Onyx, nejoblíbenější koncepční vůz na pařížském autosalonu

Stánek značky Peugeot na pařížském autosalonu ukázal, že automobilka jde znovu do útoku. Mezi exponáty bylo totiž i trio produktů označených Onyx. Ty představují pohled značky na budoucnost prostředků osobní mobility, kterému se nyní dostalo dalšího ocenění.

Peugeot Onyx na autosalonu v Paříži zářil jako neopracovaný klenot
foto: Peugeot

Čtenáři magazínu Auto Plus a posluchači rozhlasové stanice RTL měli po celou dobu konání pařížského autosalonu možnost hlasovat pro nejoblíbenější model pařížského autosalonu. Volit mohli ze zhruba 10 automobilů, které předem vybrali redaktoři RTL a Magazínu Auto Plus. Pod dvou týdnech hlasování získal cenu v kategorii Koncepční vozy Peugeot Onyx, který získal více než 48 % hlasů.

„Toto ocenění je odměnou pro inspirativní design značky Peugeot a je symbolem celé ofenzívy značky,“ zdůraznil generální ředitel Peugeotu Maxime Picat.

Peugeot Onyx je skutečně výjimečné dílo, které na budilo zaslouženou pozornost. Jde o odlehčené kupé s délkou 4,65 metru, šířkou 2,20 metru, výškou 1,13 metru a hmotností 1 100 kilogramů.

Pohání jej 3,7l V8 ze závodních speciálů Le Mans doplněný o rekuperační systém. Díky tomu (tedy 59kW elektromotoru na přední nápravě) se může výkon 600 koní dočasně zvýšit až ke 680 koním. Aerodynamický odpor 0,3 není špatný, ale nutno dodat, že takové hodnoty už auta dosahují několik desítek let.

Na karoserii, která je usazena na extrémně lehké karbonové struktuře, byla použita měď a karbon, vytvářející skvělý kontrast. I kabina je z hlediska materiálů úsporná, uchovala si jen materiály potřebné na realizaci dílů a jejich upevnění, co nejblíž k posádce. Díky Onyxu je nyní možné sladit požadavky zákazníků, vysoké výkony a ochranu přírodních zdrojů.

Kabina využívající zcela recyklovatelnou plst je vymodelována z jednoho kusu, bez švů či spojů. Vytváří kolem posádky pouzdro, zabudované do karbonové struktury. Plní funkce, které dřív zajišťovalo několik dílů: odhlučnění, tepelnou izolaci, podlahu, horní konzolu, strop i skořepinová sedadla. Posádka tvoří s tímto homogenním dílem jeden celek, což opět umožnilo snížit hmotnost vozu.

auto jízdní kolo Peugeot Onyx Bike

Überstylové jízdní kolo Peugeot Onyx
foto: Peugeot

Palubní deska je zhotovena z materiálu nového typu označeného Newspaper Wood, které bylo vyrobeno z recyklovaného novinového papíru. Na povrchu se rýsují drobné žilky vytvářející dokonalou iluzi. Při podrobném zkoumání lze vidět i písmena z použitých novin.

V konzole, rovněž vyrobené z plsti, je umístěn díl ze skla. Jedná se o nádržku, hladina je označena jemným cizelováním v horní části. Ve vnitřním pouzdře obsahuje esenci tohoto supervozu, samotného jeho ducha. Vůně parfému v nádobce, zosobňující harmonii použitých materiálů, se šíří do prostoru kabiny prostřednictvím výdechů.

Sdružený přístroj na palubní desce je umístěn ve zvýšené pozici. Po obvodu přístroje se podobně jako klapky klavíru objevují a zase mizí kovové dílky uvádějící zvolený režim motoru a rychlost. Informace o fungování hybridního pohonu se objevují na digitálních displejích. 

Kromě sportovního kupé Onyx doplnil Peugeot svou modelovou řadu také o speciální jizdní kolo Onyx (Onyx Concept Bike) a koncepční elektroskútr, či spíše hybridní tříkolku Onyx Scooter. Ta je poháněna zážehovým motorem o objemu 400 ccm, který v kombinaci s elektromotorem nabízí výkon 45 kW.

auto elektrická tříkolka Peugeot Onyx Scooter

Peugeot Onyx Scooter na autosalonu v Paříži způsobil nemalé pozdvižení. Plug-in hybridní tříkolka není vidět každý den.
foto: Peugeot

Právě elektro-tříkolka je dost možná nejzajímavějším počinem Peugeotu z aktuálního autosalonu v Paříži. Kombinovaná spotřeba by měla dosahovat 2 l/100 km, max. rychlost 150 km/h a navíc je samozřejmě možné li-ion baterie hybridní tříkolky také dobíjet z běžné zásuvky. Čistě na elektřinu ujede rychlostí 50 km/h až 30 km, celkový dojezd je pak ale až 500 km.

tisková zpráva

One Comment on “Onyx, nejoblíbenější koncepční vůz na pařížském autosalonu”

Napsat komentář