komerčně dodávaných elektromobilů, ale dal jí blíže, třeba do Mladé Boleslavi, ideálně však 85 km vzdáleného Turnova).
      Rychlodobíječky jsou v ČR potřeba zejména:
      a) uprostřed D1 (pro spojení Prahy s Brnem, kde rychlodobíječky už jsou, byť ne ČEZu),
      b) v Olomouci (pro spojení Brna s Ostravou),
      c) v okolí Svitav (pro alternativní spojení „vrchem“ Olomouce s Prahou přes HK nebo Pardubice, kde rychlodobíječka už taky je, byť ne ČEZu a pouhých 23 km od HK)
      d)a nakonec v Ostravě, čímž by se doplnila osa rychlodobíjení směrem na Slovenskou Žilinu (alternativně totéž z Brna na Bratislavu na D2 v okolí Břeclavi).
      Tím se „ukojí“ základní domácí provoz elektromobilů po hlavních trasách a je možno hovořit o podpoře elektromobility. Pouhými 4-5 správně umístěnými rychlodobíječkami Teprve následně je potřeba rozvíjet i směr na Drážďany, Plzeň a Bavorsko, České Budějovice a Rakousko, kde prozatím skoro nic veřejného není ani v základu.
      Jak se to dělá vážně a doopravdy se může ČEZ podívat na Slovensko, soukromá síť GreenWay http://www.plug-in.sk, 15 rychlodobíjení po celém Slovensku. Stačí jen opisovat, netřeba nic vymýšlet.

      1. Greenway je sice fajn, ale
        Greenway je sice fajn, ale nemá Combo, jelikož hlavním partnerem je Nissan a ten samozřejmě prosazuje jen Chademo, takže pro hodně elektormobilů nepoužitelné…
        A pokud vím, tak tam snad ani není Mennekes, jen obyčejné 3 fázové zásuvky a to jen na 16 A.

        1. Nám vlastníkům trojčat
          Nám vlastníkům trojčat Peugeot Ion / Citroen C Zero / Mitsubishi iMiev to sobecky stačí :-). Mají tam konkrétně http://www.plug-in.sk/#oNabijani RÝCHLONABÍJACIE STOJANY S VÝKONOM 44 KW,KTORÉ UMOŽŇUJÚ ŠTANDARDNE DOBÍJAŤ ELEKTRICKÉ VOZIDLO ZA 25 MINÚT. STOJAN JE VYBAVENÝ CHADEMO KONEKTOROM PRE RÝCHLE NABÍJANIE. NIEKTORÉ LOKALITY SÚ VYBAVENÉ AJ 220 V A 380 V ZÁSUVKOU (3X16A) PRE POMALÉ NABÍJANIE. HLAVNÝM PARTNEROM BUDOVANIA SIETE SA STALA SPOLOČNOSŤ NISSAN. ĎALŠÍ PARTNERI, KTORÍ SA ZAPOJILI DO BUDOVANIA SIETE SÚ SPOLOČNOSTI TESCO, AUPARK ŽILINA, HB REAVIS (AUPARK PIEŠŤANY, AUPARK KOŠICE), EUROPA SC, ZOC MAX NITRA A POPRAD, TATRABANKA (OC DÚBRAWA), EMPARK, TODOS, DALITRANS, A MOTOREST ZUBOR. PRE UŽÍVATEĽOV VOZIDIEL ZN. NISSAN NABÍJANIE DO 31.3.2015 ZDARMA!
          AKCIA DO 31.8.2014!KAŽDÝ DRŽITEĽ ELEKTROMOBILU, KTORÝ SA ZAREGISTRUJE A ZAŠLE DO 31.8.2014 NA EMAIL DISPECING@GREENWAY.SK NASKENOVANÝ VEĽKÝ TECHNICKÝ PREUKAZ OD VOZIDLA ZÍSKA NA CELÚ DOBU ŽIVOTNOSTI VOZIDLA PRÍSTUP DO SIETE GREENWAY ZDARMA. AKCIA SA VIAŽE NA ZAREGISTROVANÉHO DRŽITEĽA A VIN ČÍSLO VOZIDLA. TÁTO AKCIA PLATÍ LEN PRE DRŽITEĽOV NEVYUŽÍVAJÚCICH VOZIDLO NA PODNIKATEĽSKÉ ÚČELY. Prostě takhle vypadá správná podpora elektromobility a prodeje elektromobilů. Podobně to dělá ostatně i Tesla. Ať se chytí skupina Renault, VW a BMW za nos a dá si třeba rychlodobíječky před prodejny svých aut. Zatím na to s výjimkou Renaultu a to pouze ve Francii také kašlou.

