Rusko má největší továrnu na li-ion baterie

V Novosibirsku, třetím největším městě Ruské federace, byla slavnostně uvedena do provozu největší továrna na světě na výrobu lithium-iontových baterií. Závod Liotech je společným podnikem ruské akciové společnosti Rusnano a čínského holdingu ThunderSky.

Dokáže produkce li-ion baterií z největší továrny na světě snížit jejich cenu?
foto: Liotech

Své akumulátory společnost Liotech představila už na listopadové výstavě v Kazani, kde rovněž předložila informace o již fungujících prototypech v různých společnostech (Mobel, Niikeu, Trolza a jiné). Podle slov výrobce se Liotech vyznačují svou vysokou energetickou hustotou a širokým rozsahem pracovních teplot (-45 °C až 65 °C).

Výstavba nové si vyžádala investici ve výši 13,5 miliard rublů, tedy přibližně 8,2 miliardy korun a celý komplex se rozprostírá na území 40 000 metrů čtverečních. Rozsáhlá stavba byla postavena za šibeničních devět měsíců.

Liotech zde nyní plánuje vyrábět lithium-železo-fosfátové akumulátory () s kapacitami 200, 300 a 700 Ah. Souhrnný roční počet vyrobených baterií by měl dosáhnout jednoho miliónu kusů s celkovou kapacitou 1 GWh.

Společnost Liotech tvrdí, že už má s předstihem podepsanou celou řadu obchodních smluv na dodávku svých baterií. Například s jedním z hlavních zákazníků, se společností Mobel, má už mít Liotech uzavřen kontrakt dosahující astronomické částky tří miliard rublů (asi 1,8 miliardy korun).

Patrně i díky tomu, že spolumajitelem Liotechu je společnost Rusnano, ve které vlastní 100 % akcií vláda Ruské federace, je o baterie velký zájem i ve státním ruském aparátu. Zájem o spolupráci už projevily napříkad Ruské , Moskevské metro, energetické společnosti, vojensko-průmyslové podniky nebo sektor veřejných služeb.

Akumulátory z nové továrny budou moct najít využití jak např. v (v tiskovce se píše zejména o ), tak i v sektoru energetiky. Pro Rusko je továrna významným počinem i proto, že jde o praktické uplatnění výzkumu v oblasti .

Liotech by tak s případným odběrem svých výrobků neměl mít větší problém. Otázkou však zůstává, zdali dokáže rusko-čínská produkce pozitivně zahýbat i celosvětovými cenami . Doufejme, že ano.

tisková zpráva

14 Comments on “Rusko má největší továrnu na li-ion baterie”

  1. Technologia LiTHIO plne
    Technologia LiTHIO plne nahradi Li-ion baterie na baze interkalacie novou Li-con koncepciou. Takze investovat v dnesnej dobe do starej technologie Li-ion je uplna blbost. Aktualne sa v CZ instaluje nova technologia depozicie nanomaterialov pre aktivnu hmotu Li-con baterii. Je absolutne prvou takouto technologiou v EU pricom nas tym bude dalej modifikovat jej vyuzitie pre depoziciou zo stabilnych prekurzorov tak aby cena Li-con baterii bola pod 250€ za kWh v prvych seriach Eh- 600Wh/kg. Radikalnou zmenou je bipolarna koncepcia ktora je nevyhnutnym riesenim pre spickove parametre Li-con baterie a zvlast pre stabilitu anodoveho materialu pri vysokych nabijacich prudoch 20C (podmienka rekuperacie deceleracie a brzdenia).

