Snadné a rychlé dobíjení elektromobilů v Praze začíná dostávat reálné obrysy. Aktuálně byla spuštěna síť deseti propojených dobíjecích stanic. Už delší dobu zde fungují také dvě rychlodobíjecí stanice. S elektrickým vozem Citroen C-Zero jsme některé z nich objeli a v praxi vyzkoušeli.
foto: Hybrid.cz
„Neviděli jsme se už?“ vítá mě u dobíjecí stanice v OC Novodvorská Plaza technický správce. Poprvé jsem se tam s ním potkal před pár týdny, kdy jsem byl nabíječku obhlédnout v rámci testování elektromobilu Mia Electric.
Čtěte také: Hybrid.cz spouští mapu dobíjecích stanic
Tehdy ještě nebyla dobíjecí stanice plně v provozu. Dnes už je. „To se musím podívat, jste úplně první kdo tu kdy nabíjí,“ obhlíží chvíli správce a pak už jde dělat svou práci. Přihlašuji se ke stanici bezdrátově s pomocí speciálního čipu, za který se v roce 2012 platí 100 Kč/měsíc. Tím se odemknou dvě dostupné zásuvky.
ZVĚTŠIT MAPU NA CELOU OBRAZOVKU
Dvojitým kliknutím na některou z ikonek dobíjecí stanice si ji přiblížíte
Připojuji kabel k autu a následně do klasické 230V zásuvky. Fotím auto ze všech stran a po asi deseti minutách vypínám dobíjení (výkonem kolem 2,2 kW se mezitím nabilo jen pár desetin kWh). Jenže ouha – kabel nelze ze zásuvky vyjmout, protože se neotevírá záklopka blokující kabel.
ČEZ zprovoznil prvních 10 dobíjecích stanic pro elektromobily
Nezbývá než volat servisní službu – číslo je na obrovském plakátu přímo u každé stanice. Technik bleskurychle odhaduje kde je problém a slibuje, že do půl hodiny bude na místě. No co, alespoň si můžu zajít na čaj.
Po půl hodině je technik skutečně na místě a ochotně řeší problém. Servisní zásah na jedničku, auto se mezitím dobilo, takže vlastně není nač si stěžovat. Chybička se může vloudit vždycky. Technický správce nás mezitím stačí bavit historkami o šílených řidičkách a o tom co dovedou v podzemních garážích.
foto: Hybrid.cz
Vydávám se k další stanici, překvapivě blízkému Kauflandu v Modřanech. Tam už vše probíhá zcela bez problémů. Krátce dobíjený elektromobil samozřejmě budí zájem kolemjedoucích a jdoucích, mimo jiné i člověka, který tlačí dlouhého hada nákupních košíků. Když se ale dozví cenu auta, vydává se raději zpět ke svým košíkům.
foto: Hybrid.cz
Z Modřan mířím do Technologického parku na Chodově. Vjet je třeba branou nejblíže k OC Chodov, od závory (elektromobily bez problémů pouštějí) zamiřte vpravo a následně po levé straně uvidíte dobíjecí stanici. Když budete mít dlouhou chvíli, můžete se občerstvit hned ve vedlejší kavárně.
Další zastávkou je sídlo společnosti PRE v ulici Na Hroudě, kde je k dispozici rychlodobíjecí stanice značky ABB. Vjezd opět přes závoru, ale bez problémů. Bohužel nemám čipovou kartou, kterou se ke stanici přihlašuje, ale ochotně nám pomáhají lidé z PRE.
foto: Hybrid.cz
Citroen C-Zero podporuje rychlodobíjení standardu Chademo (nezapomínejme, že je to původně japonské Mitsubishi iMiEV). Rychlodobíječka láduje do auta energii výkonem min. kolem 40 kW. Stačí 20 minut a auto má dostatek energie, aby mohlo vyrazit k poslednímu „focení“. To proběhlo v podzemní garáži Kauflandu v Libni a proběhlo zcela standardně.
Elektromobilista se tedy v Praze dnes už rozhodně neztratí. Má dnes k dispozici minimálně 13 dobíjecích stanic včetně dvou rychlonabíječek. Je jisté, že do budoucna bude počet stanic – zásluhou především energetických společností – rapidně stoupat.
doma v činžáku při
doma v činžáku při parkování o dvě ulice dál?v práci např. autem až do kanceláře,nebo do skladu třeba v centru?do tesca,globusu,lidlu,kde není jediná zásuvka?k rychlonabíječce rwe v limuzské ulici,která již několik let sice existuje,ale nefunguje? nenechte se vysmát …to je stejný blábol,jako že všichni mimopražští nabíjejí u domku s dvorečkem a zahrádkou!
Ano,v Praze auto dobijete
Ano,v Praze auto dobijete ,ale to není služba pro Pražany,ti nabíjejí doma , nebo ve své firmě ,ale co když Pražan vyjede za město a dojezd nestačí ,tak je v p…..i.