ČEZ a Škoda Auto: společná podpora elektromobility v ČR

Dva čeští průmysloví obři: a Auto dnes dopoledne uspořádali neformální snídani s novináři. Ohlásili na ní předání dvou prototypových elektromobilů Škoda Octavia pro testování společnosti . A naznačili, že zdaleka nezůstane jen u toho.

Elektromobily Škoda Octavia Green E Line a dobíjecí stanice ČEZ, Praha, Česká republika
foto: ČEZ/Škoda Auto

Roční zkušební provoz elektromobilů Škoda Octavia Green E Line má poskytnout důležité poznatky o vhodnosti elektrického pohonu pro každodenní praktické použití. ČEZ za tímto účelem také vybuduje nové dobíjecí stanice v Mladé Boleslavi a okolí. Možná i .

ČEZ bude po dobu jednoho roku využívat dva vozy Škoda Octavia Green E Line s dojezdem 150 kilometrů na jedno dobití v městském provozu po Praze a pro kratší služební cesty na území České republiky. Do konce letošního roku má vzniknout celkem min. 20 nových dobíjecích míst ČEZ.

„Spolupráci se ŠKODA AUTO velmi vítáme, je to vynikající příležitost posunout vývoj elektromobility v České republice dále vpřed,“ říká Tomáš Chmelík, vedoucí útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

Spolupráce největší středoevropské energetické společnosti s největší středoevropskou automobilkou se sama nabízí. „Jsem optimistou v tom, že toto je teprve počátkem intenzivní spolupráce na poli elektromobility,“ dodává Chmelík.

Spolupráce ČEZ a Škoda Auto se vskutku přímo nabízí. Petr Kristl, vždy výmluvný vedoucí vývoje elektrických pohonů Škoda Auto, de-facto znovu potvrdil, že elektrická Škoda Citigo skutečně bude. Zároveň naznačil i to, že v oblasti větších vozů Škoda půjde směrem hybridů.

Kristl také zopakoval potřebu vyššího legislativního a politického rámce celé elektromobility, kterou např. sousední má a už několik let prosazuje, zatímco v ČR nic takového zatím neexistuje. Zdejší rádoby-politici o nějakých elektromobilech slyšeli leda ve snu a v současném marasmu se vlastně ani není co divit, že mobilita a každodenní život občanů stojí až na kraji jakýchkoliv politických zájmů.

Tomáš Chmelík pak na dotaz přiblížil možnost budoucí spolupráce obou automobilek také co se obchodní nabídky týká. Řekl, že v budoucnu by mohli zájemci o elektrické auto dostat podobný balíček služeb jaký dnes dostávají od mobilních operátorů.

Tento způsob je ostatně jeden z mála, jak se může elektromobilita pro velké společnosti typu ČEZ skutečně profitabilním byznysem. Na druhou stranu Kristl zároveň dodal, že je stále nutné uvažovat v intencích provozních nákladů tak, aby se elektromobil skutečně vyplatil.

Docela snadno se tak dá představit několik typů balíčků Škoda eCitigo (název si prozatím pouze domýšlíme), kdy si uživatel zároveň s autem zaplatí určitý počet najetých kilometrů a podle toho bude nastavena cena 1 kWh u dobíjecí stanice.

Také sítě dobíjecích stanic se ranní tiskovka dotýkala. V současné době má ČEZ celkem 20 dobíjecích stanic. Všechny jsou to “běžné” dobíjecí stanice s max. výkonem 22 kW (Mennekes). V budoucnu by mělo dojít k náhradě klasický Schuco zásuvky, která dnes Mennekes doplňuje, za druhý Mennekes.

Zároveň se ČEZ bude nyní soustředit spíše na “kvalitu” stanic – tedy jejich umístění a výkon, než na kvantitu. První rychlodobíjecí stanice ještě letos vyroste u sídla ČEZ v Duhové. Koncentrace rychlodobíjecích stanic v Praze tak bude extrémní. Bohužel, jinde zatím rychlodobíjecí stanice nevznikají.

Nicméně už letos by měla s jejich masivnějším budováním začít společnost Solar Center. Ta to avizovala už na veletrhu Amper 2012, ovšem finanční problémy způsobené zavedením omezení a daní pro provozovatele způsobily zdržení.

Prohlédněte si naši mapu dobíjecích stanic

Zpět ke spolupráci Škoda a ČEZ. Ta pravděpodobně nabude masivnějších rozměrů během roku 2013 a ještě víc pak v roce 2014 a dál. Právě tehdy má Škoda uvést elektrické Citigo. Spekuluje se, že ČEZ dá vale dosavadní flotile Peugeot iOn, které si pronajal od automobilky Peugeot, a přesedlá právě na elektromobily Citigo.

7 Comments on “ČEZ a Škoda Auto: společná podpora elektromobility v ČR”

    1. Ad. Solar Center – na těch
      Ad. Solar Center – na těch stránkách jsou tedy v plánech hodně vpředu proti realitě 😀 Na aktuálním srazu elektromobilů mi nicméně údajný zaměstnanec Solar Center (neověřoval jsem) poměrně sebejistě vysvětloval, že je to všechno kvůli nabourané cash flow vlivem solární daně apod. A že letos, jakmile banky pošlou peníze, by se to mělo rozjet. No tak uvidíme…

      1. U me Solar Center tratil na
        U me Solar Center tratil na duveryhodnosti uz minuly rok na veletrhu Amper v Brne, kdyz mi pan Bradač tvrdil, ze s tou jejich dobijeci stanici (CHAdeMO) dobiju auto za 20 minut. Nacez jsem se ho zeptal jake auto ma na mysli a on mi s veskerou vaznosti odpovedel ze pry elektricke 😀

        – ja vim ze se uz opakuju, ale na takove zazitky se tezko zapomina 😉

        – kazdopadne ja jim drzim palce, cim vic stanic tim vic elektromobilu…

        1. Osobně ČEZu i Škodovce
          Osobně ČEZu i Škodovce přeji uspěch.At se to komu libi nebo ne obě tyto firmy jsou stěžejnimi firmami ČR.A jak pravi klasik kdo postoji ten těžko dobiha.A elektomobilita je světovou cestou nikoli modnim vystřelkem,je to nutnost.A stejně jako ČR opustila aktivni vyvoj a vyrobu letadel,v klasickem autoprumyslu se musime bohužel spolehat na většinove zahranični bohate majitele a spolumajitele,tak by elektromobilita diky těmto firmam nemusela uteci.
          A co se tyka dobijecich stanic.Nikde jsem se zatim nedočetl,kolik elektrovozidel by muselo dobijeci stanici použivat aby se stala tato rentabilni a nezavyslou na dotacich.Dobijeni jednostopich vozidel je snadno proveditelne v bytech ale u dvoustopich jsou dobijeci centra nezbytnosti.A to zatim je i ve Světě spiše luxusnim rozmarem pro vyvolene než masově uživanym jako tomu bylo u Forda T.

Napsat komentář