Jak jsem kupoval elektromobil, díl 2.

František Kubiš už téměř pět měsíců jezdí v elektromobilu Nissan Leaf. Stal se jedním z jeho prvních majitelů v České republice. Trnitá cesta k vlastnímu elektromobilu mu trvala déle než čtyři roky.

Nádherné fotky elektromobilu Nissan Leaf nafotil panu Kubišovi zkušený rallye fotograf Ondřej Zeman
foto: Ondřej Zeman (viz. galerie)

Elektromobil Nissan Leaf v České republice není možné koupit. A ještě dlouho nebude. Pan Kubiš šel proto cestou nákupu v zahraničí, konkrétně v Portugalsku.

Už 30.9.2010 se zaregistroval na portugalském webu , složil zálohu 300 euro a jako termín dodání mu bylo sděleno duben-červenec 2011.

Čtetě také Jak jsem kupoval elektromobil, díl 1.

O dva měsíce později následovala pozvánka registrovaných zájemců na předváděcí jízdu do Lisabonu. Před vánocemi 2010 pak výběr dealera pro prodej v . Během následujících tří měsíců se pak pokoušel dealera neúspěšně kontaktovat.

Nakonec se rozhodl kontaktovat přes přes webový formulář centrálu Nissan Portugal s dotazem kdy může očekávat dodání vozidla. Následovalo nezávazné telefonické potvrzení termínu dodání před Autosalonem Brno = před 4.6.2011.

Nicméně ani poté dealer na emailové dotazy nereagoval. Ozval se teprve po urgenci ze strany centrály koncem května 2011. “Dealer mi píše poprvé – pouze dotaz ‘auto bude na export?’ Obratem odpovídám,” vypráví pan Kubiš.

Dealer posílá požadavek na platbu 3000 euro a nazývá ji “booster”. Následuje samozřejmě žádost o vysvětleni účelu platby 3000 EUR, dotaz jestli se jedná o zálohu, bez odpovědi. Po poradě s centrálou žádá pan Kubiš dealera o sepsání smlouvy s tím, že auto klidně zaplatí celé najednou.

auto elektromobil Nissan Leaf - Ondřej Zeman

V České republice zatím mnoho elektromobilů Nissan Leaf nejezdí – dost možná právě a pouze jeden
foto: Ondřej Zeman (viz. galerie)

Dealer nakonec sice vysvětluje účel platby 3000 EUR – jako další zálohu, a potvrzuje celkovou finální cenu auta. Další komunikace směrem k dealerovi však zůstává bez odezvy. Pan Kubiš proto vytváří záložní reservaci Nissanu LEAF ve Francii (termín dodání 4.čtvrtletí 2011).

V polovině července 2011 oznamuje portugalskému dealerovi, že pokud nepotvrdí písemně do kdy vozidlo dodá, koupí jej ve Francii. O dva dny později přichází od dealera proforma faktura s příslibem dodání vozidla na srpen-září 2011, načež je zaplacena záloha 3000 EUR.

V polovině srpna 2011 přichází toužebně očekávané oznámení dealera, že vozidlo má na skladě a požadavek na platbu zbylé částky. Navíc posílá VIN přiděleného vozidla.

Následuje snaha ověřit konfiguraci vozidla dle VIN v českém zastoupení automobilky Nissan. Je až úsměvné, že z oficiálního zastoupení uměli pouze potvrdit, že se jedná o Nissan Leaf, ale neuměli zjistit konfiguraci. Nezbývá než zaslat na portugalskou centrálu Nissanu dotaz zda je VIN platné a rezervováno na správné jméno.

V polovině srpna 2011 dealer potvrzuje, že pokud dojdou peníze na jeho účet lze vozidlo vyzvednout v pátek 19.8.2011. Pan Kubiš potvrzuje přepravci, že vozidlo bude 19.8.2011 připraveno k vyzvednutí. Dne 17.8.2011 ještě pro jistotu probíhá s centrálou Nissan v Portugalsku telefonické potvrzení, že je vše v pořádku a že se čeká na finální platbu.

Ta proběhla ještě téhož dne. O dva dny později pan Kubiš navštívil Lisabon, otestoval a kontroloval své auto. “Už chápu proč je Portugalsko v krizi,” dodává k této návštěvě s úsměvem.

Následující týden bohužel dealer neustále posouvá termín kdy bude možné auto vyzvednout, prý čeká na dokumenty od celníků. Dne 25.8. konečně přepravní firma přebírá vozidlo od dealera k přepravě. To se do České republiky dostalo 7.9.2011. Následně pan Kubiš musel zaplatit DPH, o týden později auto převzal, zaplatil povinné ručení a přihlásil.

Jaké má prozatím zkušenosti? “Na prvním místě musím zdůraznit, že zrychlení hlavně ve městě předčilo moje nejoptimističtější očekávání,” píše na svých stránkách.

“Jinak se LEAF chová jako auto s kvalitní automatickou převodovkou (bez záškubů při řazení a bez zpoždění na hydraulice). Při puštění brzdy se i bez plynu pozvolna rozjede na rychlost cca 6 km/h. Rozjezd do mírného kopce vůbec neřešíte stejně jako u běžného auta s automatickou převodovkou, prostě pustíte brzdu a pokud se auto samo nerozjelo tak mírně přidáte plyn a jedete.”

Zpracováno podle oficiálních stránek Františka Kubiše. Najdete tam mnoho podrobností týkajících se provozu elektromobilu , praktické zkušenosti, ale například i výhody které elektromobil přináší.

