Test: Elektrické skútry E.ON e-max 90s a 120s

Energetická se stala výhradním dovozcem skútrů Vmoto do České republiky. Na tuzemském trhu se tak budou prodávat právě pod značkou E.ON. A díky jednomu z oficiálních prodejních míst, pražskému Scootlandu, jsme měli příležitost postavit jak slabší, tak silnější verzi vedle sebe.

foto: Hybrid.cz

Na první pohled jsou od sebe oba k nerozeznání. I na ten druhý. Zpracování a slícování jednotlivých dílů je na vysoké úrovni. Po pečlivém prozkoumání se dají nalézt dva rozdíly – nálepka označující typ a velikost schované pod sedlem. Odlišnosti verzí jsou přitom i přes dost podobné cenovky (90s za 61 999 Kč, 120s za 68 999 Kč UPDATE: Krátce po vydání testu byl model 120s přeceněn na 74.999 Kč) naprosto zásadní.

E.ON e-max

U vodní elektrárny.
foto: Hybrid.cz

„Devadesátka“ je totiž šitá na míru řidičskému oprávnění typu AM, z čehož plyne maximální rychlost 45 km/h, ačkoli reálně se podaří jet i padesátkou (psst!). Ve městě by se však čas od času hodilo alespoň 5 až 10 km/h navíc, protože jedoucí kolona ne vždy dodržuje pravidla a na skútru je daleko příjemnější držet krok, než se nechat předjíždět.

E.ON e-max

Motorkáři na elektroskútry koukali skrz prsty, ale byli zvědaví.
foto: Hybrid.cz

Model 120s je na tom s maximální rychlostí o dost lépe. 70 km/h je dostatečných jak pro cesty po městě, tak ty kratší mimo . Také s akcelerací silnější verze si lze užít více zábavy. Zrychlení „devadesátky“ je sice pro jízdu dostatečné, nicméně výkonová rezerva pro lepší manévrování se hodí.

E.ON e-max

Porovnání jízdních režimů u slabšího stroje.
zdroj: Scootland.cz

Nová generace skútrů již nemá k dispozici tlačítko „boost“ pro dočasné zvýšení výkonu. Jeho nepřítomnost nahradila možnost přepínat mezi třemi jízdními režimy – , Normal a Max. Rozdíl v zátahu motoru je skutečně patrný, ale pochopitelně se podepisuje na maximálním dojezdu.

je závislý na stavu 48V baterií o kapacitě 40 Ah u „menšího“ a 60 Ah u „většího“ stroje. V reálném městském provozu lze u slabší verze v režimu Normal počítat se 40 km, silnější zvládne bezpečně o 20 km víc. Pokud však řidič trochu myslí na spotřebu, dojezd se může zvýšit až o 50%.

E.ON e-max

Tankujeme!
foto: Hybrid.cz

Palec dolů si však zaslouží indikátor stavu nabití . Obdélníčky totiž lítají tak nějak nevypočitatelně. Pro orientaci mnohem lépe poslouží údaj aktuálního napětí, které spolu s ubývající energií klesá až na úroveň cca 44 V.

Jízdní vlastnosti obou skútrů jsou na výborné úrovni. Díky nízko položenému těžišti netrpí na poryvy větru. Také jsou velice kvalitní a při průjezdu nerovnostmi se ozve leda hlavní stojan, který je podle doporučení techniků ze Scootlandu dobré stáhnout páskou, jež ho nadobro umlčí.

Za co si zaslouží E.ON extra pochvalu jsou brzdy. Jejich účinek je opravdu nadstandardní. Aby ne, když musí krotit stejně nadstandardní 155 kg u slabší, resp. 191 kg u silnější verze. Výhodou tak vysoké hmotnosti je paradoxně malý rozdíl mezi dojezdem s jedním a dvěma jezdci. Účinky padesátikilového děvčete lze totiž v tomto případě úplně zanedbat.

