Budoucnost osobní dopravy: sdílení a půjčování aut

Daimler nejspíš jako jedna z mála automobilek pochytila aktuální trendy v oblasti osobní dopravy a snaží se jim přizpůsobit. Se svou car-sharingovou (sdílení aut) službou car2go úspěšně operuje v i . Aktuální případ kanadské metropole Calgary ukazuje, že víc než úspěšně.

Služby sdílení a půjčování aut jsou ve velkých městech čím dál tím oblíbenější
foto: car2go

Systém sdílení (půjčování) aut Car2Go zprovoznila automobilka Daimler v roce 2008. Od té doby se rozšířila po celém Německu (Berlín, Düsseldorf, Hamburk, Ulm), ale i dalších evropských a severoamerických metropolích: Austin, Portland, Vancouver, , Toronto, Miami, Washington D.C., San Diego, Amsterdam.

Jako základní typ vozu používá Daimler své auto Smart ForTwo, případně v některých městech také jeho elektrickou verzi Smart ED. Celkem má v provozu flotilu více než 5000 těchto aut v rámci Car2Go. A stále ji rozšiřuje, jak početně, tak geograficky.

Nejnovějším přírůstkem je milionová kanadská metropole Calgary. Tam služba car2go začala fungovat 21. července 2012, tedy zhruba před třemi měsíci. Za tu dobu nasbírala 15 000 registrovaných členů, kteří podnikli 40 000 cest. Celkem má dnes tamní flotila 300 vozů Smart ForTwo.

Auta jsou členům dostupná 24 hodin denně 7 dní v týdnu na ploše 93 km2. Své auto si najdete přes webovou/mobilní aplikaci skrze počítač, případně smartphone či tablet. Buďto si ho rezervujete, nebo k němu prostě přijede a s pomocí členské karty jej odemknete.

Následně ohodnotíte jeho stav a můžete vyrazit na cestu. Platí se za minutu strávenou v autě, která stojí v přepočtu asi 7 Kč. Na hodinové či denní využití je sleva.

tisková zpráva

11 Comments on “Budoucnost osobní dopravy: sdílení a půjčování aut”

    1. Myslíte? Co když to bude
      Myslíte? Co když to bude naopak? Už teď prodej nových aut v Evropě vytrvale klesá. Auta, která jezdí v rámci služeb sdílení/půjčování aut jsou řádově vytíženější než auta v soukromých rukou, která 90 % času nehybně stojí na místě. O to dříve se opotřebují – třeba i díky vandalismu, a je třeba je vyměnit.

      1. To, že sdílená auta jsou
        To, že sdílená auta jsou vytíženější je fakt.
        Ale s tím opotřebením to nebude tak horké – při ceně 1ékč za každý kilometr nad 200 najetých za den si každý rozmyslí s tím někam jezdit.
        Tenhle projekt je navržen pro přiblížení po městě – jako individuální hromadná doprava. Takže nájezdy těch aut budou někde na 100-200km za den. To se vejdou do 50000km/rok a to není žádný problém.
        Jedinej problém je, že v čechách to nezavedou – tady by se to neuživilo. Cena 7kč za km, u sdíleného auta (to znamená že ho nemám po ruce kdykoli) v porovnání s nákladovou cenou 5kč na km (při vlastním autě a nájezdu 30000km za rok) je zcela nesmyslná.

        1. Nějak jsem nenašel ve
          Nějak jsem nenašel ve Vašem rozpočtu pořizovací cenu Vašeho auta, náklady na pravidelný servis, nové pneumatiky, povinné a havarijní pojištění. Při započtení všech těchto položek rozhodně nemůžete dosáhnout nákladové ceny 5 kč na km…. „a o tom to je“ srovnávat srovnatelné

          1. Takže to půjdem
            Takže to půjdem rozpočítat jo.

            Auto mě stálo 135000 pořizovací cena
            Ročně najedu kolem 15 000km
            Spotřebu mám 5,5l na 100km v benzínu
            Roční náklady (technická, nové gumy, opravy, přezutí, olej, filtry) mám 15 000 kč
            A mám to auto už 5 let.

            Takže najeto 75 000km, spotřebováno 4125 litrů benzínu v ceně 144375 (nebo v aktuální ceně 152625) a do oprav jsem dal 75000.

            Náklady celkem za 5 let – 362625 kč na najetých 75000km, to na km dělá 4,835 a to předpokládám, že mi to auto v tomto režimu bude ještě 5 let fungovat, takže se nákladama dostanu na cca 4kč/km

            A pro srovnání – moje auto je malé auto – twingo, co je ideální do města, což odpovídá přesně profilu půjčovaných aut.

            1. Srovnávat staré Twingo se
              Srovnávat staré Twingo se Smartem je opravdu nefér.

              V Twingu jsem převážel z ikey skříně, balení dlouhé 203cm a měl jsem to zavřené.

              Twingo má lůžkovou úpravu pro případ nouzového přespání na odpočívadle.

              Twingo má maximálku 162km/h

              Twingo na jednu nádrž ujede 700km

              Do Twinga se nouzově vejdou 4 lidi

              Twingo má při sklopení zadních sedaček uvnitř prostor metr krychlovej.

              Takže opravdu musím přiznat toto srovnání je nefér :P)

      2. To, že sdílená auta jsou
        To, že sdílená auta jsou vytíženější je fakt.
        Ale s tím opotřebením to nebude tak horké – při ceně 1ékč za každý kilometr nad 200 najetých za den si každý rozmyslí s tím někam jezdit.
        Tenhle projekt je navržen pro přiblížení po městě – jako individuální hromadná doprava. Takže nájezdy těch aut budou někde na 100-200km za den. To se vejdou do 50000km/rok a to není žádný problém.
        Jedinej problém je, že v čechách to nezavedou – tady by se to neuživilo. Cena 7kč za km, u sdíleného auta (to znamená že ho nemám po ruce kdykoli) v porovnání s nákladovou cenou 5kč na km (při vlastním autě a nájezdu 30000km za rok) je zcela nesmyslná.

  1. Parádní drahý koncept.
    No

    Parádní drahý koncept.

    No tak tomuhle říkám parádní nápad – rozjet auta a půjčovat je. A když si to spočítám u sebe – denně strávím cestou v autě cca 65 minut, takže to dělá 455 korun denně, při práci 21 dní v měsíci je to 9500 za měsíc neboli přes 100 000 za rok.

    A to to auto budou používat ještě 3 další, takže za jeho používání dostane firma za rok 400 000.

    Že já jsem takovej blbec, že mě to nenapadlo. No co se dá dělat, hotl budu muset i nadále pachtit do práce vlastním autem s nákladama 30000 za rok. Ach jo.

Napsat komentář