    Dopovane nanovlakna kremikovej anody dosiahli zaujimavy rekord a to schopnost ponat nabijaci prud 10.500C tj. nabijanie prudom 37.600A slovom nabijanie prudom tridsat sedem tisic sest sto amperov na gram aktivnej hmoty bez vazneho porusenia integrity anody. Prave tato informacia prestavuje revoluciu v elektromobiloch pretoze doteraz nebolo mozne ist na hranu schopnosti trakcneho systemu pri deceleracii a brzdeni. Jednoducho klasicke Li-ion nie su schopne uskladnit prudove spicky od generatora a S-CAP a U-CAP maju vysoku cenu a nizku hustotu sice su riesenia anody ktora je pri interkalacii stabilna ale jej vysoky potencial voci Li znizuje celkovy dosiahnutelny vykon. Li-con bateria teda poskytuje jedinu alternativu pre elektromobilitu…..

      1. Stabilitu baterie urcuje
        Stabilitu baterie urcuje elektrolyt a jeho elektrochemicke pracovne okno plus schopnost pasivacie hlinkoveho zberaca prudu. Standartne ma elektrolyt EC/DMC s LiPF6 stabilne okno 5.1V. Su sice katodove materialy s vyssim napatim ako napr. LiCoPO4 ktora ma 4.8V a 170mAh/g ale 500cyklov s 20% poklesom.

  2. Li-ion baterie nemaju
    Li-ion baterie nemaju buducnost tu maju prave Li-con baterie zalozene na konverznom principe (katoda) namiesto klasickeho interkalacneho s bipolarnou koncepciou. Prave CZ/SK vyvojovy tym z 3 univerzit bude realizovat tuto technologiou do stadia akcpetovatelnosti v semi-seriovej produkcie. Malo kto vie ze vyvoj bipolarnych Pb baterii pre svedsku spolocnost EFF bol realizovany v SAV na SK pricom prave technologia LIC ktoru SAV zrealizovala radikalne meni technologicky stav v hybridoch ako aj elektromobiloch. Dnes pouzivane AGM baterie nie su idealne riesenie pre rekuperaciu deceleracie hybridu alebo cisteho mikrohybridu pouzitie superkapacitorov alebo ultrakapacitorov je kvoli vysokej cene a nizkej Eh nezaujimavy pre porovnanie priemerna Eh superkapacitorov je 6Wh/kg. Jedine riesenie ktore je kompromisom medzi cenou a Eh su bipolarne olovene baterie ktore umoznuju nabijanie 10C!!! Progresivne kompozity na baze keramiky infiltrovanej kovom to je smer ktory SAV stavia do najlepsej pozicie na trhu s elektrochemickymi zdrojmi energie…….

    Takze cest cesko-slovenskym vedcom ktory sa snazia s minimom vytvarat maximum….

  3. Zo 4-och AVION shopping
    Zo 4-och AVION shopping centier v CR/SK ma ten najmensi (najmensi!) v Prahe 56000m2.
    iicg.cz

    A spolocnost Inter IKEA Centre Group (IICG) teraz developuje svoj najvacsi obchodak v Spanielsku, ktory ma 250000m2.
    iicg.com/en-gb/our-shopping-centres

    Este stale vam pripada 40000m2 vela?

  4. Používám LiFeYPO4 baterie
    Používám LiFeYPO4 baterie v solárních ostrovních instalacích a musím říct, že jsou skvělé. Možnost hlubokého vybití, excelentní životnost… Až na tu cenu, i když i tak se vyplatí. Doufám tedy také, že cena půjde alespoň o kousek dolů.
    MMCH: 40.000 m2 je čtverec 200x200m. To není zas tak velká plocha.

        1. Budou-li kvalitní tak
          Budou-li kvalitní tak určitě odbyt bude. Elektromobilita a chytré sítě. Spíše to bude taková kapka v moři. Například pokud bych mohl investovat, tak do ostrovního systému FVE s větší stacionární baterií, která by utáhla jak domácnost, tak i nabíjení elektromobilu. Tyto baterie snesou vysoké vybíjecí proudy, takže nabití elektromobilu by mohla být záležitost několika desítek minut. Bude toho potřeba opravdu hodně. Zatím je ale cena příliš vysoká.

Napsat komentář