Jak se v Praze dobíjejí elektromobily

Snadné a rychlé v začíná dostávat reálné obrysy. Aktuálně byla spuštěna síť deseti propojených . Už delší dobu zde fungují také dvě rychlodobíjecí stanice. S elektrickým vozem jsme některé z nich objeli a v praxi vyzkoušeli.

Citroen C-Zero je možné dobíjet „pomalu“ i rychle, zásuvky je na levé nebo pravé straně tam, kde byste běžně hledali nádrž
foto: Hybrid.cz

„Neviděli jsme se už?“ vítá mě u dobíjecí stanice v OC Novodvorská Plaza technický správce. Poprvé jsem se tam s ním potkal před pár týdny, kdy jsem byl nabíječku obhlédnout v rámci testování elektromobilu .

Čtěte také: Hybrid.cz spouští mapu dobíjecích stanic

Tehdy ještě nebyla dobíjecí stanice plně v provozu. Dnes už je. „To se musím podívat, jste úplně první kdo tu kdy nabíjí,“ obhlíží chvíli správce a pak už jde dělat svou práci. Přihlašuji se ke stanici bezdrátově s pomocí speciálního čipu, za který se v roce 2012 platí 100 Kč/měsíc. Tím se odemknou dvě dostupné zásuvky.

ZVĚTŠIT MAPU NA CELOU OBRAZOVKU

Dvojitým kliknutím na některou z ikonek dobíjecí stanice si ji přiblížíte

Připojuji kabel k autu a následně do klasické 230V zásuvky. Fotím ze všech stran a po asi deseti minutách vypínám dobíjení (výkonem kolem 2,2 kW se mezitím nabilo jen pár desetin kWh). Jenže ouha – kabel nelze ze zásuvky vyjmout, protože se neotevírá záklopka blokující kabel.

Nezbývá než volat servisní službu – číslo je na obrovském plakátu přímo u každé stanice. Technik bleskurychle odhaduje kde je problém a slibuje, že do půl hodiny bude na místě. No co, alespoň si můžu zajít na čaj.

Po půl hodině je technik skutečně na místě a ochotně řeší problém. Servisní zásah na jedničku, auto se mezitím dobilo, takže vlastně není nač si stěžovat. Chybička se může vloudit vždycky. Technický správce nás mezitím stačí bavit historkami o šílených řidičkách a o tom co dovedou v podzemních garážích.

auto dobíjecí stanice pro elektromobily

Zásuvky jsou ukryté pod poklopy, které se při dobíjení uzamknou
foto: Hybrid.cz

Vydávám se k další stanici, překvapivě blízkému Kauflandu v Modřanech. Tam už vše probíhá zcela bez problémů. Krátce dobíjený samozřejmě budí zájem kolemjedoucích a jdoucích, mimo jiné i člověka, který tlačí dlouhého hada nákupních košíků. Když se ale dozví cenu auta, vydává se raději zpět ke svým košíkům.

auto dobíjení elektromobilu Citroen C-Zero dobíjecí stanice technologický park Praha Chodov

V Technologickém parku na Chodově u dobíjecí stanice
foto: Hybrid.cz

Z Modřan mířím do Technologického parku na Chodově. Vjet je třeba branou nejblíže k OC Chodov, od závory (elektromobily bez problémů pouštějí) zamiřte vpravo a následně po levé straně uvidíte dobíjecí stanici. Když budete mít dlouhou chvíli, můžete se občerstvit hned ve vedlejší kavárně.

Další zastávkou je sídlo společnosti v ulici Na Hroudě, kde je k dispozici rychlodobíjecí stanice značky . Vjezd opět přes závoru, ale bez problémů. Bohužel nemám čipovou kartou, kterou se ke stanici přihlašuje, ale ochotně nám pomáhají lidé z PRE.

auto dobíjení elektromobilu Citroen C-Zero rychlodobíjecí stanice ABB PRE Na Hroudě

Rychlodobíjecí stanice ABB provozovaná PRE v sídle společnosti v ulici Na Hroudě podporuje protokol CHadeMO
foto: Hybrid.cz

Citroen C-Zero podporuje rychlodobíjení standardu Chademo (nezapomínejme, že je to původně japonské ). Rychlodobíječka láduje do auta energii výkonem min. kolem 40 kW. Stačí 20 minut a auto má dostatek energie, aby mohlo vyrazit k poslednímu „focení“. To proběhlo v podzemní garáži Kauflandu v Libni a proběhlo zcela standardně.

Elektromobilista se tedy v Praze dnes už rozhodně neztratí. Má dnes k dispozici minimálně 13 dobíjecích stanic včetně dvou rychlonabíječek. Je jisté, že do budoucna bude počet stanic – zásluhou především energetických společností – rapidně stoupat.

2 Comments on “Jak se v Praze dobíjejí elektromobily”

  1. doma v činžáku při
    doma v činžáku při parkování o dvě ulice dál?v práci např. autem až do kanceláře,nebo do skladu třeba v centru?do tesca,globusu,lidlu,kde není jediná zásuvka?k rychlonabíječce rwe v limuzské ulici,která již několik let sice existuje,ale nefunguje? nenechte se vysmát …to je stejný blábol,jako že všichni mimopražští nabíjejí u domku s dvorečkem a zahrádkou!

Napsat komentář