Test: Opel Ampera – dva dny s plug-in hybridem

V USA se už přes rok prodává plug-in hybrid Chevrolet Volt. Zatím si jej koupilo 7500 zákazníků. Evropským bratrancem auta je model . Ten se nyní konečně dostává také do České republiky, zájemci za něj zaplatí 1 080 000 Kč vč. DPH. Krátký, ale intenzivní dvoudenní test ukázal, že je to přiměřená cena.

I kluzký povrch zvládala Ampera s překvapivou grácií, elektronický stabilizační systém (ESP) však místy musel zasahovat
foto: Hybrid.cz

Opel Ampera tady zatím nevyvolává tak velké vášně jako Chevrolet Volt v USA, a asi ani nikdy vyvolávat nebude. Přesto jde o technologickou pochoutku, která stojí za pozornost každého automobilového fanouška.

Co čekáte od auta za milion korun? Předně, pohodlí a ty nejnovější technologie. Obojí splňuje Opel Ampera na jedničku. Usadí řidiče do nadýchaných kožených sedaček, po stisku tlačítka “Power” kterým se auto startuje mu pustí na úvod krásnou animaci. Pak nastane téměř hrobové ticho – auto je připraveno vyjet.

Skutečný hybrid

Ampera je plug-in hybrid. Auto tedy můžete připojit doma nebo u dobíjecí stanice a baterii dobít. Pokud je baterie dobitá, začíná auto prvních minimálně 30 km, běžně 40 km, za vhodných podmínek určitě až 60 km, jízdou čistě na elektřinu. Vše záleží na aktuálním počasí (v zimě se spotřeba elektřiny zvyšuje) a především jízdním stylu (ve městě v nízkých rychlostech spotřebujete elektřiny nejméně).

test Opel Ampera

Startuje se stiskem tlačítka
foto: Hybrid.cz

Jakmile elektřina dojde, zapojí se spalovací motor. Veškeré údaje o spotřebě – rozdělené do dvou sloupců pro baterii a spalovací motor, můžete přehledně sledovat na středovém displeji. Interiér je do puntíku propracovaný a výrazně technofilní – cílem je informovat řidiče o všem co se v autě a s autem děje.

test Opel Ampera

Od posledního nabíjení jsme zatím nespotřebovali ani kapku benzínu a ani elektron elektřiny
foto: Hybrid.cz

K tomu slouží dva displeje – první uprostřed přístrojové desky, který se ovládá kolečkem vlevo pod volantem. Zobrazuje rychloměr a všechny základní potřebné údaje. Druhý, větší a dotykový displej je umístěn na středové konzoli.

Na něm si můžete nechat zobrazit právě už zmíněné podrobné informace o spotřebě, tocích energie, poměru využití energií, nastavení klimatizace (právě ta je vedle samotného pohonu jedním z největších žroutů energie), a samozřejmě rádi a další multimédia.

Výkonný cvalík

Opel Ampera řidiče překvapí svou silou. Svižný rozjezd dává autu 111kW elektromotor o výkonu, který dokáže táhnout už od nulových otáček. A to i přes vysokou pohotovostní hmotnost 1715 kg. Pokud na plyn vyloženě dupnete, dokáže vás elektromotor dostat z 0 na 100 km/h v čase pod devět vteřin.

test Opel Ampera

Speciální krabička určená pro rychlé, jednoduché a bezpečné dobíjení plug-in hybridu Opel Ampera
foto: Hybrid.cz

Zrychlení jsme si v praxi s chutí vyzkoušeli. Auto umí akcelerovat od nejnižších rychlostí až po ty nejvyšší – v hustém dálničním provozu se s ním rozhodně neztratíte.

Dokud má baterie dostatek energie, funguje auto plně na elektřinu a 1,4l spalovací motor nehybně stojí. Teprve v okamžiku, kdy kapacita v bateri dosáhne kritické meze (ta může být podle situace výždy jiná), rozhodne se Opel Ampera nastartovat také spalovací agregát. Poznáte to podle zvuku i mírně zvýšených vibrací.

Opel Ampera má k dispozici řadu jízdních módů. Předně jsou to ty, které volíte přímo řadící pákou. Auto funguje jako klasický automat, takže D znamená Drive, P parking, R zpátečka, N neutrál, L rekuperace. Na Lko je dobré jezdit z prudkých kopců a doplňovat tak baterii razantněji, než v běžném jízdním módu.

Kromě toho je možné ještě vybrat z různých módů jízdy přímo v menu palubních přístrojů. Tam jsou nejzajímavější módy Mountain a Hold. Mountain je mód určený do hor, který šetří elektřinou a využívá ji především v prudkých stoupáních.

test Opel Ampera

Správným nastavením klimatizace můžete ušetřit spoustu energie a výrazně tak prodloužit dojezd čistě na elektřinu
foto: Hybrid.cz

Hold je pak mód určený především pro budoucnost. Odpojí baterii a auto jede pouze na energii vyrobenou spalovacím motorem. Šetří tak energii v baterii například na dobu, kdy bude třeba jezdit v nějaké městské bezemisní zóně.

Spotřeba

S autem jsme jezdili v teplotách pohybujících se v rozsahu od -7 °C do +1 °C, což se samozřejmě podepsalo na spotřebě elektrické energie a potažmo i benzínu.

