Štítky na všechno! Tak zní mantra Evropské unie posledních let. Kdy bude každý člověk nosit vlastní štítek? Ne dřív, než jej budou mít lednice, domy, televize, auta a nově také elektrokola.
foto: LEVA
S novým návrhem na standardizované štítkování elektrokol přichází světová organizace LEVA. Ta sdružuje prodejce, dealery, distributory, výrobce i dodavatele v oblasti lehkých elektrických dopravních prostředků – nejčastěji elektrických kol, případně tříkolek a podobných strojů.
Trh s elektrokoly dnes trpí, podobně jako jiné oblasti spotřebního zboží, značnou roztříštěností. Neexistují standardy podle kterých by bylo možné jednotlivé typy elektricky asistovaných jízdních kol objektivně srovnávat.
To neprospívá ani výrobcům, ani spotřebitelům. Část z potenciálních zákazníků to totiž odrazuje od koupi elektrokola prostě proto, že výrobku nevěří, nebo není schopen složitě porovnávat různé specifikace, které ten který model nabízí.
LEVA proto přichází s jednoduchým a názorným štítkem pro elektrokola, který se podobá štítkům pro televize, pračky, ledničky a konec konců třeba i rodinné domy. Na tvorbě standardu se podíleli členové asociace během posledních 18 měsíců.
“S nadšením oznamujeme nové univerzální výkonové standardy pro průmysl lehkých elektrických dopravních prostředků. Tyto standardy pomohou spotřebitelům s výberem elektrokola, které přesně odpovídá jejich potřebám,” komentoval odhalení nového standardu Ed Benjamin, šéf LEVA.
Výkonová data každého kola jsou exaktně zjišťována na certifikované testovací lavici podle testovacího protokolu Triple S. Zahrnují například simulaci jízdy ve městě s několikanásobným zastavením, nebo simulaci stoupání do kopce s převýšením 4 %.
Obdobné štítky jako mají mít elektrokola už v USA mají také elektrická auta – elektromobily a hybridy, ať už sériové hybridy nebo paralelní. Obecně se má za to, že štítky pomáhají zlepšovat orientaci mezi nabízenými produkty a především nabízejí snadný způsob jak je porovnávat i když je kupující naprostý laik.
Hlavně by ty štítky měli
Hlavně by ty štítky měli dávat na ropáky, aby lidi viděli, kolik energie to zbaští…
Ale co, nakonec většina z
Ale co, nakonec většina z nás ráda před koupí srovnává…
Energetický štítek je
Energetický štítek je výsledek evropské legislativy – jenom tak lze zaručit, že metoda pro stanovení energetické třídy je 1) srovnatelná, 2) objektivní, 3) kontrolvatelná a vymahatelná.
Pokud je to iniciativa asociace, není záruka správného provedení metodiky pro zařazení jednotlivých modelů kol do energetické třídy – nebudou to všechno A-čka?
Pokud výrobce o svém kole bude tvrdit, že je A-čko, kdo to bude kontrolovat? Státní orgány ne, protože tohle schéma není založeno na legislativě. Asociace? Pochybuji. Konkurence? Ta to určitě nezveřejní, aby taky nebyla předmětem stejného posouzení…
Takže se jedná pouze o markatingovou aktivitu s nejistým výsledkem a důvěryhodností. Je to marketing, nic víc.