                1. Ono není na výběr. Combo
                  Ono není na výběr. Combo je v tuto chvíli jediný evropský rychlodobíjecí standard, protože Chademo se snaží úředně vyštípat a supercharger je (zatím?) výhradně Teslacentrický. Ostatní nejsou rychlodobíječky v pravém slova smyslu, ale pouze dostatečně dimenzované AC zásuvky, kde výkonová část musí být zabudovaná ve vozidle.

                  V souvislosti s tím mě napadlo, že vlastně úplně chybí nějaký rychlodobíjecí DC standard pro menší vozidla, která nemají napětí akumulátoru v řádu stovek voltů. Částečně to splňuje Chademo, ale ten má zase pro takové použití zbytečně masivní konektor a je otázka, jak to s ním bude do budoucna.

                2. Možná by se mělo
                  Možná by se mělo pouvažovat o využití DC modu u Mennekesu. Nakonec Tesla ho přesně takhle využívá.

                3. On pro takový skútr je
                  On pro takový skútr je docela velký už i ten mennekes. Jinak ctirad myslím poukazoval i na to, že Chademo nabíječky dnes jedou většinou od 50V, ale CCS začíná myslím až od 100V. No a právě třeba dost skůtrů jezdí na napětí do 60V a jen minimum má více jak 100V baterii.

                4. Velký jako rozměrově? Tak
                  Velký jako rozměrově? Tak samozřejmě, pakliže bychom chtěli nabíjet jen DC, tak ano, ale pro 3 fázy už ten konektor menší být ani nemůže 😉

                5. Ano rozměrově pro DC
                  Ano rozměrově pro DC dobíjení – tyto malé vozidla většinou nemají palubní AC dobíječku, takže veřejné AC dobíjení pro ně nic neřeší.

                  druhá věc je, že v podstatě „nejmenším“ elektrovozidlem, u kterého mi dává smysl použití veřejné rychlodobíjecí stanice je skůtr. Nějak si nedokáži představit, že bych si tam dobíjel elektrokolo, ale proti gustu.

                6. Přesně tak. Na DC
                  Přesně tak. Na DC dobíjení typu Chademo je geniální to, že si z vozidla akorát po sběrnici dohodnu maximální proud, vypínací napětí a už to jede. Nepotřebuju vůbec žádné palubní nabíječky, měniče ani nic dalšího kromě konektoru, jištění a brouka za pár centů, který zařídí tu komunikaci. Prakticky mohu nabíjet cokoliv s napětím mezi 50 a 500V.

                  Bylo by super něco takového mít i na Mennekesu (ne Combo) v rámci dc-low a dc-mid, které sice mají na těch propagačních obrázcích, ale nikde se mi nepodařilo dohledat, co to vlastně podporuje za napětí, proudy (kromě obligátního „up to“), jak se to do toho režimu dá přepnout a hlavně jestli to vůbec je podporované na aktuálních dobíjecích stojanech.

                7. jak pise Hyperloop, DC mod
                  jak pise Hyperloop, DC mod uz je u Mennekesu, ale zatim krom Tesla SuperChargeru ho nikdo nepouziva.
                  Motorky Zero se myslim daji objednat s CHAdeMO nabijenim za priplatek.

Napsat komentář