Když jsme auto přebírali k testu, měl jeden počítačem z měřených úseků délku mírně přes 1700 km a ukazoval průměrnou spotřebu 7,1 l/100 km. Předpokládáme, že šlo o cestu z Německa, kdy auto bylo na začátku dobito jednou a dál už pokračovalo bez dobíjení až do ČR.

test Opel Ampera

Tenhle obrázek říká vše
foto: Hybrid.cz

Na jedno nabití nám auto ujelo 40,2 km při spotřebě 9,9 kWh, výsledkem je tedy spotřeba elektřiny 24,63 kWh/100 km. Poté co nastartoval spalovací motor jsme ujeli dalších 35 km. Přitom auto spotřebovalo 2,63 l, dosáhlo tedy na této vzdálenosti průměrné spotřeby benzinu 7,5 l/100 km.

Ve druhém případě jsme na plně nabitou baterii ujeli 30 km (při spotřebě 9,6 kWh) a dalších 54,6 km za 4,38 l benzínu, tedy při průměrné spotřebě 8 l/100 km. V tomto případě jsme ale zkoušeli co auto umí, především co do zrychlení a max. rychlosti, která je elektronicky omezena na 161 km/h.

test Opel Ampera test Opel Ampera test Opel Ampera

Dobíjení, základ státu

K dobíjení Ampery slouží speciální kabel, který najdete v přihrádce pod podlahou kufru. Ten má standardně objem 310 litrů, lze jej zvětšit až na 1005 litrů. Auto je čtyřmístné a nabízí spoustu odkládacích prostor.

Dobíjení je velmi jednoduché – kabel s nástavcem připojíte do zásuvky, načež proběhne diagnostika indikovaná zeleným a červeným světlem. Následně druhý konec strčíte do auta a už se dobíjí.

Dobíjení plně vybitého auta trvá standardně přibližně čtyři hodiny. Dobije se obvykle kolem 9,4-9,8 kWh, spotřebuje se ale něco mezi 10 a 11 kWh, protože efektivita dobíjení není 100 %. Samotná baterie má kapacitu dokonce 16,6 kWh, ale prakticky “využitelná” je pouze polovina.

test Opel Ampera

Ampera, kterou na českém trhu koupíte za 1 080 000 Kč vč. DPH, za ty peníze stojí
foto: Hybrid.cz

Samozřejmě platí, že čím častěji budete dobíjet, tím nižší nakonec budou provozní náklady. Mohou se, podobně jako u elektromobilu, dostat až ke 0,30 Kč/km, to když budete jezdit každý den krátké vzdálenost pouze na elektřinu. Klidně se ale mohou vyšplhat i přes 2 Kč/km, k hodnotám srovnatelným se benzinovými souputníky. To když nebudete nabíjet vůbec.

Pro takový provoz ale plug-in hybrid stvořen nebyl a asi nikdo si ho nekoupí proto, aby ho ani jednou nepřipojil do zásuvky. Naopak lze očekávat, že s rostoucím počtem veřejných dobíjecích stanic a zároveň růstem cen benzínu i nafty bude atraktivita plug-in hybridů zvyšovat.

73 Comments on “Test: Opel Ampera – dva dny s plug-in hybridem”

  1. Je docela zábavné číst
    Je docela zábavné číst přes 3 roky starou diskuzi plnou všech chytrolínů, kteří mají nejen o provozních nákladech Ampery jasno 🙂 Amperu vlastním cca 4 měsíce, mimojiné s ní i provozuji taxislužbu v Praze a po 15 000 km mám dlouhodobou spotřebu 0,6l/100km a čistě na elektřinu ujedu spolehlivě 70km a v extrémních případech i přes 90km (ideální počasí/eko rally). V teplotách okolo 10C se zapnutým topením cca 60km, v zimě v mrazech bude dojezd na ele pod 50km, ale není nic jednodušší než jednou za čas vynutit provoz na benzín a topit z jeho přebytků tepla atp… Holt, není to auto pro ignoranty…

      1. Rád se se svými poznatky
        Rád se se svými poznatky podělím..
        Na opravdu zimní provoz jsem sám zvědav, zatím jsem zažil pouze 2x namrzlá okna a dojezdu dosahuji v městském provozu, s lehkou nohou a „s čapkou na hlavě“ stále okolo 60km. Včera mimo město s prům. rychlostí okolo 70km/h dojezd vycházel dokonce přes 80km, ale to jsem provozoval téměř „ekorally“..
        Ale uvidíme, jestli se vůbec nějakého zimního testování dočkáme – vážně zvažuji koupi pouze elektromobilu. Ocenil bych možnost rychlonabíjení, delšího čistě elektrického dojezdu nebo třeba tepelné čerpadlo.. 😉

      1. Zdravím.. Městský provoz
        Zdravím.. Městský provoz Ampera (ostatně jako většina elektromobilů) ocení, nicméně čím pomaleji jedete, tím větší vliv na celkový dojezd má zapnutá klimatizace/topení. Takže pokud vám např. 50 km jízdy po ucpané Praze zabere 2-3 hodiny (běžná realita), tak vám zapnuté topení okolo bodu mrazu ubere klidně polovinu dojezdu (počítám běžný příkon topení v průměru okolo 2kW (podle údajů z OBDII zásuvky), tedy okolo 5kWh odebrané energie za ty 2-3h, tedy polovinu využitelné kapacity baterie). Ampera nemá tepelné čerpadlo a pokud si v ní topíte pouze „bateriemi“, dojezd to značně ovlivní. Já osobně teď „v zimě“ praktikuji styl předehřát vozidlo ještě před odpojením vozu ze zásuvky, poté si zapnu vyhřívání sedadla a podle plánovaného nájezdu topím buď z baterii či benz. motorem (a ten nemusí běžet pořád, aby topil). S klimou v létě je to podobné, akorát v tomto případě Vám spalovací motor moc nepomůže, resp. neochladí Vás.. 😉
        Kdyžtak napište, pokud Vás ještě zajímá nějaký konkrétní dotaz a já případně zodpovím..