E.ON e-max

foto: Hybrid.cz

Jediné, kde možná těžký skútr proklejete, bude manipulace. Vytlačit tohoto drobečka bez pomoci motoru např. na obrubník je docela makačka, a to nemusí být vůbec vysoký. Právě pro usnadnění manipulace přidali konstruktéři možnost zpětného chodu. Stačí podržet tlačítko schované pod krytem levé ruky a přidat „plyn“. Ale pozor. Při necitlivém zacházení se stroj začne pohybovat vzad velice mrštně, což může překvapit. Každopádně couvání s asistencí elektromotoru je parádní.

Jako výhoda slabší verze se ukázal fakt, že dodávaná je o celou polovinu menší. Pod sedlo se tak vešla spolu s ní i helma. U silnější verze se bohužel vtěsnat nepodařilo. Díky docela slušnému dojezdu však není nevyhnutelné s sebou nabíječku vozit. Připojením do klasické 230V na 4 – 6 hodin nabijete stroj do plna, což většinou pro denní ježdění postačí. Co mají ovšem oba skútry společné je velice hladký rozjezd a absolutní bezhlučnost. V porovnání s benzínovou padesátkou opravdu značný pokrok kupředu.

E.ON e-max

foto: Hybrid.cz

Oba skútry jsou povedené kousky a byli jsme s nimi, především v hlavním městě, velice spokojeni. Sedmitisícový rozdíl v pořizovací ceně je však naprosto neporovnatelný s kvalitou svezení zejména, co se akcelerace a dojezdu týče. Slabší verzi se proto vyplatí volit pouze v případě, že nemáte, nehodláte nebo ještě nemůžete získat řidičské oprávnění skupiny A1, které je pro řízení 120s zapotřebí. E.ON e-max je opravdu dobrou volbou!

Pokud zaujal i vás, pospěšte na web firmy Scootland, která oba stroje ochotně zapůjčila a zájemcům nabízí testovací jízdy v Praze i Brně.

24 Comments on “Test: Elektrické skútry E.ON e-max 90s a 120s”

  1. Na stránkách výrobce
    Na stránkách výrobce píšou u e-max 120 maximální rychlost 65km/h, takže jediný rozdíl kromě techničáku mezi 90s a 120S je velmi pravděpodobně pouze otevřený omezovač a akumulátory s jinou kapacitou. Škoda, že tu 120S rovnou nedělají 60V a s rychlostí >80km/h, to bych asi hodně přemýšlel o koupi. Cena je lákavá beru-li v potaz, že to není čína.

        1. e-max byla německá firma
          e-max byla německá firma se sídlem v Mnichově, kde měli i část vývoje. Od loňského roku koupila e-max firma V moto (se sídlem v Barceloně), která dál vyrábí a produkuje elektrické skútry pod značkou e-max (alespoň zatím). Podle CoC listů, které mám k dispozici se asi změnila výrobní fabrika v Číně, ale jinak kvalita zůstala. Pokud budete chtít více informací tak radši soukromě přes mail. Můžu Vám skútr i na pár dní půjčit pokud ještě bude počasí na ježdění.

    1. Dobrý den,
      za autorizovaný

      Dobrý den,

      za autorizovaný servis: rychlost 80km/h není problém, úprava maximálky je pouze softwarová záležitost a skútr na tuto rychlost tedy lze přeprogramovat. To samé platí i pro 90s, kde je ale nutné počítat s nižším dojezdem. Pokud se rozhodnete skútr upravovat, je nutné počítat se ztrátou záruky a v případě nehody také nesete riziko postihu, že máte rychlejší skútr než je v TP. Nicméně úpravy maximální rychlosti jsou (narozdíl od spousty jiných elektroskútrů) možné a proveditelné. Lithiové baterky budou představené příští rok a lze je vyměnit i posléze až Vám doslouží olověné baterie ve skútru který koupíte nyní.

