Elektromobil Nissan Leaf je v ČR! Vyzkoušeli jsme ho

V České republice jsme prozatím mohli potkat elektromobily Peugeot iOn, de-facto totožný Citroen C-Zero anebo Smart ED. Alespoň co se týká těch dnes sériově vyráběných. Konečně ale dorazil, byť jen na pár dnů, také lídr současné nabídky sériově vyráběných elektrických aut. Nissan Leaf. Krátce jsme ho vyzkoušeli.

Součástí roadshow a předváděčky u byla samozřejmě také nabíjecí stanice pro elektromobily Nissan Leaf.
foto: Hybrid.cz

V posledních měsících jsme měli v České republice možnost vyzkoušet Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Smart ED a elektrickou přestavbu Škoda Fabia. je zatím nejnovějším sériově vyráběným elektrickým autem, které se nám dostalo do rukou.

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Po celém světě se Leafu dosud prodalo na 10 000 kusů a regiony kde se prodává se neustále rozšiřují. Pomalu už proniká také do Evropy, což potvruje i tato roadshow, která do ČR zamířila z Maďarska a bude pokračovat na Slovensko a dalších zemí střední Evropy.

Na novinářské prezentaci u Národní technické knihovny v Dejvicích v Praze se sešly celkem tři kusy elektromobilu Nissan Leaf. Vyleštěné, připravené k jízdě. Neváhali jsme a nasedli hned do prvního připraveného auta. Ještě předtím jsme odložili bagáž do prostorného kufru.

Půlhodinová projížďka po Dejvicích nám dala alespoň krátkou možnost osahat si bez debat nejvyspělejší elektromobil na trhu. Zatímco Peugeot iOn i Smart ED svou výbavou a provedením interiéru upomínají spíše někam k letům 2000 až 2005, Leaf je moderní dospělé auto po všech stránkách.

Interiér nabízí vše, na co jsou zákazníci v současných autech zvyklí od klimatizace po tempomat. Štávu dodává autu 24kWh lithiová baterie, která se z běžné 220V zásuvky dobíjí osm až deset hodin. Samozřejmě je možné použít i rychlodobíjení, kdy se dobíjení zkrátí na desítky minut.

První usednutí do elektromobilu Nissan Leaf je velmi příjemné. Auto je prostorné a materiály sedaček i volantu kvalitní a příjemné na dotek. Překvapí miniaturní „čudlík“ řadící páky, kde ovšem nastavujete pouze jízdu vpřed, vzad a neutrál.

U NTK byly zaparkované celkem tři vozy Nissan Leaf – dva za sebou podél silnice, jeden výstavní přímo u NTK. Nasedl jsem do prvního v řadě a nejprve bylo nutné mírně couvnout. Zapnul jsem auto stiskem tlačítka a zařadil zpátečku. Na rozměrném displeji středové konzole se okamžitě zapnula zadní kamera s naváděním.

Zvyklý na relativně mírné rozjíždění vozů Smart ED i Peugeot iOn/Citroen C-Zero jsem mírně přitlačil elektrický pedál a auto okamžitě poskočilo směrem zpět. Přesně tam kde stál druhý Leaf. Málem jsem tedy zvládnul pochroumat jedny z prvních elektromobilů Nissan Leaf v České republice!

Naštěstí stačilo včas zadupnout brzdový pedál. Následovalo tiché a klidné vyjetí od NTK a projížďka po okolí. Leaf má proti iOnu citelný zátah už od nízkých rychlostí. Tak je tomu v každém elektromobilu, samozřejmě, protože elektromotor nabízí max. točivý moment hned od nulových otáček.

Výrobci ale ladí elektrická auta na spíše volnější rozjezd, protože právě když se 1,6tunové auto (v případě Leafu) dává do pohybu, mizí z baterií největší množství energie.

Z Leafu je ale už v nízkých rychlostech cítit síla. Stačí na elektrický (plynový) pedál mírně přitlačit a hned je vám jasné, že nikde nešetřil. Naopak – automobilka, vědoma si strachu lidí z elektrických aut, postavila takový elektromobil, který vás v každém okamžiku překvapuje.

Svou pohodlností, silou a celkově velmi příjemným svezením. Škoda, že v České republice a na Slovensku bude tohle auto možné objednávat až od pravděpodobně jara/léta 2012 a první dodávky proběhnou ještě o rok později.

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Navíc, narozdíl od ostatních zemí Evropy nenabízí zatím Česká republika žádný příspěvek na nákup elektromobilů, takže případní zájemci si budou muset připravit kolem 30 000 euro.

Mimochodem, přestože se u nás zatím Leaf oficiálně neprodává, je samozřejmě možné si jej nechat dovézt z jiných evropských zemí, kde již v prodeji je. Před několika dny se tak podle nepotvrzených informací již stalo. První majitel Leafu v ČR si nechal dovézt z .

14 Comments on “Elektromobil Nissan Leaf je v ČR! Vyzkoušeli jsme ho”

  1. V holandské pobočce ABB
    V holandské pobočce ABB nejdříve pořídili jeden MiEV a následně 3 Leafy. Když přišel MiEV, pracovníci se o něj hádaly. Od té doby, co přišly Leafy s MiEVem nikdo jezdit nechce… Z úst technika vývoje ABB, co u nás byl na schůzi…

    Přesto si neodpustím kritiku – 10 let staré P106 nebo CSaxo měly se SAFT Ni-Cd dojezd 100 km, dnes do nich můžete dát LFP na >200 km dojezd. Přitom to jsou původně kastle dělané na spalováky. V roce 2010 přijde Leaf, který je od počátku dělaný jako EV. Dojezd 170 km. Aby člověku 15 let vývoje nebylo líto, dají mu tam kameru do nárazníku, displej s přehledem zatím neexistujících stanic a výpočtem vzdálenosti tras, aby se lépe rozhodl, kterou cestou má jet, aby mu z těch 170 km moc neubylo. Nyní, mapu stanic máme na Googlu taky již několik let. Kamera a LCD není též žádný výkřik techniky. Musím říct, že Leaf je z pohledu dojezdu, ať už jsou to auta různých vah a kategorií, zklamáním. Jak uzavřel shora zmiňovaný technik ABB, dokud nebudou mít EV dojezd okolo 400 km a všude nebude rychlodobíjecí infrastruktura, tak to nebude ono. Tato situace může nastat do 10-20 let. Za druhé, do té doby bude stačit, klesnou-li zajímavě ceny PHEV s dojezdem okolo 60 km a je vystaráno alespoň na dalších 50 let… Ale čistým EV fandím nejvíce, aby nedošlo k nedorozumění 😉

    1. Já ho tam už mám 🙂 …
      Já ho tam už mám 🙂 … mám ho sice teprv 14 dnů, ale mohu potvrdit, že ten článek to docela vystihl, ale osobní zkušenost nenahradí.
      Znáte to o tom Rolls-Royce … tak u Nissanu to vyřešili tím, že použili digitální hodiny aby to ticho nic nerušilo.

Napsat komentář