  2. Elektromobil prináša aj
    Elektromobil prináša aj mnoho nevýhod:
    Známe sú analýzy efektívnosti dopravy WELL TO WHEELS (Od vrtu ku kolesám). Elektromobily jazdia na elektrinu vyrobenú v tepelných, jadrových, paroplynových elektrárňach. Vodné elektrárne sú z pohľadu bilancie energie zanedbateľná časť. Účinnosť premeny energie v takýchto elektrárňach je okolo 35 % Ďalej sú tu straty z prenosu elektrickej energie, transformácie, účinnosti batérií a elmotora, regulácie motora atď. Ďalšia energia sa spotrebuje na kúrenie v zime. Z celkového množstva energie sa na kolesá dostane cca 26% energie primárnych energetických zdrojov. Zahraničné analýzy ukazujú, že najvyššiu energetickú efektivitu WELL TO WHEELS dosahujú vozidlá na metán resp. zemný plyn. – Nie sú potrebné rafinérie a distribúcia pohonných hmót cisternami – úspora investičných nákladov na budovanie elektrárenských a rozvodových kapacít – Plyn prúdi bez úpravy potrubím priamo z vrtu resp z bioplynovej stanice do vozidla kde sa v motore vysoko efektívne spaľuje a poháňa kolesá. Odpadá tak celý reťazec energetických konverzií
    – Metán sa dá vyrábať aj z komunálneho odpadu
    – Na kolesá sa dostane až 35% energie primárneho paliva (metánu), teda teda ekológia je lepšia ako u elektromobilov s „výfukmi“ v komínoch elektrární
    – kúrenie vozidiel je „zadarmo“
    – nižšie investičné a prevádzkové náklady
    – Výroba a Likvidácia Li-Pol, Li-Ion resp. Li-Fe A123 batérií je veľmi neekologická, Batérie sa dodávajú sa hlavne z Číny. Ak sa započítajú odpisy, vyššie ekologické náklady a nižšia celková účinnosť, prevádzka elektromobilu je výrazne drahšia.
    – Elektrina sa vyrába z primárnych zdrojov teda bez dotácií musí byť zákonite drahšia ako priame využitie primarnych zdrojov na pohon -napríklad zemného plynu v elektromobile.
    – Načerpať pohonnú hmotu – metán je možné pomocou domácej plničky CNG z pohodlia domova
    – Taktiež klimatizácia elektromobilov znižuje dojazd. Kúrenie je u klasických palív „zadarmo“.
    – Pri poškodení batérie hrozí nebezpečenstvo, Lítium na vzduchu je prudko horľavé mám z tým skúsenosti ˇ
    Životnosť LiFe článkov je cca 500 nabíjacích cyklov, po ich prekročení klesá výrazne pomer nabíjacej a vybíjacej energie z 90% po 1 roku aj na menej ako 70%, teda pri nabíjaní musíme nakúpiť viac elektriny ako ju spotrebujeme vo vozidle. Naviac už po 1 roku stúpa vnútorný odpor batérie, batéria sa pri nabíjaní a vybíjaní výrazne ohrieva – čo ide samozrejme do strát. LiFe články sa taktiež samovoľne vybíjajú. Snáď jedinou výhodou elektromobilu je možnosť akumulovať elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov a dodávať ju do siete v čase špičky. Riešenie však je málo efektívne, ďalej zdražuje elektrinu z fotovoltaiky a veterných elektrární.

    1. Zdravím všechny chytráky
      Zdravím všechny chytráky a teoretiky.
      Amperu mám sice krátce, ale už jsem najezdil přes 5 tis.km. Po pročtení diskuse je vidět, že nejchytřejší jsou ti, kteří si danou věc ani nevyzkoušeli a interpretují jen převzaté názory jiných. Amperu mám pro každodenní krátké cesty do 100 km a jsem nyní na spotřebě 1,7 l/100km. Čistě na baterie jsem už ujel i 70km. Je fakt, že v tu dobu svítilo sluníčko a nemusel jsem tolik topit. Kdo si chce koupit Amperu na cesty okolo Evropy, tak ať to nedělá.

    2. Mám také trochu
      Mám také trochu zkušeností s elektrickým pohonem. Jezdím 30 let. V posledním vozidle mám baterie 4 roky, najezdil jsem přes 100000 km a baterie mají prakticky stejnou kapacitu. Alespoň na dálnici rychlostí 90 km/hod jsem schopen stále ujet 400 km.
      Znám řadu uživatelů, kteří mají podobné zkušenosti i s bateriemi Lion od Sony, které ještě ani nebalancovali přes BMS a také po 100000 km mají stejnou kapacitu. Kdo z Vás o tom ví více, uvítáme ho na 9.tém srazu v Prčicích.
      Připadá mi zcestné uvádět účinnost vodní elektrárny. Tam ta elektřina vznikne v podstatě zadarmo jen díky Slunci, podobně jako ve FVE.
      Plyn z bioplynky může mít tak málo metanu, že na to auto ani nemusí jet a obsahuje bez úpravy tolik vody, že motory rezivějí.
      škoda písmenek, pojďme chránit planetu.