      1. Dobrý den,
        úprava

        Dobrý den,

        úprava rychlosti mě zajímá. Mám jak 90S tak 110S (již přes dva roky) a byl jsem přímo výrobce ujištěn, že zvýšení rychlosti (resp. úprava kmitočtu) může poškodit motor nebo jednotku a je potřeba koupit jiný motor s jednotkou. Je zvýšení rychlosti vázáno na typ jednotky? Jste schopni dát záruku na poškození jednotky uvdenou úpravou a kdy bude možné nechat provést úpravu? Před měsícem jsem se byl zeptat na Vaší pobočce v Praze na nějaké díly a bylo mi řečeno, že zatím nic není ani pokud jde o programování nic nevěděli.

        1. Starší verze s řídící
          Starší verze s řídící jednotkou pod sedlem bohužel upravit nejdou, tato možnost je až u novějších s jednotkou před koleny a 3 jízdními programy (tedy bez funkce Boost).

          Úpravu rychlosti máme vyzkoušenou na 70km/h a opravdu funguje, ono i pokud se na skútru svezete tak krásně akceleruje a najednou se v 50km/h zastaví kvůli omezovači. Je to nakonec vidět i na grafu z motorové brzdy uvedeném v testu.

        2. Z informací na fórech
          Z informací na fórech v-isforvoltage se dá vyčíst, že existuje několik verzí jednotek. Některé mají omezení natvrdo zadrátované a některé mají jumper, kterým se dá vypnout omezení 45km/h. Samozřejmě ale pouze do limitu napájecího napětí, počtu pólů motoru a průměru kola, tj. těch 65km/h.

          Další zvýšení rychlosti pak už jenom přes zvednutí napětí přidáním akumulátoru(ů) do série a buď vyměnit elyty v jednotce nebo jí rovnou vyhodit a dát tam jinou, což je cca 5000,-Kč za nějaký 18 fet infineon nebo kelly. Už na 72V to může lítat 100km/h. Poškození motoru je zbytečné se bát, pokud se dodrží maximální proud a ten je u 4kW e-maxu hodně slušně dimenzovaný.

      2. Dobrý den, děkuji za
        Dobrý den, děkuji za reakci. Mě jde právě o to, abych mohl legálně a bezpečně jezdit v Praze po jižní spojce, okruhu a pod. (Po)malý elektroskútr už jeden mám 😉

        Přiznám se ale, že nevěřím tomu, že by se bez změny napětí dalo pouhým přeprogramováním dosáhnout rychlosti 80km/h, máte to opravdu vyzkoušené nebo je to jenom teorie?

      3. Ještě bych měl dotaz na
        Ještě bych měl dotaz na výkon. V testu se používá výraz silnější verze 120S. Je motor u 120S skutečně silnější, nebo je pouze jinak nastavený omezovač a řídící jednotka? Dále máte na Vašich stránkách uveden výkon 5 koní. Jedná se o výkon měřený na brzdě, odvozený z parametrů motoru nebo opsaný z velkého TP? Moje 90S má na motoru uvedený výkon 4kW, jmenovitý výkon v TP 2,75kW, na stránkách uvádí výrobce 2,5kW a na prospektech uváděl s boosterem 3,2kW. Tak nevím…

        1. Rozdíl mezi verzemi 90s a
          Rozdíl mezi verzemi 90s a 120s je pouze v přeprogramování a silnějších bateriích, jinak jsou skútry naprosto totožné. Výkon 5 koní je naměřený na brzdě a tedy skutečný a reálný na zadním kole (což je rozdíl oproti motorovým skútrům, kde se výkon uvádí na klikové hřídeli, což je poměrně zavádějící protože ztráty ve variátoru bývají poměrně vysoké). Pro srovnání, čtyřtaktní padesátky mají na zadním kole okolo 2 koní, čínské dvoutaky (CPI, Keeway, Kentoya) okolo 3 koní a Italské skútry (Piaggio, Gilera) 4-5koní na zadním kole.

          Co se týče hodnot uvedených v TP, tak myslím že vychází ze starší verze 90s (která měla tlačíko Boost) kde se zde uvádí výkon bez použítí tlačítka Boost. Toto ale nemám ověřené, je to tedy pouze spekulace.

          S pozdravem Hynek Přidal, Scootland

Napsat komentář