Autosalon Los Angeles 2013: Carlos Ghosn, šéf Nissanu, nevěří v auta na vodík

V současné době probíhají souběžně dva prestižní světové autosalony: v Tokiu a Los Angeles. Zatímco Tokio je typicky plné futuristických konceptů, včetně několika aut na vodík, např. od Toyoty a Hondy, v L.A. mezitím Carlos Ghosn veřejně říká, že vodíkovému pohonu pro auta nevěří.

Carlos Ghosn je už řadu let vášnivým obhájcem elektromobility. Nissan pod jeho vedením prodal už přes 80 000 elektromobilů Leaf, Renault přes 30 000 elektromobilů.
foto: YouTube

Toyota na autosalonu v Tokiu letos znovu všechny přítomné ujistla, že v roce 2015 bude mít na trh masově vyráběné vodíkové auto. „Vývoj jde velmi hladce,“ řekl prý dokonce jeden ze zástupců automobilky. Vůz Toyota FCV by měl být k dispozici za cenu mezi $50 000 a $100 000.

Honda pro změnu ukázala „vesmírné auto“ FCEV s dojezdem přes 500 km a dobou plnění pod tři minuty. Prozatím jde jen o koncept – a tak i vypadá – ale léta po uvedení vodíkové limuzíny FCX Clarity by bylo bláhové se domnívat, že Honda nemá vodíkový pohon zvládnutý.

Přesto neslibuje masové uvedení vodíkových aut na trh v dohledné době. Narozdíl od ostatních totiž nejspíš dobře ví, kde je zakopaný pes. A ví to i Carlos Ghosn, šéf alianční automobilky Renault-Nissan. Naštěstí se nebojí své pochyby vyslovit nahlas, což také aktuálně u příležitosti zahájení autosalonu v Los Angeles udělal.

Ghosn uznává, že se automobilkám podařilo vytvořit prototypy nebo dokonce produkční vozy na vodík. Hlavní problém ale vidí ve vodíkové infrastruktuře, tedy tom jak se bude vodík do aut čerpat, ale i v tom jak se bude vyrábět.

„Kdo postaví všechny ty vodíkové čerpací stanice?“ ptá se Ghosn a upozorňuje, že náklady na takovou stanici jsou desetkrát až stokrát vyšší oproti rychlodobíjecím stanicím pro elektromobily.

„Uvést na na masový trh není jen o autě, ale o celém systému podporujícím tento vůz. Takže jsem velmi zvědaví jak naši konkurenti budou uvádět na trh vodíková auta ve velkém v roce 2015…“ dodal Ghosn.

Nissan se přitom k vodíkové mánii v roce 2011 připojil a tehdy také slíbil auta na vodík v roce 2015. Později ovšem navázal spolupráci se společnostmi BMW a Daimler a uvedení svých aut na vodík odsunul na rok 2017.

3 Comments on “Autosalon Los Angeles 2013: Carlos Ghosn, šéf Nissanu, nevěří v auta na vodík”

  1. já zde především vidím
    já zde především vidím zcela analogicky opakující se scénář jako před cca 15lety. Kde vůbec nejde a ani nikdy nešlo o technologii, ale čistě jen o obchod. A má standardní rysy:

    1) Automobilky ani za nic nechtějí opustit zavedenou výrobu spalovacích motorů
    2) Na druhé straně sílící tlak ochrany životního prostředí k drastickému omezení emisí je nutí produkovat bateriové elektromobily, protože vodík je stále o dost složitější a hlavně neskutečně dražší na vývoj a výrobu.
    3) Masově pojatá výroba elektromobilů, snižuje cenu a lidé o tyto vozy projevují stále větší zájem, neb na jejich pořízení už tolik neprodělají.

    .. a aby se to automobilkám nevymklo z rukou, tak opět recyklují „vodíkovou vizí čisté budoucnosti“, kde i malé dítě ví o jeho čistotě (o tom z čeho se vyrábí a jaké jsou ztráty při jeho stlačování a skladování se taktně mlčí) a protože vodík je přeci palivo budoucnosti, tak se přece vyplatí na něj počkat = hlavně proboha dále nekupovat bateriové elektromobily a vyčkat až konečně zvládneme výrobu vodíku, neb jsme přeci už tak blízko.

  2. Auto na vodík opravdu nic
    Auto na vodík opravdu nic neřeší.
    Uvádím několik argumentů:
    1) Vodík se převážně vyrábí z fosilních paliv
    48% z plynu, 30% z ropy, 18% z uhlí a 4% elektrolýza.
    Fosilní paliva jednou dojdou a ničí naší planetu.

    2) Vodíkové auto je v podstatě hybrid, tedy EV, kde se akorát baterie nenabíjí spalováním benzínu ale z palivového článku. Tedy kombinace dvou složitých technologií.

    3) Palivové články jsou drahé
    A tady aby ne, obsahují drahé kovy jako platinu atd.

    4) Bezpečnost
    To je velmi citlivá záležitost.
    Nevím, jestli někdo sledujete hysterii kolem tří požárů baterií Tesly, což firmu značně poškodilo. A teď si představte, že máte v autě nádrž stlačeného vodíku, která má takové úžasné vlastnosti jako:
    – samovznícení při rychlé expanzi
    – nízká zápalná energie, stačí i malý elektrostatický výboj
    – v 5% směsi s kyslíkem hoři, v 20% směsi vybuchuje
    – vodík není cítit, jestli vám uniká, nepoznáte to

    5) Dodavatelé
    U elektro aut máme jedinečnou příležitost se alespoň částečně vymanit ze závislosti na energetické společnosti. Elektřinu lze dnes vyrobit různě a to i doma.
    U vodíkových aut jen nahradíme přímou závislost na ropě na nepřímou závislost na stejné společnosti přes vodík vyrobený z fosilních paliv.

    6) Infrastruktura
    Jeden z hlavních důvodů proti elektromobilům je, že neexistuje síť dobíjecích stanic a to je lze nabíjet z jakékoliv elektrické zásuvky. U vodíku se musí vybudovat vše od nuly.

    Dává vám to smysl? Mne teda ne, alespoň do doby, než někdo vymyslí energeticky nenáročný a ekologický způsob výroby vodíku bez potřeby fosilních paliv.

  3. Na vodíkovou infrastrukturu
    Na vodíkovou infrastrukturu si budeme muset počkat hooodně dlouho. Možná se toho ani nedožiju. Ghosn má však pravdu. Vyrobit auto na vodík automobilky už umí viz. Honda FCX Clarity nebo Toyota FCV, ale ta infrastruktura nakonec rozhodne. A tady leží před vodíkovou budoucnosti zatraceně velký klacek.

Napsat komentář