    3. Tohle je hodně
      Tohle je hodně zavádějící hodnosti to podle účinnosti. Skoro bych rekl demagogie. To můžu napsat že je lepší moderní tepelná s účinností 65% než vodní nebo dokonce větrná s 30% a méně. Nemluvě a fotovoltaice která má 14%. V tomhle by zvítězili asi plynové. Z hlediska účinnosti nebo spíše efektivity jednoznačně vede společná výměna elektřiny a tepla kogenerační jednotky 80% účinností.
      Ale k věci z pohledu ekologické efektivity jasně vedou biopaliva 2 generace vyráběné z odpadů. Bio plyn a Bio ethanol atd. Ale Těch odpadů je prostě omezené množství nebudu přeci navyšovat výrobu cukru abych z jeho odpadu vyrobil víc biopaliva.

      K bateriím a Li-ion co se bezpečnosti týče každý jí máme u ucha v mobilu tabletu notasu a nemyslím si že byly méně bezpečné než benzín nebo plyn. Navíc baterie jako celek např z leafa se dají z 95% recyklovat.

      Rozhodně vidím budoucnost v elektromobilech na baterie než v vodíkových článcích, kde s mrzkou účinností vyrobím elektřinu ze které s mrzkou účinností vyrobím vodík, který budu distribuovat a pak z něj vyrobím se ztrátami elektřinu na kterou pojedu.

  3. Myslím že celá táto
    Myslím že celá táto diskusia je iba o tom že test vychádza z nejakých cca 200 kilometrov jazdy čo nieje reprezentatívne pre akékoľvek hodnotenie spotreby. Mám tretí rok Priusa a pokiaľ sa posnažím tak na ňom spravím 2,9l/100km pri trase cca 100km. Ale bežná spotreba dlhodobá s rôznym profilom jazdy sa pohybuje v lete medzi 4,5-5,1 l/100km, v zime cca o 0,4l/100km viac. Takže hodnotiť spotrebu je možné po ubehnutí aspoň 600 – 1000km. Treba brať do úvahy že hybridy aj rekuperujú energiu, čo má tiež významný dopad na výslednú spotrebu, a to sa naozaj nedá merať na pár kilometroch. Ďalším podstatným faktorom je skúsenosť vodiča s jazdením hybridom. Pokiaľ chcete jazdiť efektívne, treba vedieť ako, rozhodne to ale neznamená jazdiť pomaly.
    Veľmi rád by som videl test ktorý by mal väčšiu vypovedaciu hodnotu. Inak sa mi Ampera páči a keď budem mať možnosť rád sa na nej preveziem.

  4. No toto je auto pre
    No toto je auto pre ÚRADNÍKA čo býva 20km od úradu, kde si auto ZADARMINKO nabije za štátne €€€ a vlastne jazdí cestu naspäť zadarmo. Ja však všetkým, ktorí bojujú za to aby sme už neboli závislí od tej ARABSKEJ a RUSKEJ ROPY a ba dokonca aj tomu spomalenému GM držím palce 🙂

  5. Keď Plug-in hybrid tak
    Keď Plug-in hybrid tak prius, okrem toho že v teste dosahovala už sériová verzia dojazd na elektriku cez 45km po vybití dokáže jazdiť za 3,7 až 4,5l/100km a nie za 6-7l ako ampera. Dizajn je inak OK no prius okrem nadčasového dizajnu ponúka 5-plnohodnotných miest na sedenie a 460l batožinový priestor!
    Pravdupovediac ja osobne si počkám na 7-miestnu verziu PRIUS+ Plug-in hybrid, ktorý má mať aj väčší dojazd a celkovo je to väčšie, praktickejšie a dizajnovo fakt vydarené auto, ani sa nedivím že veľký prius momentálne zažíva BOOM a jeho výroba sa zvyšuje o 70%!!! TOTO AUTO sa toyote podarilo.

  6. 7,5 l/100km je vela. na trhu
    7,5 l/100km je vela. na trhu su auta s nizsou priemernou spotrebou. cim je sposobena tak vysoka spotreba?
    podla mna vysokou hmotnostou auta (ma zbytocne velku a drahu baterku) a neefektivne pracujucim spalovacim motorom. motor sluzi nie len na dobijanie baterky, ale aj na pohon auta. nemal by extender sluziaci len na dobijanie baterky + kurenie lepsiu spotrebu?

    1. To máte jedno. Volt/Ampera
      To máte jedno. Volt/Ampera prostě není auto pro průměrného evropana, který považuje za standard malé auto s motorem 1.3, výkonem 50kW a spotřebou kolem 7 litrů. Tohle je auto pro Američany, pro které je standard velká těžká kráva co žere 15 litrů. S tím je to potřeba porovnávat a ne s nějakými Yarisy nebo nedejbože diesly.

      1. Už jsem v Americe asi 2
        Už jsem v Americe asi 2 roky nebyl, ale pokud se pamatuji, převládají tam auta kategoride Ford Focus a Fusion, Toyota Corolla a Camry – vesměs čtyřválce 2-2,5 litru – čili spotřeba 7-9. Samozřejmě i SUV a pickupů s V8 tam je hodně, ale i u SUV převládá řadový čtyřválec.

  7. Spotřeba 8L/100km to vypada
    Spotřeba 8L/100km to vypada otřesně a jeden chytrý pán už to výše strhal, jak by to nedokázal ani prezident Klaus osobně.

    Jenomže při spotřebě 8L/100 km a při jízdě na vzdálenost 100km s plnou baterkou spotřebuje auto asi 3L benzínu a asi za 20 korun elektřiny. A najednou jsme někde úplně jinde !!! Já vím, že to je ten věčný problém jak uvádět spotřebu u pluginu. Ale říkat, že to má spotřebu 8 na 100 a pak ujet 100 a mít spotřebu 3, to je opravdu pro běžnou veřejnost značně matoucí. K těm 8mi litrům by se stále mělo psát, že to je vlastně počítáno bez baterie !!