14 Comments on “Jak jsem kupoval elektromobil, díl 2.”

  1. Uvažuju o koupi elektromobilu. Jste s ním stále spokojen?
    Uvažuju o koupi elektromobilu. Jste s ním stále spokojen? Nebyla zatím žádná porucha?Líbí se mi nízká spotřeba. Na větší dálky nejezdím. Právě se chci zbavit starého auta a asi ho dám sem. Tak uvažuju, co si koupím a elektromobily se mi teda líbí dost.

  2. To je neuvěřitelné ta
    To je neuvěřitelné ta neochota. To aby jim člověk ty peníze cpal až do ruky a doprošoval se, že od nic může něco kupit. Žasnu nad tím, jak se dobrovolně připravují o peníze. Teda ne ve Vašem případě, Vy jste to dotáhnul do konce a máte můj obdiv. Plánuji rekonstrukci RD se solárními panely a sním o elektromobilu, takže se nechám inspirovat.
    Jen by mě zajímalo, jak by to bylo v případě servisu? Předpokládám, že u nás asi ještě nikdo neumí servisovat elektromobily. Nebo se pletu?

    Přeji hodně úspěšných kilometrů.

  3. Gratulujem ku kúpe vozidla.
    Gratulujem ku kúpe vozidla.

    Chcel by som sa Vás spýtať, či ste po prilásení v ČR nemali problém s neochotným prístupom v samotnom Nissane, hlavne kvôli záručným servisným prehliadkám alebo asistenčným službám ? Neboli/nie sú problémy ani vo vedomostnej základni servisných technikov Nissanu ?

    Na Slovensku je totiž pomerne bežná praktika, že distribútori majú z centrály prikázané robiť nezmyselné problémy majiteľom nových vozidiel, ktorí ich kúpili v zahraničí ( napr. z dôvodu nižšej ceny, alebo pre nedostupnú výbavu, príp. technologické riešenie).

  4. Nad tím článkem kroutím
    Nad tím článkem kroutím hlavou, ten přístup, nezájem něco prodat. Děs. A teď k věci, jak sleduji, tak asi bude elektrické topení asi standartem u el.mobilu. Což se mi nelíbí, zas ještě baterie nejsou tak výkonné, aby si mohli dovolit topit elektrickým topením. Protože jsem majitelem staré Eltry, tak musím dodat, zlaté nezávislé topení, nezkracuje dojezd a hlavně se dá ovládat dálkově a nebo nastavit čas a člověk má vyhřálo, než přijde. Co se týká té spotřeby, tak je dost vysoká díky tomu topení, což je škoda na úkor dojezdu. Topení se používá dost často, na podzim i na jaře po ránu nebo za deště, mlží se okno. Ale zbytek už se mi líbí, vypadá dobře a jede, což je hlavní. Tak ať jezdí dál bez poruchy.

    1. Zdarma když svítí slunce
      Zdarma když svítí slunce 🙂 Jinak při nabíjení z rozvodné soustavy mimo špičku je průměrná cena na kilometr kolem 0,5Kč/km. Při nabíjení ve špičce cca dvojnásobek. Pro svoje podmínky můžete cenu spočítat z mého příspěvku o spotřebě v kWh/100km níže. Nicméně hlavní důvod proč si koupit elektromobil není ani tak v ceně, jako v požitku z jízdy.

  5. Když jsem na automobilovém
    Když jsem na automobilovém webu tvrdil, že ve skutečnosti automobilový půmysl elektromobily prodávat nechce, tak jsem byl označen za „paranoidního“. To že prý ve skutečnsti elektomobily nikdo nechce a proto se jich prodává tak málo. Ten příběh ledacos vysvětluje. Minimálně to, že nejsem paranoidní a že nízké prodeje elektromobilů opravdu nejsou dány překážkami na straně poptávky. Jinak obdivuju autora, že vynaložil takové úsilí aby přemohl odpor mastodontního zkostnatělého systému.

  6. Zaujímavé, dúfam, že
    Zaujímavé, dúfam, že dotyčného dealera náležite „povýšili“.
    Nechápem jeho chovanie, byť tam ja predám to auto aj na Mars a to by som z toho ešte spravil poriadnu reklamu, že je to prvý Nissan Leaf na Marse.
    Mimochodom toto nie je ojedinelý jav v obchodoch, niekedy mám pocit, že sa urputnejšie premýsľa ako nepredať.
    Samozrejme česť obchodníkom, ktorí naozaj vedia o čom to je a dokážu sa o svojho klienta postarať.

    1. Taky jsem nechápal jejich
      Taky jsem nechápal jejich chování až do té návštěvy v Lisabonu. To se špatně vysvětluje to se musí vidět. Hodně stručně bych to vyjádřil takto. Pracují hlavně když je někdo vidí. Má to ten vedlejší efekt, že v osobním kontaktu jsou velice příjemní, vstřícní a udělají vše co vám vidí na očích … no a email nemá oči 🙂

  7. Byl bych rád, kdyby se
    Byl bych rád, kdyby se majitel rozepsal o spotřebě kWh/100km.
    Ale těch kWh, které naměří elektroměr při dobíjení auta.
    Chci tím říct, aby údaj zahrnoval i účinnost nabíjení. Nelze proto použít údaj z palubního počítače auta.
    Může popsat spotřebu při různých stylech jízdy apod.
    Majiteli moc gratuluji, my ostatní si ještě chvíli počkáme až ceny spadnou dolů.

    1. Elektroměr mám instalován
      Elektroměr mám instalován od začátku a momentálně ukazuje 1115,7 kWh, najeto mám 4656 => celková spotřeba těsně pod 24kWh/100km. Ve skutečnosti kolísá mezi 15kWh/100km -> po městě bez topení a 29kWh/100km -> krátké popojíždění s dlouhými přestávkami a zapnutým topením.

Napsat komentář