    1. Vážený kolego, je to
      Vážený kolego, je to jednoduché: ta spotřeba by se totiž měla uvádět hlavně transparentně ;-). Tedy spotřeba a dojezd zvlášť na akumulátory a na benzín. Sledujte výklad:

      Tohle auto, jak lze trojčlenkou spočítat z údajů naměřených v testu, má V REALITĚ:

      1. na akumulátory spotřebu něco kolem 24-30kWh/100km a dojezd 30-40km do vybití,

      2. na benzín spotřebu 7-8l/100km při dojezdu kolem 400km téměř „dosucha“.

      To jsou ona čísla, která mne jako technika a potenciálního zákazníka hlavně zajímají – jasné a přehledné. Zbytek je balast a „omáčka“. Kde je tedy Váš „věčný problém spotřeby hybridu“?

      Jinak je to určitě sexy kára, která slušně jezdí, vyrábí se a své kupce si najde. Když ji ale dáte na hever, uvidíte technologie včerejška. Dá se to pochopit u elektrické trakce, ale spalovák pro tento výkon a způsob použití by měl umožnit spotřebu do 5l/100km (bez elektriky). To by ovšem museli použít vysokozdvihový diesel, tzv. stabilák. Hoši u GM to tak zřejmě i mysleli, jinak by tam asi dali nádrž tak 55l misto pouhých 34l. Jenže jak už to bývá, asi nestihli vhodný motor vyvinout do termínu, tak tam nacpali to, co bylo po ruce. Použité technologii pak odpovídají i naměřené parametry, které nevylepší ani záměrně zmatečné reklamní údaje. Zkrátka, současný technický pokrok tu nehledejte, ten možná přijde až v druhé generaci. Jinak – velmi podobné řešení hybridu jsem osobně viděl rozpracované ve vývojové dilně Citroenu již v roce 1993 (tehdy ovšem s bateriemi NiCd, NiFe a NaS).

      Koho zajímá pokrok, sledujte vývoj v letectví – třeba slovinský Pipistrel nebo u nás pan Štěpánek z PhoenixAiru dělají technické skvosty. V autech zatím vidím spoustu mediálního povyku pro nic, ale aspoň u velkých koncernů postrádám ten správný tah na branku…..

      1. Porovnávate
        Porovnávate neporovnatelné. Ano. Letadla jsou vždy technologicky o třídu výše, než automobily – jejich současníci. Vždy to tak bylo. V letectví se vždy používalo to nejprogresívnější co je k dispozici. Jednoduše je to malosériová výroba produktů podstatně dražích, než auto. Potom si můžete dovolit dát tam to nejmodernější co v současnosti na trhu je. Jenomže tady se nebavíme o produktu, který na světě prodáte 500 lidem, ale 500 000 lidem. A tam už nutně ke kompromisům mezi cenou a technologickou progresivitou musí dojít. Udělat z toho závěr, že tudíž je to auto na ho…, je prostě mimo.

        Myslím, že taky dnes spousta lidí zapomíná, jaký byl všeobecý postoj a důvěra k elektřině v autě mezi automobilkami a veřejností vůbec, cca 6 let nazpět, kdy se vývoj začla. Doporučit jim dízla je hezká rada, která však zcela míjí realitu automobilového trhu Ameriky. O dýzlu neuvažoval nikdy nikdo. Ani u Priusu. Z tisíce důvodů, které už byly milionkrát rozebrány.

  8. Pane Horčík,
    při vší

    Pane Horčík,

    při vší úctě….. Děláte technologicky zaměřený web, nebo specifický druh bulváru? V prvním případě si po sobě prosím přečtěte, co všechno jste tu napsal o Ampeře, a pak si dejte pár pohlavků, neboť si, dá se říci, kvalifikovaně protiřečíte. Z oslavovaného „technologického zázraku se spotřebou 1,6l/100km“ se v praxi vyklube s prominutím technicky dnes již zastaralý krám, co se na baterky sotva vyhrabe kousek za město a dál jede za dnes již v této třídě poněkud překonaných 7-8litrů. Tedy značně konzervativní výsledek, který ovšem zasvěcení předjímají již od začátku projektu a který může nadchnout snad jenom amerického vesnického balíka.

    Rozumějte mi prosím správně: dá se jistě pochopit, že GM musí přesvědčit Obamu, FED a finanční trhy, že jeho záchrana před bankrotem měla smysl. A přitroublé reklamní žvásty si skoro každý ze čtenářů Hybrid.cz umí najít sám. Ovšem informace o skutečnosti, jaká doopravdy je, by se hodila všem…..

    Díky za porozumění, pište dál a kdyby Vás zajímal třeba hybridní letecký motor, který umožní létat se 4místnou Cessnou 172 při spotřebě 2místného ultralightu, vězte že už se také točí….. 🙂

    1. Ale to jste vůbec
      Ale to jste vůbec nepochopil uváděná ćisla. Prvních 100km pojedete za 3L, druhých 100 za 8L. Celkově na trase 200km (a to není kousek za město) máte spotřebu lehce přes 5L ( v létě bude spotřeba začínat číslicí 4 )+ pár korun za elektřinu. A to je stále u benzínových aut v této třídě solidní výsledek. Ano, když nebudete nabíjet baterii, budete jezdit za 8L/100. Ale proboha proč bych si kupoval plugin hybrid a pak ho nenechával dobíjet??? Lidí, kteří jezdí často trasy delší než 200km je hrstka. Pro všechny ostatní je to více či méně výhodné auto. A jestli pojedu 10x za rok delší trasu než 200km za den, tak co? – auto to zvládne se spotřebou průměrného auta v této třídě. Já v tom nevidím žádý problém.

      1. Výhodné auto??? To snad
        Výhodné auto??? To snad nemyslíte vážně.
        Auto za milion s užitnou hodnotou Fordu Ka (užitečná nosnost, velikost zavazadelníku).
        Nevidím důvod, proč by to normální člověk za ty peníze měl kupovat.
        Na spotřebě se při dnešní ceně benzínu ten rozdíl v pořizovací ceně vrátí někde po 300-400 tisících kilometrech (pokud budete jezdit denně jen těch 100 km, aby byla ta nižší spotřeba relevantní, protože po 150 kilometrech už bude to Káčko mít spotřebu nižší).
        A při nájezdu 100 km/den těch 300 tisíc budete jezdit 3000 dnů, tedy asi 8 let.

    2. Zdravim!
      Hybridni letecky

      Zdravim!
      Hybridni letecky motor by nas zajimal 🙂
      Plne eletricke reseni je zatim v nevyhode kvuli kapacite baterii. Rychlost dobijeni uz je jakz takz akceptovatelna… Ale dolet zalezi na plachtarskych schopnostech pilota 🙂
      O hybrid se pokousi vic skupin, ale zatim letel tusim jen system od Diamondu. Takze mate-li nejake novinky v teto oblasti – moc rad se s Vami o nase zkusenosti podelim.
      S pozdravem
      Martin Stepanek

      1. Kdybych ke dnešním
        Kdybych ke dnešním parametrům normované spotřeby město/meziměsto přidat také délku trasy např. městský cyklus je počítán třeba na 50km, meziměsto na 200km pak by Ampera měla asi následující spotřebu.

        V normovaném městském cyklu 0L + 50Kč na 100km. Meziměsto 200km spotřebu 4,5L/100 + 50Kč elektřina. To říká o tom autě sakra něco jiného, než parametr 8L/100km, kteroužto spotřebu podle mne bude drtivá většina uživatelů nikdy nedosáhne. Nakonec v realitě jste ji nedosáhli ani vy. Je to jen virtuální aproximované číslo.

        1. Souhlas, ale jedna
          Souhlas, ale jedna podstatná připomínka.
          Proč pořád všíchni měříte spotřebu elektromobilů na koruny(peníze)? Stejně jako se udává spotřeba spalovacího motoru v litrech/100km, tak spotřebu elektromotoru je třeba udávat v kWh/100km. Je to logické! Na peníze si to každý přepočítá podle toho kde tankoval či dobíjel. Navíc je to mezinárodně srozumitelné. Povědomí o tom kolik stojíjedna kW-hodina se rychle rozšíří. Pro většinu normálních domáctnosí bez dvoutarifu je to asi 5,-Kč/kWh po započítání poplatků za distribuci, hodiny atd. A to, že se v budoucnu u dobíjecích stanic bude měřit spotřebovaná elektřina je taky jasný. Promo akce typu 100,-Kč/měsíc pro dobíjení z veřejných stojanů rychle pominou.
          Ještě dodatek: spotřebu v kWh/100km je třeba udávat včetně započítání účinnosti nabíjení.
          Tak asi tak a ať už ty ceny baterek konečně klesnou…

          1. Ano. Dá se spotřeba
            Ano. Dá se spotřeba pluginu uvadět v kWh/100km. Technicky by to bylo nejčistší. Ale buďte si jistý, že 99% zákazníků by si nedokázalo spočítat, které auto je vlastně úspornější. To by nejdříve museli všechna konvenční auta udávat spotřebu v kWh a na stojanech u benzínky by musela být cena za 1kWh v benzínu. Do té doby jsou to neporovnávatelné veličiny. Ale právě porovnání spotřeb je jedno ze základních kritérií při nákupu.

            1. Ale pane kolego,
              vy jste to

              Ale pane kolego,
              vy jste to trochu překombinoval nemyslíte?
              Já to myslel tak, že by u auta – hybridu bylo uvedeno např.: 7,2 l/100km pro spalovací motor a 18kWh /100km pro elektrický pohon. Vím, že při jízdě to není tak jednoduché a mnohdy pracují oba pohony současně či si druh pohonu nejde přímo zvolit. Ale přesto by to řeklo mnohem víc něž např.u Oplu Ampera udávat 1,6 l /100km. Toť můj názor.

        1. Naše zásuvka má zemnicí
          Naše zásuvka má zemnicí kolík, německá má zemnicí „pacičky“. Zásuvky nejsou zaměnitelné.
          Ale existuje univerzální zástrčka, která má otvor pro zemnicí kolík i postranní „plíšky“ pro „pacičky“.

          Cokoliv jsem v poslední době v Evropě (kontinentální) kupoval s třípólovou zástrčkou, mělo to tuto univerzální.

          Pokud by to auto mělo čistokrevně německou zástrčku, nemohli by to do naší zásuvky narvat, bez toho aby z té naší zásuvky zemnicí kolík vytrhli 🙂

  9. Prosim pana Horcika o
    Prosim pana Horcika o reakci: Predpokladam spravne, ze pro me by toto auto vhodne nebylo? Do prace jezdim 50km tam a 50km zpet, 80% po dalnici, 15% okreska a zbytek ve meste. Pri rychlostech nad 100km/h uz to bude baterky asi vysavat hodne. Melo by to asi cenu pouze v pripade, ze bych si vyskemral u zamestnavatele nabijeni i v praci. Ted to davam do prace za 4 az 4,5 a z prace 5 az 5,5 l/100km prumer nafty.

    1. Dobrý den, pokud uvažujete
      Dobrý den, pokud uvažujete o Opel Ampera čistě jako o investici, která by se měla v dohledné době vrátit, nejspíš to není auto pro vás. Náklady i návratnost proti vašemu současnému vozu si nicméně můžete snadno spočítat. Za jednu cestu dnes dáte 5 * 35 Kč = 175 Kč. S Amperou by to bylo řekněme prvních 40 km na elektřinu (15 Kč pokud nabijete na nelevnější tarif) a následně dalších 60 km při spotřebě 7 l/100 km, to máme 4,2 * 35 = 147 Kč, ve výsledku tedy 162 Kč. Na jedné cestě byste ušetřil nějakou desetikorunu, takže návratnost zde opravdu není. Nicméně, ne každé rozhodnutí o koupi produktu musí být nutně podloženo myšlenkami o ekonomické návratnosti. Proč si prostě neudělat radost :).

      1. Dekuji za analyzu, pocital
        Dekuji za analyzu, pocital jsem to zhruba podobne. Nafta me sice stoji o neco mene (tankuju v polsku), ale totez by pak slo udelat i s benzinem pro Amperu. Mam mentalni problem s tim udelat si radost, kdyz vim, jake jsou naklady. Pak bych radeji neco jako Tesla model S nebo mozna ojety Tesla Roadster :o) Je to ale hudba budoucnosti… elektromobil, ktery by vzdy ujel minimalne 100km nejak na trhu nevidim.

      2. Obávám se, že většina
        Obávám se, že většina lidí, kteří si mohou koupit auto za milion, aniž by uvažovali o ekonomické návratnosti, si radši udělá radost Fordem Mustang V8 (dá se ostatně sehnat už kolem 800 tisíc), nebo něčím podobným.
        Pokud hybridy a elektromobily nebudou v cenové relaci srovnatelných aut s dieselem, pak si to opravdu budou kupovat jen ekologičtí exhibicionisté a to trh nevytvoří.

          1. Souhlasím s Vámi – spousta
            Souhlasím s Vámi – spousta lidí zmasírovaných reklamou si kupuje věci, co vlastně nepotřebují. Auto je pro spoustu lidí vyjádřením společenského statutu, mnoha dalším dává svobodu, nezávislost a pohodlí (sebrat se, když potřebuji, nebo chci, a jet). Bez toho by pro lidi žijící v dosahu MHD města, kde pracují, z hlediska nákladů a jejich návratnosti bylo rozhodně nejlepším řešením auto z půjčovny.

            Stejně tak délka úhlopříčky LED televize a exotická dovolená jsou vyjádřením statutu a proto také motivací k tomu se ráno zvednout z postele a jít zase do té blbé práce.

            Pokud se na to dívám touto optikou, pak Ampera je jistě dokladem toho, že máte hodně peněz a nemusíte si zatěžovat hlavu tím, za co je utratíte. I když srovnání s autem vyšší střední třídy by se z mnoha jiných hledisek dalo úspěšně zpochybnit. Namátkou – jízdní výkony, požitek z jízdy, pohodlí, přepravní kapacita, prestiž mezi běžnou populací …

            Závidím Vám, že můžete takto mrhat penězi.

            A co se té ekonomické návratnosti týká, máte pravdu, u rodinného auta asi neexistuje – tady by správným kriteriem asi bylo „value for money“ – a tady Ampera stěží má na Thalii. Pravda – i pro to BMW 5 by bylo obtížné tu Thalii překonat ve všech kriteriích.

            A zcela jste opomněl (vůbec netvrdím, že úmyslně, ač by se to nabízelo) to, že pár exotů auta také používá k dopravě za prací nebo k vlastnímu výkonu práce. A tam o tu ekonomickou návratnost už opravdu jde a ta ani při vzdálenosti v čistě elektrickém dojezdu pro Amperu není příznivá.

            A na závěr bych chtěl zdůraznit, že principiálně nic proti elektromobilům nemám. Dokonce uvažuji o pořízení elektromobilu, nebo plug-in hybridu (bydlím 10 km od metra, práci mám od metra 5 minut). Ale směr, kterým se jejich vývoj ubírá a argumentaci jejich propagátorů považuji za nešťastný a kontraproduktivní.

            To ale na tomto webu asi nikdo slyšet nechce, natož o tom diskutovat, že?

  10. Displej
    Ještě bych se

    Displej

    Ještě bych se zastavil u fotky displeje „Tenhle obrázek říká vše“. Je tam zobrazeno 29,9km na elektriku; 54,6km na benzin; celkem 84,5km. Spotřeba 9,8kW/29,9km; 4,38litru/54,6km. Dále je tam 5,2litru/100km – to je přepočet těch 4,38litru/54,6km na 100km. Elektřina se jaksi neuvažuje!? Proč? Dále je tam Výdrž:6,2litru/100km – tonevím co to je.

    Nerozumím tomu, proč se nezobrazují vždy litry/100km a kWh/100km. A kWh ještě nejlépe povýšené o ne 100% účinnost nabíjení.

  11. Ja si myslím, že uvádzať
    Ja si myslím, že uvádzať spotrebu v kombinovanom móde (keď časť trasy ide na elektrinu je trochu zavádzajúce. Korektné údaje by boli spotreba el. v čisto el. móde (to som tam kdesi zachytil) a spotreba benzínu s vybitou baterkou. Poskladať si to už vie každý priemerne inteligentný človek.

  12. Aká spotreba je vlastne
    Aká spotreba je vlastne písaná v oficiálnom prospekte? Pretože lepšiu spotrebu majú nielen dieselové, ale dokonca aj obyčajné benzínové autá. Takže neviem, či ide o nešťastne volený typ hybridu (už aj plug-in prius jazdil za menej), alebo sa spotreba dvojčaťa Voltu na 100 km podľa Chevroletu počítala 64 na elektrinu + 36 na benzín, alebo či by nebolo od veci začať jazdiť úspornejšie.

    1. Oficiálně je udávána
      Oficiálně je udávána spotřeba 1,6 l/100 km. Je pravda, že i některá benzinová auta, nicméně úplně jiné třídy, mají lepší spotřebu. Na druhou stranu, tohle je 1,7tunový vůz, který jsme testovali v tuhé zimě – se zapnutou klimatizací, vyhříváním sedaček, apod. A na toto vše je třeba myslet. A je pravda, že jsme auto zkoušeli jak to šlo – zrychlení, jak dobře sedí na silnici, max. rychlost, takže ne právě šetrně. Určitě by bylo zajímavé získat jej na dlouhodobější test, kde by se spotřeba ukázala v celé „nahotě“. Nicméně těch 7 l/100 km považujeme za vcelku adekvátní údaj, vzhledem k tomu, jak v článku zmiňujeme, podobnou spotřebu auto ukazovalo před vynulováním když jsme jej přebírali.

      1. Tak neviem, ale spotreba sa
        Tak neviem, ale spotreba sa väčšinou od tej papierovej líši tak plus-mínus o 30%, ale toto sa súdruzi vážne prepočítali. No a k tým benzínovým autám: Tak Renault Fluence vo vyšších stupňoch výbavy je auto s Amperou porovnateľné, dokonca je v interiéri oveľa väčší, odvezie o jednu osobu viac a aj napriek tomu vykazuje podobnú spotrebu. A čo je najdôležitejšie – aj v tom najvyššom stupni výbavy nestojí ani polovicu z toho, čo Ampera.

        1. Nevím jestli jste tu
          Nevím jestli jste tu spotřebu špatně nepochopil. Těch 7,5L/100 je přepočítané z toho 35km dlouhého úseku. Když se to bere v globále (elektřina + benzín) tak na 100km spálilo 2,6L benzínu, což je myslím OK. Při pohodové jízdě by se dalo určitě najet víc na baterky a tím se dostat na papírových 1,7l benzínu na 100km

            1. Podle mě zase není. Já
              Podle mě zase není. Já myslím, že se to dostatečně všude píše, že je to auto primárně určené na kratší trasy a do města. Chcete mi říct, že jezdíte denně 500km po městě bez možnosti dobíjení? Jinak ten spalovací motor je tam pravě kvůli tomu Vašemu extrému, který normální člověk jezdí párkrát do roku. To už pak nikoho nezrujnuje, když pojede většinu trasy na „benál“ jako ostatní.
              Pokud případný zajemce o toto auto, není nesvéprávný, tak mu musí být jasné k čemu je určené. Mě osobně by vyhovovalo, jen si počkám, až budou podobná auta déle na trhu.

              1. Jasné, celá spotreba v
                Jasné, celá spotreba v oficiálnych papieroch je prepočítaná na prvých 100 km s plne nabitými akumulátormi. Načo to porovnávať, ak viem, že denne jazdím do 50-60 km, tak budem jazdiť a voliť trasu tak, aby som čo najmenej využíval spalovací motor. Ak potrebujem jazdiť denne 150 km po dialnici, tak o Ampere nebudem uvažovať a o tom to auto je.

                1. Přesně tak. Ono kdyby se
                  Přesně tak. Ono kdyby se šlo do extrému, tak jsou mu schopní napsat v evropě spotřebu 0 na benzín, protože by testovací cyklus zvládl celý na elektřinu.
                  Pokud chce dnes někdo šetřit ve služebáku na delší trasy, tak určitě sáhne stále po naftě nebo max CNG.

                2. CNG bych tedy na nějaké
                  CNG bych tedy na nějaké časté cestování daleko moc neviděl. Spíše LPG. S LPG jsem se 150kW motorem pod 1,8 Kč/Km. Což je zhruba o 0,3Kč/Km méně než s firemní Oktávií na Naftu. A to k tomu nepočítám rizika jako jsou vysokotlaké vstřikovače, naftová čerpadla, turbo… Cena přestavby na LPG 26000. Najeto na LPG již 150 000. Rozdíl oproti Naftě. 0,3kč/km * 150000 = 45000. Jsem tedy 24000 Kč v plusu a to mám o 45kW více výkonu. Možná pokud je auto úplně nové tak je lepší určitě nafta. Na CNG pokud jezdí na dlouhé vzdálenosti se člověk najezdí více na benzín než na CNG. Okolo hlavních tahů prostě CNG pumpy moc nejsou. I s LPG s tím občas bojuji a to jich je mnohonásobně více.

            2. Zavadejici to neni z
              Zavadejici to neni z podstaty veci ze se jedna o hybrid…na trase dlouhe 500km pokud budou rychlodobijeci stanice a takovy automobil bude umet rychlonabijet, tak neni problem udelat si parkrat pauzu a autu s takto malou kapacitou doplnit energii do baterek, pak se opet pomer benzin k el. rapidne snizuje a auto ma nizsi globalni spotrebu fosilu 🙂 Osobne mi vice vyhovuji technologie Tesla Motors.

Napsat komentář